• MammasTvåSmå

Vad kan man mata maskarna med och hur ofta?

Ooookej och priset för helgens märkligaste fråga går till...!

Hur som helst, min nioåring har fått för sig att hon vill ha maskar i terrarium eftersom pappan säger nej till ?vanliga? husdjur. Jag har googlat och det verkar inte vara speciellt svårt, men jag hittar inget konkret om hur ofta de ska äta och vad som är bäst att ge. Vissa säger att äggskal är jättebra medan på andra sidor står det att de rakt av kan dö av det. Lika så står det olika om tesump och annat.

Förväntar mig inte direkt att hitta någon annan här med maskar som husdjur :,) men det kanske finns någon som vet ändå? Som kanske föder upp maskar som föda till andra djur eller så?

• Svar på tråden Vad kan man mata maskarna med och hur ofta?
  • viseversa

Döda löv är ju det dom i naturen lever på i första hand. Tråkiga husdjur då är ju en amerikansk jättesnäcka(snigel) roligare och lika lätt att sköta.

• MammasTvåSmå
    viseversa skrev 2019-05-12 08:23:23 följande:

Döda löv är ju det dom i naturen lever på i första hand. Tråkiga husdjur då är ju en amerikansk jättesnäcka(snigel) roligare och lika lätt att sköta.

Hon tycker det är coolt att se hur de drar ner saker i jorden osv, så hon tycker inte det låter tråkigt. I annat fall är det ju inte svårare än att släppa ut dem i rabatten sen.
  • Sisisisi

Stackars barn, något vanligt husdjur som är roligare än en mask måste hon ju kunna få.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • MammasTvåSmå
    Sisisisi skrev 2019-05-12 08:36:17 följande:

Stackars barn, något vanligt husdjur som är roligare än en mask måste hon ju kunna få.

Alltså snälla, missade ni helt att det är hennes idé?
  • Thyr

Frukt och grönt, gärna som har börjat bli dåligt. Löv. Gräsmatteklipp. Om de har mycket jord att vara i drar de nog ner godsakerna och mumsar i sig. Det svåra borde vara att hitta rätt fuktbalans i terrariet så att maskarna vaken torkar ut eller drunknar, och så att jorden inte "ruttnar".

• Sisisisi
    MammasTvåSmå skrev 2019-05-12 08:37:21 följande:

Alltså snälla, missade ni helt att det är hennes idé?

På grund av att hon inte får något annat djur... Vad vill hon ha för husdjur egentligen?
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • MammasTvåSmå
    Sisisisi skrev 2019-05-12 08:50:01 följande:

På grund av att hon inte får något annat djur... Vad vill hon ha för husdjur egentligen?

Hund.

Det är inte synd om barn för att de inte kan få allt de önskar sig och nu kom hon på något som pappan gick med på, alla nöjda.
  • MammasTvåSmå
    Yamit skrev 2019-05-12 08:56:57 följande:

Kanske en myrfarm kan ga hem? www.presenter.se/antquarium-myrfarm.html

Samma ide som maskarna (att se vad de drar ner i jorden) och det finns nog mer information om just detta (i forhallande till maskfarm) och man kan se tunnelsystemet battre da det ar genomskinligt. 

Jag vågar inte :D med min tur kommer de säkert lyckas ta sig ut.
  • Jemp
    Thyr skrev 2019-05-12 08:44:47 följande:

Frukt och grönt, gärna som har börjat bli dåligt. Löv. Gräsmatteklipp. Om de har mycket jord att vara i drar de nog ner godsakerna och mumsar i sig. Det svåra borde vara att hitta rätt fuktbalans i terrariet så att maskarna vaken torkar ut eller drunknar, och så att jorden inte "ruttnar".

Håller med om detta. Jag hade haft fri tillgång på mat men självklart hållt koll så inget blir dåligt.

Blomspruta är nog bästa sättet att hålla jorden fuktig, och i ett relativt tätt akvarium (plastlåda funkar säkert också men då kan hon ju inte se hur de gräver från sidan).

Jag utgår från att det är vanliga daggmaskar vi pratar om mtp kommentaren att släppa ut dem?

Det är väl ett kul alternativ för både husdjur och för att lära sig lite ekologi tänker jag!
  • MammasTvåSmå
    Jemp skrev 2019-05-12 09:19:53 följande:

Håller med om detta. Jag hade haft fri tillgång på mat men självklart hållt koll så inget blir dåligt.

Blomspruta är nog bästa sättet att hålla jorden fuktig, och i ett relativt tätt akvarium (plastlåda funkar säkert också men då kan hon ju inte se hur de gräver från sidan).

Jag utgår från att det är vanliga daggmaskar vi pratar om mtp kommentaren att släppa ut dem?

Det är väl ett kul alternativ för både husdjur och för att lära sig lite ekologi tänker jag!

Ja precis, vanliga daggmaskar :)
  • Ällingen

Har inget råd att ge, förutom det som är sagt. Däremot tycker jag valet av husdjur var jättehäftigt! Vet inte någon som har/har haft maskar som husdjur. Så tummen upp på det valet :D

• viktorjohan

Min pappa hade daggmaskar i en stor låda för att ha som bete när han fiskade. Han matade dem med potatisskal och liknande samt kaffesump i bland. Nån gång strödde han ut havregryn över jorden. Jag minns att de trivdes och förökade sig friskt. Han hade några jättestora rackare, typ 20 cm långa. Jag tror att de var de som la ägg.

Svar på tråden Vad kan man mata maskarna med och hur ofta?