• Anonym (M)

Behöver barn pass till Danmark?

Vi ska åka till Danmark i sommar på semester. Min man har två barn sedan innan som också ska följa med. Han och mamman ligger i vårdnadstvist just nu och hon har passen. Om hon vägrar skicka med passen (som min man godkände att hon skaffade), kan de då åka utan? De är 8 och 10 år. Vi ska ta bron över. Om hon vägrar, finns det någonting man kan göra? Barnen står skrivna hos oss om det har någon betydelse.

• Svar på tråden Behöver barn pass till Danmark?
  • Anonym (M)
    Anonym (Pappa) skrev 2019-04-15 19:54:57 följande:

Har ni varit på muf i tingsrätten?

Ja det har vi.
  • Aliona
    Anonym (M) skrev 2019-04-15 19:44:07 följande:

Jo jag såg den, men hur styrker man att man är vårdnadshavare om barnen inte har ID-kort som man kan matcha emot när det gäller efternamn osv? Deras namn finns inte med i bokningen, det är bara mitt. Dum fråga kanske.

Pappan tar med ett personbevis där det framkommer att han är vårdnadshavare. Barnen behöver ingenting.

Självklart ska man ha papper inordning, men jag kan ju berätta att alla gånger jag har rest över Öresundsbron har polisen bara frågat om det är mitt barn och sen har det varit bra med det.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (M) skrev 2019-04-15 19:17:44 följande:
    Min man är vårdnadshavare, likaså mamman. Det är hon som stämt om vårdnaden, vi vet inte när det blir något beslut, det här har hållit på sedan i somras.
    här tog allt ca 1,5 år, så en tvist kan ta tid. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (M) skrev 2019-04-15 19:56:37 följande:
    Ja det har vi.
    Ok, då gissar jag utifrån det som skrivits att det blev fortsättningsvis gemensam vårdnad med boende hos er och umgänge hos den andra föräldern, har jag förstått rätt?
  • Moder1

Har inte haft pass till barnen 9 och 12 när vi åkt till Danmark.

Giltigt ur till vårdnadshavaren räcker

• Anonym (id)
    Anonym (M) skrev 2019-04-15 19:44:07 följande:
    Jo jag såg den, men hur styrker man att man är vårdnadshavare om barnen inte har ID-kort som man kan matcha emot när det gäller efternamn osv? Deras namn finns inte med i bokningen, det är bara mitt. Dum fråga kanske.
    Precis min tanke.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (id) skrev 2019-04-16 18:41:38 följande:
    Precis min tanke.
    Precis som Aliona beskrivit tidigare i tråden, skaffa personbevis från skatteverket för varje barn där framgår vilka som är vårdnadshavare.
  • Anonym (id)
    Anonym (Pappa) skrev 2019-04-16 19:36:01 följande:
    Precis som Aliona beskrivit tidigare i tråden, skaffa personbevis från skatteverket för varje barn där framgår vilka som är vårdnadshavare.
    Ja, så vet man vem som är vårdnadshavare, för vederbörande kan nog legitimera sig. 

Men hur vet man att det är de "rätta" barnen?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (id) skrev 2019-04-17 19:18:16 följande:
    Ja, så vet man vem som är vårdnadshavare, för vederbörande kan nog legitimera sig. 

Men hur vet man att det är de "rätta" barnen?
    Bra fråga, jag gissar att man tror att den som visar upp personbeviset inte har stulit detta eller bytt ut barnen till andra barn.
  • Anonym (id)
    Anonym (Pappa) skrev 2019-04-17 19:34:59 följande:
    Bra fråga, jag gissar att man tror att den som visar upp personbeviset inte har stulit detta eller bytt ut barnen till andra barn.
    "gissa" och "tro" i samma mening låter ju tryggt. Skrattande

Nä, risken för att det blir problem är nog minimal, men både passpolis och transportföretag har varit rätt så nitiska tidigare. De har kanske lugnat ner sig. 

Sen ska man ju också tänka på inreselandet - Danmark har ju också regler även om passkontrollen är minimal eller icke-existerande.

Ud over deres eget gyldige rejsedokument (pas eller identitetskort) kræves der ingen særlige ekstra officielle dokumenter for mindreårige fra EU-lande, der vil rejse ind i eller forlade Danmark.

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/travel-documents-minors/denmark/index_da.htm

Och även om man ser bort från alla in- och utreseregler, är det nog en dålig idé ändå, att resa utanför Sverige med barnen under en vårdnadstvist. Speciellt om det är utan den andra vårdnadshavarens tillstånd.  
Svar på tråden Behöver barn pass till Danmark?