Anonym (QvD) skrev 2019-06-04 06:36:31 följande:
Visst är det en obehaglig tråd. Mitt syfte med tråden är att jag är nyfiken på om det kan finnas andra anledningar till varför otrohet förekommer. Just här i "Sex & Samlevnad" så handlar ju självklart det mesta om sex, och det finns så många trådar som handlar om att sexet är dåligt = otrohet. Jag tror att jag ville få en mer nyanserad bild över otrohet och orsakerna till varför man väljer att vara otrogen.
Nja, det är ju en viss skillnad mellan en orsak och en ursäkt. Att folk har orsaker till allt de gör är väl ingen nyhet direkt? Alla har väl tänkt någonting när de gör något. Men oavsett vad man tänkte när man fick för sig att göra det så kommer det aldrig förta att det man gjorde eller gör är jävligt vidrigt.
Men i den här tråden ser man folk argumentera för att det man gör kan vara riktigt bra även för den man bedrar. Och det är väl knappast en förklaring till varför man gjorde som man gjorde utan en ren rationalisering. DET är vad som gör den här tråden obehaglig, graden av självbedrägeri och irrationella självlögner och och den totala avsaknaden av empati, ånger och moral.