• Tezss

Min sexåring kan inte somna

Hej! I detta nu har jag legat och nattat min sexåring i 2 timmar! Jag blir så frustrerad. Det är inte bara så denna kväll, utan ALLA kvällar. Det tar sådan tid! När man äntligen är klar är man astrött å bara gå å lägga sig. Då en själv har somnat flera ggr om. Känns som att jag inte gör ngt annat på kvällarna är nattar. Vi tar det lugnt och han tittar gärna på paddan innan läggdags. Han är alltid hungrig på kvällarna å vi ger han ngt lättare att äta innan det är dags att borsta tänder och (som tar bara det ca 40 min) sedan läsa bok ca 20 min och sedan somna. Som tar 1-2h! Har försökt att låta pappan natta ist för mig. Har låtsas somnat när jag nattat lillasyster etc. Men min sexåring blir hysterisk och skriker tills jag kommer. Jag lovar jag har försökt att ignorera och varit tydlig att idag ska jag bara läsa sedan går jag. Men det blir skrik och bråk i tre timmar istället. Vill ju inte gärna att han skriker å väcker lillasyster. Känner mig helt slut för jag får aldrig ngn egen tid på kvällen. Är det så här sexåringar är? Någon som varit i samma sits? När går det över? Hur ska jag få att pappan kan natta? Just nu har vi läst om kaninen som så gärna ville somna.. Å jag hoppas innerligen att det ska hjälpa..

• Svar på tråden Min sexåring kan inte somna
  • Anonym (Vår)

Hej! Min bästa väninna hade det så, sedan kollade hon på ett avsnitt av ? supernanny? där de just tvingade föräldern att läsa 20 min och sedan gå, barnet skrek och härjade men efter ett par nätter med samma rutin var saken ur världen helt. ( Detta var helt klart svårare för föräldern än för barnet då föräldern knappt kunde klara det) jobbigt men värt det i längden. Skärmen är nog bra att utesluta helt ur kvällsaktiviteter också.

Lycka till!????

• Anonym (7-åring)

Låter som ni börjar tandborstning och läggning alltför tidigt? Inte kul om nattningsrutinen tar över hela kvällen. Vi har en sjuåring som alltid har varit svårlagd. Vi har testat ljudböcker, lugn musik, lång bokläsning på kvällen etc. Det som funkat allra bäst för oss är dock senarelagd läggning. Testa några kvällar att lägga när han faktiskt brukar somna. Det blir ju en dålig cirkel att barnet får svårt att somna för att man lägger för tidigt (i relation till när barnet faktiskt somnar). Vår sjuåring lägger sig 21 på vardagar, somnar oftast snabbt då eftersom han faktiskt börjar bli trött vid den tiden. (Väckning 7 för att hinna till skolan.)

• Anonym (2barnsmamma)

Måste det nattas? Tänker en 6åring bör man kunna resonera med att 20min läsning sen går jag ut och är i rummet bredvid?

Har själv en 6åring och vi kör 15min sen är det godnatt och barnet somnar inom några minuter - 1h.

• Anonym (lenne)
    Tezss skrev 2019-04-17 22:13:52 följande:

Hej! I detta nu har jag legat och nattat min sexåring i 2 timmar! Jag blir så frustrerad. Det är inte bara så denna kväll, utan ALLA kvällar. Det tar sådan tid! När man äntligen är klar är man astrött å bara gå å lägga sig. Då en själv har somnat flera ggr om. Känns som att jag inte gör ngt annat på kvällarna är nattar. Vi tar det lugnt och han tittar gärna på paddan innan läggdags. Han är alltid hungrig på kvällarna å vi ger han ngt lättare att äta innan det är dags att borsta tänder och (som tar bara det ca 40 min) sedan läsa bok ca 20 min och sedan somna. Som tar 1-2h! Har försökt att låta pappan natta ist för mig. Har låtsas somnat när jag nattat lillasyster etc. Men min sexåring blir hysterisk och skriker tills jag kommer. Jag lovar jag har försökt att ignorera och varit tydlig att idag ska jag bara läsa sedan går jag. Men det blir skrik och bråk i tre timmar istället. Vill ju inte gärna att han skriker å väcker lillasyster. Känner mig helt slut för jag får aldrig ngn egen tid på kvällen. Är det så här sexåringar är? Någon som varit i samma sits? När går det över? Hur ska jag få att pappan kan natta? Just nu har vi läst om kaninen som så gärna ville somna.. Å jag hoppas innerligen att det ska hjälpa..

När väcker ni ungen på morgonen? 
    hur ser dagen ut? är han stimulerad? 
    Hur ser era dagliga rutiner ut? Har ni rutiner? 

Det händer mycket i en 6 årings värld. Pratar ni dagligen hur han mår i skolan? 
    Vad händer där? Vad säger lärarna? Känner han sig älskad av sina föräldrar? 
    Bråkar ni föräldrarna? 
    Lek med honom ca 15 min en lek som han gillar varje dag. Då ska ni se förändringen!
    Behöver inte vara avancerade lekar. Men det ska vara något han tycker är kul.
    Förbereder ni honom mentalt och fysisk för rutiner som nattning? 
  • Alexi

Men alltså sexåring, det låter på beskrivning som att det är en tvååring. Som skriker, som tar 40 min att borsta tänder osv, helt obegripligt. Prata med barnet! Prata om läggningen, prata om hur ni ska ha det och bestäm tillsammans. Men säg att mamma och pappa har inte möjlighet att ägna hela kvällen åt läggning, ni har annat ni måste hinna med.

• Anonym (A)

Inga råd, men kanske tröst. Vår son var som svårast att få i säng/söva i den åldern. När han var yngre var han morgonpigg och kvällstrött. Sen kom ett par år när han inte förstod att det inte var kväll om det var för ljust. Nu är han 10 och går och lägger sig på disciplin för han förstår konceptet kväll. Vi fasade ut nattningen till att bli en lässtund och godnatt. Tyngdtäcke kan också hjälpa kroppen att få ro (en trasmatta i ett påslakan kan funka att testa ed)

Svar på tråden Min sexåring kan inte somna