• Anonym (Kollegan)

Kvinnlig kollega samt vän.

Hej.

Jag har sedan nästan ett år fått en kvinnlig kollega som är några år yngre än mig.

Jag vet vem hon är sedan tidigare men i samband med jobbet lärde vi känna varandra bättre och vi har nu väldigt kul och trevligt ihop på jobbet.

Vi är båda gifta och har barn på var sitt håll.

Vi har aldrig kramats eller kysst varandra.

Däremot samåker vi till och från jobbet, vi kan luncha ihop då och då, vi passar på att handla tillsammans innan vi åker hem då affären ligger längs vägen.

Så det är många som ser oss tillsammans och jag kan mycket väl tänka mig att många som bara vet vilka vi är tror vi är ute har någon fling ihop vid sidan av våra förhållanden.

Grejen är det att vi verkligen bara är vänner som även när vi inte är på jobbet har mycket kontakt via sms tex.

Hon ser i min mening väldigt bra ut och är sexig på sitt sätt.

Men som sagt, vi är bara vänner.

Dock stör sig ju min fru på det här att jag och kollegan sms:ar, lunchar ihop och handlar mat osv.

Jag har ju givetvis förklarat för min fru att jag bara älskar min fru och inte har tankar till min kollega som handlar om otrohet.

Jag kan förstå min fru och jag är inte själv så säker på vad jag hade tyckt om det var tvärt om.

Samt att visst kan säkert folk börja prata om att vi umgås och skapa osanna rykten.

Jag och kollegan har pratat om det här och både hon och jag är inne på samma sak, dvs att vi är vänner som vänner och kollegor är och ingen av oss är förälskad i den andre.

Men ska man ändå inte få kunna umgås med motsatt kön trots att man är gift utan att det ska behöva vara nåt?

Vad anser ni?

• Svar på tråden Kvinnlig kollega samt vän.
  • Anonym (Soë)
    Anonym (Kollegan) skrev 2019-06-15 09:29:02 följande:
    Kollegan ser bra ut absolut men jag känner inga andra känslor än vänskapliga.

Och absolut skulle jag vilja bjuda hem kollegan så min fru oxå får se vad jag ser i henne, dvs att hon är en rolig och bra vän men det är inte min fru intresserad av.

Att vi samåker kan väl ändå knappast behöva leda till en sexuell relation?

Den behärskning har väl folk ändå.
    Tycker det är lite löjligt av din fru att inte vilja att ni bjuder hem kollegan och hennes man. Känns inte riktigt som ett vuxet beteende.
    Därför kommer jag med följdfrågan om du verkligen pratat med henne ordentligt och försökt få henne att förstå att det enbart handlar om vänskap? Har ni det mindre bra i er relation just nu, eller varför visar frun upp ett sådant barnsligt beteende?
    För en middag skulle väl vara det bästa sätt att avdramatisera din och kollegans vänskapsrelation. Och det bästa sättet att inviga både din och hennes respektive i er vänskap.

Sen det här som ett fåtal anser, att man inte ska ha vänner av motsatt kön i ett förhållande.. Ska jag som bisexuell inte få ha några vänner alls under en relation? Ska homosexuella bara få ha vänner av motsatt kön när de är i relation?
    Det tänket håller absolut inte!
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (Soë) skrev 2019-06-15 22:49:36 följande:

Tycker det är lite löjligt av din fru att inte vilja att ni bjuder hem kollegan och hennes man. Känns inte riktigt som ett vuxet beteende.

Därför kommer jag med följdfrågan om du verkligen pratat med henne ordentligt och försökt få henne att förstå att det enbart handlar om vänskap? Har ni det mindre bra i er relation just nu, eller varför visar frun upp ett sådant barnsligt beteende?

För en middag skulle väl vara det bästa sätt att avdramatisera din och kollegans vänskapsrelation. Och det bästa sättet att inviga både din och hennes respektive i er vänskap.

Sen det här som ett fåtal anser, att man inte ska ha vänner av motsatt kön i ett förhållande.. Ska jag som bisexuell inte få ha några vänner alls under en relation? Ska homosexuella bara få ha vänner av motsatt kön när de är i relation?

Anledningen till att min fru inte vill bjuda hit kollagen är för att hon inte tål henne och gillar inte hennes sätt.

Som sagt, min fru och kollega är raka motsatsen av människor.

Ingen av dem är onormala på något vis men de har som sagt inget gemensamt alls.

Jo jag har lagt förslaget en gång men min fru vill inte så jag respekterar det.

För övrigt så har jag och nin fru det bra så det är inget i vårat förhållande som knakar iaf, vi älskar varandra och vår familj.

Ska tilläggas att jag har aldrig varit otrogen eller så så hon har heller ingen anledning att inte lita på mig och jag går sällan ut på krog och fest utan är en skötsam man och far.
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (Soë) skrev 2019-06-15 22:49:36 följande:

Anledningen till att min fru inte vill bjuda hit kollagen är för att hon inte tål henne och gillar inte hennes sätt.

För övrigt så har jag och nin fru det bra så det är inget i vårat förhållande som knakar iaf, vi älskar varandra och vår familj.

Ska tilläggas att jag har aldrig varit otrogen eller så så hon har heller ingen anledning att inte lita på mig och jag går sällan ut på krog och fest utan är en skötsam man och far.
  • Anonym (Soë)
    Anonym (Kollegan) skrev 2019-06-15 23:04:44 följande:

Okej. Jag tänkte bara om du hade skapat svartsjuka i onödan pga hennes ovilja till att ses. Eller om det kan vara en slags markering från hennes sida.

Även om man är helt olika kan man väl äta middag ihop? Speciellt med någon ens partner tillbringar stora delar av dagen med.
    Men, men, vi är alla olika..
  • Anonym (felix)
    Anonym (Soë) skrev 2019-06-15 23:24:58 följande:
    Okej. Jag tänkte bara om du hade skapat svartsjuka i onödan pga hennes ovilja till att ses. Eller om det kan vara en slags markering från hennes sida.
    Det är naturligtvis en markering från hennes sida. Att hon säger att hon inte tycker om kollegans "sätt" är en annan lika tydlig markering.

Helt rimligt från hennes sida. Varför skulle hon bidra till att legitimera ett rätt så suspekt "vänskap" när TS ignorerar hennes missnöje med dom suspekta delarna av umgänget med denne kollega. Om TS inte kan eller vill hålla denna vänskap på ett plan som respekterar hennes gränser för vad som är OK i umgänge med kollegor. så finns det väl ingen anledning för henne att ställa upp till oönskat socialt umgänge med en potentiel konkurrent. Skulle själv tycka att det vore förnedrande att delta i, om jag var i hennes situation.
  • Anonym (Soë)
    Anonym (felix) skrev 2019-06-16 08:43:22 följande:
    Det är naturligtvis en markering från hennes sida. Att hon säger att hon inte tycker om kollegans "sätt" är en annan lika tydlig markering.

Helt rimligt från hennes sida. Varför skulle hon bidra till att legitimera ett rätt så suspekt "vänskap" när TS ignorerar hennes missnöje med dom suspekta delarna av umgänget med denne kollega. Om TS inte kan eller vill hålla denna vänskap på ett plan som respekterar hennes gränser för vad som är OK i umgänge med kollegor. så finns det väl ingen anledning för henne att ställa upp till oönskat socialt umgänge med en potentiel konkurrent. Skulle själv tycka att det vore förnedrande att delta i, om jag var i hennes situation.
    Okej, du ser det så. Ja det kan jag förstå.

Om jag hade partner och denne tillbringade mycket tid med en och samma person så skulle jag sagt direkt att "bjud hem personen!". Dels kan jag då se om det verkar vara något mer eller så förhoppningsvis avdramatiseras det hela och även jag och kollegans respektive kunde få bli invigda i vänskapen, vilket inte hade blivit konstigt på något sätt utan bara trevligt om det verkligen bara hade varit vänskap mellan partnern och kollegan.

Hade det varit kärlek dem emellan hade situationen blivit weird däremot.
  • Anonym (Kollegan)

"Sättet" som min fru ogillar hos kollegan grundar sig inte på att min fru känner konkurrens på ngt vis.

(OK, kanske 10% svartsjuka då jag vet att hon kollat igenom min mobil och 90% av raderna nedan)

Som jag skrivit tidigare är min fru mer ny merchedes, spa och årgångsvin när min kollega är mer femårig volvo, husvagn och öl. Jag är mer av en mix av dessa två "kvinnorna i mitt liv".

Kollegan är absolut inget white-trash eller så utan har god ekonomi hon med och kan föra sig, en normal Svensson.

• Anonym (tomt)

Jag ska försöka berätta min historia, utan att skriva en hel roman. Efter att du läst vad jag skriver hoppas jag att du är försiktig, både i din relation till din fru och till din kollega.

Jag har en kollega som jag har haft en liknande relation till som du beskriver. Vi var mer än kollegor och jag skulle säga något som också gränsade till vad som var att betrakta mer än vänner. Vi drogs till varandra på något alldeles särdeles märkligt sätt. En personkemi som gått att ta på. Till en början förstod jag inte alls att känslor skulle kunna komma in i spelet. Men efter ett tag så var han den som fullkomligt tog över mina tankar, han var ständigt närvarande. Jag förstod slutligen att där hos mig fanns känslor. Jag valde att berätta, det blev något som var alldeles för stort att bära på. Det kändes som en stor lögn. Han utttyckte att han inte delade känslorna, men att han fortsatt ville vara min vän. Det gick ett tag, jag trodde att jag kanske skulle klara av det. Min upplevelse är att vi efter jag berättade kom varandra närmre. Det uppstod naturligtvis någon form av intimitet, helt oundvikligt. Kontakten intensifierades. Det är svårt att förklara, och jag vill heller inte skriva för mycket. Upplevelsen var att vi utövade någon form av balansakt, på slak lina. Han kom att betyda allt mer för mig, fanns alltid där. När vi inte träffades saknade jag honom, ville dela upplevelser med honom. Jag började må mer och mer dåligt, men jag förmådde mig inte att bryta mönstret. Vi fortsatte att träffas, ha en massa kontakt på olika sätt. Till slut gick det inte längre, jag var tvungen att sätta stopp för det för att inte gå under. Jag berättar återigen, säger att vi inte kan träffas eftersom det gör mig så oerhört illa. Han förstår absolut ingenting. Han kan inte se framför sig att vi inte ska fortsätta ses. Han är helt oförstående till att mina känslor existerar. Givetvis är vi två i detta, men jag upplever att han genom sitt sätt att vara har varit väldigt oförsiktig med mina känslor. Och andras känslor ska man vara väldigt försiktig med oavsett sortens relation. Han förstår inte det alls. När jag önskar om förståelse för min situation, möts jag av total oförståelse på alla upptänkliga plan, han förstår inte vad eller varför han skulle behöva göra något annorlunda, eller varför han ens ska behöva förstå, det är jag som har känslorna och då är det mitt problem. Jag försöker nå fram genom att säga att jag önskar att vi kan vara vänner på något plan, men att vi då behöver hitta ett annat förhållningssätt till varandra. Men jag når honom inte på något sätt. Han verkar tycka att allt ska fortsätta som vanligt, för det utgör inget problem för honom.

Det är lätt att tro att det går att ha sådana här relationer utan att någon ska skadas. Till en början kanske känslorna inte finns, men till slut kanske dessa utvecklas hos någon av er eller hos båda. Då har ni redan hunnit skapa en sorts intim relation till varandra att det kan bli oerhört svårt att bryta mönstret. Ni har vida överstigit gränsen, att du inte ser det får alla klockor att ringa. Var försiktig säger jag bara.

• Anonym (felix)
    Anonym (Kollegan) skrev 2019-06-16 19:01:00 följande:

"Sättet" som min fru ogillar hos kollegan grundar sig inte på att min fru känner konkurrens på ngt vis.

(OK, kanske 10% svartsjuka då jag vet att hon kollat igenom min mobil och 90% av raderna nedan)

Du bör kanske märka ord här. "Sättet" är ord som ofta används för att uttrycka diffus motvilja mot en person av en anledning man inte närmare kan eller önskar specificera. Så när din fru använder det ordet "sättet" om din kollega är det nog inte pga att deras personligheter svarar till olika bilmärken utan för att hon känner konkurrens från denna kvinna som du ju själv erkänner är mer lik dig. Du bör nog inte ignorera denna mycket tydliga markering.

Mens vi märker ord kan vi ju lägga märke att du talar om dom två "kvinnorna i ditt liv", med citationstecken visserligen men ändå. Det underminerar väl ditt påstående om att ditt förhållande till kollegan bara är vänskapligt. 
  • Anonym (Fia)

Vad är det i kollegans sätt som din fru stör sig på, vilka anledningar ger hon när ni pratar? Hon säger väl knappast "jag är typen som gillar årgångsvin och hon är typen som gillar öl" - så vad säger hon?

• Anonym (Kollegan)
    Anonym (felix) skrev 2019-06-16 19:36:42 följande:

Mens vi märker ord kan vi ju lägga märke att du talar om dom två "kvinnorna i ditt liv", med citationstecken visserligen men ändå. Det underminerar väl ditt påstående om att ditt förhållande till kollegan bara är vänskapligt. 

Nej nej, jag skrev "kvinnorna i mitt liv" för att det är så många tolkar det, både här och IRL.

Min fru är min fru, mina barns mor, henne jag delar livet med, semestrar ihop med, har roligt med, kramar och pussar, HENNE JAG HAR SEX MED, osv osv.

Min kollega är min vän, kollega, en person jag trivs med och om jag har roligt ihop med, vi kramas och pussar INTE varandra...
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (tomt) skrev 2019-06-16 19:36:09 följande:

Jag ska försöka berätta min historia, utan att skriva en hel roman. Efter att du läst vad jag skriver hoppas jag att du är försiktig, både i din relation till din fru och till din kollega.

Jag har en kollega som jag har haft en liknande relation till som du beskriver. Vi var mer än kollegor och jag skulle säga något som också gränsade till vad som var att betrakta mer än vänner. Vi drogs till varandra på något alldeles särdeles märkligt sätt. En personkemi som gått att ta på. Till en början förstod jag inte alls att känslor skulle kunna komma in i spelet. Men efter ett tag så var han den som fullkomligt tog över mina tankar, han var ständigt närvarande. Jag förstod slutligen att där hos mig fanns känslor. Jag valde att berätta, det blev något som var alldeles för stort att bära på. Det kändes som en stor lögn. Han utttyckte att han inte delade känslorna, men att han fortsatt ville vara min vän. Det gick ett tag, jag trodde att jag kanske skulle klara av det. Min upplevelse är att vi efter jag berättade kom varandra närmre. Det uppstod naturligtvis någon form av intimitet, helt oundvikligt. Kontakten intensifierades. Det är svårt att förklara, och jag vill heller inte skriva för mycket. Upplevelsen var att vi utövade någon form av balansakt, på slak lina. Han kom att betyda allt mer för mig, fanns alltid där. När vi inte träffades saknade jag honom, ville dela upplevelser med honom. Jag började må mer och mer dåligt, men jag förmådde mig inte att bryta mönstret. Vi fortsatte att träffas, ha en massa kontakt på olika sätt. Till slut gick det inte längre, jag var tvungen att sätta stopp för det för att inte gå under. Jag berättar återigen, säger att vi inte kan träffas eftersom det gör mig så oerhört illa. Han förstår absolut ingenting. Han kan inte se framför sig att vi inte ska fortsätta ses. Han är helt oförstående till att mina känslor existerar. Givetvis är vi två i detta, men jag upplever att han genom sitt sätt att vara har varit väldigt oförsiktig med mina känslor. Och andras känslor ska man vara väldigt försiktig med oavsett sortens relation. Han förstår inte det alls. När jag önskar om förståelse för min situation, möts jag av total oförståelse på alla upptänkliga plan, han förstår inte vad eller varför han skulle behöva göra något annorlunda, eller varför han ens ska behöva förstå, det är jag som har känslorna och då är det mitt problem. Jag försöker nå fram genom att säga att jag önskar att vi kan vara vänner på något plan, men att vi då behöver hitta ett annat förhållningssätt till varandra. Men jag når honom inte på något sätt. Han verkar tycka att allt ska fortsätta som vanligt, för det utgör inget problem för honom.

Det är lätt att tro att det går att ha sådana här relationer utan att någon ska skadas. Till en början kanske känslorna inte finns, men till slut kanske dessa utvecklas hos någon av er eller hos båda. Då har ni redan hunnit skapa en sorts intim relation till varandra att det kan bli oerhört svårt att bryta mönstret. Ni har vida överstigit gränsen, att du inte ser det får alla klockor att ringa. Var försiktig säger jag bara.

Intressant läsning och jag beklagar att det blivit som det blivit för dig.

Jag tror absolut att två människor som är kollegor av olika kön och som umgås mycket kan skapa kärlek eller rent utav hamna i säng med varandra.

Jag tycker ju om min kollega väldigt mycket men jag är ju inte kär i henne.

Är hon tex sjuk eller vice versa så hörs vi av och kollar hur den andre mår. Jag är mån om att hon ska ha det bra osv. Dock har hon ju en man så vissa gränser har vi ju båda givetvis.

Jag är försiktig absolut men då blir ju följd frågan:

Kan inte en man och kvinna vara nära vänner, skvallra om det mesta, luncha, handla, skratta och ha roligt ihop utan att det för eller senare omvandlas till kärlek?

Om svaret är nej då är det väl snarare nåt biologiskt i oss som gör att en man och kvinna till slut inte kan motstå varandra?
  • Anonym (tomt)
    Anonym (Kollegan) skrev 2019-06-16 20:06:10 följande:

Intressant läsning och jag beklagar att det blivit som det blivit för dig.

Jag tror absolut att två människor som är kollegor av olika kön och som umgås mycket kan skapa kärlek eller rent utav hamna i säng med varandra.

Jag tycker ju om min kollega väldigt mycket men jag är ju inte kär i henne.

Är hon tex sjuk eller vice versa så hörs vi av och kollar hur den andre mår. Jag är mån om att hon ska ha det bra osv. Dock har hon ju en man så vissa gränser har vi ju båda givetvis.

Jag är försiktig absolut men då blir ju följd frågan:

Kan inte en man och kvinna vara nära vänner, skvallra om det mesta, luncha, handla, skratta och ha roligt ihop utan att det för eller senare omvandlas till kärlek?

Om svaret är nej då är det väl snarare nåt biologiskt i oss som gör att en man och kvinna till slut inte kan motstå varandra?

Jag tror att det är ovanligt att det förr eller senare inte inträffar, åtminstone för en av parterna. I mitt eget fall kan jag säga att jag inte har några problem att hantera att vi inte delar känslor. Men jag har ett väldigt stort problem med oförmågan att sätta sig in i en annan människas situation, att enbart se saker och ting i sitt eget perspektiv och i och med det gå ?fri?. Jag tycker det visar på stor respektlöshet. Den här typen av relation är inte så oskyldig som den ser ut. Det finns många bottnar, men alla kanske inte är intresserade av att förstå dessa bottnar. Och då behöver man inte heller förstå hur man uppfattas i olika situationer, hur man uppfattas när man till exempel sms:ar hela kvällar, till exempel sena fredagkvällar.
Svar på tråden Kvinnlig kollega samt vän.