• MotherOfThreeKids

Fästingar

Hej!

Hur gör ni med fästingar? Hur skyddar ni er? Är ni rädda för tbe? Borrelia? Vi har en bebis som redan haft fästing! Fast att vi inte haft henne i gräset alls! De större barnen duschar varje dag.

• Svar på tråden Fästingar
  • FamiljeLisa

Vi undviker högt gräs då fästingar trivs där det är runt 20 cm, vi har långbyxor och långtröja om vi går i sådan vegetation. Vi har ej vaccinerat oss då jag är inte helt säker på detta vaccinet. Behöver läsa på mer känner jag. Är väldigt rädd för fästingburna sjukdomar, som f.ö är långt fler än bara de vanligaste Borrelia eller tbe.

Vi har en katt som vi tar på fästingmedel regelbundet. Dock har vi alla i familjen fästingar titt som tätt. De allra flesta fästingar bär inte på sjukdomar. Minns inte exakt nu hur många som faktiskt bär på sjukdomar, men det var försvinnande få.

• modsey
    MotherOfThreeKids skrev 2019-06-23 08:46:10 följande:

Hej!

Hur gör ni med fästingar? Hur skyddar ni er? Är ni rädda för tbe? Borrelia? Vi har en bebis som redan haft fästing! Fast att vi inte haft henne i gräset alls! De större barnen duschar varje dag.

Har självklart vaccinerat oss mot tbe. Kollar igen om oss efter att vi exempel varit ute o plockat svamp. Kollar bakom öron, ljumskar o så.

Haft Borelia två gånger och ett barn har haft det en gång.
  • FamiljeLisa
    modsey skrev 2019-06-23 09:18:31 följande:

Har självklart vaccinerat oss mot tbe. Kollar igen om oss efter att vi exempel varit ute o plockat svamp. Kollar bakom öron, ljumskar o så.

Haft Borelia två gånger och ett barn har haft det en gång.

Rättelse. Tbe är väldigt få som bär på men borrelia är vanligare ja. Vaccinet är enbart mot tbe. Kände ni några konstigheter efter att ni tog vaccinet? Jag funderar starkt på att ta det, samtidigt bor vi ej i högriskområde även om det har förekommit fall här.

Bra tips att kolla igenom på kroppen! Det gör vi med samt duschar direkt efter vi varit typ i skogen.
  • modsey
    FamiljeLisa skrev 2019-06-23 09:29:15 följande:

Rättelse. Tbe är väldigt få som bär på men borrelia är vanligare ja. Vaccinet är enbart mot tbe. Kände ni några konstigheter efter att ni tog vaccinet? Jag funderar starkt på att ta det, samtidigt bor vi ej i högriskområde även om det har förekommit fall här.

Bra tips att kolla igenom på kroppen! Det gör vi med samt duschar direkt efter vi varit typ i skogen.

Ja borrelia är vanligare än TBE och oftast inte lika allvarligt. Finns heller inget vaccin mot borrelia. Vad var det jag skrev fel menar du som du rättar?

Vi har inte haft några konstigheter efter vaccinering någon av oss.
  • FamiljeLisa
    modsey skrev 2019-06-23 09:37:31 följande:

Ja borrelia är vanligare än TBE och oftast inte lika allvarligt. Finns heller inget vaccin mot borrelia. Vad var det jag skrev fel menar du som du rättar?

Vi har inte haft några konstigheter efter vaccinering någon av oss.

Nej det var jag som hade skrivit lite vagt i första inlägget så jag rättade mig själv. Annars kanske någon hade trott att vaccinet är mot borrelia med osv.
  • Aikido

Jag kollar av då och då när jag är ute. Den första jag hittar statuerar jag exempel med och korsfäster. Sedan brukar man få vara ifred en stund.

• modsey
    FamiljeLisa skrev 2019-06-23 09:40:27 följande:

Nej det var jag som hade skrivit lite vagt i första inlägget så jag rättade mig själv. Annars kanske någon hade trott att vaccinet är mot borrelia med osv.

Ok. Det står ju iofs mot TBE i mitt inlägg...tyvärr finns inget vaccin mot borrelia än.
  • Alexi

Vi är alla vaccinerade mot TBE och vi kollar av kroppen varje dag när vi är i fästingtäta områden.

• dptfmrkt8

Om man är orolig för eventuella symptom man kan besväras av och vill se om de kan vara relaterade till TBE eller Borrelia kan man prova att föra in dem i AITOPYA. Det är en gratis hälso - och sjukvårdsapp som kommer med diagnosförslag genererade av en medicinsk A.I. Hoppas det kan minska oron!

• Physalis

Vi har vaccinerat oss mot TBE så vi rör oss mycket i naturen och i högriskområden och vill inte behöva oroa oss. Kollar oss noga efter att vi varit ute. Jag och dottern har dock tur som inte verkar dra till oss fästingar, mannen däremot har nästan jämnt ett par efter att vi varit ute.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Fästingar