• liljaaan

Skydda sgi första barn och gravid igen

Kortfattat: Födde barn 20/4 2018. Är gravid igen och har bf med barn nr 2 den 11/6. Började jobba igen 6/2 och planerar att jobba till 17/5 - min sambo är nu föräldraledig. Har jobbat 100% fram till och med i måndags 1/4. Behöver nu tips och hjälp hur vi ska lägga upp sista tiden innan han ska börja jobba igen.

Jag har som sagt från och med måndags 1/4 gått ner 1 timme om dagen (dvs jobbar 87.5% nu). Om jag förstår det rätt måste jag då ta ut 12.5% föräldrapenning för att skydda min sgi (så det blir 100% tjänst) redan nu innan han fyller 1år?

1. Räknas den annars automatiskt ner till 87.5% tjänst om jag skulle bli sjuk nu och inte fyller upp med föräldrapenning från i måndags?

2. Hur lägger vi enklast upp detta jag och min sambo hos försäkringskassan? Måste jag mån-fre ta ut 12.5% ersätting? Detta blir ju supertokigt iomed att min sambo då måste ta ut samma omfattning (12,5% om vi ska ta dubbeldagar) då väl? Eller kan vi lägga in det på något annat sätt? Typ att vi varje söndag tar dubbeldag men i vilken procent blir det då? Iomed att jag bara gått ner 5 timmar i veckan, blir så snurrig när jag sitter och försöker planera i försäkringskassan.

3. Är det "lönt" att vi gör det här eller mer "lönt" att jag bara går ner i tid och får lägre sgi? Det är ju mellan 1/4-10/5 (min sambos sista lediga dag innan han börjar jobba 13/5) som han är hemma och jag gått ner i tid. Sen är planen att han jobbar heltid, jag är föräldraledig till och med februari 2020 och sedan kommer jag börja jobba heltid igen 7 mån medan min sambo är hemma 7 mån, då kommer jag ju ändå jobba upp min sgi igen till 100%. Men kommer det då ta 6 mån innan min sgi kommer upp till 100% igen för att jag nu i 1.5 mån gick ner till 87.5%?

Hoppas ni förstår vårt dilemma och kan hjälpa oss med tips och idéer, rätta mig gärna om jag skrivit något fel/uppfattat systemet fel :)

• Svar på tråden Skydda sgi första barn och gravid igen
  • Trädgårdsland
    Ignoramus skrev 2019-04-04 08:41:51 följande:

Den är inte skyddad om man börjar jobba 100%, vilket ts dessvärre har gjort. Gränsen för skydd går vid 87.5%.

Har jag aldrig hört talas om, nu blir jag nyfiken. Hur menar du då?
  • Ignoramus

Börjar du jobba heltid under det första året försvinner din gamla sgi och den nya måste du förväntas jobba minst 6 månader på för att kunna tillskansa dig den. Det är bara om du jobbar deltid eller är helt ledig - med eller utan ersättning - som du behåller din gamla sgi.

Trädgårdsland skrev 2019-04-04 09:18:30 följande:

Har jag aldrig hört talas om, nu blir jag nyfiken. Hur menar du då?

• Sonnet

Socialförsäkringsbalken 26:14 - SGI-skydd gäller under den tid då den försäkrade är gravid och avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast 6 månader före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födseln.

Ts har avbrutit eller inskränkt sitt arbete, alltså finns skydd för heltids-SGI.

• liljaaan

Bra tips att be om att få prata med en handläggare istället för dom som sitter på "vanliga kundtjänst", det ska jag absolut göra.

Idag har jag 68 dagar kvar till bf, dvs den 12/4 kan jag börja plocka ut fp för barn nr 2 (60 dagar innan bf).

Så om min sgi är skyddad nu fram till barn 1 fyller 1år (20/4) skulle jag väl från och med 20/4 kunna börja ta ut 1/8 ersättning fp mån-fre på barn nr 2 istället? Och på så sätt kan min sambo fortsätta ta ut fp som vanligt på Barn nr 1 (han tar ju idag 7-dagar i veckan redan).

Så det jag egentligen behöver ha svar på är ju om min sgi är skyddad nu eller inte. Och hur den blivit påverkad av att jag från i måndags (1/4) minskat min arbetstid till 7 timmar/dag . Valet att gå ner i tid är för att jag är så otroligt trött i magen och kroppen på eftermiddagen så jag ville gå ner lite i tid för att komma hem tidigare och kunna vila.

• Ignoramus

?SGI-skydd gäller under tid då den försäkrade helt eller delvis avstår från förvärvsarbete för vård av barn, om den försäkrade är förälder till barnet eller likställs med förälder enligt 1 § föräldraledighetslagen (1995:584) och barnet inte fyllt ett år.?

Kollade din länk. Har man gått tillbaka till att jobba heltid avstår man ju inte helt eller delvis från förvärvsarbete, och alltså är inte SGIn skyddad. Det är vad jag har fått höra då jag sitter i en lite liknande sits (började jobba heltid igen för ett nytt företag innan barnet var ett år)

• Ignoramus

Det hade varit bättre om du jobbat 7h hela tiden för då hade den garanterat varit skyddad, men hör med handläggaren för säkerhetsskull. Det är ju inte som att du har försökt utnyttja systemet direkt, snarare tvärtom.

liljaaan skrev 2019-04-04 10:51:59 följande:

Bra tips att be om att få prata med en handläggare istället för dom som sitter på "vanliga kundtjänst", det ska jag absolut göra.

Idag har jag 68 dagar kvar till bf, dvs den 12/4 kan jag börja plocka ut fp för barn nr 2 (60 dagar innan bf).

Så om min sgi är skyddad nu fram till barn 1 fyller 1år (20/4) skulle jag väl från och med 20/4 kunna börja ta ut 1/8 ersättning fp mån-fre på barn nr 2 istället? Och på så sätt kan min sambo fortsätta ta ut fp som vanligt på Barn nr 1 (han tar ju idag 7-dagar i veckan redan).

Så det jag egentligen behöver ha svar på är ju om min sgi är skyddad nu eller inte. Och hur den blivit påverkad av att jag från i måndags (1/4) minskat min arbetstid till 7 timmar/dag . Valet att gå ner i tid är för att jag är så otroligt trött i magen och kroppen på eftermiddagen så jag ville gå ner lite i tid för att komma hem tidigare och kunna vila.

• Sonnet

Men hur svårt är det att fatta? Ts börjar jobba heltid, sedan går hon ner i tid tidigast 6 månader före bf. SGIn är till 100 procent skyddad. Inga som helst problem.

• Alexi
    Sonnet skrev 2019-04-04 13:31:28 följande:

Men hur svårt är det att fatta? Ts börjar jobba heltid, sedan går hon ner i tid tidigast 6 månader före bf. SGIn är till 100 procent skyddad. Inga som helst problem.

Fast hon går inte upp till heltid med syfte att arbeta stadigvarande/minst sex månader eftersom hon är gravid. Därför tror jag inte att det funkar att tänka så.
  • Sonnet
    Alexi skrev 2019-04-04 17:15:16 följande:

Fast hon går inte upp till heltid med syfte att arbeta stadigvarande/minst sex månader eftersom hon är gravid. Därför tror jag inte att det funkar att tänka så.

Jo, det funkar precis så som lagen säger.
  • Alexi
    Sonnet skrev 2019-04-04 17:49:27 följande:
    Jo, det funkar precis så som lagen säger.
    Fast tex om du ska få använda tremånadersregeln igen så måste du haft arbete som kan ligga till grund för SGI, dvs för avsikt att arbeta minst sex månader framåt. Borde det inte vara samma sak här?
  • Ignoramus

Fast då måste hon ju ha rätt till sgi, vilket det inte är säkert att hon har eftersom hon har jobbat heltid men inte i minst sex månader i streck/haft för avsikt att göra det?

Här är FKs regelverk lite luddigt här tycker jag. För sgi-skyddad under föräldraledigheten är du bara förutsatt att du helt eller delvis tar hand om barnet.

Kruxet här är ju att ts för en tid inte alls avbrutit eller inskränkt sitt arbete.

Sonnet skrev 2019-04-04 10:09:53 följande:

Socialförsäkringsbalken 26:14 - SGI-skydd gäller under den tid då den försäkrade är gravid och avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast 6 månader före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födseln.

Ts har avbrutit eller inskränkt sitt arbete, alltså finns skydd för heltids-SGI.

• Sonnet
    Ignoramus skrev 2019-04-05 06:59:24 följande:

Fast då måste hon ju ha rätt till sgi, vilket det inte är säkert att hon har eftersom hon har jobbat heltid men inte i minst sex månader i streck/haft för avsikt att göra det?

Här är FKs regelverk lite luddigt här tycker jag. För sgi-skyddad under föräldraledigheten är du bara förutsatt att du helt eller delvis tar hand om barnet.

Kruxet här är ju att ts för en tid inte alls avbrutit eller inskränkt sitt arbete.

Hon är skyddad när hon är f-ledig, hon går tillbaka och jobbar heltid och sedan inskränker sitt arbete - alltså har hon skydd. Hon har aldrig tappat tidigare SGI.
Svar på tråden Skydda sgi första barn och gravid igen