• Önskanefterbarn

    Hur mycket i föräldrapenning?

    Hej, jag plussade i fredags och beräknad födsel är i mellandagarna ungefär. Detta är mitt och mannens första barn, och sitter nu och planerar vår ekonomi, hur den kommer se ut framöver. 


    Tanken är att jag kommer ta ut mest föräldradagar, då han har ett arbete som är i större behov av att han är där än vad jag kommer att ha. Min man har en månadslön på ungefär 25.000, plus minus övertid. Samt en firmabil med betald bensin, så han får ut runt 18.500-20.000 per månad. 


    Just nu är jag student, men är färdig i juni. From idag, 1 maj, har jag en anställning där jag får 28.000 i månadslön, fram till lärarlegitimation och då landar den ungefär på 28.500. Jag kommer arbeta några dagar mellan studierna nu i maj, sedan börja heltid runt andra veckan i juni, sen är planen och förhoppningen att kunna arbeta så långt som möjligt fram till förlossningen. Kommer arbeta som förskollärare. 


    Läst att föräldrapenningen grundar sig på de senaste 240 dagarna? Men känner mig inte alls säker och tänker får jag föräldrapenning grundad på min inkomst, eller har jag otur och landar på 250:-/dag? Det skulle vara förödande för oss. 


    Innan någon hoppar och säger detta skulle ni tänkt på innan så har vi haft problem att bli gravida, och min tanke var att om två månader ringa kvinnoklinik för utredning om något är fel då vi försökt i flera år och jag var helt säker på att jag inte ens kan bli gravid, men nu träffade det rätt tydligen och vi är superglada, men måste ju även klara den ekonomiska biten. 

  • Svar på tråden Hur mycket i föräldrapenning?
  • mammatillalicep

    Vad jobbade du med innan du började plugga och hur länge jobbade du innan du började plugga? Har du varit arbetslös mellan detta jobb och studier?

    Jag har också pluggat till förskollärare, har barn på 6år. Jag jobbade på en förskola i min kommun i 8 månader och direkt efter sista dagen på jobbet började jag plugga, det skiljde inte någon dag mellan. Nu i januari -19 tog jag examen och precis dagen efter min sista dag med CSN är jag anställd som förskollärare på kommunen, alltså inget glapp där heller.

    Så om du inte har några dagar som arbetslös mellan jobb och studie så behåller du din sgi från ditt förra jobb och kan därför ändra den till din kommande lön direkt efter studier. Du skulle därför kunna föda direkt efter studierna och få en sgi baserat på 28500kr.

    Jag hoppas att du förstår vad jag menar?

  • Önskanefterbarn
    mammatillalicep skrev 2019-05-02 12:35:49 följande:

    Vad jobbade du med innan du började plugga och hur länge jobbade du innan du började plugga? Har du varit arbetslös mellan detta jobb och studier?

    Jag har också pluggat till förskollärare, har barn på 6år. Jag jobbade på en förskola i min kommun i 8 månader och direkt efter sista dagen på jobbet började jag plugga, det skiljde inte någon dag mellan. Nu i januari -19 tog jag examen och precis dagen efter min sista dag med CSN är jag anställd som förskollärare på kommunen, alltså inget glapp där heller.

    Så om du inte har några dagar som arbetslös mellan jobb och studie så behåller du din sgi från ditt förra jobb och kan därför ändra den till din kommande lön direkt efter studier. Du skulle därför kunna föda direkt efter studierna och få en sgi baserat på 28500kr.

    Jag hoppas att du förstår vad jag menar?


    Jag jobbade på kundtjänst, började på ett jobb 2011, bytte 2014, inget glapp. Gick från ena jobbet på fredagen till det nya på månaden. 


    Kom in på högskolan våren 2016, och slutade då en vecka innan skolan började, så där blev det ju ett glapp. 


    Är ju nu anställd innan studierna är slut, anställningen kom igång igår, och studierna är slut i juni, sista CSN i slutet på denna månad. 

  • nnnnnnnn
    Önskanefterbarn skrev 2019-05-02 11:15:45 följande:

    Oj, tack för all info! Sitter i telefonkö till försäkringskassan nu, för att höra deras point of view också. 


    Men smart med att jobba och ta ut komp. Absolut värt att satsa på! Sen är det ju inte jullov i den bemärkelsen inom förskolan, ledigt de röda dagarna, men svårt att garantera ledighet där emellan. Inte helt säker på hur min enhet gör än dock, inget som hunnit disuterats än :P 


    Missade den lilla detaljen att det stod FÖRskolan och inte skolan... Sorry!

    Läste ditt svar till någon annan att din partner har svårt att ta ledigt långa perioder och därför vill jag ännu en gång slå ett slag för att ni tittar över möjligheten att vara hemma båda/dela på ledigheten lite tidigare än standard.
    Om han har svårt att ta helt ledigt en längre period, så kanske det fungerar bättre för honom att han tex är ledig varje måndag, onsdag eller fredag? (Eller mer än 1 dag/vecka) Och gör så mycket längre och tidigare än många andra gör?

    Det har varit fantastiskt skönt att ha kortare ensamveckor, så kan han ta ledigt varje onsdag, så blir det nästan helg 2 gånger varje vecka!

    Och man kan hinna gå till frisören, tandläkaren eller BVC mitt i veckan på oattraktiva tider.

    Samtidigt hinner han med jobbet och om det är mycket på jobbet så kanske det är bättre att han jobbar över 30-60 min per dag, än att han jobbar 5 dagar/vecka?

    När barnet är lite större tex 3-7 mån ungefär beroende på amning, mående, sömn mm, så kanske han kan vara hemma ensam med barnet på onsdagarna och känna på huvudansvaret 1 dag/vecka + ta ett större ansvar än dej under helgen = du är chef 4 dagar/vecka och han är chef 3 dagar/vecka. Då delar ni rätt lika på ansvar mm utan att han är hemma ett helt år eller så...

    Eftersom han bara tar ut någon/några dagar per vecka så kommer hans 245 dagar att räcka upp till 5 år med en dag/vecka ledigt. Så han kommer ha många härliga stunder med sitt barn, utan att offra jobbet helt.
  • Hawk

    Man får ha ett glapp på tre månader mellan arbete/arbete eller arbete studier. Kan inte svära att det alltid varit så men började själv plugga 2016 och hade glapp på ca två och en halv tror jag. Jag kunde inte ta CSN första terminen pga hade tjänat för mkt men fick lön in i oktober eller november och klarade således mina tre månader. Tar du inget bidrag/CSN räknas du tyvärr som arbetslös trots att du studerar men tror att detta ändrats nyligen. Skulle man då klara glappet på tre månader, men sen inte tar något bidrag/CSN för sig en vecka under pågående utbildning nollas SGI.

    När man däremot går från studier till jobb, eller bara avslutar studier, får man inte ha något glapp alls vilket är viktigt att tänka på. Jag tar examen till sommaren men min anställning börjar först i augusti så jag kommer ta ut föräldrarledighet i sommar. Som jag förstår det är SGI även skyddad om man blir gravid inom 1 år och nio månader så klarar det också om denna graviditet håller i sig.


    mammatillalicep skrev 2019-05-02 12:35:49 följande:

    Vad jobbade du med innan du började plugga och hur länge jobbade du innan du började plugga? Har du varit arbetslös mellan detta jobb och studier?

    Jag har också pluggat till förskollärare, har barn på 6år. Jag jobbade på en förskola i min kommun i 8 månader och direkt efter sista dagen på jobbet började jag plugga, det skiljde inte någon dag mellan. Nu i januari -19 tog jag examen och precis dagen efter min sista dag med CSN är jag anställd som förskollärare på kommunen, alltså inget glapp där heller.

    Så om du inte har några dagar som arbetslös mellan jobb och studie så behåller du din sgi från ditt förra jobb och kan därför ändra den till din kommande lön direkt efter studier. Du skulle därför kunna föda direkt efter studierna och få en sgi baserat på 28500kr.

    Jag hoppas att du förstår vad jag menar?


  • Önskanefterbarn
    nnnnnnnn skrev 2019-05-02 18:45:53 följande:
    Missade den lilla detaljen att det stod FÖRskolan och inte skolan... Sorry!

    Läste ditt svar till någon annan att din partner har svårt att ta ledigt långa perioder och därför vill jag ännu en gång slå ett slag för att ni tittar över möjligheten att vara hemma båda/dela på ledigheten lite tidigare än standard.
    Om han har svårt att ta helt ledigt en längre period, så kanske det fungerar bättre för honom att han tex är ledig varje måndag, onsdag eller fredag? (Eller mer än 1 dag/vecka) Och gör så mycket längre och tidigare än många andra gör?

    Det har varit fantastiskt skönt att ha kortare ensamveckor, så kan han ta ledigt varje onsdag, så blir det nästan helg 2 gånger varje vecka!

    Och man kan hinna gå till frisören, tandläkaren eller BVC mitt i veckan på oattraktiva tider.

    Samtidigt hinner han med jobbet och om det är mycket på jobbet så kanske det är bättre att han jobbar över 30-60 min per dag, än att han jobbar 5 dagar/vecka?

    När barnet är lite större tex 3-7 mån ungefär beroende på amning, mående, sömn mm, så kanske han kan vara hemma ensam med barnet på onsdagarna och känna på huvudansvaret 1 dag/vecka + ta ett större ansvar än dej under helgen = du är chef 4 dagar/vecka och han är chef 3 dagar/vecka. Då delar ni rätt lika på ansvar mm utan att han är hemma ett helt år eller så...

    Eftersom han bara tar ut någon/några dagar per vecka så kommer hans 245 dagar att räcka upp till 5 år med en dag/vecka ledigt. Så han kommer ha många härliga stunder med sitt barn, utan att offra jobbet helt.

    Hehe lätt hänt :P 


    Ja, vi har tänkt i de banorna, men inget direkt planerat ännu. Han har tex inte berättat för sin chef än, utan det kommer ske på måndag, och sen måste ju de diskutera ihop sig med vad som fungerar för arbetet också. 


    Som det är nu kör han redan halvdagar på fredagar och jobbar över lite de andra dagarna. Så ingenting är omöjligt, det handlar mer om att hitta den bästa lösningen för oss, men vi vet redan nu att den inte är att tex dela lika på ledigheten och att jag är hemma 6 mån och han 6 mån tex. Men ja, en dag per vecka har diskuterats. 

  • Önskanefterbarn
    Hawk skrev 2019-05-02 19:06:06 följande:

    Man får ha ett glapp på tre månader mellan arbete/arbete eller arbete studier. Kan inte svära att det alltid varit så men började själv plugga 2016 och hade glapp på ca två och en halv tror jag. Jag kunde inte ta CSN första terminen pga hade tjänat för mkt men fick lön in i oktober eller november och klarade således mina tre månader. Tar du inget bidrag/CSN räknas du tyvärr som arbetslös trots att du studerar men tror att detta ändrats nyligen. Skulle man då klara glappet på tre månader, men sen inte tar något bidrag/CSN för sig en vecka under pågående utbildning nollas SGI.

    När man däremot går från studier till jobb, eller bara avslutar studier, får man inte ha något glapp alls vilket är viktigt att tänka på. Jag tar examen till sommaren men min anställning börjar först i augusti så jag kommer ta ut föräldrarledighet i sommar. Som jag förstår det är SGI även skyddad om man blir gravid inom 1 år och nio månader så klarar det också om denna graviditet håller i sig.


    ah, då borde de vara lugnt. Är som sagt en vecka jag haft glapp på, förutom första sommaren iofs. Då jobbade jag, och de andra två somrarna har jag pluggat sommarkurser. Men är ju inget glapp då heller egentligen, och jobbet kommer jag gå på direkt efter avslutade studier. Eventuellt ta ut semester lite senare i sommar, men även de är ju fortfarande under anställning. 
  • nnnnnnnn
    Önskanefterbarn skrev 2019-05-02 20:38:03 följande:

    Hehe lätt hänt :P 


    Ja, vi har tänkt i de banorna, men inget direkt planerat ännu. Han har tex inte berättat för sin chef än, utan det kommer ske på måndag, och sen måste ju de diskutera ihop sig med vad som fungerar för arbetet också. 


    Som det är nu kör han redan halvdagar på fredagar och jobbar över lite de andra dagarna. Så ingenting är omöjligt, det handlar mer om att hitta den bästa lösningen för oss, men vi vet redan nu att den inte är att tex dela lika på ledigheten och att jag är hemma 6 mån och han 6 mån tex. Men ja, en dag per vecka har diskuterats. 


    Kanske bättre att vänta tills ni sett ultraljudet med att berätta för alla?

    Och dela lika kan man göra på flera sätt, det enklaste är att han tar alla sina dagar och du tar alla dina dagar.
    Och är du hemma utan att ta FP tex under första året måste man ju inte ta ut så många dagar, då ser ni till att pensionsspara lite extra till dej för att täcka upp för att du har varit hemma utan inkomst längre tid.
  • Hawk

    Sommaren räknas inte som glapp om du studerar innan och efter. Du kan jobba under sommaren och terminen men skulle du haft SGI från ett heltidsjobb från innan studierna är den skyddad. Den blir alltså inte lägre för att du jobbar när du studerar, vilket generellt betyder lägre inkomst.

    SGI är alltså baserat på den lön du hade direkt innan du började studera, under de givna förutsättningarna för SGI-skydd då.


    Önskanefterbarn skrev 2019-05-02 20:40:08 följande:

    ah, då borde de vara lugnt. Är som sagt en vecka jag haft glapp på, förutom första sommaren iofs. Då jobbade jag, och de andra två somrarna har jag pluggat sommarkurser. Men är ju inget glapp då heller egentligen, och jobbet kommer jag gå på direkt efter avslutade studier. Eventuellt ta ut semester lite senare i sommar, men även de är ju fortfarande under anställning. 


  • Önskanefterbarn
    nnnnnnnn skrev 2019-05-02 20:44:13 följande:
    Kanske bättre att vänta tills ni sett ultraljudet med att berätta för alla?

    Och dela lika kan man göra på flera sätt, det enklaste är att han tar alla sina dagar och du tar alla dina dagar.
    Och är du hemma utan att ta FP tex under första året måste man ju inte ta ut så många dagar, då ser ni till att pensionsspara lite extra till dej för att täcka upp för att du har varit hemma utan inkomst längre tid.

    Hans chef. Inte alla. Min syster, en kompis är de som vet. Anledningen till att hans chef ska få veta på måndag är för att min man var till BM för hälsosamtal imorse, samt ska med på samtal om fosterdiagnostik på tisdag, och han vill liksom förklara varför han ska med på alla dessa läkarbesök. Istället för att det helt plötsligt är massa läkarbesök, från att typ inte ens ha en sjukdag. 


     


    Absolut, det är värt att tänka på också! :) 

  • Önskanefterbarn
    Hawk skrev 2019-05-02 21:29:37 följande:

    Sommaren räknas inte som glapp om du studerar innan och efter. Du kan jobba under sommaren och terminen men skulle du haft SGI från ett heltidsjobb från innan studierna är den skyddad. Den blir alltså inte lägre för att du jobbar när du studerar, vilket generellt betyder lägre inkomst.

    SGI är alltså baserat på den lön du hade direkt innan du började studera, under de givna förutsättningarna för SGI-skydd då.


    Toppen, då borde de inte vara några problem. Iofs stor skillnad mot min lön nu och lönen innan. Ungefär 110 vs 180 i timmen :P 
  • nnnnnnnn
    Önskanefterbarn skrev 2019-05-02 22:16:56 följande:
    Toppen, då borde de inte vara några problem. Iofs stor skillnad mot min lön nu och lönen innan. Ungefär 110 vs 180 i timmen :P 
    Fast SGI höjs när man får ny lön...

    Så har du jobbat innan och nått upp till 240 dagar innan barnet fötts = har en SGI som gäller för föräldrapenningen grundas på.
    Så fort din lön höjs så höjs din SGI.

    Så även om man tex är föräldraledig, så har man rätt till årlig löneförhöjning och skickar in den till FK så fort man fått beslutet om ny lön påskrivet. Så höjs SGI från det datumet som lönen är förhandlad och klar.

    Så har du nått upp till 240 dagar, så har du din nya lön som SGI.
  • engladprick

    När jag Jringde och fråhmgade fk så sa de att de går tillbaka i tiden tills man hade en lön under minst 6 månader. Så ring och kolla

  • Alexi

    Jag vill bara säga till alla i den här tråden. Ta reda på ordentliga fakta kring just er SGI och föräldrapenning och SGI-skydd. Gå inte på vad folk skriver i såna här trådar, det är så mycket felaktigheter och missförstånd och att då följa hur någon skriver här kan ju leda till enorma förluster ekonomiskt.

Svar på tråden Hur mycket i föräldrapenning?