• Anonym (Noomi)

Är det här ett brott?

Jag har nyligen fått barn, är inte i relation med pappan då han varit hemsk mot mig. Vi ligger fortfarande inlagda då barnet behöver operationer men vi får gå ut på promenader med barnet. Pappan har inte skrivit på pappret att han är pappa än och jag har ju hela vårdnaden då.

Vi har bestämt att pappan tar ut barnet på promenad på onsdagar och söndagar. Jag går då iväg innan och lämnar barnet till en personal för vill inte se honom. Men igår när jag kom från toan så var barnet borta! Personalen sa att pappan hade tagit ut det på promenad (De har inte koll på vilka dagar vi bestämt). Jag blev jätteorolig och sprang runt och sökt ute men såg dem ingenstans.

Han kom tillbaka efter en timme och sa att de hälsat på en kompis till honom som bor nära men jag trodde nästan han stuckit med barnet! Han hade inte tagit fel på dag utan tyckte han hade rätt att hämta barnet närsomhelst.

Är detta olagligt?? Kan jag anmäla?

• Svar på tråden Är det här ett brott?
  • Kjell2
    Anonym (Noomi) skrev 2019-03-20 17:03:22 följande:

Jag har nyligen fått barn, är inte i relation med pappan då han varit hemsk mot mig. Vi ligger fortfarande inlagda då barnet behöver operationer men vi får gå ut på promenader med barnet. Pappan har inte skrivit på pappret att han är pappa än och jag har ju hela vårdnaden då.

Vi har bestämt att pappan tar ut barnet på promenad på onsdagar och söndagar. Jag går då iväg innan och lämnar barnet till en personal för vill inte se honom. Men igår när jag kom från toan så var barnet borta! Personalen sa att pappan hade tagit ut det på promenad (De har inte koll på vilka dagar vi bestämt). Jag blev jätteorolig och sprang runt och sökt ute men såg dem ingenstans.

Han kom tillbaka efter en timme och sa att de hälsat på en kompis till honom som bor nära men jag trodde nästan han stuckit med barnet! Han hade inte tagit fel på dag utan tyckte han hade rätt att hämta barnet närsomhelst.

Är detta olagligt?? Kan jag anmäla?

Rent formellt är det väl någon form av kidnappning eller egenmäktigt förfarande om han tar ditt barn utan ditt godkännade. Möjlighet att få till en fällande dom är nog rätt liten.

Men så länge han inte är registrerad som pappa, inte har vårdnad, inget fastställt umgängesavtal finns så bestämmer du till 100%. Du har full möjlighet att förvägra honom att träffa barnet.

Tror du att det är bra för barnet att träffa honom så gör det. Tror du inte det så låt honom inte göra det.

Men - boka snarast en tid med familjerätten och var tydlig med honon att innan ni har någon form av överrenskommelse på familjerätten och fastställt faderskap så bestämmer du till 100%.

• Anonym (mumin)

Och håller med om att du INTE ska gå med på gemensam vårdnad innan du är säker på att ditt barn har det bra med pappan OCH att du och pappan klarar av att samarbeta. Och det kan du inte veta på en gång. I ert fall låter det som eventuellt någon gång i framtiden.

Pappan kan såklart gå till domstol om han känner sig missnöjd med dina beslut. Men låt han i så fall göra det. Lita på att domstolen gör en schysst prövning och i så fall fattar bra beslut. Tills dess ska du lita på dina egna beslut.

Skaffa dig en hemförsäkring om du inte redan har det. Den kommer att täcka större delen av eventuella rättskostnader om pappan skulle stämma dig.

• LFF
    Anonym (Noomi) skrev 2019-03-21 07:45:13 följande:
    Han säger att jag måste låta honom göra det. Annars ser det ut som umgängessabotage från min sida :( För att jag vet att han är pappan även om han inte skrivit på än. Och han har ju gått ut med barnet och allt gått bra flera ggr nu. Om jag tar bort umgänget nu eller att han bara får stanna på sjukhuset när jag får ta ut barnet så kommer det ses mkt allvarligt av rätten. Och då kommer han få vårdnaden över barnet eftersom jag inte ammar. Och att han har lika stor rätt till barnet som jag har.
    Istället för att lyssna på honom, prata med Familjeenheten i din kommun. Det är även dit ni vänder er för att skriva på papper om faderskap. Du behöver inte skriva på för gemensam vårdnad bara för att ni skriver på faderskapspappret. 

Så sluta upp att lyssna på honom och ta reda på rätt fakta själv. Var även ärlig med dem om att han inte varit snäll mot dig etc. Motsätt dig inte ett umgängesavtal men behåll vårdnaden. 
  • Bagar Bengtsson

Stackars man! Jag får uppfattningen av att det inte finns en annan man som kan vara pappan. TS har ju även låtit honom ta med sig barnet på promenad så sjukskötersorna kan ju inte tro annat än att han är pappa och kanske inte är lika trångsynta som alla kvinnor här verkar vara. 

Är mannen anmäld/anklagad för något brott? Vad är det som är så illa att han inte får vara med sitt eget barn utan att varje gång måste be om mammans godkännande? 
    Kvinnor vill ha jämställdhet på de plan de ligger efter i men när det handlar om barn (som de har stor fördel i) så vill de vara kvar i 50-talet. Det är väl jättebra att pappan vill umgås med barnet? När hon ändå inte ammar så är han lika viktig för barnet som mamman.

Det jag dock inte förstår är varför han inte gör ett faderskapstest och sedan skriver på pappret. 

Ni som tycker att mamman ska vägra skriva på vårdnadspappren- vad är ni för odjur som vägrar pappan att visa sin kärlek till denna underbara skapelse?
    Att pappan och mamman inte går ihop är inget som barnet ska lida för. Barnet behöver båda sina förädrar!

• LFF
    Bagar Bengtsson skrev 2019-03-21 10:26:03 följande:

Stackars man! Jag får uppfattningen av att det inte finns en annan man som kan vara pappan. TS har ju även låtit honom ta med sig barnet på promenad så sjukskötersorna kan ju inte tro annat än att han är pappa och kanske inte är lika trångsynta som alla kvinnor här verkar vara. 

Är mannen anmäld/anklagad för något brott? Vad är det som är så illa att han inte får vara med sitt eget barn utan att varje gång måste be om mammans godkännande? 
    Kvinnor vill ha jämställdhet på de plan de ligger efter i men när det handlar om barn (som de har stor fördel i) så vill de vara kvar i 50-talet. Det är väl jättebra att pappan vill umgås med barnet? När hon ändå inte ammar så är han lika viktig för barnet som mamman.

Det jag dock inte förstår är varför han inte gör ett faderskapstest och sedan skriver på pappret. 

Ni som tycker att mamman ska vägra skriva på vårdnadspappren- vad är ni för odjur som vägrar pappan att visa sin kärlek till denna underbara skapelse?
    Att pappan och mamman inte går ihop är inget som barnet ska lida för. Barnet behöver båda sina förädrar!

En man som varit elak mot den blivande mamman innan och under graviditeten och som hotar med att ta barnet ifrån mamman när hon är nyförlöst är med största sannolikhet en person som skulle använda den gemensamma vårdnaden som ett vapen för att styra mamman. 

Jag är generellt sett för gemensam vårdnad i alla relationer men nu är det som det är, att är man inte gifta så står mannen där med "skägget i brevlådan" när barnen kommer och måste både skriva på papper för faderskap samt är utan vårdnad automatiskt från start. Att i det läget börja hota med att ta barnet ifrån den andre föräldern etc är rätt jäkla korkat om man vill ha en fungerande relation med barn och den andre föräldern. 

Bara för att pappan inte får ha gemensam vårdnad betyder inte att han inte får ha umgänge eller barnet boende hos sig (när det är gammalt nog för växelvis boende) men detta behöver fastställas antingen genom en gemensam överenskommelse eller i Familjerätten, inte genom hot!
  • Bagar Bengtsson

Brukar alltid vara två sidor om myntet och här vet vi inte vad mannens åsikt om kvinnan är. Bara för att de har olika åsikter behöver mannen inte vara dum.

Jag vet själv att man oftast skyller allt på motparten och i ett forum så är det lätt att få sympatier när bara den enes sida hörs. Jag har själv bevittnat detta IRL där jag har hört si och så om en person men efter att jag blivit vän med båda så får jag höra si och så om min första vän också. Min uppfattning blev att båda hade sina brister men dessa framhävde de ju inte såklart och då får man ju en helt annan uppfattning som kanske inte stämmer överrens. 

Sedan att män och kvinnor generellt tycker lite olika i olika sammanhang är ju något man måste lära sig att hantera. 

• Kjell2

Formelt är det inte hans barn. Går lätt att fixa för honom genom att ta sig till familjerätten och fixa faderskapet.

• louisa83

Du det där låter ju jättebra. Men tycker du inte att han skulle informera mamman om att han skulle ta barnet då så att hon visste och slapp oroa sig? Det handlar inte om en säck potatis här. Även om man inte funkar ihop eller är skilda, så måste man väl berätta för den andra vart man tar barnet? De hade ju en överenskommelse som han bröt mot. Därför låter denna person inte pålitlig och lite lömsk, en person som tänker mer på sig själv och sitt eget ego än på barnet, och sådana personer kan tyvärr bli riktigt farliga om de får göra vad de vill.
  • LFF
    Bagar Bengtsson skrev 2019-03-21 10:53:01 följande:

Brukar alltid vara två sidor om myntet och här vet vi inte vad mannens åsikt om kvinnan är. Bara för att de har olika åsikter behöver mannen inte vara dum.

Jag vet själv att man oftast skyller allt på motparten och i ett forum så är det lätt att få sympatier när bara den enes sida hörs. Jag har själv bevittnat detta IRL där jag har hört si och så om en person men efter att jag blivit vän med båda så får jag höra si och så om min första vän också. Min uppfattning blev att båda hade sina brister men dessa framhävde de ju inte såklart och då får man ju en helt annan uppfattning som kanske inte stämmer överrens. 

Sedan att män och kvinnor generellt tycker lite olika i olika sammanhang är ju något man måste lära sig att hantera. 

Så du tycker att det är ok att göra så att någon känner sig hotad att gå med på saker och ting för att inte riskera att förlora sitt barn? Skit samma om det faktiskt varit ett hot, en nyförlöst mamma har uppfattat det som ett hot och det är egentligen det enda som räknas.

Varför gå fram som en buffel när man når mycket längre långsiktigt sett med att vara lite smidig och försiktig?
  • LFF

Och för den delen. Om nu mannen hade varit lite smart så hade han sett till att boka tid INNAN förlossningen hos familjeenheten för påskrift av faderskapspappren. Det går utan några som helst problem.
  • Bagar Bengtsson

Inte mer ok än att vägra pappans rätt att få umgås med sitt eget barn.  Så om mammam uppfattar "Jag vill umgås med mitt barn, får jag inte det så måste jag göra något" som ett hot så- ja det är då rätt. 

Jag visste att det skulle bli så här, men jag tänkte att TS skulle få höra en åsikt från en man. 
    Det finns såklart många dåliga män, som det finns dåliga kvinnor. Allt är inte svart eller vitt. Tänk OM man kunde få TS ex att skriva i denna tråd och se hans syn på situationen- Det blir bara en önskan men det skulle vara kul att se hans syn på saken.

LFF skrev 2019-03-21 11:02:43 följande:
    Så du tycker att det är ok att göra så att någon känner sig hotad att gå med på saker och ting för att inte riskera att förlora sitt barn? Skit samma om det faktiskt varit ett hot, en nyförlöst mamma har uppfattat det som ett hot och det är egentligen det enda som räknas.

Varför gå fram som en buffel när man når mycket längre långsiktigt sett med att vara lite smidig och försiktig?
  • Kjell2
    Bagar Bengtsson skrev 2019-03-21 11:19:09 följande:

Inte mer ok än att vägra pappans rätt att få umgås med sitt eget barn.  Så om mammam uppfattar "Jag vill umgås med mitt barn, får jag inte det så måste jag göra något" som ett hot så- ja det är då rätt. 

Jag visste att det skulle bli så här, men jag tänkte att TS skulle få höra en åsikt från en man. 
    Det finns såklart många dåliga män, som det finns dåliga kvinnor. Allt är inte svart eller vitt. Tänk OM man kunde få TS ex att skriva i denna tråd och se hans syn på situationen- Det blir bara en önskan men det skulle vara kul att se hans syn på saken.

Vilken pappa vägras rätten att umgås med sitt barn? Formellt är barnet faderslös. 

Mamman förvägra heller inte den möjliga pappan umgänge.Däermot ställer hon krav att det ska ske kontrollerat.

• LFF

Men hon vägrar ju inte den presumtiva pappan att umgås med barnet, bara det att det ska ske kontrollerat under överenskomna former. Inte baserat på att pappan från ingenstans kommer och hämtar barnet bara för att han känner för det. 
  • louisa83

Alla män är inte dåliga, men just nu försvarar du en dålig man (att döma av hans gärningar). Om du nu ville få fram att det finns bra män också, så hade du nog lyckats lättare genom att fördöma denne man, då skulle vi se att det finns bra män också, som du. Att du nu sitter och försvarar honom just för att ni båda är män, är trist och unket, och absolut inget nytt fenomen om man säger så. Mannen betedde sig dåligt och svinigt mot denna mamman, en sån attityd kommer bara vara dåligt för barnet. Lägg ner snälla. Kjell här verkar ju vara en förnuftig man till exempel
  • Bagar Bengtsson
    louisa83 skrev 2019-03-21 11:43:26 följande:
    Alla män är inte dåliga, men just nu försvarar du en dålig man (att döma av hans gärningar). Om du nu ville få fram att det finns bra män också, så hade du nog lyckats lättare genom att fördöma denne man, då skulle vi se att det finns bra män också, som du. Att du nu sitter och försvarar honom just för att ni båda är män, är trist och unket, och absolut inget nytt fenomen om man säger så. Mannen betedde sig dåligt och svinigt mot denna mamman, en sån attityd kommer bara vara dåligt för barnet. Lägg ner snälla. Kjell här verkar ju vara en förnuftig man till exempel
    Han är dålig baserat på hennes åsikt, JA. Det jag menar är att det finns två sidor av myntet och han kanske inte håller med henne?

Men jag lägger ner mina synpunkter i denna tråd. Jag ber om ursäkt till TS om det hon skriver är sant och att han har gjort alla felen medans hon inte har gjort något fel alls.
  • Anonym (Ines)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-03-21 14:11:44 följande:
    Han är dålig baserat på hennes åsikt, JA. Det jag menar är att det finns två sidor av myntet och han kanske inte håller med henne?

Men jag lägger ner mina synpunkter i denna tråd. Jag ber om ursäkt till TS om det hon skriver är sant och att han har gjort alla felen medans hon inte har gjort något fel alls.
    Men om han nu skulle kunna vara en så hyvens kille, varför tog han inte bara kontakt med mamman innan och kollade av om det skulle fungera att han tar med bebisen till hans kompis, fastän det inte var "hans dag" för umgänge? Varför bara komma och ta barnet utan att ens meddela den andra föräldern?
Svar på tråden Är det här ett brott?