• Denjobbiga03an

Socialtjänsten gorde fel?

Hej! Allihopa! Nu skulle jag vilja få höra era erfarenheter av soicaförvaltningen där ni bor (:,

Har ni goda erfarenheter av dem? Har ni dåliga? Skriv av er nedan ??, Så får jag läsa era erfarenheter av SOC (:

• Svar på tråden Socialtjänsten gorde fel?
  • Anonym (.-.)

De som skriver att de har haft bra erfarenheter av Soc brukar vara de som inte har haft någon egen kontakt med denna organisation.

Däremot så finns det många skräck exempel berättade av de som av olyckliga omständigheter hamnat i klorna på dessa lågutbildade maktfullkomliga "tjänstemän"

• Anonym (Positivt)

Jag har i stort sett bara haft positiv erfarenhet av soc.

Nu det senaste året fått komplettering ekonomiskt efter att jag blivit utförsäkrad från försäkringskassan.

• Anonym (anonymt)

Jag har bara haft positiva erfarenheter av SOC.

Generellt är det individer som inte inser sin egen roll i problematiken som har dåliga erfarenheter.

• Anonym (.-.)

Det verkar var överfyllt med  Socionomer i tråden, he he Tungan ute

• Kjell2
    Denjobbiga03an skrev 2019-03-11 14:45:42 följande:

Hej! Allihopa! Nu skulle jag vilja få höra era erfarenheter av soicaförvaltningen där ni bor (:,

Har ni goda erfarenheter av dem? Har ni dåliga? Skriv av er nedan ??, Så får jag läsa era erfarenheter av SOC (:

Hjälpte till med två omändertagna små barn. De omhändertogs pga bristande föräldraförmåga som bla resulterade i svält och våld, eventuellt sex. Alldeles för fort tog socialtjänsten beslut att barnen skulle tillbaka till sin mamma. Inte långt därefter måste barnen omhändertas igen och bli placerade i ny familj.

Sen har jag varit med om när barn omhändertog med snabbeslut pga rapporterat våld mot barnen. Utredningen visade sen snabbt att det var grundlöst och barnen kom fort tillbaka till föräldrarna. Jag tyckte socialtjänsten skötte det hyfsat. 

Sen har jag varit med om när två bröder blev föräldralösa så placerades barnen på olika ställen vilket känndes helt fel.

• Anonym (Knappast)
    Anonym (anonymt) skrev 2019-03-12 04:30:52 följande:

Jag har bara haft positiva erfarenheter av SOC.

Generellt är det individer som inte inser sin egen roll i problematiken som har dåliga erfarenheter.

Det slänger du ur dig utan något faktaunderlag. Din åsikt är inte densammas som jurister som arbetar med att företräda föräldrar som blivit utsatta för åtgärder.

Vad tycker du om alla de fall där soc vill placera barn hos en pappa som är dömd för misshandel av dom?

Där dom motarbetar mamman för att hon polisanmält misshandeln och hålls ansvarig för att barnen är rädda för pappan?

90-talister är inte alltid speciellt allvetande och kompetenta nog att arbeta med det dom utbildat sig till. Märks även inom polisen där unga poliser skjuter ihjäl funktionshindrade.
  • EmberEyes
    Anonym (Knappast) skrev 2019-03-12 09:19:58 följande:
    Det slänger du ur dig utan något faktaunderlag. Din åsikt är inte densammas som jurister som arbetar med att företräda föräldrar som blivit utsatta för åtgärder.

Vad tycker du om alla de fall där soc vill placera barn hos en pappa som är dömd för misshandel av dom?

Där dom motarbetar mamman för att hon polisanmält misshandeln och hålls ansvarig för att barnen är rädda för pappan?

90-talister är inte alltid speciellt allvetande och kompetenta nog att arbeta med det dom utbildat sig till. Märks även inom polisen där unga poliser skjuter ihjäl funktionshindrade.
    Det finns betydligt fler fall av föräldrar som inte kan ta hand om sina barn, individer som inte tar ansvar för sina egna livsval osv och skyller allt på SOC, än det finns soc-beslut utan laga basis. Iaf i den stadsdel jag arbetar, det går sådär en 15 individer som inte själva "gör vad som krävs" och får (för dem) negativa konsekvenser, på varje lag-överträdande soc-beslut.
  • mammatill6
    Anonym (Knappast) skrev 2019-03-12 09:19:58 följande:

Fast du förstår att soc arbetar efter lagen? Som de inte skrivit själv?

Har själv fått en orosanmälan och vart på utredning under 6 månader. Så bra att ha med att göra och de såg till att jag fick det stöd i skolan jag bråkat om länge.
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-03-12 10:01:10 följande:
    Det finns betydligt fler fall av föräldrar som inte kan ta hand om sina barn, individer som inte tar ansvar för sina egna livsval osv och skyller allt på SOC, än det finns soc-beslut utan laga basis. Iaf i den stadsdel jag arbetar, det går sådär en 15 individer som inte själva "gör vad som krävs" och får (för dem) negativa konsekvenser, på varje lag-överträdande soc-beslut.
    och då räknar jag inte med den överväldiga majoriteten av "rutin-ärenden" som är helt oproblematiska, där personen/familjen och soc är på samma sida och jobbar framåt tillsammans.
  • Kjell2
    EmberEyes skrev 2019-03-12 10:35:46 följande:
    och då räknar jag inte med den överväldiga majoriteten av "rutin-ärenden" som är helt oproblematiska, där personen/familjen och soc är på samma sida och jobbar framåt tillsammans.
    I vissa lägen när det gäller friviliga åtgärder kan soc uppfattas som rätt ojust.
    "Går du inte med på frivillig placering/åtgärd blir det LVU/tvångsåtgärd!"

Det är inte alltid som det uppfattas som en helt frivillig åtgärd.

• EmberEyes
    Kjell2 skrev 2019-03-12 10:56:31 följande:
    I vissa lägen när det gäller friviliga åtgärder kan soc uppfattas som rätt ojust.
    "Går du inte med på frivillig placering/åtgärd blir det LVU/tvångsåtgärd!"

Det är inte alltid som det uppfattas som en helt frivillig åtgärd.
    Det finns alltid undantag, men rent generellt är de flesta SOC-ärenden oproblematiska, och i de ärenden som är problematiska så är det oftast inte så att SOC leker vilda västern utan individer som inte inser att de agerar fel eller inte tar ansvar för sina handlingar (mina bar far inte illa av att jag är berusad, det är SOC fel att jag inte lämnade in korrekta uppgifter för ekonomiskt bistånd, osv).
  • Kjell2
    EmberEyes skrev 2019-03-12 11:56:57 följande:
    Det finns alltid undantag, men rent generellt är de flesta SOC-ärenden oproblematiska, och i de ärenden som är problematiska så är det oftast inte så att SOC leker vilda västern utan individer som inte inser att de agerar fel eller inte tar ansvar för sina handlingar (mina bar far inte illa av att jag är berusad, det är SOC fel att jag inte lämnade in korrekta uppgifter för ekonomiskt bistånd, osv).
    Räknar man in alla biståndesbeslut mm så är nog de flesta ärenden hyfsat oproblematiska.

• EmberEyes
    Kjell2 skrev 2019-03-12 12:16:54 följande:
    Räknar man in alla biståndesbeslut mm så är nog de flesta ärenden hyfsat oproblematiska.
    TS definierar aldrig vilken typ av ärende det gäller, så då bör även försörjningsstöd räknas in.
Svar på tråden Socialtjänsten gorde fel?