• Anonym (Funderaren)

Introducera ny partner för barnen

Har träffat en fantastisk man och börjat fundera på när och hur man bör introducera honom för barnen.

Hur länge väntade ni?

Finns det ett skolboksexempel?

Vad ville ni vara säkra på innan?

Väntade ni till nästa steg, det vill säga när ni var redo att flytta ihop eller gjorde ni det tidigare?

Gjorde ni det till en grej eller introducerade ni personen som en vän i första läget?

Äldsta dottern är 12 år och hon har förstått att jag träffar någon.

• Svar på tråden Introducera ny partner för barnen
  • Anonym (Lina)

Jag introducerade min partner ca 3 mån in i vår bekantskap. Mina barn är små och om han inte skulle funka med honom skulle jag inte vilka träffa honom mer oavsett hur kär jag var. Vi har inga planer på samboskap.

• Anonym (sara)

Jag var kompis med min kille innan vi började dejta så barnen hade liksom träffat honom innan.

• elin1989

Jag tycker det är okej så fort ni är i en seriös relation. Men skulle vänta lite med att sova över så de har träffar honom en del innan

• Anonym (eee)

Inte ljuga och säga kompis till så stora barn. Bättre vara ärlig med vad det handlar om eftersom det kan komma att påverka hur framtiden ser ut.

Jag vet flera barn som varit väldigt positiva till sin förälders nya partner, tills de sa att de skulle flytta ihop! Då blev vissa barn oroliga över förändring osv. Någon minns jag sa "XX är helt ok, jättekul när hen kommer hit, men det är en helt annan sak att bo i samma hus hela tiden" . Därför tycker jag att man långsamt fasar in den "nya" och ibland gör saker med barnen så att man får testa innan man ev vill flytta ihop.

Jag är själv i ny relation och vi har båda barn sedan tidigare. Vi var särbo i ca 2 år och under den tiden försökte vi ibland göra saker med alla barn men absolut inte för ofta! Däremot visste barnen att när de var hos sin andra förälder umgicks vi. När vi bestämde oss för att flytta ihop pratade vi med barnen direkt, sa att vi skulle börja titta på hus och att vi ville att de skulle vara delaktiga, säga vad de hade för önskemål osv. Det föll väl ut. Sedan tog det ca ett år innan vi hittade ett hus som passade oss, vilket var väldigt bra för när det väl fanns ett hus, så var alla barnen helt införstådda med att vi faktiskt skulle flytta ihop. 

• Spaghetti

Jag vänta flera veckorna innan jag presentera ny fästman för mina barnen eller för de andra barnens pappor. Svårt!

• Drottningen1970
    Spaghetti skrev 2019-05-02 07:39:45 följande:

Jag vänta flera veckorna innan jag presentera ny fästman för mina barnen eller för de andra barnens pappor. Svårt!

Flera veckor minsann... wow.. mother of the year...

Folk är så jävla värdelösa...
  • Anonym (Silverräv)
    Anonym (sara) skrev 2019-05-01 22:46:09 följande:

Jag var kompis med min kille innan vi började dejta så barnen hade liksom träffat honom innan.

Samma här, blev väldigt naturligt. Finns dock inga planer på sambo. Det får vänta tills barnen flyttat ut.
  • Spaghetti
    Drottningen1970 skrev 2019-05-02 10:02:39 följande:

Flera veckor minsann... wow.. mother of the year...

Folk är så jävla värdelösa...

Alla blev nöjda och kaffet var gott!
    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • Anonym (Hmm)
    Spaghetti skrev 2019-05-02 12:03:49 följande:
    Alla blev nöjda och kaffet var gott!
    Du var ju oskuld i en annan tråd så kanske inte riktigt borde ge råd kring hur andra ska behandla sina barn...?
  • Anonym (A)

Det är bra att ta det lugnt

• Brumma

Några månader men inte vänta till man är beredd att "ta nästa steg" .. när man kommer dit bör man redan vara säker på att det funkar mellan barben och den nya.

Nej, jag tror inte det finns ngt skolboksexempel utan man får se till situationen, barnen osv.

• Anonym (Fann kärleken)
    Anonym (Funderaren) skrev 2019-05-01 22:31:36 följande:

Har träffat en fantastisk man och börjat fundera på när och hur man bör introducera honom för barnen.

Hur länge väntade ni?

Finns det ett skolboksexempel?

Vad ville ni vara säkra på innan?

Väntade ni till nästa steg, det vill säga när ni var redo att flytta ihop eller gjorde ni det tidigare?

Gjorde ni det till en grej eller introducerade ni personen som en vän i första läget?

Äldsta dottern är 12 år och hon har förstått att jag träffar någon.

Introducerade min första, enda och nuvarande partner sedan skilsmässan (3 år sedan) 4 månader efter att vi blev ett par. Presenterade honom som min nya kille. Hade gärna väntat längre men det blev ohållbart då jag har barnen i princip heltid och han har sina varannan vecka.

Var helt säker på både mannen och relationen, i annat fall hade jag inte introducerat honom för barnen, som är 7-13 år. Vi har varit tillsammans 1 år nu och allt fungerar bra. Har inga planer på att flytta ihop på åtminstone ett par år ännu. Vi bor inte långt ifrån varandra, men tillräckligt långt för att någons barn ska behöva byta skola/förskola. Jag bor i lägenhet och han i hus. Hans hus är dock för litet för att vi alla ska få plats där så vi har kommit överens om att köpa ett annat, större hus när den dagen kommer. Vi njuter av den tid vi har tillsammans. Ibland med någons barn, ibland med alla barn, och i mer sällsynta fall på tuman hand. Ingen av oss har bråttom med att flytta ihop.
Svar på tråden Introducera ny partner för barnen