• bananfluga19

    ingen ögonkontakt med 2 månader bebis

    Hej! 
    Är så orolig. Jag får knappt någon ögonkontakt med min bebis som är 2 månader gammal. Han ler ibland men väldigt sparsamt, han kan då le åt vadsomhelst. Han "pratar" ibland med sin sängmobil men inte till människor direkt. Han flackar runt med blicken och tar inte ögonkontakt, känns som han viker bort blicken. Han vrider även bort huvudet. Blicken far ofta iväg långt åt vänster eller uppåt..eller åt alla håll där inte en människa är. 

    Är detta normalt? Vad kan det bero på? Någon som varit med om liknande och där det ändå varit normalt med ditt barn? Kan det vara så att det är tecken på autism? Ni som har barn med autism, upplevde ni era småbebisar liknande eller hur va era småttingar? eller kan det vara fel på synen?

    i övrigt är han svårflörtad och gnäller nästan jämt.. han är endast nöjd när han äter och sover.. i bärselen eller buren i samma position i famnen och korta stunder i vagnen.. håller jag honom liggandes på rygg i famnen eller sittandes så börjar han skrika i princip direkt.

  • Svar på tråden ingen ögonkontakt med 2 månader bebis
  • Allis1000
    bananfluga19 skrev 2019-06-28 13:36:19 följande:

    Är så orolig...Är det verkligen ingen mer som upplevt samma? Tittade era barn jättemycket i ögonen med start från 6-9 veckor och ler massor? 

    Vår son har börjat le liiite mer nu, men blicken far omkring och det är ingen lång ögonkontakt(knappt någon alls). Håller jag honom i knäet mot mig så viker han huvudet åt höger och åt vänster VARJE GÅNG, det är inte en chans till ögonkontakt.  Han vill inte heller vara famnen mer än att sova på mig... Får 1 sek ögonkontakt på skötbordet, resan vill han kolla på sin mobil... han kan ligga läääänge och kolla på den och han är svårt att avbryta/få kontakt med. Ligger han på mage så far ögonen åt i ögonvrån..Lyfter jag upp honom så kollar han upp i taket och jag får ingen blick alls. När jag matar honom får jag kanske 3 sekunders ögonkontakt om jag har tur. om jag lägger han på sängen så kan vi få kontakt en liten stund och han ler om jag busar med honom...Ögonen flackar dock åt alla håll..

    Tittar han på mig så känns det som han kollar på munnen, nere på kroppen, sidan av huvudet och uppe i hårfästet.. 

    Borde jag oroa mig?

    Någon som har barn med någon diagnos som känner igen sig i min beskrivning? Kan ni inte berätta lite hur det va? eller hur va era barn när de va små med ögonkontakt och leenden, med diagnos eller ej?! 


    Min dotter var sådan. Hon är inte autistisk. Lgonkontakter kom efter låång tid, kanske några år, och först efter att jag slutat med mina extrema kontaktförsök. Sluta oroa dig, ge din son lite space. Han är så fin som han är. Det finns många år att utvecklas på
  • Loppan8201

    Jag tänkte berätta min historia om min fina son som idag snart är 5 år. Han föddes något för tidigt och längtan efter honom var efter flera IVF-behandlingar stor (som för alla som får barn såklart). Jag kände ganska snabbt att det där magiska bandet inte infann sig. BVC-sköterskan sa vid fyraveckorskontrollen att han inte hade fixerat blicken och jag blev orolig. Googlade och autism kom upp. Knarkade googling och hittade alla tecken. Det du beskriver om ditt barn låter som mitt. Herregud var jag sökt hans blick i alla sammanhang - vid blöjbyte, amning lekar osv. Vid 6 månaderskontrollen delade jag min oro med BVC som tyckte han utvecklades fint. Samma sak var det vid varje kontroll, jag berättade vad jag såg (att han inte sökte min blick, att han var hur nöjd som helst själv osv) och de kunde i mötet säga att de inte såg detsamma. Vid 1,5-årsålder bröt jag samman på kontrollen och jag (jag säger jag för min man var inte orolig ) fick remiss till barnläkare. Vi hade ett möte och hon såg inget avvikande. Min oro höll i sig och vid 2-års ålder fick jag remiss till BUP. Vi hade besök med vår son, intervjuer och utlåtande från förskola inhämtades. Utlåtandet blev att han utveklas normalt. Vid utvecklingssamtal med förskola när han var knappt 3 sa de att han inte lekte direkt med de andra utan var mer flyktig - men med tillägget att det var inte onormalt. Oron tog mig i sitt grepp igen och jag fick ny tid hos BUP och de gjorde besök på förskolan. Utlåtande på nytt att inget var fel. Ett halvår gick och vår son fick en lillasyster. Vi hade tidernas värsta sommar med en vrålilsken treåring. Remiss till barnpsykolog för att jag önskade få verktyg i hur jag ska bemöta honom. Jag berättar för honom att min oro kvarstår och att han är undflyende. Han träffar min son och bokar därefter in nytt möte med mig.

    Lång utläggning från min sida.. men det han säger i detta möte är något. Jag önskar någon hade berättar för mig för längesen. Han berättar att barn har en inbyggd reflex att kommer man för nära (t.ex när man säker blicken på skötbordet som jag gjort tusen ggr) så har de en skyddsinstinkt/reflex som gör att de vrider undan huvudet. Och ju mer jag var på honom desto mer gjorde han så. Han berättade också att en del barn lär sig att foga sig efter förälderns önskemål medan andra värnar om son integritet och väjer undan. Han förklarar också att jag i min sökan efter ?fel? har bemött honom annorlunda och att jag påverkat min sons beteende. Han gav mig en rejäl uppsträckning att sluta leta fel. Och jag blev så ledsen. Lite för att jag kände mig åthutad men mest för att han hade helt rätt och jag förstod hur jag har påverkar min sons självkänsla.

    Vart vill jag då komma med allt detta? Min son är 5 år, normalstörd (trots att min oro ff finns kvar) och jag har ägnat hela hans uppväxt åt oro. Och jag önskar att jag hade struntat i att googla och läsa på Familjeliv, men jag sökte så desperat efter nåt som motbevisade. Och det värsta av allt är att jag kanske har påverkat min son för resten av livet, vetskapen att han kanske känner att han inte dugit i mina ögon. Vidrig insikt men viktig.

    Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med allt detta - mer än att jag ville dela med mig. Och håller med Allis3000 - när jag väl taggade ner lite så kom det mkt mer från honom. Ta hand om dig och er.

  • Allis1000
    Loppan8201 skrev 2019-12-18 13:36:15 följande:

    Jag tänkte berätta min historia om min fina son som idag snart är 5 år. Han föddes något för tidigt och längtan efter honom var efter flera IVF-behandlingar stor (som för alla som får barn såklart). Jag kände ganska snabbt att det där magiska bandet inte infann sig. BVC-sköterskan sa vid fyraveckorskontrollen att han inte hade fixerat blicken och jag blev orolig. Googlade och autism kom upp. Knarkade googling och hittade alla tecken. Det du beskriver om ditt barn låter som mitt. Herregud var jag sökt hans blick i alla sammanhang - vid blöjbyte, amning lekar osv. Vid 6 månaderskontrollen delade jag min oro med BVC som tyckte han utvecklades fint. Samma sak var det vid varje kontroll, jag berättade vad jag såg (att han inte sökte min blick, att han var hur nöjd som helst själv osv) och de kunde i mötet säga att de inte såg detsamma. Vid 1,5-årsålder bröt jag samman på kontrollen och jag (jag säger jag för min man var inte orolig ) fick remiss till barnläkare. Vi hade ett möte och hon såg inget avvikande. Min oro höll i sig och vid 2-års ålder fick jag remiss till BUP. Vi hade besök med vår son, intervjuer och utlåtande från förskola inhämtades. Utlåtandet blev att han utveklas normalt. Vid utvecklingssamtal med förskola när han var knappt 3 sa de att han inte lekte direkt med de andra utan var mer flyktig - men med tillägget att det var inte onormalt. Oron tog mig i sitt grepp igen och jag fick ny tid hos BUP och de gjorde besök på förskolan. Utlåtande på nytt att inget var fel. Ett halvår gick och vår son fick en lillasyster. Vi hade tidernas värsta sommar med en vrålilsken treåring. Remiss till barnpsykolog för att jag önskade få verktyg i hur jag ska bemöta honom. Jag berättar för honom att min oro kvarstår och att han är undflyende. Han träffar min son och bokar därefter in nytt möte med mig.

    Lång utläggning från min sida.. men det han säger i detta möte är något. Jag önskar någon hade berättar för mig för längesen. Han berättar att barn har en inbyggd reflex att kommer man för nära (t.ex när man säker blicken på skötbordet som jag gjort tusen ggr) så har de en skyddsinstinkt/reflex som gör att de vrider undan huvudet. Och ju mer jag var på honom desto mer gjorde han så. Han berättade också att en del barn lär sig att foga sig efter förälderns önskemål medan andra värnar om son integritet och väjer undan. Han förklarar också att jag i min sökan efter ?fel? har bemött honom annorlunda och att jag påverkat min sons beteende. Han gav mig en rejäl uppsträckning att sluta leta fel. Och jag blev så ledsen. Lite för att jag kände mig åthutad men mest för att han hade helt rätt och jag förstod hur jag har påverkar min sons självkänsla.

    Vart vill jag då komma med allt detta? Min son är 5 år, normalstörd (trots att min oro ff finns kvar) och jag har ägnat hela hans uppväxt åt oro. Och jag önskar att jag hade struntat i att googla och läsa på Familjeliv, men jag sökte så desperat efter nåt som motbevisade. Och det värsta av allt är att jag kanske har påverkat min son för resten av livet, vetskapen att han kanske känner att han inte dugit i mina ögon. Vidrig insikt men viktig.

    Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med allt detta - mer än att jag ville dela med mig. Och håller med Allis3000 - när jag väl taggade ner lite så kom det mkt mer från honom. Ta hand om dig och er.


    Så fin berättelse! Skulle vilja att alla oroliga föräldrar fick läsa den!

    Mycket lik min erfarenhet. Skriver under på allt!!!
  • Loppan8201

    ??


    Allis1000 skrev 2019-12-18 14:40:50 följande:

    Så fin berättelse! Skulle vilja att alla oroliga föräldrar fick läsa den!

    Mycket lik min erfarenhet. Skriver under på allt!!!


  • sandrabeerg
    Nattaakt skrev 2024-03-15 19:26:27 följande:

    Hur har det gått? Upplever exakt samma sak här med vår son 


    Vi är i samma situation med vår bebis.
  • bananfluga19
    sandrabeerg skrev 2024-03-15 20:16:16 följande:
    Vi är i samma situation med vår bebis.
    Hej! :) 
    kan säga att vårt barn utvecklades jättemycket och har inte autism. Jag är inte det minsta orolig idag.
  • bananfluga19
    Babushka1 skrev 2023-10-30 18:48:24 följande:

    @Bananfluga82 Hur gick det? tacksam för svar.


    Hej! kan meddela att barnet utvecklades massor och jag är inte det minsta orolig idag. det var inte autism. 
Svar på tråden ingen ögonkontakt med 2 månader bebis