• Jooosen

Inför ivf nr 2

Halloj.

Jag och min sambo har varit oförklarligt barnlösa i snart 2 år. Han har toppen spermier och jag har inga hinder vad man kan se. Dock tror jag själv att jag ev kan ha endometrios. Vi har gjort ett landstingsfinansierat försök. Korta protokollet med gonal f och fyramadel. 10 ägg ut, 7 befruktade, 4 klarade sig. De satte in ett ägg medan två kunde frysas. Minus på färskförsök. Av de frysta klarade bara ett av två upptining. Minus på frysförsök oxå. I augusti kommer vi förmodligen köra igång igen. Har fått hem alla papper och doser. Kommer köra exakt samma dos som förra gången.

Nu till min fundering. Jag har redan en kass inställning till att det inte kommer funka denna gång heller. Jag söker desperat på nätet om olika tillskott samt även blodförtunnande (vilket jag är sugen på att testa). Vad gjorde ni annorlunda inför andra omgången? Är det någon mer som ska köra igång ivf nr 2 som kanske vill bolla lite tankar här?

Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Svar på tråden Inför ivf nr 2
  • Jooosen
    Ölandstoka skrev 2019-06-28 08:17:28 följande:

Jag har en fråga, hur blev er första cykel efter behandlingen?

Jag har min första cykel efter ivf och är på dag 17 idag och har verkligen noll tecken på äl. Jag är ju oregelbunden men brukar alltid ha lite känningar långt före dag 17.. Misstänker att alla hormoner har ställt till det, vet ni om det är vanligt?

Hmmm minns inte helt o hållet men jag tror att cykeln kom igång rätt normalt. Ser i mina anteckningar i appen att det verkar varit så. Dock har ja läst om en del där allt blivit framskjutet en del!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Limarie

Min äl var på dag 17. Brukar komma mellan dag 13-18 dagar ca. Tar äl test och denna månad tempen. Tog dock Progesteron denna cykel och därmed svårt med tempen.

Här du tagit Progesteron i 2 v efter IVF? Detta skjuter ju också på mensen ibland. Så kanske helt ok att äl inte ännu har kommit.

• Ölandstoka
    Limarie skrev 2019-06-28 13:20:19 följande:

Min äl var på dag 17. Brukar komma mellan dag 13-18 dagar ca. Tar äl test och denna månad tempen. Tog dock Progesteron denna cykel och därmed svårt med tempen.

Här du tagit Progesteron i 2 v efter IVF? Detta skjuter ju också på mensen ibland. Så kanske helt ok att äl inte ännu har kommit.

Jag tog lutinus i tio dagar, slutade när mensen kom då den brukar komma. Men har läst nu att det är vanligt att det blir lite svajigt första cykeln efteråt. Bara att vänta i vanlig ordning.
  • Limarie
    Ölandstoka skrev 2019-06-28 13:24:21 följande:

Jag tog lutinus i tio dagar, slutade när mensen kom då den brukar komma. Men har läst nu att det är vanligt att det blir lite svajigt första cykeln efteråt. Bara att vänta i vanlig ordning.

Brukar du ha en kort lutealfas på 10 dagar? Jag brukar ha 10-11d. Därför tar jag Progesteron nu efter äl. Mitt eget experiment. Varit i Tyskland och min gamla gynekolog tyckte det är en bra idé.
  • Jooosen

Har alltid en cykel på ca 28 dagar. O har därför planerat med kliniken att jag kommer kunna starta ivf i början på augusti. Men nu kom mensen idag!! På dag 23!! Aldrig hänt. Detta förstör allt. Nu måste ja vänta ytterligare senare i aug för att börja :(. Jävla otur.

• Limarie

Vilken otur! Om all väntan inte hade varit nog...

Genom att jag nu tog Lutinus kommer min mens lite senare och hoppas då på att kunna starta i augusti. Men med otur kommer den några dagar för tidigt i julicykel.

Varför går det inte att kontrollera våra kroppar?

Tar ni äl tester och temp för att ha mer koll kring er äl och lutealfas?

Förresten är ni aktiva i nån annan tråd här med folk som fortsätter sina försök till hösten?

• Jooosen
    Limarie skrev 2019-06-29 22:36:56 följande:

Vilken otur! Om all väntan inte hade varit nog...

Genom att jag nu tog Lutinus kommer min mens lite senare och hoppas då på att kunna starta i augusti. Men med otur kommer den några dagar för tidigt i julicykel.

Varför går det inte att kontrollera våra kroppar?

Tar ni äl tester och temp för att ha mer koll kring er äl och lutealfas?

Förresten är ni aktiva i nån annan tråd här med folk som fortsätter sina försök till hösten?

Åå hoppas du klarar dig in i augusti! Ska försöka maila kliniken o höra hur man kan göra. Har ju redan fått hem papper på dos osv så de kanske kan skriva ut receptet på apoteket så kan jag hämta allt bara... önsketänkande kanske... är så otroligt trött på allt just nu. Jag ser bebisar o magar överallt. Blir ständigt påmind om vad jag inte har :( hur hanterar man det här? Är inte med i någon sån tråd faktiskt. Var det förut men inte någon ny...! Jag har gett upp test. Inte temp heller. Gör du det?
  • Ölandstoka
    Limarie skrev 2019-06-28 16:24:01 följande:

Brukar du ha en kort lutealfas på 10 dagar? Jag brukar ha 10-11d. Därför tar jag Progesteron nu efter äl. Mitt eget experiment. Varit i Tyskland och min gamla gynekolog tyckte det är en bra idé.

Min lutealfas varierar men oftast runt 14 dagar. Hjälper det med progesteron? När har du bim?
  • Ölandstoka
    Jooosen skrev 2019-06-29 14:06:25 följande:

Har alltid en cykel på ca 28 dagar. O har därför planerat med kliniken att jag kommer kunna starta ivf i början på augusti. Men nu kom mensen idag!! På dag 23!! Aldrig hänt. Detta förstör allt. Nu måste ja vänta ytterligare senare i aug för att börja :(. Jävla otur.

Vad jobbigt! Är det helt kört i början av augusti då? Vet du tidigare datumet att börja med injektioner?
  • Jooosen
    Ölandstoka skrev 2019-07-01 08:06:11 följande:

Vad jobbigt! Är det helt kört i början av augusti då? Vet du tidigare datumet att börja med injektioner?

Ja jag antar det... har försökt få tag på kliniken men vad ja förstår så har dom stängt nu redan :(. Jag får börja senare i augusti. Inte mer med det. Då kanske jag o min sambo hunnit kommit till ro ännu mer med varan sedan separationen. När är din nästa äl?
  • Ölandstoka
    Jooosen skrev 2019-07-01 08:24:02 följande:

Ja jag antar det... har försökt få tag på kliniken men vad ja förstår så har dom stängt nu redan :(. Jag får börja senare i augusti. Inte mer med det. Då kanske jag o min sambo hunnit kommit till ro ännu mer med varan sedan separationen. När är din nästa äl?

Ja det kanske blir bra :)

Ingen aning om när äl är. Har alltid varit oregelbunden och ivf:en verkar ha fått mig ännu mer ur balans. Är på dag 20 nu och tror att det är en bit kvar ännu. Tempar även om det känns onödigt. Tror inte på graviditet på egen hand längre men är skönt att veta ungefär när mensen kommer att dyka upp iaf. Tänker att jag tempar fram till semestern, har äl inte kommit då så blir det nog en cykel utan ändå.
  • Limarie

Alltså idag kom mensen hade ju hoppats så mycket att Lutinus skulle hjälpa. Men sannolikt är vårt problem ändå att äggen inte vill bli befruktas. Men för att se det positiva: min lutealfas blev 13 lång! Så långt har den inte varit sedan minst 1 år tillbaka och innan dess hade jag ändå ingen koll när ägglossningen var. Så då vet jag nu att jag med Progesteron kan i alla fall förlänger det. Men samtidigt var det för vidrigt med vaginaltabletterna. Och känns meningslöst om problemet kanske inte ens är den kortare lutealfasen.

Jag ska ta ett blodprov (privat) nästa cykel (om vi är i Sverige då vilket är osannolikt) för att kolla Progesteronnivå.

Pratade idag med vår klinik angående behandling i augusti. De har ett specialschema en vecka innan de öppnar 5/8 och då kan man börjar med behandlingen tidigast 24/7. Så det borde gå för min del om min nästa cykel inte blir för kort.

Har bestämt oss att bara köra om jag känner mig någorlunda i balans (hormonellt alltså), vill att min mens innan kändes ok, inte haft för många PMS besvär osv. Hoppas på att det finns mer folliklar nästa gång. 5 var alldeles för få och vi har sagt att vi inte kör en gång till ägguttag om det bara är 5. Då avbryter jag stimuleringen och kör det långa protokollet längre fram.

Lyssnar ni på hälsosnack med Lotta och Viktoria? Och på Vulverine? Mycket spännande i fall ni inte redan gör det. Där lär man sig en massa om hur kroppen fungerar osv. Jag ska anmäla mig nu till deras onlinekurs maxa din fertilitet. Får se om det ger nåt. Intressant är den i alla fall och kroppen.

Svar på tråden Inför ivf nr 2