• Anonym (Besviken)

Så här skulle det ju inte sluta...

Jag vet inte riktigt varför jag skriver här, men vissa ämnen är så känsliga att man inte har någon man kan tala med. Jag ber redan nu om ursäkt för en lång och bitvis osammanhängande berättelse.

Jag hoppas att någon kan dela med sig av egna erfarenheter vid separation och kanske komma med handfasta tips och råd.

Jag och min sambo träffades online för 13 år sedan. Vi kom bägge ur längre förhållanden, men hade låtit det gå några år innan vi på allvar sökte en ny partner.
    Vi flyttade ihop fort och förhållandet var intensivt på alla plan. Efter ca 6 månader bytte jag jobb vilket innebar att jag inte längre arbetade hemifrån, och då svalnade förhållandet något, eller kanske mognade lite.
    Efter några år ställdes vi inför valet att genomgå en IVF eftersom min sambo började närma sig 40år och inte lyckats få barn tidigare. Jag tyckte att barn är en självklar del av livet, så jag ställde givetvis upp på det, eftersom jag själv hade barn i mitt tidigare förhållande.
    Tre år senare fick vi ytterligare ett barn naturlig väg och allt såg rätt ljust ut.

Min sambo har tidigare berättat att hon har missbrukat sex för att få uppmärksamhet, en problematik som kommer från hennes barndom med en mor som lämnade mycket att önska i kärleksfullhet mm. Hon har gått i terapi av och till i princip sedan vi träffades och vid flertal tillfällen gick vi även tillsammans. Visst har hon fått vissa "verktyg" så hon kan hantera situationer. Terapin innebar bl.a att hon bröt slutligen helt med sin mor.

Jag har inte velat pressa henne gällande vårat obefintliga sexliv (sedan 10 år tillbaka) på förekommen anledning, utan har ställt upp då hon plötsligt fått lust. Och jo, jag har uppvaktat, även om det av naturliga orsaker avtagit de sista åren. Blir man avvisad 99 gånger av 100 är man kanske inte så motiverad.
    Förhållandet är mer som syskon än som ett par.

Vi har pratat om det vid många tillfällen, hon tar själv upp frågan några gånger om året. Hon har alltid en (för henne) legitim ursäkt varför hon inte är så pigg på sex. Jag böjer mig alltid utan att visa min frustration, för de få gånger jag har sagt till att jag lider av avsaknaden av intimitet blir det ett fasligt liv.
    Vi sover i separata sovrum eftersom hon är väldigt ljudkänslig. Det har vi gjort de sista 7-8 åren.

Trenden går inte år rätt håll. Sist "ställde hon upp" vilket fick mig att känna mig riktigt rutten, det var 8 månader sedan. Dess för innan var det 19 månader..! Hon säger själv att hon saknar intimitet, men när jag föreslår det så avvisar hon mig.

Sedan vi fick barn har hon bara arbetat sporadiskt, men av olika anledningar valt att sluta. Samtidigt har jag drivit mitt företag och på dom pengarna har vi levt rätt gott på, med såväl dyra utlandsemestrar, hästar med mycket mera.

I december hamnade vi i en ekonomisk kris när företaget hade en svacka. Vi talade om det och kom överens om att hon nu måste börja arbeta för att ge oss en viss ekonomisk stabilitet.Samtidigt har vi tvingats att minska våra kostnader, bl.a ställt in resa och valt ett enklare och billigare boende.

Efter den krisen har det gått spikrakt utför.
    Jag är jätteglad för hennes skull att hon nu har ett jobb med kollegor och får komma iväg och prata med andra vuxna. Däremot tror jag att hon nu tror gräset är grönare på andra sidan.
    Nu när vi ska flytta talar hon i termerna att vi kanske borde separera i samband med flytten. 

Jag ska inte säga att det är en blixt från en klarblå himmel, men jag känner mig så himla dum och besviken. Hur sjutton kunde jag varit så naiv?
    Efter att i princip försörjt henne och hennes hästar, resor, bilar mm i 13 år få det här uppslängt i ansiktet. Det var inte var jag trodde om henne. Jag trodde i min enfald att när hon kommit över hennes tidigare trauman skulle hon åter se mig igen med lust och kärlek.

Istället inser jag att jag har förlorat 13 år av mitt liv, men visst har jag fått två fantastiska barn! Men som person känner jag mig tillintetgjord och utnyttjad.

Vi hade ikväll en diskussion gällande en eventuell separation och hon inser att hon inte kommer att ha råd med ett eget boende. Hon menade bl.a att hon inte är berättigad till bostadsbidrag såvida hon inte har full vårdnad för barnen. Jag vet inte om det stämmer, men jag vill inte släppa vårdnaden, är det fel av mig?

Nu står man här, nyss fyllda 50 och snart separerad. Hur sjutton orkar man ställa sig upp efter någonting sånt här och var hittar man modet att träffa någon ny?

• Svar på tråden Så här skulle det ju inte sluta...
  • Pope Joan II

Klart att ni ska ha gemensam vårdnad, ge inte avkall på den. Och självklart vågar du träffa en annan och för dig mer passande kvinna. Att du redan slösat 13 år på den där borde väl om något vara en motivator för att hitta en mer kompatibel och på alla sätt bättre partner!

• Meriall

Vad tjänar hon? Vad tjänar du?

Låter jättekonstigt att hon inte har råd med bostad, tror ärligt inte på det utan att hon försöker lura dig.

Vårdnad har inget med bostadsbidrag att göra. Det är vem som bestämmer om barnen.

• Anonym (Besviken)
    Meriall skrev 2019-03-20 20:16:11 följande:

Vad tjänar hon? Vad tjänar du?

Låter jättekonstigt att hon inte har råd med bostad, tror ärligt inte på det utan att hon försöker lura dig.

Vårdnad har inget med bostadsbidrag att göra. Det är vem som bestämmer om barnen.

Jag tjänar rätt bra, mellan 30-50.000/mån. Hon tjänar ca 21.000 före skatt.

Jag kanske formulerade mig lite dåligt gällande vårdnaden. Hon menar att hon enbart får bostadsbidrag om hon har full vårdnad. Jag har aldrig lyft ett bidrag i mitt liv sånär på de 30kr/dag man fick i lumpen ????. Så jag är inte så insatt i den djungeln
  • Anonym (Besviken)
    Pope Joan II skrev 2019-03-20 20:14:07 följande:

Klart att ni ska ha gemensam vårdnad, ge inte avkall på den. Och självklart vågar du träffa en annan och för dig mer passande kvinna. Att du redan slösat 13 år på den där borde väl om något vara en motivator för att hitta en mer kompatibel och på alla sätt bättre partner!

Jag håller med, vårdnaden är helig. Det är en tsunami av praktiska problem vi måste lösa.

Jag har knappt tordas tänka tanken att träffa någon annan, så det kommer nog ta lite tid. När är det legitimt?
  • Meriall
    Anonym (Besviken) skrev 2019-03-20 22:28:59 följande:

Jag tjänar rätt bra, mellan 30-50.000/mån. Hon tjänar ca 21.000 före skatt.

Jag kanske formulerade mig lite dåligt gällande vårdnaden. Hon menar att hon enbart får bostadsbidrag om hon har full vårdnad. Jag har aldrig lyft ett bidrag i mitt liv sånär på de 30kr/dag man fick i lumpen ????. Så jag är inte så insatt i den djungeln

Jag tror du menar att hon vill att barnen bor heltid hos henne och träffar dig på dagtid, inga nätter. Då ökar bostadsbidraget. Men det har inget att göra med vårdnad. Läs på vad vårdnad är för något så du inte blir lurad.

Hon kan väl få ett högre underhåll av dig då när det är så stor skillnad på era inkomster så behöver hon inte ens bostadsbidrag.
  • Pope Joan II
    Anonym (Besviken) skrev 2019-03-20 22:34:15 följande:
    Jag håller med, vårdnaden är helig. Det är en tsunami av praktiska problem vi måste lösa.

Jag har knappt tordas tänka tanken att träffa någon annan, så det kommer nog ta lite tid. När är det legitimt?
    Det är legitimt på en gång, tycker jag. Särskilt med tanke på hur ditt förhållande varit och under vilken tid. Ligga med någon kan du väl åtminstone göra direkt? Att introducera en mer stadigvarande dejt för barnen är bra att vänta med, men träffa lite olika kvinnor och ligga med de av dem som vill och det känns bra för dig att ha sex med kan du naturligtvis göra med detsamma. 
  • Anonym (essie)

Kontakta en jurist. Släpp aldrig vårdnaden om dina barn. Tycker att det verkar som om hon försöker luras.

Ställ in dig på en seperation. För om du tänker efter så vill du inte leva utan närhet...

Du kommer att klara dig.

• uhsumkat

Vårdnaden handlar om att bestämma om barnen. Bara om en förälder är direkt olämplig bör bara den andra ha enskild vårdnad, annars är praxis att den är delad. 
    Boendet, är något annat, det är där barnen vistas och beror på hur ni delar upp umgänget. Bostadsbidraget beror dels på boendet och dels på var de är skrivna. Det har alltså inget med vårdnaden att göra. 

Oavsett kan du inte bostadsbidraget styra umgänget. På något sätt kommer hennes boende att ordna sig även om ni har 50/50 eller hon har varannan helg. 

• Anonym (Ledsamt)

Långtifrån alla kvinnor där ute i världen är mogna för att leva i ett vuxet förhållande med familj och eget ansvar.

Du förtjänar nån bättre!

Om ni går isär får du väl vara beredd på att stötta lite ekonomiskt.. men det kan det väl vara värt?

• Anonym (Besviken)

Tack för tips och stöd så här långt.
    Nej, jag kommer givetvis inte ge upp vårdnaden, den minan har jag redan gått på. Min förra separation hade min äldsta dotters mamma vårdnaden "av praktiska skäl". Jag reste en hel del i tjänsten då och papper från skola mm behövdes ofta skrivas under. När vi separerade vägrade hon dela vårdnaden vilket i början ställde till en del bekymmer, men löste sig efter en tid då hon mötte en ny man och bitterheten la sig.

• Anonym (N)
    Anonym (Ledsamt) skrev 2019-03-21 08:43:34 följande:

Långtifrån alla kvinnor där ute i världen är mogna för att leva i ett vuxet förhållande med familj och eget ansvar.

Du förtjänar nån bättre!

Om ni går isär får du väl vara beredd på att stötta lite ekonomiskt.. men det kan det väl vara värt?

Varför det? Hon vill separera. Dags att börja försörja sig själv och sina barn.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Besviken) skrev 2019-03-20 22:34:15 följande:

Men herregud ta det lugnt! Med din inställning känns er som att du ska träffa nån ny bara för att? Ni två måste först ta er igenom detta, separera och landa. Barnen måste landa också, funkar ju inte att du direkt tar in en ny kvinna?

Släpp absolut inte under några omständigheter vårdnaden!

Har hon ens sagt varför hon vill separera? I samband med flytten låter oerhört praktiskt... men liksom varför? Tycker väll egentligen att du borde separera dig från henne hur som helst, hon verkar otroligt tråkig och vidrig som person.
  • Pope Joan II
    Anonym (Nej) skrev 2019-03-21 20:02:04 följande:
    Men herregud ta det lugnt! Med din inställning känns er som att du ska träffa nån ny bara för att? Ni två måste först ta er igenom detta, separera och landa. Barnen måste landa också, funkar ju inte att du direkt tar in en ny kvinna?

Släpp absolut inte under några omständigheter vårdnaden!

Har hon ens sagt varför hon vill separera? I samband med flytten låter oerhört praktiskt... men liksom varför? Tycker väll egentligen att du borde separera dig från henne hur som helst, hon verkar otroligt tråkig och vidrig som person.
    Varför måste han ta det lugnt? 
  • Anonym (V)

Bostadsbidrag får man om man har barn boende hos sig, har inget med vårdnad att göra. Man kan få bostadsbidrag även om den andre föräldern har ensam vårdnad och barnet bara är hos dig typ helger.

Tror nästan hon skulle få lika mycket i bostadsbidrag även om ni hade dem vv. I vilket fall är det ju inte ditt problem, du ska självklart ha halva vårdnaden om dina barn.

• Anonym (Besviken)

Lite uppdatering känns väl som jag borde göra.
    Hon fick backa på ensam vårdnad, jag förklarade att jag inte skulle ge upp den frivilligt och hon har pratat med någon som bekräftar att det är svårt eller omöjligt att driva frågan i familjerätten.
    Vidare har jag klurat ut att hon visst kan få bostadsbidrag, ca 3000kr, så den frågan kom hon ingenstans med.
    Svärfar, eller rättare sagt x-svärfar numera har lovat mig att hjälpa henne ekonomiskt. Han mår väldigt dåligt över situationen.

Summa sumarum, jag känner mig förstås sårad och bitter, men framtiden ser ju ljus ut, ekonomiskt i varjefall. Jag gjorde misstaget att överslagsräkna utlägg genom åren. Det var ingen rolig tanke! Att sponsra en ridtjej i 12 år är inget jag rekommenderar någon. 

Gällande att träffa någon ny, det har jag ingen brådska med. Nu ska jag och barnen landa i den nya situationen först, men visst, en å annan one-night stand eller en älskarinna vore kanske kul.

Svar på tråden Så här skulle det ju inte sluta...