• Märkpennan

Jag vill ha barn, han vill vänta

Har varit tillsammans med min fantastiske sambo ett bra dag, sedan två år tillbaka har vi köpt vårt drömboende. Vi har båda bra arbeten, tjänar bra, trivs med varandra. För ett och ett halvt år sedan fick jag svåra cellförändringar i livmodern och opererades många gånger, jag är friskförklarad sen ett halvår tillbaka men läkarna menar att det finns risk att de kommer tillbaka och då kan de bli värre.

Vi är båda 29 år. Jag känner att det börjar bli dags nu, dels om jag skulle bli sjuk igen och dels för att vi börjar bli till åren. Sambon vill vänta tills "efter 35", något som har höjs sen vi träffades då dealen var att skaffa barn när vi var 30. Det gör mig så ledsen, jag har hela tiden varit väldigt öppen med att jag vill ha barn tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra, det är han som är mannen i mitt liv och jag kan inte se min framtid med någon annan. Men jag vill heller inte vänta. Vad ska jag göra? Känner mig hjälplös.  

• Svar på tråden Jag vill ha barn, han vill vänta
  • Goldskin
    Märkpennan skrev 2019-03-19 12:35:00 följande:

Vi har haft diskussion många gånger, men anledningen till att han vill vänta är att han inte känner sig redo. Vet inte om man någonsin kommer att bli redo, vill inte heller pressa honom. Vi har lite renoveringar som behöver fixas, men inget akut. Känns som att vi bara ska kompromissa för att han blir nöjd med timingen, men är också rädd att han lämnar mig om det tar lång tid att bli gravid sen när vi bestämmer oss. 

Fast grejen är att man blir aldrig redo för barn, man blir det när barnet har blivit född och han har det i famnen.

Tycker det är jävligt egoistiskt av honom, lider med dig och dessutom hade ni en deal.

Har du kollar dina ägg? Tyvärr tickar kl och det finns större risker med graviditeter ju äldre du blir.
  • Emsopemso

Hej. Uschjamig, jag lider verkligen med dig! Vet hur det är å bara vänta å vänta..

Jag har vart redo de senaste 5 åren. Vart med min man snart 7. Men han har inte känt sig redo.. sen fick en av hans närmsta barn å då gick det helt plötsligt hur bra som helst. Ja för han alltså, jag jublade såklart. Men Tyvär tog det tid för oss, är äntligen gravid nu efter 1 å 1/2 års försök.

Under de åren innan har jag pratat, diskuterat, gråtit, övervägt att lämna. Ja allt. Men det vill man ju inte. Inte när man är med sin andra hälft. Men man blir tom på något sätt när man så gärna vill medans den andre vill vänta..

Jag har tyvär inget bra tips. Förutom att diskutera med honom att du inte vill vänta. Och man måste kunna kompromissa. Om ni sa 30 först så är det orättvist av han att vilja vänta till 35.. vanligtvis tar det 1 år å bli gravid när man bestämt sig (ja vad jag hört, olika för alla såklart. Men inte ovanligt) sen tar bebis 9 månader på sig att bakas. På den tiden hinner man ställa in sig på det som komma skall. Även om det ibland fortfarande känns läskigt och övermäktigt, med första barnet i magen, för oss båda.

Önskar dig allt gott!

• GGN
    Goldskin skrev 2019-03-19 17:45:10 följande:

Fast grejen är att man blir aldrig redo för barn, man blir det när barnet har blivit född och han har det i famnen.

Tycker det är jävligt egoistiskt av honom, lider med dig och dessutom hade ni en deal.

Har du kollar dina ägg? Tyvärr tickar kl och det finns större risker med graviditeter ju äldre du blir.

Klart man kan vara redo i förväg! TS är ju det.

Att skaffa barn är något av det mest egoistiska man kan göra. Jag tycker det är klokt av honom att vänta om han inte verkligen vill. Han tänker uppenbarligen på barnet.

Ja, de hade en deal men det är klart man får ändra sig. Även om det såklart är surt för TS.
  • TrueLove12

Hej ja har suttit i din sitts för 7 år sedan när jag träffade min man jag är snart 28 och min man snart 35. Han ville bara vänta och vänta tills då slutet på 2016 sa han att när ja måste byta p stav så skulle vi börja försöka men innan de försökte man övertala m.m man blev bara mer och mer ledsen var dag som gick och man tänkte att de aldrig skulle bli ens tur och ville ha barn tidigt då ja vet att de blir svårare att bli gravid när man blir äldre sen när man söker hjälp har de även vissa regler för att kunna få göra utredning tex ålder.

Man får väl försöka förklara för sin man hur d ligger till och sen för ens egen del färsöka och inte tänka för mkt om barn vet att de är väldigt svårt

• EmberEyes

Som jag ser det har du två val:
    Byta partner och försök bli med barn snarast (eller nästa år enl ök)
    eller
    Vänta in din partner.

På samma sätt har din partner två val:
    Vänta med barn och släppa dig som partner
    eller
    Försök bli med barn med dig nu (eller nästa år enl ök)

Varken du eller han ska kompromissa vad gäller barn.

• Märkpennan

Tack för svar.. Måste smälta det lite, vill ju inte sätta ett barn till världen som inte är efterlängtat. Även om jag vet att han skulle älska det av hela sitt hjärta. Är mest rädd för att vi inte kommer kunna få barn sen (också på grund av mina cellförändringar) och han kommer lämna mig för någon yngre. Han vill ju ha barn, men inte nu. 

• Märkpennan

Tack för svar.. Måste smälta det lite, vill ju inte sätta ett barn till världen som inte är efterlängtat. Även om jag vet att han skulle älska det av hela sitt hjärta. Är mest rädd för att vi inte kommer kunna få barn sen (också på grund av mina cellförändringar) och han kommer lämna mig för någon yngre. Han vill ju ha barn, men inte nu. 

• Jw83

Det är väldigt egoistiskt att säga att man aldrig blir redo för barn och därför bör köra på innan man är redo. Så säger bara den som vill tvinga en ovillig partner till barn. Jag och min make var redo. Vi väntade tills vi var över 30 och då ville vi båda. Vi var 110% redo. Troligtvis därför som vi fortfarande har en stark och lycklig kärnfamilj. De flesta av våra vänner har välplanerade barn som dom fått runt 35 och alla håller ihop. Skaffar man barn som man inte är redo för så är risken väldigt stor att relationen blir dålig eller spricker.

Jag har/har haft CIS av den svårare, ovanligare cancerformen. Mycket prover, operationer och kontroller. Jag blev gravid med båda ungarna vid respektive första oskyddade samlag. Blev friska barn.

Lämna om du vill ha barn nu. Han kanske vill habarn vid 35, kanske aldrig. Han har rätt att ångra sig. Barn ska vara ett genomtänkt beslut. Är barn nu viktigare än ett förhållande med honom så bör du gå vidare.

• BMHSG
    Jw83 skrev 2019-03-21 05:34:45 följande:

Det är väldigt egoistiskt att säga att man aldrig blir redo för barn och därför bör köra på innan man är redo. Så säger bara den som vill tvinga en ovillig partner till barn. Jag och min make var redo. Vi väntade tills vi var över 30 och då ville vi båda. Vi var 110% redo. Troligtvis därför som vi fortfarande har en stark och lycklig kärnfamilj. De flesta av våra vänner har välplanerade barn som dom fått runt 35 och alla håller ihop. Skaffar man barn som man inte är redo för så är risken väldigt stor att relationen blir dålig eller spricker.

Jag har/har haft CIS av den svårare, ovanligare cancerformen. Mycket prover, operationer och kontroller. Jag blev gravid med båda ungarna vid respektive första oskyddade samlag. Blev friska barn.

Lämna om du vill ha barn nu. Han kanske vill habarn vid 35, kanske aldrig. Han har rätt att ångra sig. Barn ska vara ett genomtänkt beslut. Är barn nu viktigare än ett förhållande med honom så bör du gå vidare.

Håller inte riktigt med där. Givetvis ska man aldrig tvinga någon att skaffa barn om den inte vill, men jag tror att väldigt många aldrig riktigt känner sig "redo" innan. Sedan beror det såklart på vad man menar med redo. Jag tycker absolut att man borde vara finansiellt stabil nog att ta hand om ett barn, ha en bra relation med partnern, vara tillräckligt mogen för föräldraskap, ha klarat av tillräckligt med livserfarenheter för att känna att man inte går miste om upplevelser när man blir bunden som förälder, vara kunnig om saker man behöver veta om barnuppfostran, osv. Men däremot är det många som inte känner sig "redo" i den benämning att de helt enkelt är nervösa, och där finns en rätt stor sannolikhet att de kommer vara nervösa ända tills barnet kommer. Det är trots allt en helt ny upplevelse full av väldigt seriösa ansvar, det är självklart att man kan bli nervös och uppleva att man inte är redo! Helt enkelt så får man analysera varför man vill vänta.

Vill också poängtera att jag säger detta som någon som själv aldrig vill ha barn så jag kommer aldrig vara "redo" då föräldraskap inte är en livsstil jag önskar. Så att man inte ska tvinga någon är jag 110% med på, absolut!!
  • Märkpennan

Uppdatering dagsläget: plussade idag. Har inte vågat berätta ännu, vi har inte ens diskuterat barn. Hade oskyddat sex 4 dagar innan äl, sedan efter avbrutet..

• Märkpennan

Uppdatering dagsläget: plussade idag. Har inte vågat berätta ännu, vi har inte ens diskuterat barn. Hade oskyddat sex 4 dagar innan äl, sedan efter avbrutet..

• GGN
    Märkpennan skrev 2019-03-22 20:42:21 följande:

Han har inte skyddat sig men vill inte ha barn?? Inte den skarpaste kniven i lådan du avlar med...

Jaha, vad säger han nu då?
  • Krokodilmajonnäs
    GGN skrev 2019-03-22 21:55:27 följande:
    Han har inte skyddat sig men vill inte ha barn?? Inte den skarpaste kniven i lådan du avlar med...

Vadå "han"? Han har ju sagt att han inte vill ha barn, så han förväntar sig väl (tydligen felaktigt) att hans partner inte kommer gå och skaffa barn bakom hans rygg. 

Bara att göra abort nu då TS, annars är du ett svin. 
  • Fjäril kär
    GGN skrev 2019-03-22 21:55:27 följande:

Kan ju vara så att han anser abort är svaret på "misstag". Många män resonerar så, det är inte första gången det händer att tjejer tror det är grönt ljus i såna här lägen men blir brutalt påmind om verkligheten när abort kommer på tal.
  • GGN
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-03-25 01:28:06 följande:

Vadå "han"? Han har ju sagt att han inte vill ha barn, så han förväntar sig väl (tydligen felaktigt) att hans partner inte kommer gå och skaffa barn bakom hans rygg. 

Han visste väl att hon inte heller skyddar sig?
  • EmberEyes
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-03-25 01:28:06 följande:

HAhaha! Nej, det är inte TS som ska göra abort (om hon inte vill).

Killen vet hur barn blir till. Han är ansvarig för sin egen sperma. Vill han inte att den ska befrukta ett ägg så ser han till att sperman inte kommer fram till ett ägg. Har han valt att inte använda gummi så får han snällt finna sig i att bli pappa.
  • Märkpennan

Vi har båda lika mycket ansvar i skydd - eller? Hade (uttagen nu) förövrigt p-ring. 

Har berättat och vi ska behålla det. Resten behöver vi inte spekulera i :) Han blev glad otroligt nog, trots att det inte var planerat. 

• GGN
    Märkpennan skrev 2019-03-25 10:38:02 följande:

Vi har båda lika mycket ansvar i skydd - eller? Hade (uttagen nu) förövrigt p-ring. 

Har berättat och vi ska behålla det. Resten behöver vi inte spekulera i :) Han blev glad otroligt nog, trots att det inte var planerat. 

Härligt!
  • Snöoväder
    Märkpennan skrev 2019-03-25 10:38:02 följande:

Grattis! Hur går det och hur långt gången är du?

Jag förstår det här med att man inte känner sig redo. Både jag och min sambo va heller inte redo, inte heller den dagen vi började försöka kändes allt så overkligt och långt borta.. Än om vi gärna ville ha barn, så känner man sig nog inte helt redo förrän barnet är här

Nu idag efter många års försök och till sist ivf är jag gravid och det känns så overkligt, ibland tror man att man drömmer bara. Men det Ligger ett litet frö i min mage!
Svar på tråden Jag vill ha barn, han vill vänta