• linnea12533

Mammig bebis på 10 veckor

Min 10-veckors bebis är extremt mammig och skriker som i panik om pappa eller mormor (som hon träffar nästan dagligen) försöker lyfta henne. Skriker skriker skriker tills jag kommer och tar henne. Ska vi bara gilla läget och låta henne va i min famn, även om det innebär att jag inte får duscha själv eller knappt gå på toa. Eller bör hon vänjas vid att vara i deras famn också? Snälla ge mig råd.

Vill inte ha en så jättemammig dotter framöver, så hur hanterar vi denna period bäst?

• Svar på tråden Mammig bebis på 10 veckor
  • lövet2

Vänj henne en minut i taget. Inte så att hon kommer att fortsätta vara mammig i all evighet, men just nu behöver du kunna duscha och sträcka på dig då och då. Hon bör klara av 5 minuter hos pappan på ett eller annat sätt. Han måste ju hitta något som funkar!

• hellothere87

Du kanske ska sluta "rädda" ungen så fort den skriker? Pappan är väl inte handlingsförlamad och kan nog hantera barnet om inte du är där och styr.

• Amla07

Testa babysitter när du duschar. Bebisar är som de är; vissa är mammiga helt enkelt. De växer ifrån det när de är redo. Gilla läget.

• Erica94

Min dotter var likadan i ca 11 månader. Precis som du skriver, helt otröstlig om någon annnan försökte hålla henne. Ärligt talat, ibland räckte det att någon tittade på henne. Vi försökte och försökte men utan resultat. Blev bättre när hon blev runt året, och nu vid 1,5 år har hon inga problem att gå till andra.

Babysittern och babygymmet blev min räddning, där kunde hon vara under dusch, toalettbesök och matlagning. Kan rekommendera sjal/sele också, för att kunna få något gjort och inte känna sig så låst.

• Erica94

Min dotter var likadan i ca 11 månader. Precis som du skriver, helt otröstlig om någon annnan försökte hålla henne. Ärligt talat, ibland räckte det att någon tittade på henne. Vi försökte och försökte men utan resultat. Blev bättre när hon blev runt året, och nu vid 1,5 år har hon inga problem att gå till andra.

Babysittern och babygymmet blev min räddning, där kunde hon vara under dusch, toalettbesök och matlagning. Kan rekommendera sjal/sele också, för att kunna få något gjort och inte känna sig så låst.

• Orkide

Min dotter var likadan jättelänge. Spelade ingen roll vad vi gjorde. Slutade när hon var runt 6 månader månader dock fortsatte hon vara väldigt mammig på kvällen. Min son var också såhär ett par veckor i början men det minskade vid ca 2 månader. Nu är det när han är kvällstrött (han är idag 6 månader).

• telly

För en del bebisar blir det bara värre om man tvingar dom att separeras från pappan.

Här har det också varit mammigt periodvis. Antingen får man stå ut med skriken tio minuter medan man duschar snabbt. Eller så får bebisen hänga med. Ta med massa nya spännande leksaker in i badrummet. Låt pappan ta hand om allt annat, hushållssysslor, matlagning osv.

Det blir bättre! Man kan mjukstarta genom att låta pappan ha barnet korta stunder när det är nöjt och glad. Ge flaska om det går. Byta blöja.

Det blir bättre. Jag tror inte på att vänja en mammig bebis genom att tvinga den.

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • telly
    telly skrev 2019-04-02 19:10:46 följande:

För en del bebisar blir det bara värre om man tvingar dom att separeras från pappan.

Här har det också varit mammigt periodvis. Antingen får man stå ut med skriken tio minuter medan man duschar snabbt. Eller så får bebisen hänga med. Ta med massa nya spännande leksaker in i badrummet. Låt pappan ta hand om allt annat, hushållssysslor, matlagning osv.

Det blir bättre! Man kan mjukstarta genom att låta pappan ha barnet korta stunder när det är nöjt och glad. Ge flaska om det går. Byta blöja.

Det blir bättre. Jag tror inte på att vänja en mammig bebis genom att tvinga den.

* separeras från MAMMAN menar jag
    Glad norrländska med triss i tjejer!
Svar på tråden Mammig bebis på 10 veckor