• Anonym (Jobbigt läge)

Tonåringar som vägrar äta det mesta

Det är lika bra att börja med att säga att ingen av tonåringarna har någon diagnos och inte heller selektiv ätstörning utan dom är bara förbaskat kinkiga med maten trots att dom är ganska gamla nu.

Dom kan inte äta bröd som inte är exakt det dom är vana vid. Inte ens vitt bröd som dom normalt älskar går ner om det inte är exakt det rätta brödet.

Köttfärssås vägrar dom att äta om den har små bitar av morötter och ärtor t ex.

Pizzan går inte ner om pizzabottnet är fel eller om pizzan har en krydda dom inte är vana vid.

Det går inte att dricka någon annan mjölk än ett visst märke.

Kanelbullarna är äckliga för att dom inte är som hemma.

Dom vägrar kategoriskt att smaka på all mat dom inte är vana vid.

Hamburgare från en kedja funkar absolut inte fast en annan kedja funkar.

Dom kan bara tänka sig att dricka en sorts läsk och vägrar t ex juice fast det kanske är det enda som finns.

Pålägg på mackorna går inte om det inte är rätta märket.

Att testa ny mat som indisk, thai eller vad som helst är uteslutet för det vägrar dom.

Inte ens glass från en ny glassbar duger.

Jag skulle kunna fortsätta skriva en bok men nöjer mig med det här. Hur skulle du göra om du ska ta hand om dessa ungdomar som vägrar äta så gott som allt trots sin höga ålder?

• Svar på tråden Tonåringar som vägrar äta det mesta
  • Anonym (Hmmmmm...)
    klyban skrev 2019-04-12 14:31:18 följande:

Men svälta dessa barn finns inte ens på bordet, för då komemr PK och ropar.
    Varför skapa en irrelevant poäng?

Klart de inte ska svälta, men om vi haft hungersnöd i Sverige och alla gått utan mat i flera dagar tror jag faktiskt att även dessa barn ätit vad som helst. Fasen, när folk svalt i Sverige förr kokte man skosulor och gräs bara för att få i sig nåt. Inte direkt gourmetmat.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Tiina87 skrev 2019-04-12 16:30:26 följande:
    Inte om de har SÄ.
    Jag tror inte att man utvecklar SÄ i fattiga länder.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    korngryn skrev 2019-04-12 21:16:20 följande:
     Att

vara kräsen har sannolikt varit en stor fördel i evolutionen. Därmed inte sagt att det behöver sättas någon bokstavsstämpel på det.
    Nja, det är väl snarare vår förmåga att äta allt möjligt som gjort att vi har överlevt som ras. När det varit ont om den mat vi brukar äta har vi testat alternativ mat. Hade vi som art bara kunnat/velat äta en viss sorts mat hade vi inte spridit oss över världen som vi gjort (vilket iofs hade varit bra för världen).
  • Anonym (Hmmmmm...)
    lilagrodautanben skrev 2019-04-12 21:34:46 följande:

Jag hade lagt ?det felande märkets? pålägg och likande i det ?rätta märkets? förpackning. Tror inte dom märker skillnad. Då får dom väl köpa sin egen mat. Mina ungar åt inte köttbullar eller köttfärssås om dom såg lök. Lätt fixat med rivjärn. Dom märker inget och äter med stoooor aptit

Ha, har samma erfarenhet av lök. Det skulle minsann vara köttbullar utan lök. Jag anser inte att det är riktiga köttbullar utan lök och varför ska 12 personer vara tvungna att äta tråkiga köttbullar för att 2 personer tror att de inte gillar lök?! Så jag mixade den väldigt fint. De åt med god aptit. Vet fortfarande inte om att de faktiskt ätit lök .
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Tiina87 skrev 2019-04-12 21:53:36 följande:
    Det är just därför det inte går att jämföra.

Finns dock inget som hindrar att barn i ex Jemen får en utredning ang SÄ.
    Och? Det finns ju ingen mat så vad spelar diagnosen för roll? Jag är väldigt övertygad om att samtliga svältande barn i Jemen äter när de väl får mat!!!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    korngryn skrev 2019-04-13 07:28:26 följande:
    I filmen Alive (som är en helt sann historia) äter de till och med människokött för att överleva! Morbjudande? Ja, självklart, men överlevnadsinstinkten är stark.
    Ja, överlevnadsinstikten är superstark! Jag har träffat en man som var och krigade i Ryssland under andra världskriget. Massor med människor svalt eller frös ihjäl. Han klarade sig bland annat för att han och hans kamrater hittade en död häst, som hade börjat ruttna lite, men de åt ändå.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    LFF skrev 2019-04-13 18:22:25 följande:
    Så du tycker alltså att det är ok att svälta ett barn så till den milda grad att den äter vad som helst?
    Klart att det inte är, men det visar att det inte är en riktig diagnos.

Vi har så gott om mat nu att maten blivit ett sätt att visa sin personlighet - på samma sätt som man förr var en "Gul-och-blå"-tjej eller Levis-tjej är man nu en vegan eller en person som bara äter ett visst märke eller som minsann bara äter vissa grönsaker. och det är där lösningen ligger.
  • LFF
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-04-15 09:05:23 följande:

Klart att det inte är, men det visar att det inte är en riktig diagnos.

Vi har så gott om mat nu att maten blivit ett sätt att visa sin personlighet - på samma sätt som man förr var en "Gul-och-blå"-tjej eller Levis-tjej är man nu en vegan eller en person som bara äter ett visst märke eller som minsann bara äter vissa grönsaker. och det är där lösningen ligger.

Eftersom argumenten för att det inte är en riktig diagnos är att "alla äter allt bara man är hungrig nog" så bör ni ju tycka att det är ok att svälta ett barn till den graden så att de äter vad som bjuds.

Som sagt, det är en enorm skillnad på att vara kräsen och matstörd/matfobiker. Ett litet barn kan inte bestämma sig en dag för att "jag ska sluta äta allt utom x" utan det ligger sjukt mycket annat bakom. Ett barn som äter utanför den medskickade listan hemifrån är kräsen, inte matstörd. Ett matstört barn äter inte saker utanför listan vare sig det är hemma eller borta. Det har även samma syn på det som räknas som godsaker som på riktig mat. Ett kräset barn äter gladeligen godsaker men ratar maten.
  • Anonym (miffot)
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2019-04-11 18:29:04 följande:

Varför ska allt ursäktas med diagnoser idag? Varför måste det finnas en diagnos så fort någon inte uppför sig som man bör? Varför kan det inte bara vara dålig uppfostran eller kinkiga ungar?

Ni får tro mig när jag säger att tonåringarna inte har några diagnoser och inte heller SÄ. Och inte för att det har med saken att göra men jag är inte plastmamma till dom heller.

Jag ser att det finns lite rim och reson i dom senaste inläggen där tonåringarna inte tas i försvar. Halleluja!

Det är liksom mer än hopplöst för folk i deras närhet som har tonåringarna på besök och försöker göra det trevligt för ungdomarna men inget duger att äta för dom.

Någon kanske har bakat en äppelpaj och vaniljsås att bjuda på men det går inte att äta för det är äckligt. Inte heller går det att äta lunchen som är kokt potatis och köttbullar med sås. (barnvänligt så det förslår) Frukosten går inte heller ner för att det är "fel" bröd och flingorna är inte det rätta märket eller just den sorten som dom föredrar så då äter dom ingenting. Chipsen har gräddfilssmak istället för barbecue- nej tack! Läsken är fel sort! Åh, ni har köpt nötter! Jaha, det var mixade nötter vi gillar bara jordnötter och kan inte plocka ut jordnötterna ur mixen så då äter vi ingenting. Och så vidare i all oändlighet!

Eller så ska man äta ute och erbjuder att gå till ställen man vet att dom gillar men nej idag vill dom varken äta på den eller den restaurangen och är inte heller sugna på det tredje stället man föreslår. Så otacksamt och hopplöst!

Jag tror jag skrev det förut och jag säger det igen att vi har alla våra favoriter och ett fåtal saker vi absolut inte tål och det är helt okej men när så gott som ingenting duger så är det något stort fel och föräldrarna har inte gjort ungarna någon tjänst som inte har tagit i med hårdhandskarna. Man äter det som bjuds, speciellt om man är bortbjuden, och man kan inte räkna med att äta sina favoriträtter vid varje måltid. Som tonåring borde man fatta det och just suck it up!

Du kan ju inte lära dem att gilla all mat eller tvinga dem att äta. Men du kan lära dem mer artiga sätt att reagera när de är bortbjudna. Man behöver inte säga att man inte äter mosters kanelbullar för att de är äckliga utan man kan artigt tacka nej. Man kan säga ååh vilka fina bullar du har bakat moster men jag fikar inte men jag tar gärna ett glas vatten om det bjuds. Eller nåt annat diplomatiskt.
  • Hanine
    Pope Joan II skrev 2019-04-11 08:03:50 följande:
    Det är alltid makens barn det är frågan om i sådana här trådar. Läste en tråd igår om en 17-åring som ts påstod var så svartsjuk på sitt kommande småsyskon att ts och hennes man inte ens fick gå ut genom dörren utan att 17-åringen skulle klänga på sin pappa. 

Hur många trådar finns det som är författade av kvinnor, mammor, som berättar liknande saker om sina barn? Snudd på noll. 

I väldigt många fall tycks perspektivet vara förvridet och resten - förmodligen många - är garanterat påhittade. 
    Säg att du hatar kvinnor utan att säga att du hatar kvinnor.
  • Hanine
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2019-04-11 18:29:04 följande:

Varför ska allt ursäktas med diagnoser idag? Varför måste det finnas en diagnos så fort någon inte uppför sig som man bör? Varför kan det inte bara vara dålig uppfostran eller kinkiga ungar?

Ni får tro mig när jag säger att tonåringarna inte har några diagnoser och inte heller SÄ. Och inte för att det har med saken att göra men jag är inte plastmamma till dom heller.

Jag ser att det finns lite rim och reson i dom senaste inläggen där tonåringarna inte tas i försvar. Halleluja!

Det är liksom mer än hopplöst för folk i deras närhet som har tonåringarna på besök och försöker göra det trevligt för ungdomarna men inget duger att äta för dom.

Någon kanske har bakat en äppelpaj och vaniljsås att bjuda på men det går inte att äta för det är äckligt. Inte heller går det att äta lunchen som är kokt potatis och köttbullar med sås. (barnvänligt så det förslår) Frukosten går inte heller ner för att det är "fel" bröd och flingorna är inte det rätta märket eller just den sorten som dom föredrar så då äter dom ingenting. Chipsen har gräddfilssmak istället för barbecue- nej tack! Läsken är fel sort! Åh, ni har köpt nötter! Jaha, det var mixade nötter vi gillar bara jordnötter och kan inte plocka ut jordnötterna ur mixen så då äter vi ingenting. Och så vidare i all oändlighet!

Eller så ska man äta ute och erbjuder att gå till ställen man vet att dom gillar men nej idag vill dom varken äta på den eller den restaurangen och är inte heller sugna på det tredje stället man föreslår. Så otacksamt och hopplöst!

Jag tror jag skrev det förut och jag säger det igen att vi har alla våra favoriter och ett fåtal saker vi absolut inte tål och det är helt okej men när så gott som ingenting duger så är det något stort fel och föräldrarna har inte gjort ungarna någon tjänst som inte har tagit i med hårdhandskarna. Man äter det som bjuds, speciellt om man är bortbjuden, och man kan inte räkna med att äta sina favoriträtter vid varje måltid. Som tonåring borde man fatta det och just suck it up!

Varför är det otroligt viktigt för dig att de inte har diagnoser? Ser du ner på människor med diagnoser? Det låter som det när en läser det du skrivit. 
  • Anonym (Gudrun)
    Anonym (K) skrev 2019-04-12 14:40:37 följande:
    Klart att det endast är ett problem i väst. I svältande länder finns det inget utrymme för sådana här dramatiska *tyck synd om mig* diagnoser.
    Funkofob. 
    Anonym (K) skrev 2019-04-12 09:00:30 följande:

Selektiv ätstörning? Måste vara en diagnos som endast existerar i västvärlden.

Undrar om barn i svältande länder som Jemen eller i vissa delar av Afrika kan lida av samma?!?

Fyfan vad vidrigt skrivet.
  • Anonym
    Hanine skrev 2025-05-03 17:49:39 följande:
    Säg att du hatar kvinnor utan att säga att du hatar kvinnor.
    Säg att du vill bråka utan att säga att du vill bråka,

för av vilka andra skäl hittar man en 6 år gammal tråd?
Svar på tråden Tonåringar som vägrar äta det mesta