enola skrev 2019-03-17 11:55:15 följande:Att anmäla känns ju inte som rätt väg att gå som förälder, om inte läraren helt uppenbart handlat fel och varit våldsam mot eleven.
I exemplen i artikeln framgår ju inte hur situationen hanterats från början, huruvida barnen i fråga har någon form av funktionsnedsättning osv, och därför är det väldigt svårt att uttala sig.
Om en elev med exempelvis adhd eller Asperger under ett utbrott kastar en stol mot läraren så är det så klart inte rätt, men det finns sannolikt en logisk förklaring till varför det händer. Det hela började med all sannolikhet inte där utan är kulmen på en situation som eskalerat till ohanterbarhet.
Problemet i många fall är att lärarna inte har kunskapen att se att något är på väg att hända och hinna avstyra det innan det eskalerar. Många situationer där elever använder våld mot lärare hade antagligen kunnat undvikas om läraren från början hade vetat hur hen ska bemöta eleven.
Nja, håller delvis med. Men lärare har också en GRUPP att hantera, vilket är något helt annat än en enskild individ.
För det första kan man inte ha eleven med NPF inom synhåll precis hela tiden, man måste koncentrera sig på andra elever också, eller läsa deras arbeten osv.. Och då missar man lätt tecken på frustration. Det hade föräldrar och toppsykologer också gjort om de hade 25 - 30 barn på samma gång att bemöta, och dessuom lära dem saker.
För det andra finns det många tillfällen då man ser tecknen på frustration och vet vad som skulle hjälpa, men när den hjälpen krockar med övriga klassens behov är det svårt. Eleven kanske skulle behöva få komma undan den klasskamrat som stör/retas, eleven kanske behöver avledning och det enda som fungerar är aktivitet i annat rum, eller så behöver eleven få banka av sig ilskan mot en dörr. Allt det kanske man ser. Men eftersom man ansvarar för en grupp så kan man inte gå iväg och lämna 25 andra ensamma ens i fem minuter. Och man kan inte låta deras arbetsro störas av att någon slår hårt på en dörr flera minuter i sträck.
Sedan ska ju ingen få en stol kastad på sig, även om man felbedömt en situation. Och ingen elev ska behöva bevittna att någon utsätts för våld.
Jag är övertygad om att vi kan göra mycket mer för elever med olika behov, men det kräver resurser och personal. Och även om lärare behöver mer utbildning på området så är den sorgliga sanningen att den utbildning man får inte alltid går att omsätta i praktiken - just eftersom man hr en stor grupp, begränsat med tid och behov som krockar.