• Äldre 11 Mar 21:23
    425 visningar
    8 svar
    8
    425

    Min kropp jag bestämmer

    Hej, varför får man inte behålla typ vävnad och sånt efter operationer, eller överblivet blod från blodprov? Det är ju mitt, det kommer från min kropp så varför har inte jag rätt att göra vad jag vill med det? Tycker inte det är ok, jag kanske behöver mitt blod men så ska vårdcentralen få behålla det och göra vad de vill med det. 

  • Svar på tråden Min kropp jag bestämmer
  • Äldre 11 Mar 21:25
    #1

    Men ge dig. Det funkar inte så.

  • Äldre 11 Mar 21:26
    #2
    mammatill6 skrev 2019-03-11 21:25:41 följande:

    Men ge dig. Det funkar inte så.


    Ge dig själv, jag fattar ju att det inte funkar så och undrar varför? Det är ju mitt blod, tycker det är lite mysko att de bara kan ta saker från min kropp hur som helst. Vem vet vad de gör med det sen liksom.
  • Äldre 11 Mar 21:53
    #3

    Du kan fråga om att få vävnaden och ofta är det väl okej (typ utopererad tand, moderkaka etc). Gör du en fettsugning och vill ha det överblivna fettet så går det säkert bra det med.

    Du kan också fråga vad de gör med det som tas. I så gott som alla fall så kasseras det som farligt avfall. Typ gamla blodprover etc. I vissa fall så sparas det men då får du godkänna det på ett papper först.

    Sedan tar de inte sånt hur som helst utan det finns ju en medicinsk indikation.

  • Äldre 11 Mar 21:55
    #4
    Meriall skrev 2019-03-11 21:53:08 följande:

    Du kan fråga om att få vävnaden och ofta är det väl okej (typ utopererad tand, moderkaka etc). Gör du en fettsugning och vill ha det överblivna fettet så går det säkert bra det med.

    Du kan också fråga vad de gör med det som tas. I så gott som alla fall så kasseras det som farligt avfall. Typ gamla blodprover etc. I vissa fall så sparas det men då får du godkänna det på ett papper först.

    Sedan tar de inte sånt hur som helst utan det finns ju en medicinsk indikation.


    Fast hur vet jag att de gör vad de säger att de ska göra? Finns många konstiga typer även inom sjukvården. 
  • Äldre 11 Mar 22:04
    #5
    Erik2258 skrev 2019-03-11 21:55:24 följande:

    Fast hur vet jag att de gör vad de säger att de ska göra? Finns många konstiga typer även inom sjukvården. 


    Pga att det lär inte vara någon som är ointelligent nog att vilja riskera hela sin karriär och jobb för att stjäla ditt blodprov. Liksom vad skulle de ha det till? Eller vad är det du tror att de kan stjäla?
  • Äldre 11 Mar 22:09
    #6

    Alltid finns det någon hematolog som vill titta närmre på Eriks blodprov. Det kanske rymmer något spännande.

  • Äldre 12 Mar 09:23
    #7
    Meriall skrev 2019-03-11 22:04:36 följande:
    Pga att det lär inte vara någon som är ointelligent nog att vilja riskera hela sin karriär och jobb för att stjäla ditt blodprov. Liksom vad skulle de ha det till? Eller vad är det du tror att de kan stjäla?
    FtS70 skrev 2019-03-11 22:09:09 följande:

    Alltid finns det någon hematolog som vill titta närmre på Eriks blodprov. Det kanske rymmer något spännande.


    Fast det behöver ju inte vara enskilda personer som håller på, det finns en hel konspiration av läkare, politiker och läkemedelsföretag bakom många vårdcentraler och sjukhus. Det kan till exempel användas till hemliga register för att hålla koll på befolkningen, de kan ta mitt blod och ge till någon utan mitt samtycke, de kan använda det för att plantera mitt DNA på en brottsplats och så vidare, finns mycket de kan hålla på med. 

    Oavsett vad de gör med det så är det fortfarande orättvist att jag inte får behålla saker som tillhör mig och min kropp. Det är mitt blod, mina stamceller och jag borde ha rätt att göra vad jag vill med det. 
  • Äldre 12 Mar 18:07
    #8
    Erik2258 skrev 2019-03-12 09:23:38 följande:

    Fast det behöver ju inte vara enskilda personer som håller på, det finns en hel konspiration av läkare, politiker och läkemedelsföretag bakom många vårdcentraler och sjukhus. Det kan till exempel användas till hemliga register för att hålla koll på befolkningen, de kan ta mitt blod och ge till någon utan mitt samtycke, de kan använda det för att plantera mitt DNA på en brottsplats och så vidare, finns mycket de kan hålla på med. 

    Oavsett vad de gör med det så är det fortfarande orättvist att jag inte får behålla saker som tillhör mig och min kropp. Det är mitt blod, mina stamceller och jag borde ha rätt att göra vad jag vill med det. 


    Men du får ju behålla det om du frågar? Vad är det du blivit nekad att behålla?

    Alltså någon kan rycka ett hårstrå av dig på gatan eller ta din kopp du ställt i disken på cafét och ta ditt dna. Det går inte att undvika. Inom sjukvården lär det ske mer sällan än annars. Det finns redan register som håller koll typ pku-registret. Det behövs inte fler som är hemliga.

    För att det skulle vara värt att ta ditt blod och ge till någon behövs ju mängder. När har du blivit tappad på mängder? Har du inte en extremt ovanlig blodgrupp är det nog lättare att ta från en blodgivare.
Svar på tråden Min kropp jag bestämmer