• Aleksandrajuni

    Insemination på Sahlgrenska med donerade spermier

    Hej! 

    Jag undrar om det är fler här som står i kö på Sahlgrenska för behandling med donerade spermier? Hur länge har ni stått? Är ni ensamstående eller par?

    Eller någon här som kanske har stått i kö och påbörjat sina försök eller tidigare genomgått behandling. Hur har det gått?

  • Svar på tråden Insemination på Sahlgrenska med donerade spermier
  • Biet

    Givetvis när man är ett par (hetro) så vill man ju att ens partner skall även vara den biologiska pappan om det funkar.

    Sedan är ju trygghet i det man gör också viktigt.

    De gånger som jag hjälpt till privat är får man ju visa upp att man är frisk och sedan göra det på ett seriöst sätt. Som donator finns ju även risken att mamman ångrar sig och kommer o kräver underhåll för barnet och hotar med att ange en som fader eller faktist gör det. Så även som donator måste man våga lita på den man hjälper. Det är ömsesidigt.

    Är man som donator med i närståendeadoptionsprocessen brukar den sedan gå ganska så snabbt.

    Tack för erat svar Aleksandrajuni.

  • Aleksandrajuni
    Biet skrev 2019-04-12 19:24:07 följande:

    Givetvis när man är ett par (hetro) så vill man ju att ens partner skall även vara den biologiska pappan om det funkar.

    Sedan är ju trygghet i det man gör också viktigt.

    De gånger som jag hjälpt till privat är får man ju visa upp att man är frisk och sedan göra det på ett seriöst sätt. Som donator finns ju även risken att mamman ångrar sig och kommer o kräver underhåll för barnet och hotar med att ange en som fader eller faktist gör det. Så även som donator måste man våga lita på den man hjälper. Det är ömsesidigt.

    Är man som donator med i närståendeadoptionsprocessen brukar den sedan gå ganska så snabbt.

    Tack för erat svar Aleksandrajuni.


    Då jag och min partner inte kan få biologiska barn är insemination vårat bästa alternativ och i vår situation passar det att vända oss till Landstinget. Jag tycker dock det är fint att privat donation finns. För många, vem vet kanske även för oss, kan det vara det enda alternativet. Det är fint att det finns människor som ställer upp att donera, det tycker jag verkligen, oavsett om man gör det privat eller via vården. Jag är övertygad om att de allra allra flesta gör det av helt rätt anledning och har hjärtat på helt rätt ställe. Man hjälper någon att uppfylla sin största dröm. Det är fantastiskt <3
  • Biet
    Aleksandrajuni skrev 2019-04-12 21:21:17 följande:

    Då jag och min partner inte kan få biologiska barn är insemination vårat bästa alternativ och i vår situation passar det att vända oss till Landstinget. Jag tycker dock det är fint att privat donation finns. För många, vem vet kanske även för oss, kan det vara det enda alternativet. Det är fint att det finns människor som ställer upp att donera, det tycker jag verkligen, oavsett om man gör det privat eller via vården. Jag är övertygad om att de allra allra flesta gör det av helt rätt anledning och har hjärtat på helt rätt ställe. Man hjälper någon att uppfylla sin största dröm. Det är fantastiskt <3


    Det är lika fint och bra bland de kvinnor som donerar sina ägg. För givetvis finns det ett behov av donerade ägg med och det är jobbigare för en kvinna att ge bort dem än det är för en man att donera. Måste göras via sjukvården. Så att stort beröm för er kvinnor som ger bort era ägg till andra behövande.
  • PappaStork

    Det är jättetråkigt att väntetiderna av någon outgrundlig anledning är så långa på just Sahlgrenska. Har själv varit donator på just detta sjukhus för x-antal år sedan och fick just veta att jag hjälpt 6 familjer att få barn plus några syskonbehandlingar, vilket jag finner väldigt glädjande.

    Hoppas dessa familjer har det bra nu med sina efterlängtade barn : )

  • PappaStork

    Det är jättetråkigt att väntetiderna av någon outgrundlig anledning är så långa på just Sahlgrenska. Har själv varit donator på just detta sjukhus för x-antal år sedan och fick just veta att jag hjälpt 6 familjer att få barn plus några syskonbehandlingar, vilket jag finner väldigt glädjande.

    Hoppas dessa familjer har det bra nu med sina efterlängtade barn : )

  • Aleksandrajuni
    PappaStork skrev 2019-06-15 18:07:23 följande:

    Det är jättetråkigt att väntetiderna av någon outgrundlig anledning är så långa på just Sahlgrenska. Har själv varit donator på just detta sjukhus för x-antal år sedan och fick just veta att jag hjälpt 6 familjer att få barn plus några syskonbehandlingar, vilket jag finner väldigt glädjande.

    Hoppas dessa familjer har det bra nu med sina efterlängtade barn : )


    Ja det är synd. Vi försöker ha tålamod..

    Någon annan här som är/har varit inne i denna process?
  • Dalkullamamma

    Hej allesammans:) hur går de för er ? Jag och min sambo har för 2 veckor sen gjort klart vår utredning i skövde, och har nu fått remiss skickad till Göteborg för anonym donation av spermier. Har lagt upp för Skövde att vi kan tänka oss få inseminerings i Örebro (inga väntetider) men dom kan tydligen inte skicka remiss dit. Å enligt Örebro så måste remissen komma därifrån och inte via Göteborg. Fick höra av receptionen idag också att vårdgarantin inte blir att gälla i Örebro? Jag vill inte vänta 4.år ????

  • Jomape

    Tråkigt att det är sån lång kö men märkt av att det verkligen är stort behov av donator. Gjorde donation just på Sahlgrenska också för några år sedan. Tog 1 år så ringde de upp mig och behövde ännu mer hjälp. Nu har de inte ringt mer så antar att de har fyllt kvoten vad enstaka donator får donera.

    Jag hoppas verkligen och håller tummarna för er att det går bra.

  • Dalkullamamma

    Fick remiss dit 28 januari. Sahlgrenska ringde mig igår. Hon berätta att vi har öppet vårdval. Vi får söka överallt och stå på hur många listor som helst. Men Örebro har regel om att ska du stå där så är de bara där. Men jag googla i timmar igår. Å hitta nordic ivf som samarbetar med stora sjukhus å också kan hjälpa med landstings bidrag. Så skicks ett mail . Dom ringde imorse. Å på onsdag ska vi dit å träffa läkare och inom en månad kommer vi börja imsemineringen (ska ju passa min ägglossning). Varför inte söka runt istället för att vänta å längta? FK betalar också för dom som är godkända insemination i Danmark.

  • Anonym (Tovetova)

    Hur har de gått för Dig Alexandrajuni? Står också i kö till Sahlgrenska för donersde spermier så hade vsrt kul att följas :) hur långt har ni kommit i processen?

  • SvenOlsson

    Verkar som den tidigare diskussionen i tråden avstannade redan i februari. Jag undrar hur siruationen med corona påverkat de som står i kö eller får behandling på Sahlgrenska. Redan innan var de väl en av de mottagningar som hade längst väntetid?

  • M41in

    Förstår inte varför privata donatorer blir så motarbetade, vi som som använder en  privat donator borde få en ros för att vi avlastar vården och löst det på "egen hand" Skäms Eller med hjälp av donatorns hand.Oskyldig

Svar på tråden Insemination på Sahlgrenska med donerade spermier