• Kers

Mitt barn vill bara spela

Min 9-åring vill bara spela. Det är hans enda intresse, och det som han hänger upp all sin tid på. Hur länge han har kvar av speltiden, när får han spela nästa gång, osv. Vi har alltid haft restriktioner, alltså begränsat speltiden tydligt. Fick han välja själv skulle han spela dygnet runt. Det är så himla tråkigt, tycker jag? Vi har försökt erbjuda och få iväg honom på olika aktiviteter, olika sporter, kulturskolans aktiviteter, göra resor och utflykter tillsammans som familj, osv i all oändlighet. Han vill inte. Jag upplever spelandet som destruktivt, ett beroende, samt att barnen blir väldigt hetsiga och "stirriga" av att spela. Helst skulle jag vilja hiva alla skärmar ut genom fönstret, men det känns ju inte helt schysst... Dessutom spelar alla hans kompisar.

Jag har slut på idéer, känner mig uppgiven!

• Svar på tråden Mitt barn vill bara spela
  • Kers
    Anonym (Följer med intresse) skrev 2019-06-19 23:03:02 följande:

Jag låter min tjura. Han har absolut ingen fantasi kring lek förutom när jag lekte med honom o hittade på spelregler för hans armé gubbar. Det tyckte han var fantastiskt!!!

När han inte får spela elller titta på tv ligger han o gör krigsljud o ?leker? med två gubbar åt gången.

Får han ha riktigt tråkigt dvs att jag inte hittar på aktivitet eller går med på spel o tv så blir han ett stort svart åskmoln ( och då vill jag ändå säga att vi inte skönt bort honom med skärmar utan varit mycket restriktiva till skillnad från hur andra verkar hantera skärmar o barn). När han åskat färdigt drar han sig undan till sina gubbar och urklippta färgläggnings figurer.

Ca en timme efter detta börjar han och hans syster komma igång med lek oftast vill dom då gå ut.

Det är rent gift.

Eller hur! Rent gift! Alltså, när jag var nio år var jag i stallet flera timmar om dagen, cyklade omkring med kompisar, vi hittade på lekar var va än var. Om jag var hemma kunde jag rita, pyssla, läsa tidningar och böcker typ en hel dag? Gick på läger, aktiviteter, provade massa sporter, spelade instrument, teater... jag får typ panik när jag ser hur passiva de är? Och ja, de har vänner i spelen, men de verkar inte direkt ha roligt tillsammans? Skrik, ibland fula ord, man får inte vara med i någons "squad", man förstör för varandra? Så, nu har jag kräkts ur mig, sorry för det. Vill ju egentligen ha tips hur jag bryter detta, som jag tycker, destruktiva aktiviteten?
  • telly

Läste en killes inlägg på Flashback en gång. Han var i tjugoårsåldern och helt deprimerad och olycklig över att ha spelat bort hela sin tonårstid. Inga tjejer, sport, kompishäng ute, aktiviteter, fester. Bara spel. I efterhand nu som vuxen mår han skit över allt han missat. Så sorgligt.

Ta bort spelen helt om ni märker såna tendenser hos era söner!

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Kers
    telly skrev 2019-06-19 23:59:57 följande:

Läste en killes inlägg på Flashback en gång. Han var i tjugoårsåldern och helt deprimerad och olycklig över att ha spelat bort hela sin tonårstid. Inga tjejer, sport, kompishäng ute, aktiviteter, fester. Bara spel. I efterhand nu som vuxen mår han skit över allt han missat. Så sorgligt.

Detta är typ min skräck!
  • Kers
    Annita skrev 2019-06-19 23:22:52 följande:

Jag tror att det är svårt att bara väcka intresse hux flux i hans ålder, om han inte sportat något alls eller intresserat sig för annat tidigare. Men jag kan ha fel, det beror på hur han är som person såklart.

Men "tvingar" du honom att följa med på saker eller lyssnar du när han säger "jag vill inte"? 

Nu på sommaren finns det ju en hel del att hitta på. Åka och bada förstås, men även åka iväg på lite kortare utflykter, kanske ta en liten tur-båt om det finns (typ Paddan), eller ett litet turist-tåg som det finns i en del städer. Äventyrsbad om ni har råd, bio, lekland.

Passa på att prata, kanske lyssna till vad han gör i sitt spel och vilka han har kontakt med. Det är han ju intresserad av och du kanske inte vet så mycket om spelet?

Det luriga med dagens spel är ju att de uppdateras hela tiden, det blir nya uppdrag eller nya ställen att utforska osv (beror på spel förstås, men många verkar funka så). Det gör ju att barnen inte vill missa nyheter och spelkonstruktörerna är duktiga på att bygga upp förväntningar inför uppdateringar. Det skapar ju ett slags beroende som är svårt att hantera.

Men jag tänker att du inte ska ge honom något val, säg på morgonen att ni ska hitta på A eller B. Fast jag förstår att det kan bli dålig stämning och inte kännas kul om han surar sig igenom utflykter...

Min yngsta dotter spelar Star Stable - det är inte riktigt så beroendeframkallande tror jag, men det är s.k. "event" nästan varje dag, som är en viss tid som hon vill passa. Funkar det så försöker jag faktiskt fixa så att vi äter i tid eller vad det nu kan vara. Men hon följer gärna med på utflykter och jag har sen barnen var pyttesmå bara bestämt att vi ska göra det ena eller det andra. Nu är de så stora att de vill bestämma vad vi ska göra, men vi försöker göra något varje dag så här under sommaren, om de inte har nån kompis att hänga med vill säga (blir säkert spelande då också, men ändå, tänker jag).

Som person... han ger upp snabbt... surar/blir ledsen. Inget jävlar anamma, "jag ska klara det!" . Jo, jag lyssnar när han uttrycker att han inte vill något. Men min poäng är att det är så himla mycket han inte vill! Typ allt som inte är spela!

Jag ser ett värde i att barn (och människor överhuvudtaget) kan sysselsätta sig själva. Inte bli underhållna hela tiden. Småbarn måste man ju passa, det är en annan grej. Men som sagt, när jag var nio och hade sommarlov åt jag frukost klockan åtta, sen var jag ute hela dan och gjorde grejer? Inte fasen kom mina föräldrar på massa saker åt mig, det kom jag ju på själv?? Och typ sitta framför tv:n i flera timmar fanns liksom inte på kartan, jo sommarlovsmorgon, men inte mer. Känner mig så himla misslyckad som förälder!!!
  • Tow2Mater

Låter som han behover en paus. Ta tre dar helt utan spel, och ge honom inget val om den saken. Sen kanske foreslå två saker ni kan gora istället, och han får sen välja den han vill av de två.

• Anonym (Fråga)

Hur mycket är du själv på telefonen el annan platta, o även resten av familjen?

• Ignoramus

Jag tror det är många introvertas lott. Jag var lite likadan i tonåren, inga killar, inget kompishäng, inga fester. Bara dator. Och hade datorn inte funnits hade jag känt mig konstig och utanför och förmodligen suttit hemma på kammaren och läst istället.

Ingen idé att sörja över det, vi är bara olika som personer. Alla lever inte ett vilt tonårsliv. Och jag kan i efterhand vara glad över att jag fick väldigt lugna tonår. Inga pinsamma faser. Inga baksmällor. Ingen ångest. Inga övergrepp. Inga bråk med föräldrarna. Ingen meltdown i skolan. Ett rätt tråkigt kapitel i memoarerna för utomstående iofs, men det är väl inte hela världen.

telly skrev 2019-06-19 23:59:57 följande:

• Kers
    Anonym (Fråga) skrev 2019-06-20 01:07:45 följande:

Hur mycket är du själv på telefonen el annan platta, o även resten av familjen?

Ganska mkt telefon (en del surfande på typ pinterest, mkt musik och poddar). Aldrig tv. Aldrig spel. Resten av familjen (dvs min sambo - MYCKET! Konstant...)
  • Kers
    Ignoramus skrev 2019-06-20 01:11:10 följande:

Jag tror det är många introvertas lott. Jag var lite likadan i tonåren, inga killar, inget kompishäng, inga fester. Bara dator. Och hade datorn inte funnits hade jag känt mig konstig och utanför och förmodligen suttit hemma på kammaren och läst istället.

Ingen idé att sörja över det, vi är bara olika som personer. Alla lever inte ett vilt tonårsliv. Och jag kan i efterhand vara glad över att jag fick väldigt lugna tonår. Inga pinsamma faser. Inga baksmällor. Ingen ångest. Inga övergrepp. Inga bråk med föräldrarna. Ingen meltdown i skolan. Ett rätt tråkigt kapitel i memoarerna för utomstående iofs, men det är väl inte hela världen.

Tack för ditt inlägg! Nyttigt och intressant att se fler sidor av samma mynt...
  • Anonym (Följer med intresse)
    Kers skrev 2019-06-20 01:01:03 följande:

Som person... han ger upp snabbt... surar/blir ledsen. Inget jävlar anamma, "jag ska klara det!" . Jo, jag lyssnar när han uttrycker att han inte vill något. Men min poäng är att det är så himla mycket han inte vill! Typ allt som inte är spela!

Jag ser ett värde i att barn (och människor överhuvudtaget) kan sysselsätta sig själva. Inte bli underhållna hela tiden. Småbarn måste man ju passa, det är en annan grej. Men som sagt, när jag var nio och hade sommarlov åt jag frukost klockan åtta, sen var jag ute hela dan och gjorde grejer? Inte fasen kom mina föräldrar på massa saker åt mig, det kom jag ju på själv?? Och typ sitta framför tv:n i flera timmar fanns liksom inte på kartan, jo sommarlovsmorgon, men inte mer. Känner mig så himla misslyckad som förälder!!!

Precis så känner jag med. Släpper du efter mycket? Jag har insett värdet i att verkligen vara konsekvent det är det enda som verkligen gett något framsteg om än så lite o för en stund iaf.

Jag undrar får verkligen barn sitta så mycket dom det låter på barnen? Pratar man sen med föräldrarna för att höra sig för hur dom gör så låter det som att dom blir medvetna o själva inser något om brukandet av skärm men sen försöker få det att låta som att ?nämen vi har speltid, det funkar inga små skärmmonster här inte gud nej?.

Bara jag som gjort något så fel någon gång att han är fast i träsket.

Fast så är det inte, vi har försökt skärmtid kortare stund dagligen, skärmtid vissa dagar under viss tid. Skärm tid när dom gjort något extra bra här hemma utöver det vi kräver.

Dottern som är 9 är helt med på noterna o har varit det hela tiden men pojken är omöjlig. Sen vill han att jag som inte spelat varken tv data eller mobil spel ska sittande med och dessutom själv spela. Jag har suttit med någon gång eller två för stt se vad det är han gör, få en förståelse ha lite koll men det är sååå tråkigt. Givit alternativ ibland kom nu så går vi ut, dragit med honom byggt koja för att starta upp en lek som han och syster sen kan fortsätta men nä.

Jag har börjat tvinga ut honom. Många barn nuförtiden verkar inte heller ha lika lätt att starta en lek ihop med en helt främmande så som jag och jämnåriga hade när vi var i den åldern.

Min dröm är att dom ska vilja gå ut o bygga kojor cykla i området komma in o be om en peng till glass o sen ut igen.
  • sextiotalist
    Kers skrev 2019-05-22 21:38:21 följande:

Min 9-åring vill bara spela. Det är hans enda intresse, och det som han hänger upp all sin tid på. Hur länge han har kvar av speltiden, när får han spela nästa gång, osv. Vi har alltid haft restriktioner, alltså begränsat speltiden tydligt. Fick han välja själv skulle han spela dygnet runt. Det är så himla tråkigt, tycker jag? Vi har försökt erbjuda och få iväg honom på olika aktiviteter, olika sporter, kulturskolans aktiviteter, göra resor och utflykter tillsammans som familj, osv i all oändlighet. Han vill inte. Jag upplever spelandet som destruktivt, ett beroende, samt att barnen blir väldigt hetsiga och "stirriga" av att spela. Helst skulle jag vilja hiva alla skärmar ut genom fönstret, men det känns ju inte helt schysst... Dessutom spelar alla hans kompisar.

Jag har slut på idéer, känner mig uppgiven!

Varför inte låta honom arbeta in sin speltid, t.ex via aktiveringsarmband. att han måste ha aktiverat sig ett viss tid, steg eller vad som.
    Kanske göra det gemensamt med de andra föräldrarna.
  • Annita
    Kers skrev 2019-06-20 01:01:03 följande:

Jag förstår precis vad du menar, och du är inte misslyckad som förälder! De flesta föräldrar idag brottas med exakt samma sak - barnen hittar inte på särskilt mycket på egen hand utan sitter inne med telefon/platta/dator. Det finns barn som idrottar och har andra aktiviteter, kanske flera gånger i veckan, men de hittar ändå sällan på "egna" saker.

Jag förstår också det där med att barnen borde aktivera sig själva, absolut. Vi gjorde ju det när vi var barn och hade jättekul, vi unnar barnen att ha roligt förstås! Plus att det borde vara utvecklande att hitta på egna grejer, vara ute, cykla osv.

Men jag tänker att du måste tänka på nuläget, inte hur du skulle vilja att det var. Om du försöker få honom att göra de saker du räknar upp, kommer du nog få stånga pannan blodig, tyvärr. Hur du än tjatar kommer han inte att resa sig ur spelstolen och gå ut och leka. Han kommer inte hitta kompisar på lekplatsen som vi gjorde, heller, för de sitter ju inne och spelar... :(

Varför inte hitta på saker med honom åtminstone under en period, som en sorts "avgiftning"? En liten "kampanj" nu under sommaren, då ni kanske har mer tid tillsammans? För det är klart, om hans mamma och pappa sitter med sina telefoner och inte hittar på något med honom, hur motiverad blir han då att stänga av datorn och gå ut och leka på just det sätt som du föreslår? Kanske känner han sig misslyckad också, som inte "kan" leka (och han är ju som sagt inte ensam om det, hans kompisar får garanterat höra samma sak av sina föräldrar).

Jo, jag har kanske skämt bort mina barn med aktiviteter. Men jag gillar att hänga med dem och de gillar att hitta på saker med mig, så det passar oss. När jag var barn gjorde iofs mina föräldrar saker med mig och mina syskon, åkte till strand/badhus, var i sommarstugan, åkte ut i naturen och hade med fika, hittade på saker med andra familjer - i all enkelhet för vi hade inte mycket pengar. Men däremellan var vi ju ute och lekte.

Sorry för långt inlägg, haha :)
  • isolande
    Ignoramus skrev 2019-06-20 01:11:10 följande:

Har en gamerkompis som uttryckte det som att det var bra att han var hemma och gejmade istället för att dra runt på stan och supa sig redlös som tonåring. Han är en fullt fungerande person med familj och barn idag.

Själv ägnade jag hela min tonår åt att hänga i stallet. Inte mycket fest och social samvaro med "vanligt" folk för mig heller. Inga pojkvänner. All min tid förutom skoltiden umgicks jag med hästar eller kvinnor/tjejjer som bara pratade om hästar.
    När jag sålde min sista heltidshäst när jag var 20 så började festen och liggandet istället.
    Jag är numera helt normal jag med Glad
  • Ignoramus

Haha kände att jag behövde nyansera spelandet i tonåren. Men jag läser det ni skriver och jag förstår samtidigt eran oro. Spelandet kan vara synonymt med mycket positivt - träffa acceptans, lära sig engelska, lösa uppdrag, ta del av en stor kreativitet, ha roligt ihop. Men det finns ju negativa sidor med - utbrott, ilska, beroende, isolering... och för att förstå vilken skev bild av verkligheten vissa spel ger, så måste man ju veta hur verkligheten ser ut.

Och 9-åringar ska vara ute mycket, och leka med kompisar, och utveckla sin fantasi. Så jag förstår din oro. Samtidigt var jag själv en datanörd när jag var liten, men föräldrarna tvingade ut mig ändå stup i kvarten. Då hatade jag det, nu känner jag mig aldrig så hemma som ute i naturen.

Kers skrev 2019-06-20 01:30:23 följande:

Tack för ditt inlägg! Nyttigt och intressant att se fler sidor av samma mynt...

• whitestar

Våran 12-åring är likadan det slutade med att han blev deprimerad så vi fick vända oss till bup. Där fick vi föräldrar order om att engagera oss i att hitta på aktiviteter med han, regel om en helt spelfri dag på helgen. Max 3 timmar spel om vardagar. Till slut fick vi igång sonen själv o fått han att upptäcka vad han tycker är roligt. Ex. Plantera o ta hand om grödor tycker han om. Bågskytte provade han på o älskade det, tyvärr finns det inte nåt sånt i vår stad. Men principen är att han prövar på mer grejer nu för han har upptäckt att det kan ju vara skoj! Vi gjorde även tvärtom o lät han spela alla spel hans kompisar får spela+gav han tillåtelse till att använda chattprogram på Telefon. Även fick han börja åka iväg på grejer med kompisar ( vi sa oftare ja än nej o litade på att han fixade det) . Nu har vi en mycket nöjdare o gladare kille!

• whitestar

Nu i sommar har jag googlat runt på vad man kan hitta på som 12-åring i våran stad o skrivit ner en lista med uppslag. Sen har han fått kryssa i vad han han helst vill göra av det! Sen har han KP där det fanns en massa förslag på vad man kan hitta på under sommaren,där han själv har ringat in vad han vill göra. Vi har ex. Haft vattenkrig på gården då han fixade o donade olika baser man kunde springa o gömma sig bakom. Han har hunnit lägga färdigt ett 1000bitarspuzzel . Varje dag pysslar han i sitt miniväxthus på gården som vi köpte ut åt han men han fick bygga ihop det själv o plantera i det själv. Plantorna har han även fått välja ut själv.

Svar på tråden Mitt barn vill bara spela