• hannaej

Vara surrogatmamma

Att vara surrogatmamma - är det någon som funderat på det? Eller till och med har varit det?

Vi skulle önska att kunna få ett barn till, ett syskon till vår son, men det går inte av medicinska skäl. Hade såklart mest hoppats på den osannolika turen att någon här svarar att den gärna skulle vilja vara surrogatmamma ???? Men är även intresserad av om det finns någon som varit det och vill dela med sig av sina erfarenheter.

Vänligen, jag önskar inga tips kring andra sätt att bli förälder, inte heller inlägg kring om det är rätt eller fel med surrogat, eller inlägg kring tips på surrogat i annat land. Tack ?

• Svar på tråden Vara surrogatmamma
  • Anonym (Annie)
    Anonym (-) skrev 2019-04-25 08:35:41 följande:

Nu läste jag precis i en annan tråd, att BÄRAREN av barnet påverkar barnets gener och utseende!?

Då skulle jag absolut inte vilja vara surrogatmamma.

Jag hade ingen aning om att barnet fick av bärarens gener!? Det låter ju jättemärkligt!?

Blod och sånt, absolut - men gener!? :-O

Det är klart att barnet kommer att få i sig av bärarens genmaterial. Ägg och spermie dominerar men att man ska kunna befinna sig i någons livmoder i 9 mån och inte bli påverkad låter ännu konstigare när blodet flödar genom barnet osv.
    Så har jag tänkt i alla fall.
    För mig skulle det handla om att bära ett barn för någon av mina systrar så det är på det viset en icke-fråga. Kanske resonerar man annorlunda om man bär ett barn åt någon annan som man inte är släkt med.
  • Anonym (-)
    Anonym (Annie) skrev 2019-04-25 09:09:39 följande:

Det är klart att barnet kommer att få i sig av bärarens genmaterial. Ägg och spermie dominerar men att man ska kunna befinna sig i någons livmoder i 9 mån och inte bli påverkad låter ännu konstigare när blodet flödar genom barnet osv.

Så har jag tänkt i alla fall.

För mig skulle det handla om att bära ett barn för någon av mina systrar så det är på det viset en icke-fråga. Kanske resonerar man annorlunda om man bär ett barn åt någon annan som man inte är släkt med.

Absolut! Är det en släkting så är det klart att man ställer upp! Inga problem - det skulle jag göra helt gratis och utan att blinka.

Men en vilt främmande människa - OM nu mina gener hamnar i barnet och barnets utseende således kan påminna om mitt!? - Nej! Inte en chans i världen! Inte ens för flera miljoner kronor!
  • Anonym (Annie)
    Anonym (-) skrev 2019-04-25 09:15:11 följande:
    Absolut! Är det en släkting så är det klart att man ställer upp! Inga problem - det skulle jag göra helt gratis och utan att blinka.

Men en vilt främmande människa - OM nu mina gener hamnar i barnet och barnets utseende således kan påminna om mitt!? - Nej! Inte en chans i världen! Inte ens för flera miljoner kronor!
    Sant. Just av den anledningen har jag avstått från att donera ägg. Även om det gör ont då jag vet att det är brist på äggdonatorer just nu (även spermiedonatorer) så kan jag inte svara för att finnas tillgänglig OM barnet skulle vilja ta kontakt när hen blir vuxen. No can do...
  • nernu

Innan jag fick barn själv hade jag kanske kunnat tänka mig det. Nu när jag vet hur det är att bära och föda ett barn skulle jag inte klara att lämna bort det.

• Anonym (MRKH-syster)
    Anonym (Annie) skrev 2019-04-25 08:17:36 följande:

Hej,

Jag hittade det, det är ett avsnitt av Kropp och själ i P1 från våren 2018. Hoppas du hittar det!

Oj, tack!

Ska genast lyssna :)
  • hannaej

Louisa83 tack för info, jätteintressant att känna till!

Är det någon som har någon idé kring hur man kan hitta en vänlig person som vill vara surrogatmamma bara så är allt löst ;)

• Anonym (Anonym)
    hannaej skrev 2019-04-26 21:50:03 följande:

Louisa83 tack för info, jätteintressant att känna till!

Är det någon som har någon idé kring hur man kan hitta en vänlig person som vill vara surrogatmamma bara så är allt löst ;)

Det finns en svensk surrogatförmedling har jag sett. Googla så hittar du.
  • hannaej
    Anonym (Anonym) skrev 2019-04-28 13:54:31 följande:

Det finns en svensk surrogatförmedling har jag sett. Googla så hittar du.

Alltså en förening där det är svenska personer som blir surrogatmamma? Hur hittar jag den i så fall? Har bara sett svenska företag, där det ändå handlar om surrogatmamma från annat land.
  • Anonym (Ådi)
    Anonym (-) skrev 2019-04-25 09:15:11 följande:

Handen på hjärtat, skulle du verkligen ställa upp på det?

Det finns inget och ingen jag skulle göra det för. Inte på tusen år.
  • Anonym (-)
    Anonym (Ådi) skrev 2019-04-28 15:19:37 följande:

Handen på hjärtat, skulle du verkligen ställa upp på det?

Det finns inget och ingen jag skulle göra det för. Inte på tusen år.

Yes! Eller om min son och hans tjej inte kan få barn i framtiden, så ställer jag mer än gärna upp.
  • Anonym (Ådi)
    Anonym (-) skrev 2019-04-28 15:21:44 följande:

Yes! Eller om min son och hans tjej inte kan få barn i framtiden, så ställer jag mer än gärna upp.

Ok, hur gammal är din son nu?
Svar på tråden Vara surrogatmamma