Herr Man skrev 2019-05-04 15:18:09 följande:
Nää, det är inte vettigt på något plan. Hon bor dessutom ihop med en kille nu. Han är dessutom en (tidigare) kompis till mig? Jag misstänker att det bara är av praktiska skäl som hon vill flytta tillbaka, men jag vet inte och detta gör mig väldigt osäker. Hon pendlar mycket mellan ytterligheter, som att "aldrig bo i huset" och två veckor senare "vill flytta tillbaka på obestämd tid". (Se tidigare svar i annat inlägg). Det kan också vara en maktdemonstration av typen "jag vet min rätt".
Jag har saxat detta från
hemhyra.se, det gäller hyresrätter men torde vara samma vid bostadsrätter
Sambor där den ena hade lägenheten innan ni separerar
Paul har en hyrestvåa sedan många år. För fyra år sedan flyttade Tina in och har nu precis fött parets gemensamma barn. Paul ville egentligen inte bli pappa och vill inte ha del i vårdnaden. Han vill separera och bo ensam igen i sin lägenhet. Tina anser att hon och barnet ska få bo kvar. Kan hon ha rätt till lägenheten?
Så säger lagen:
Om sambor inte har skaffat lägenheten tillsammans och inte har några gemensamma barn blir det i regel den som har kontraktet som får behålla lägenheten. Men i det här fallet finns ett gemensamt barn att ta hänsyn till. Om barnet huvudsakligen ska bo tillsammans med Tina kan hon tilldelas kontraktet eftersom hon då anses ha störst behov av lägenheten.
Tänk på det här:
Om en sambo flyttar ut ur den andres lägenhet, som inte är samboegendom, men senare vill göra anspråk på att få överta hyreskontraktet så måste det ske inom tre månader. Om Tina alltså skulle flytta ut men efter fyra månader eller mer vill försöka överta Pauls lägenhet så går det inte längre. (Samma tidsfrist gäller gentemot dödsboet vid dödsfall.)