Skydda sgi första barn och gravid igen
Kortfattat: Födde barn 20/4 2018. Är gravid igen och har bf med barn nr 2 den 11/6. Började jobba igen 6/2 och planerar att jobba till 17/5 - min sambo är nu föräldraledig. Har jobbat 100% fram till och med i måndags 1/4. Behöver nu tips och hjälp hur vi ska lägga upp sista tiden innan han ska börja jobba igen.
Jag har som sagt från och med måndags 1/4 gått ner 1 timme om dagen (dvs jobbar 87.5% nu). Om jag förstår det rätt måste jag då ta ut 12.5% föräldrapenning för att skydda min sgi (så det blir 100% tjänst) redan nu innan han fyller 1år?
1. Räknas den annars automatiskt ner till 87.5% tjänst om jag skulle bli sjuk nu och inte fyller upp med föräldrapenning från i måndags?
2. Hur lägger vi enklast upp detta jag och min sambo hos försäkringskassan? Måste jag mån-fre ta ut 12.5% ersätting? Detta blir ju supertokigt iomed att min sambo då måste ta ut samma omfattning (12,5% om vi ska ta dubbeldagar) då väl? Eller kan vi lägga in det på något annat sätt? Typ att vi varje söndag tar dubbeldag men i vilken procent blir det då? Iomed att jag bara gått ner 5 timmar i veckan, blir så snurrig när jag sitter och försöker planera i försäkringskassan.
3. Är det "lönt" att vi gör det här eller mer "lönt" att jag bara går ner i tid och får lägre sgi? Det är ju mellan 1/4-10/5 (min sambos sista lediga dag innan han börjar jobba 13/5) som han är hemma och jag gått ner i tid. Sen är planen att han jobbar heltid, jag är föräldraledig till och med februari 2020 och sedan kommer jag börja jobba heltid igen 7 mån medan min sambo är hemma 7 mån, då kommer jag ju ändå jobba upp min sgi igen till 100%. Men kommer det då ta 6 mån innan min sgi kommer upp till 100% igen för att jag nu i 1.5 mån gick ner till 87.5%?
Hoppas ni förstår vårt dilemma och kan hjälpa oss med tips och idéer, rätta mig gärna om jag skrivit något fel/uppfattat systemet fel :)