• Anonym (Jonna)

Vill lösa ut min man från gården - tips tack!

Jag vill skiljas från min man. Han vet inget ännu. Vi har ett gemensamt barn på knappt 2 år. Jag ska inom kort ha ett möte med banken där jag vill veta vad jag behöver göra/hur mycket det krävs för att jag ska kunna lösa ut honom från gården.

Jag vill gärna ha tips och råd från de som befunnit sig i samma sits. Vad säger jag till banken för att lättast få beviljat att skriva över allt på mig, dvs alla lån?

Och hur handskas jag med min man smartast? Såklart är det jättesvårt för en utomstående att veta eftersom ni inte känner min man men han kommer vilja bo kvar lika mycket som jag är jag rädd och jag kommer dessutom knäcka honom fullständigt när jag meddelar att jag vill skiljas och bo kvar. Men finns det några saker jag bör/inte bör göra för att öka mina chanser att gå vinnande ur "striden"? Jag vill helst såklart lösa allt på ett vänskapligt plan.

Jag har startat eget med en ganska ljus framtid. Har dock inget sparat. Min man har en lägre lön än mig.

• Svar på tråden Vill lösa ut min man från gården - tips tack!
  • Anonym (Vilja)

Hej ts. Om du vill skiljas så måste först en bodelning göras där ni bl.a. gör en ny värdering av gården. Sedan måste ni komma överens om vem av er som ska köpa ut den andra. Om banken går med på att låna ut den summan till dig ( om det blir du som köper ut) så upprättas nya lånehandlingar som bara du står på och de gamla löses i samband med det. Går alltså inte att bara ta över lånen. Och går inte mot den andres vilja alls. Om ni inte kan komma överrens för att ni båda vill bo kvar så kanske ni måste gå till tingsrätten och få en bodelningsman som har som uppgift att medla mellan er och få er att komma överrens. Om inte det fungerar så kan hen besluta att fastigheten ska säljas på öppna marknaden. Lämpligast är väl att den som har bäst ekonomiska förutsättningar för att lösa ut den andre gör det. Om banken går med på lånet. Har fasigheten ökat i värde sedan ni köpte så kan det handla om mer än ni har lån på idag.

Svårare att veta hur du ska lägga fram din önskan att bo kvar när man inte har en aning om hur din man är. Men om gården på något sätt är kopplad till din verksamhet så är ju det ett argument kanske?

• Anonym (Jonna)

Tack!! Nu har jag fått jättebra svar! Sen förstår jag ju att det kommer bli svårt utifrån nuvarande ekonomiska situation. Gissade det innan och fick det ytterligare bekräftat här.

Och återigen: jag vill inte gå bakom ryggen på min man. Att prata med banken handlar ju dels väldigt mycket om vad denna tråd handlar om: att se vilka chanser jag har, att kanske sätta ett mål som handlar om hur mycket jag behöver spara ihop el dyl. När jag vet vilka förutsättningar jag har så har JAG som person lättare för att tackla situationen. Jag är väl tyvärr en väldigt kontrolldriven människa som behöver ha koll. Att gå in i något utan att vara förberedd stressar mig och att då riskera att sätta igång en diskussion med min man som handlar om skilsmässa och som kanske urartar så att jag plötsligt inte vet vart jag ska ta vägen vill jag inte vara med om. Med det inte sagt att jag nu kommer börja leta lägenhet el dyl, nej nej nej. Jag kommer prata med min man och först göra honom uppmärksam på att det liv vi lever just nu inte fungerar och försöka ta det den lugna vägen. Så får vi se hur det går.

• Anonym (Z)
    Anonym (NoClue) skrev 2019-04-25 20:18:43 följande:
    Tyckte jag skrev att HAN skulle vinna eller tvärtom, jag gissar nämligen på att domstol ser miljonlån på en ensamstående som osäkert boende, precis som banken ser barn som en fast utgift.

Men som mitt valda nick antyder så spekulerar jag enbart, på den pessimististka sidan.
    Nej de gör dem inte, ts riskerar inte boende eller vårdnad om barnen om hon tar miljonlån på huset. Hon äger huset. Domstolen skulle se att barnet har ett okej boende hos mamma och hos pappan i eventuell lägenhet (även om den också skulle vara miljonbelånad) . TS har inte ens skrivit om att de ska börja tjaffsa om vårdnaden om barnet så varför drar du ens in vårdnaden om barnet i tråden för? 
  • Anonym (NoClue)
    Anonym (Z) skrev 2019-04-26 16:53:54 följande:

Nej de gör dem inte, ts riskerar inte boende eller vårdnad om barnen om hon tar miljonlån på huset. Hon äger huset. Domstolen skulle se att barnet har ett okej boende hos mamma och hos pappan i eventuell lägenhet (även om den också skulle vara miljonbelånad) . TS har inte ens skrivit om att de ska börja tjaffsa om vårdnaden om barnet så varför drar du ens in vårdnaden om barnet i tråden för? 

Jag tolkar hennes (första) inlägg som att hon planerar kolla saker innan hon öppnar upp för skilsmässan, sedan när hon erkänner att hon redan kollat upp hur dem KAN göra kommer han inse att hon har planerat under lång tid, därmed elda på negativa reaktioner från hans sida, historien är full av exempel på hur folk reagerar när de blir besvikna, min åsikt var enbart pessimistiskt lagd åt det hållet att om hon inte gör det snyggt, så kanske han sätter igång en rejäl process enbart för att förstöra för henne, och ja, får hon huset så har han starkare ekonomi och möjlighet att ta hand om barnet.
  • Anonym (Z)
    Anonym (NoClue) skrev 2019-04-26 17:22:27 följande:
    Jag tolkar hennes (första) inlägg som att hon planerar kolla saker innan hon öppnar upp för skilsmässan, sedan när hon erkänner att hon redan kollat upp hur dem KAN göra kommer han inse att hon har planerat under lång tid, därmed elda på negativa reaktioner från hans sida, historien är full av exempel på hur folk reagerar när de blir besvikna, min åsikt var enbart pessimistiskt lagd åt det hållet att om hon inte gör det snyggt, så kanske han sätter igång en rejäl process enbart för att förstöra för henne, och ja, får hon huset så har han starkare ekonomi och möjlighet att ta hand om barnet.
    Fast hon skulle inte förlora varken vårdnad, boende el umgänge bara för att hon har köpt ett hus och kanske, bara kanske har lite svagare ekonomi än fadern. En förälder som kan försörja och ta god hand om barnet och kan samarbete med den andra föräldern blir inte av med vårdnad el boende.Ekonomi är inte allt, faktiskt inte en avgörande roll. De finns de som går på soc och får vårdnad och boende fast andra föräldern har miljoner, som sagt det är flera saker som avgör en vårdnadstvist än ekonomin. 
  • Anonym (bibbi)
    Anonym (Z) skrev 2019-04-26 16:53:54 följande:

Så länge man kan sätta mat på bordet är ekonomin sekundär i vårdnadsfrågor.
  • Anonym (NoClue)

Ni har troligen rätt, kan erkänna att jag tittar enbart ur en negativ synvinkel, där varje sak kan hamna i hans fördel vid tvist.

• Anonym (Jonna)

Uppskattar alla synpunkter!

En uppdatering är att jag nu har pratat med min man - inte om att skiljas men om vilka problem vi har i relationen. Tyckte det blev ett bra samtal, men saker och ting är långt ifrån bra och jag tror inte det går att lösa. Banken har jag inte haft kontakt med än. 

• Anonym (Z)
    Anonym (bibbi) skrev 2019-04-27 18:33:05 följande:
    Så länge man kan sätta mat på bordet är ekonomin sekundär i vårdnadsfrågor.
    Ja, jag har inte skrivit något annat. Det är personen jag citerar som påstår att TS skulle ses som den sämre om hon har miljonån på huset vilket jag skrivit inte spelar någon roll.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Jonna) skrev 2019-04-28 10:03:57 följande:
    Uppskattar alla synpunkter!

En uppdatering är att jag nu har pratat med min man - inte om att skiljas men om vilka problem vi har i relationen. Tyckte det blev ett bra samtal, men saker och ting är långt ifrån bra och jag tror inte det går att lösa. Banken har jag inte haft kontakt med än. 
    Skulle det inte gå att testa parterapi? att försöka lösa de problem ni har och hitta tillbaka till varandra? Det är väl värt ett försök för barnets skull att se om nu skulle kunna lösa det med parterapi. Gå på såna samtal tillsammans, gå ut på dejter bara ni två och försök. Det är ju inte säkert att det funkar, många har lyckats få rätsida på sina äktenskap så men många har ju också insett att det bästa är att skiljas. 
  • Anonym (Anonym)

Har du varit i kontakt med banken?

• Anonym (Ojdå)

Nej oj!

Visst hade du en tråd förut om att din man och din pappa inte kom överens?!

Alla nästan i tråden tyckte synd om din man för att du valde honom efter din pappa i ert gemensamma hem!

Vad bra att ni kommit till insikt och vill skiljas. Jag förstår att du anser gården vara din, eftersom ni tog över efter dina föräldrar. Tror du på fullaste allvar att din man skulle försöka vinna gården mot dig och din familj? Är han så elak?

• Anonym (Jonna)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-11 19:07:45 följande:

Har du varit i kontakt med banken?

Nej de fick ställa in mötet pga sjukdom. Väntar nu på ny tid.
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Ojdå) skrev 2019-05-11 19:16:55 följande:

Nej oj!

Visst hade du en tråd förut om att din man och din pappa inte kom överens?!

Alla nästan i tråden tyckte synd om din man för att du valde honom efter din pappa i ert gemensamma hem!

Vad bra att ni kommit till insikt och vill skiljas. Jag förstår att du anser gården vara din, eftersom ni tog över efter dina föräldrar. Tror du på fullaste allvar att din man skulle försöka vinna gården mot dig och din familj? Är han så elak?

Haha nej det är inte jag dessvärre :)
  • Anonym (12345)

Du nämner "gården" är det något ni har köpt tillsammans eller har någon ärvt?
    Bara intressant att veta.

• Anonym (Ojdå)
    Anonym (Jonna) skrev 2019-05-11 22:45:26 följande:

Haha nej det är inte jag dessvärre :)

Ok. Kunde varit :)

Hur förvärvades gården då? Äger ni hälften var?

Har du råd att bo kvar ensam med ny firma och kanske en massa extra byggnader?

Det måste ju vara extremt tufft att bo på gård ensam med barn och företag. Har du funderat på hur du ska orka?

Förstå mig rätt. Jag vill bara ge dig lite input att fundera över ifall det nu blir som du hopps på.
  • Anonym (Jonna)

Vi köpte gården tillsammans, äger hälften var. Inget arv el dyl.

Självklart har jag funderat på om både tid och pengar finns till att själv ta hand om gården. Men jag hyr ut ett litet hus på gården som ger pengar in, firman går rätt bra och mina föräldrar är mycket här. Samtidigt är det en relativt nybyggd gård så det är inte något renoveringsbehov el dyl. Jag väger mycket fram och tillbaka, om jag är för naiv som tror att jag ska klara det osv.

För tillfället så tänker jag dock inte så mycket på detta med skilsmässa. Efter vårt samtal så "sköter" maken sig (i brist på bättre ord) medan jag själv inte riktigt vet vad jag känner. Är väldigt tom inombords och känner mig nedstämd. Vet inte om det beror på att jag inte har känslor för maken, att jag har jobbat hårt på sistone eller nåt annat. Så orkar inte riktigt tänka på framtiden heller mer än att fokusera på mitt barn och min firma just nu. Därför har jag inte hört av mig till banken igen heller trots att det är konstigt att de inte bokat in en ny tid med mig.

• Noname00

Jonna.

Sådant brukar gå i perioder, när gjorde ni något tillsammans?
    Eller har det bara varit bo och arbeta?
    Tror alla får sådana tankar ibland att man inte känner något för sin partner.

Svar på tråden Vill lösa ut min man från gården - tips tack!