• Aniroma

    Hur påverkas immunförsvaret om man väljer att ge max en flaska per dag?

    Jag fick min andra tös för 1,5 vecka sedan. Amningen fungerar bra och de värsta blåsorna som uppstod i början börjar försvinna ;)

    Min första dotter vägrade ta flaska förrän hon var ca 5-6 månader. Jättejobbigt tyckte jag som aldrig fick någon ?vila? utan alltid var i stand-by (jättebra med amning såklart!).

    Min sambo är väldigt emot att ge flaska för tidigt och jag kan delvis förstå honom, men samtidigt inte - ibland gör det ont och man vill låta tuttarna vila lite.

    Min fråga gäller om min dotters immunförsvar/utveckling skulle påverkas av att vi redan nu testar att ge henne flaska ibland? Med ibland tänker jag någon gång i veckan, max en gång om dagen (så småningom). Påverkar det henne? Hur isf? Jag tänker ta upp detta med bvc nästa vecka också, men tänkte om någon här inne visste tills dess :)

  • Svar på tråden Hur påverkas immunförsvaret om man väljer att ge max en flaska per dag?
  • scanmia

    Om det bara är friheten du är ute efter så testa att pumpa ut och frysa in ett litet lager. Det kommer att ge dig samma frihet utan att behöva introducera ersättning.

    Annars finns det massor av barn som delammas länge, länge. Prata med de mammorna som har fått det att fungera. Du har ju redan ammat ett barn och är "expert" så när din nya baby är väl etablerad vid bröstet så kan du kanske våga testa.

  • Trippelmamma76

    Helt ok gällande immunförsvar. Möjligen risk för magknip av ersättningen samt viss risk att barnet föredrar flaska framför bröstet med de problem det då kan medföra om man vill amma. Om du har mycket mjölk så kan du få ont av överfulla bröst och ev mjölkstockning om du hoppar över amning. Men det drabbar ju inte alla så prova dig fram i så fall.

Svar på tråden Hur påverkas immunförsvaret om man väljer att ge max en flaska per dag?