• Thu 6 Jun 2019 22:18
    445 visningar
    7 svar
    7
    445

    Köper ni något till läraren och i så fall ensam eller med andra?

    I sonens klass i i lågstadiet blir det tydligen ingen gemensam insamling den här terminen. Vet inte varför men klassföräldrarna verkar inte göra något.

    Så vi har frågat några andra om de vill köpa ihop med oss.

    Hur gör andra där det inte är någon insamling med hela klassen? Kör ni själva, går ni ihop med några eller gör ni ingenting?

    Hur tänker lärare kring att några ger och andra inte?

  • Svar på tråden Köper ni något till läraren och i så fall ensam eller med andra?
  • Thu 6 Jun 2019 23:04
    #1

    Om inte klassföräldrarna tar tag i det, varför gör inte du det? Du har ju redan kollat med någon/några andra så varför inte fråga resten? Eller varför inte fråga klassföräldrarna om de inte ska göra det? Det kan ju vara så att de missat/glömt/inte hunnit med eller liknande. Jag skulle aldrig köpa något själv, hade hellre låtit det helt vara i så fall.

  • Fri 7 Jun 2019 08:57
    #2
    Jagochdublirvi skrev 2019-06-06 23:04:26 följande:
    Om inte klassföräldrarna tar tag i det, varför gör inte du det? Du har ju redan kollat med någon/några andra så varför inte fråga resten? Eller varför inte fråga klassföräldrarna om de inte ska göra det? Det kan ju vara så att de missat/glömt/inte hunnit med eller liknande. Jag skulle aldrig köpa något själv, hade hellre låtit det helt vara i så fall.
    För jag har ingen lust. Om inte de 5 familjer som är klassföräldrar är intresserade så vill jag inte fråga dem. Och jag gjorde en insamling förra året i samma klass och fick väldigt lågt deltagande, det slutar bara med att vi får lägga ut pengar. Då kör jag hellre med de som vill och engagerar sig.
  • Anonym (no)
    Fri 7 Jun 2019 09:06
    #3

    Nej varför? Det är ett jobb och dom har lön som alla andra.

  • Anonym (Joss)
    Fri 7 Jun 2019 09:10
    #4

    I mitt barns klass har man aldrig gått ihop. Vi har inte heller några klassföräldrar. Vi brukar köpa något litet själva.

    Jag själv jobbar på förskola och brukar Få en hel del presenter, barnen där har aldrig heller gått ihop om present utan köper eget eller inget. Tänker inget speciellt om att några ger och några inte. Blir väldigt glad när jag får något men det är inget jag förväntar mig.

  • Fri 7 Jun 2019 09:16
    #5
    Anonym (Joss) skrev 2019-06-07 09:10:04 följande:
    I mitt barns klass har man aldrig gått ihop. Vi har inte heller några klassföräldrar. Vi brukar köpa något litet själva.
    Jag själv jobbar på förskola och brukar Få en hel del presenter, barnen där har aldrig heller gått ihop om present utan köper eget eller inget. Tänker inget speciellt om att några ger och några inte. Blir väldigt glad när jag får något men det är inget jag förväntar mig.
    Ok så det är inget konstigt eller ovanligt att få från några men inte från alla/hela klassen?
  • Anonym (Joss)
    Fri 7 Jun 2019 09:41
    #6
    Alexi skrev 2019-06-07 09:16:57 följande:

    Ok så det är inget konstigt eller ovanligt att få från några men inte från alla/hela klassen?


    Nej inte där mina barn går och inte där jag jobbar i alla fall.
  • Anonym (Q)
    Fri 7 Jun 2019 12:08
    #7

    Om det inte är någon insamling så brukar vi ge ett presentkort till någon bokhandel. Då kan läraren välja att lägga det på sig själv eller på material till klassrummet. Undantaget är vissa år då lärarna på skolan har bett om donationer till något välgörande ändamål.

    Vi har fem barn så även om gåvorna inte är stora så blir det en rätt stor utgift med alla tillsammans. Vi ser alltid till att barnen skriver ett personligt tackkort även om det är en gemensam insamling. 

Svar på tråden Köper ni något till läraren och i så fall ensam eller med andra?