• Maximin

Hur resonerar ni?

En diskussion kommer ofta upp hemma mellan mig och sambon. Jag äter inte kött av något slag, men äter dock mjölkprodukter. Sambon äter kött. Vi väntar barn till hösten och frågan om barnets kost har då kommit upp otaliga gånger nu. Jag känner att jag inte vill att barnet äter kött till en början, vilket sambon vill, men om barnet sen själv när den är gammal nog att bestämma skulle vilja äta kött så får barnet självklart det.

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Hur resonerar ni?
  • hammarhajen

När bara du är hemma lagar du vad du vill. När bara pappan är hemma lagar han vad han vill. När ni båda äter hemma så låt barnet smaka av bådas mat. 

• Anonym (Ziri)
    Anonym (...) skrev 2019-03-11 11:57:34 följande:

Tvärtom, dvs att växande barn behöver kött och att det bör ingå i en allsidig kost, och att barnet får välja att bli vegetarian/vegan när hen inte växer längre. Plus att barn behöver vänja sig vid olika smaker och texturer.

Exakt så. Långt senare när barnet är stort nog att själv förstå, välja och ta ställning kan barnet få bestämma själv.
  • GGN

Jag resonerar som du. Barnet ska få välja själv om hen vill ha kött i sin kropp. Det går inte att göra ogjort sen.

• GGN
    sextiotalist skrev 2019-03-11 12:20:20 följande:

Att ni kan variera, när du lagar maten, inget kött, när sambon lagar maten, då får barnet äta kött. Kom ihåg att det är ditt val att inte äta kött och ditt val att få barn med en pappa som inte har samma preferenser för dig, så jag tycker inte att du ska ha ensamrätt att bestämma.

En liten fråga, det är inte helt ovanligt att barn ratar t.ex grönsaker och hur ska du då göra?

Det är pappans val att äta kött och han väljer att skaffa barn med någon som inte har samma preferenser som honom. Han ska inte ha ensamrätt att bestämma.
  • GGN
    Anonym (...) skrev 2019-03-11 11:57:34 följande:

växande barn behöver kött

Nej, men däremot protein.
  • sextiotalist
    GGN skrev 2019-03-13 05:53:50 följande:

Det är pappans val att äta kött och han väljer att skaffa barn med någon som inte har samma preferenser som honom. Han ska inte ha ensamrätt att bestämma.

Eh, de flesta, en absolut majoritet, äter kött i någon form i det här lander, så det är nog tvärtom, det är ts som valt att utesluta kött i sin kost. Hon ska inte ha ensamrätt att bestämma. Varför väljer hon att skaffa barn med en som har andra preferenser?
  • Anonym (OoO)

Ett växande barn behöver INTE kött. Kött är cancerframkallande och inflammatoriskt.. Tycker du gör rätt. Jag slutade äta kött när jag var 10 år och verkligen fattade vad det var jag åt. Önskar att jag aldrig behövt äta döda djur.
    Dessutom är jag vegan nu och tävlar i bodybuilding. Har inte en brist i min kropp då jag går på hälsokontroller. 
    Kött är oetiskt och barn ska inte lära sig att det är naturligt att äta kött.

• GGN
    sextiotalist skrev 2019-03-13 06:29:21 följande:

Eh, de flesta, en absolut majoritet, äter kött i någon form i det här lander, så det är nog tvärtom, det är ts som valt att utesluta kött i sin kost. Hon ska inte ha ensamrätt att bestämma. Varför väljer hon att skaffa barn med en som har andra preferenser?

Jag håller med dig, märkligt att skaffa barn med andra värderingar.

Men han har inte mer rätt än henne här.
  • sextiotalist
    Anonym (OoO) skrev 2019-03-13 07:13:17 följande:

Ett växande barn behöver INTE kött. Kött är cancerframkallande och inflammatoriskt.. Tycker du gör rätt. Jag slutade äta kött när jag var 10 år och verkligen fattade vad det var jag åt. Önskar att jag aldrig behövt äta döda djur.
    Dessutom är jag vegan nu och tävlar i bodybuilding. Har inte en brist i min kropp då jag går på hälsokontroller. 
    Kött är oetiskt och barn ska inte lära sig att det är naturligt att äta kött.

Som vanligt är det en som inte läst forskningsrapporterna rätt, för mycket kött kan vara (inte är med automatik) cancerframkallande. Inflammationer får stå för dig. För vissa personer är vissa grönsaker, nötter dödliga (allergier), för andra är det hälsan själv.
    Så det du troligen äter i massor, tar livet av min sambos ena barn.
    För mig rasar hela systemet med matsmältningen om jag äter baljväxter, men det innebär inte att det är så för andra.

Ja, att äta döda djur är faktiskt en naturlig del av kosten för arten homo sapiens, vi har inte egen förmåga att skapa vissa aminosyror, vilket t.ex djur som inte äter animaliskt protein har.
    Utöver detta så bygger hela biologin på att vissa djur äter andra djur. Helt naturligt
  • Anonym (L)
    GGN skrev 2019-03-13 07:31:35 följande:

Jag håller med dig, märkligt att skaffa barn med andra värderingar.

Men han har inte mer rätt än henne här.

Märkligt att skaffa barn med andra värderingat?! Förklara gärna. Jag är uppvuxen i en köttätande familj. Började rata kött som 2åring, och vart vegetarion vid 12 års ålder. Är nu 24.

Har inte heller någon som helst näringsbrist för att jag utesluter kött i min kost. Min tanke är mest varför har köttätande mer ?rätt? att barnet ska äta kött äv vad en vegoförälder har?!

Köper inte riktigt detta med näringsbrist om man inte äter kött.
  • sextiotalist
    Anonym (L) skrev 2019-03-13 09:13:39 följande:
    Märkligt att skaffa barn med andra värderingat?! Förklara gärna. Jag är uppvuxen i en köttätande familj. Började rata kött som 2åring, och vart vegetarion vid 12 års ålder. Är nu 24.

Har inte heller någon som helst näringsbrist för att jag utesluter kött i min kost. Min tanke är mest varför har köttätande mer ?rätt? att barnet ska äta kött äv vad en vegoförälder har?!

Du tar inga tillskott? Inte extra b-vitamin? Du går till läkare regelbundet så du vet att du inte har brist på något?
  • GGN
    Anonym (L) skrev 2019-03-13 09:13:39 följande:

Du kanske ska läsa mina andra inlägg...
Svar på tråden Hur resonerar ni?