Jw83 skrev 2019-03-21 05:34:45 följande:
Det är väldigt egoistiskt att säga att man aldrig blir redo för barn och därför bör köra på innan man är redo. Så säger bara den som vill tvinga en ovillig partner till barn. Jag och min make var redo. Vi väntade tills vi var över 30 och då ville vi båda. Vi var 110% redo. Troligtvis därför som vi fortfarande har en stark och lycklig kärnfamilj. De flesta av våra vänner har välplanerade barn som dom fått runt 35 och alla håller ihop. Skaffar man barn som man inte är redo för så är risken väldigt stor att relationen blir dålig eller spricker.
Jag har/har haft CIS av den svårare, ovanligare cancerformen. Mycket prover, operationer och kontroller. Jag blev gravid med båda ungarna vid respektive första oskyddade samlag. Blev friska barn.
Lämna om du vill ha barn nu. Han kanske vill habarn vid 35, kanske aldrig. Han har rätt att ångra sig. Barn ska vara ett genomtänkt beslut. Är barn nu viktigare än ett förhållande med honom så bör du gå vidare.
Håller inte riktigt med där. Givetvis ska man aldrig tvinga någon att skaffa barn om den inte vill, men jag tror att väldigt många aldrig riktigt känner sig "redo" innan. Sedan beror det såklart på vad man menar med redo. Jag tycker absolut att man borde vara finansiellt stabil nog att ta hand om ett barn, ha en bra relation med partnern, vara tillräckligt mogen för föräldraskap, ha klarat av tillräckligt med livserfarenheter för att känna att man inte går miste om upplevelser när man blir bunden som förälder, vara kunnig om saker man behöver veta om barnuppfostran, osv. Men däremot är det många som inte känner sig "redo" i den benämning att de helt enkelt är nervösa, och där finns en rätt stor sannolikhet att de kommer vara nervösa ända tills barnet kommer. Det är trots allt en helt ny upplevelse full av väldigt seriösa ansvar, det är självklart att man kan bli nervös och uppleva att man inte är redo! Helt enkelt så får man analysera varför man vill vänta.
Vill också poängtera att jag säger detta som någon som själv aldrig vill ha barn så jag kommer aldrig vara "redo" då föräldraskap inte är en livsstil jag önskar. Så att man inte ska tvinga någon är jag 110% med på, absolut!!