• washo
    Äldre 9 Apr 19:59
    5311 visningar
    176 svar
    +3
    176
    5311

    Varför skaffar ni barn?

    Jag undrar varför folk skaffar barn?
    Man umgås ju knappast med sina barn nu för tiden.
    Det vanliga är att barn går på dagis 8-12 timmar om dagen vilket är fruktansvärd i sig. Man kommer hem vid 16-17 tiden med barnet och då har man ca 2 timmar på sig att förberedda äta diska och sedan natta barnen. Förhoppningsvis blir det lite lek med barnen. Så går veckan mot sitt slut.
    På Helgerna ska det vara fullspäckat med aktiviteter eller själv lek.
    I båda fall är föräldrarna frånvarande.
    I bästa fall blir det lite lek.
    Och självklart massa skäll och uppfostran med allt vad det innebär.

    Vid 18 års ålder är barnen så otrygga att de vill flytta ut och föräldrarna pustar ut och kallar det självständighet. 

  • Svar på tråden Varför skaffar ni barn?
  • Tue 23 Apr 2019 19:23
    sextiotalist skrev 2019-04-23 10:04:53 följande:

    Håller med, jag är ju äldre än vad du är och det betygsystem som vi hade var mer förlåtande. Det räcker inte med att vara tillräckligt bra, du måste vara perfekt i alla delar för att få bra betyg.


    Lägg till en stor bostadsbrist i delar av landet som spär på stressen för unga vuxna. Eller varför inte otrygga anställningar som gör det svårt att leva livet långsiktigt. Finns många orsaker till stress hos unga som inte är kopplade till föräldrarna.

    Sen kan ts börja med att läsa sin egna ts om hur barn mår. Eller varför inte inlägg 12 eller 122. Sen ännu fler inlägg om att föräldrars sätt att umgås med sina barn inte är nog lekfulla. Tror det är du ts som är schitzofren.
  • washo
    Tue 23 Apr 2019 21:24
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 18:49:13 följande:
    De som stannar mer än 7 timmar kanske stressas av att kompisarna går hem och de inte har sina specifika lekkamrater kvar?

    "Men när man som forskare iakttar ettåringar i förskolan blir det uppenbart hur rika de är på idéer och hur duktiga de är på att kommunicera med varandra. Jag hinner se det för att jag är forskare, i vardagen kan det vara svårt att hinna med. Men det är viktigt att vi inte underskattar de små barnen, de har förmågor och kompetenser och de ägnar stor uppmärksamhet åt varandra och bygger vänskap.
    ? Jag har sett att de små barnen har en otrolig social kompetens, innan de har ett verbalt språk. De tar initiativ, hälsar på varandra, och bygger relationer och vänskap aktivt redan från början."
    www.skolporten.se/forskning/intervju/kompetenta-ettaringar-i-forskolan/
    Duktiga?
    Du menar överlevnad!
    Ingen har påstått det motsatta om barns förmågor!
  • washo
    Tue 23 Apr 2019 21:24
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-23 15:08:24 följande:

    Det finns en hel del studier som visar att barn stressas av långa dagar på förskolan.
    Det kan man mäta med hjälp av kortisolvärden över dagen, hur de utvecklas.
    I Norge har man gjort en studie på detta, som jag läst resultatet, det som är intressant är att det var så stor skillnad på barn som hade dagar kortare än 8 h, jämfört med de som hade längre dagar än 8h, vars kortisolvärden avvek kraftigt, uppåt.

    http://opvoeding-wetenschap.nl/wp-content/uploads/2017/03/drugli-et-al-ECDC-2017-cortisol-daycare-volkskrant.pdf


    Bra inlägg!
  • washo
    Tue 23 Apr 2019 21:25
    Limeblad skrev 2019-04-23 19:23:18 följande:
    Lägg till en stor bostadsbrist i delar av landet som spär på stressen för unga vuxna. Eller varför inte otrygga anställningar som gör det svårt att leva livet långsiktigt. Finns många orsaker till stress hos unga som inte är kopplade till föräldrarna.

    Sen kan ts börja med att läsa sin egna ts om hur barn mår. Eller varför inte inlägg 12 eller 122. Sen ännu fler inlägg om att föräldrars sätt att umgås med sina barn inte är nog lekfulla. Tror det är du ts som är schitzofren.
    Mår du bra att trycka ner andra? :)
  • Tue 23 Apr 2019 21:37
    washo skrev 2019-04-23 21:24:06 följande:
    Duktiga?
    Du menar överlevnad!
    Ingen har påstått det motsatta om barns förmågor!
    Nej, jag menar som det står; "på att kommunicera med varandra"
  • washo
    Tue 23 Apr 2019 21:46
    -1
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 21:37:38 följande:
    Nej, jag menar som det står; "på att kommunicera med varandra"
    Du är inte medveten!
    Du menar visst överleva men har svårt att ta in det andra
  • Tue 23 Apr 2019 22:43
    washo skrev 2019-04-23 21:46:42 följande:
    Du är inte medveten!
    Du menar visst överleva men har svårt att ta in det andra
    Du har tydligen svårt att läsa och forstå....
  • washo
    Wed 24 Apr 2019 09:17
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 22:43:53 följande:
    Du har tydligen svårt att läsa och forstå....
    Är du lärare i språk? 
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Wed 24 Apr 2019 16:42
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 18:49:13 följande:

    De som stannar mer än 7 timmar kanske stressas av att kompisarna går hem och de inte har sina specifika lekkamrater kvar?

    "Men när man som forskare iakttar ettåringar i förskolan blir det uppenbart hur rika de är på idéer och hur duktiga de är på att kommunicera med varandra. Jag hinner se det för att jag är forskare, i vardagen kan det vara svårt att hinna med. Men det är viktigt att vi inte underskattar de små barnen, de har förmågor och kompetenser och de ägnar stor uppmärksamhet åt varandra och bygger vänskap.

    ? Jag har sett att de små barnen har en otrolig social kompetens, innan de har ett verbalt språk. De tar initiativ, hälsar på varandra, och bygger relationer och vänskap aktivt redan från början."

    www.skolporten.se/forskning/intervju/kompetenta-ettaringar-i-forskolan/


    Ja,man kan ju inte veta exakt varför de små är stressade om de får gå långa dagar på förskolan. Men det känns för mig otroligt att de små barnen skulle sakna sina kamrater mer än sina föräldrar i slutet av en lång dag på förskolan.
  • washo
    Wed 24 Apr 2019 18:30
    -1
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-24 16:42:25 följande:
    Ja,man kan ju inte veta exakt varför de små är stressade om de får gå långa dagar på förskolan. Men det känns för mig otroligt att de små barnen skulle sakna sina kamrater mer än sina föräldrar i slutet av en lång dag på förskolan.
    Där satte den som pricken över i :)
  • Wed 24 Apr 2019 18:55
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-24 16:42:25 följande:
    Ja,man kan ju inte veta exakt varför de små är stressade om de får gå långa dagar på förskolan. Men det känns för mig otroligt att de små barnen skulle sakna sina kamrater mer än sina föräldrar i slutet av en lång dag på förskolan.
    Det behovs tydligen en studie som studerar det, och inte bara antar som en enda slutsast (kanske felaktigt) att barnet skulle sakna sina foraldrar och darmed vara "stressat".
  • Wed 24 Apr 2019 18:55
    washo skrev 2019-04-24 18:30:54 följande:
    Där satte den som pricken över i :)
    "satte den"?
  • washo
    Wed 24 Apr 2019 19:07
    -1
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 18:49:13 följande:
    De som stannar mer än 7 timmar kanske stressas av att kompisarna går hem och de inte har sina specifika lekkamrater kvar?

    "Men när man som forskare iakttar ettåringar i förskolan blir det uppenbart hur rika de är på idéer och hur duktiga de är på att kommunicera med varandra. Jag hinner se det för att jag är forskare, i vardagen kan det vara svårt att hinna med. Men det är viktigt att vi inte underskattar de små barnen, de har förmågor och kompetenser och de ägnar stor uppmärksamhet åt varandra och bygger vänskap.
    ? Jag har sett att de små barnen har en otrolig social kompetens, innan de har ett verbalt språk. De tar initiativ, hälsar på varandra, och bygger relationer och vänskap aktivt redan från början."
    www.skolporten.se/forskning/intervju/kompetenta-ettaringar-i-forskolan/
    Det behovs tydligen en studie som studerar det, och inte bara antar som en enda slutsast (kanske felaktigt) att barnet skulle sakna sina foraldrar och darmed vara "stressat".
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Wed 24 Apr 2019 20:01
    Tow2Mater skrev 2019-04-24 18:55:01 följande:

    Det behovs tydligen en studie som studerar det, och inte bara antar som en enda slutsast (kanske felaktigt) att barnet skulle sakna sina foraldrar och darmed vara "stressat".


    Ja, den norska studien föreslog just flera och djupare studier i ämnet.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Wed 24 Apr 2019 20:07
    washo skrev 2019-04-24 19:07:36 följande:

    Det behovs tydligen en studie som studerar det, och inte bara antar som en enda slutsast (kanske felaktigt) att barnet skulle sakna sina foraldrar och darmed vara "stressat".


    Att barnen upplever viss stress kan nog anses belagt, genom kortisolkurvorna, men exakt vad som orsakar stressen och om denna stress skadar barnen, det vet man ännu inte. I den norska studien kunde man se att vistelsetiden påverkade mest. I studier från Australien har man sett att kvaliteten på omsorgen påverkar barnens kortisolkurvor samt även kvaliteten i hemmiljön. Barn från trygga och kärleksfulla familjer fick högre kortisol på förskolan medan barn från ogynnsam hemmiljö fick mer normala kortisolkurvor när de gick på förskolan. Hur man bedömde familjerna har jag ingen aning om.
  • Wed 24 Apr 2019 21:50
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-24 20:07:20 följande:
    Att barnen upplever viss stress kan nog anses belagt, genom kortisolkurvorna, men exakt vad som orsakar stressen och om denna stress skadar barnen, det vet man ännu inte. I den norska studien kunde man se att vistelsetiden påverkade mest. I studier från Australien har man sett att kvaliteten på omsorgen påverkar barnens kortisolkurvor samt även kvaliteten i hemmiljön. Barn från trygga och kärleksfulla familjer fick högre kortisol på förskolan medan barn från ogynnsam hemmiljö fick mer normala kortisolkurvor när de gick på förskolan. Hur man bedömde familjerna har jag ingen aning om.
    Vistelsetiden verkade ha nan slags 'magisk grans' vid 7 timmar, vilket For Mig indikerar att studien har begransningar som inte klarlagts.
Svar på tråden Varför skaffar ni barn?