• bippan

    Hur fort sinar mjölken?

    Om man bara ammar ca 1 gång på natten och inget på dan, är risken stor att mjölkproduktionen slutar helt då?

  • Svar på tråden Hur fort sinar mjölken?
  • lövet2

    Om man verkligen ammar en gång varje natt, så kan man nog hålla i gång mjölken länge.

  • smurfar

    det tror jag inte. Finns dom som påstår att kvinnor som aldrig fött barn kan börja producera mjölk genom att amma exempelvis adoptivbarn.

  • Litenfialotta

    Jag nattammade enbart (iofs ofta två gånger per natt) i tre månader utan att mjölken sinade. Sen valde jag själv att sluta, inte pga sining.

  • syntharen

    Jag ammade min son endast en gång per dag i ett par veckor när jag trappade ner för att sluta amma helt. Jag är säker på att jag hade kunnat fortsätta så ett tag till (svårt att veta), kanske lägg till ett amningstillfälle då och då för att hålla igång. Men då hade jag ju ammat i nästan ett år, det kanske spelar roll?

  • fanola

    Jag gjorde så och till skillnad från de andra som svarat sinade min mjölk ganska snabbt.. Tog nå ba nån vecka innan den va slut.. Men de gjorde inget för min son åt bra med mat så han led inte.. De enda som va jobbigt va att behöva gå upp på nätterna om han va hungrig och servera något då han inte tog flaska. Så ersättning och välling va ba att glömma!

  • Aamon

    Rätt svar är att det är individuellt hur länge det funkar, delvis beroende på hur stor mjölkmängd ditt barn dricker vid detta tillfälle. Tillslut kommer dock mjölken sina om du bara ammar så lite.

    Man kan prata om sitt "golden number", vilket är antalet amningar per dygn som varje individ behöver för att bibehålla befintlig mjölkproduktion. Desto större mjölkmängd per amningstillfälle, destor färre amningstillfällen per dag kan individen ha utan att produktionen minskar.

  • smurfar
    Aamon skrev 2019-04-17 06:20:25 följande:

    Rätt svar är att det är individuellt hur länge det funkar, delvis beroende på hur stor mjölkmängd ditt barn dricker vid detta tillfälle. Tillslut kommer dock mjölken sina om du bara ammar så lite.

    Man kan prata om sitt "golden number", vilket är antalet amningar per dygn som varje individ behöver för att bibehålla befintlig mjölkproduktion. Desto större mjölkmängd per amningstillfälle, destor färre amningstillfällen per dag kan individen ha utan att produktionen minskar.


    fast det går ju att få igång mjölkproduktionen igen? med tanke på att kvinnor som inte ens har fött barn någon gång kan få igång mjölkproduktion..
  • Aamon
    smurfar skrev 2019-04-17 07:05:14 följande:

    fast det går ju att få igång mjölkproduktionen igen? med tanke på att kvinnor som inte ens har fött barn någon gång kan få igång mjölkproduktion..


    Ja, det går att få igång mjölkproduktionen igen om man har fler amningstillfällen än sitt "golden number".
Svar på tråden Hur fort sinar mjölken?