• Trolltrixie

    Biomamma hälsar inte på mig (bonusmamman)

    Jag och min sambo gick fort fram i vår relation. Det kändes rätt. Vi har varit tillsammans ett år och bor tillsammans samt väntar vårt första gemensamma barn. Han har 3 barn sen innan, 3 helt fantastiska barn som bor hos oss vv och dom har verkligen accepterat mig något magiskt enkelt. Det funkar alltså väldigt bra med barnen och dom är jätteglada att få ett syskon nu i slutet av sommaren.

    Till problematiken:

    Jag är en känsloperson och har svårt att hantera att deras biomamma (hon och sambon var tsm 10 år med mycket fram och tillbaka sista åren..) vägrar hälsa på mig. Det känns som om hon tror att om hon ignorerar mig tillräckligt mycket så försvinner jag? Till saken hör att samarbetet rörande barnen mellan henne och min sambo funkar relativt bra. Efter att ha läst trådar här så har jag förstått att vi har det väldigt bra. Att det "bara" är faktumet att hon låtsas som om jag inte finns dom få gånger vi setts. Jag kommer själv från en trasig familj med mycket konflikter och jag hade väl önskat att vi åtminstone kunde säga hej för både hennes barns och mitt framtida barns skull. Våra barn kommer ju vara syskon! Min sambo förstår inte varför jag bryr mig så mycket. Helt ärligt så känner jag mig provocerad och arg. Icke respekterad. Den gång jag försökte ta kontakt sa hon bara att hon inte valt att ha mig i sitt liv och därför inte har något intresse av mig. Jag menar verkligen inte vi ska vara bästa vänner. Men Hej och Hej då är väl inte så mycket begärt? Har även intrycket av att det blev värre sen hon fick veta att vi väntar barn.

    Jag vill alltså kunna inte bry mig. Jag vill inte bli provocerad.. någon som har tips på hur jag ska tänka? För barnens skull..

  • Svar på tråden Biomamma hälsar inte på mig (bonusmamman)
  • GGN

    Vad barnslig hon är!

    Hälsa du, oavsett. Varje gång. Se till att le ordentligt. Kill them with kindness.

  • Duppedu
    Gosedjuret skrev 2019-06-30 17:35:50 följande:

    Ja. Måste man vara aggressiv och alltid få sin vilja fram? Du kan ju knappast påverka hur andra beter sig, bara dig själv. Må mentalt bra...acceptera att hon vill minimera kontakten med dig. Det är hennes val.

    Respektlöshet? Jag kan tycka att det är du som står för den som vill tvinga på andra människor din egen uppfattning om hur saker skall gå till. Och som blir arg när dom inte gör som du tycker att dom borde.

    Menar du att deras barn skulle ta skada av att deras mamma inte hälsar på en person i deras liv? Det tror inte jag faktiskt. Vad menar du att du skall göra som är det bästa för deras barn?

    Som sagt, det har gått ett år, det är inte lång tid när man haft ett längre förhållande med tre barn tillsammans. Varför förstår du inte det?


    Superbra inlägg, intelligent. Tycker som du att TS är den respektlösa som försöker tvinga när mamman varit tydlig att hon inte vill. Är dina känslor TS viktigare än hennes? Värda mer? Visa lite respekt, alla måste inte vara falskt trevliga för sakens skull. Hua.
  • Jw83
    Trolltrixie skrev 2019-06-30 14:22:46 följande:

    Jag och min sambo gick fort fram i vår relation. Det kändes rätt. Vi har varit tillsammans ett år och bor tillsammans samt väntar vårt första gemensamma barn. Han har 3 barn sen innan, 3 helt fantastiska barn som bor hos oss vv och dom har verkligen accepterat mig något magiskt enkelt. Det funkar alltså väldigt bra med barnen och dom är jätteglada att få ett syskon nu i slutet av sommaren.

    Till problematiken:

    Jag är en känsloperson och har svårt att hantera att deras biomamma (hon och sambon var tsm 10 år med mycket fram och tillbaka sista åren..) vägrar hälsa på mig. Det känns som om hon tror att om hon ignorerar mig tillräckligt mycket så försvinner jag? Till saken hör att samarbetet rörande barnen mellan henne och min sambo funkar relativt bra. Efter att ha läst trådar här så har jag förstått att vi har det väldigt bra. Att det "bara" är faktumet att hon låtsas som om jag inte finns dom få gånger vi setts. Jag kommer själv från en trasig familj med mycket konflikter och jag hade väl önskat att vi åtminstone kunde säga hej för både hennes barns och mitt framtida barns skull. Våra barn kommer ju vara syskon! Min sambo förstår inte varför jag bryr mig så mycket. Helt ärligt så känner jag mig provocerad och arg. Icke respekterad. Den gång jag försökte ta kontakt sa hon bara att hon inte valt att ha mig i sitt liv och därför inte har något intresse av mig. Jag menar verkligen inte vi ska vara bästa vänner. Men Hej och Hej då är väl inte så mycket begärt? Har även intrycket av att det blev värre sen hon fick veta att vi väntar barn.

    Jag vill alltså kunna inte bry mig. Jag vill inte bli provocerad.. någon som har tips på hur jag ska tänka? För barnens skull..


    Om du kommer från en trasig familj med mycket konflikter så borde du förstå henne.

    Hon och din sambo levde ihop länge och fick flera barn. Dom har gått igenom vansinnigt mycket ihop och deras intention var att leva ihop resten av livet och ge sina barn en kärnfamilj. Nu blev det ingn kärnfamilj och barnen tvingades leva i två hem. Det är jobbigt och barnen behövde gott om tid. Nu rusar pappan på med en kvinna han knappt känner. Han tar in en ny människa i sina barns liv pch komplicerar allt med styvsyskon. Hennes barn ska få syskon från en kvinna som varken pappan eller barnen känner ordenligt.

    Det är motsatsen till att ge sina barn en trygg familj.

    Din sambo kör på utan respekt för sin ursprungsfamilj.

    Du hjälper till att skapa just en sådan rörig och otrygg familj som varje mamma vill undvika att ge sina barn. Barnens biomamma är den enda som inte har något att säga till om denna röra. Någon borde dra i handbromsen och hon vet att hon inte kan göra det.

    Det är stort att hon kan sammarbeta så bra med din sambo. Va ödmjuk inför att du är ny i familjen.
  • Siden

    Hej Ts! För det första: grattis till din fina familj och att du väntar barn! Jag tycker att du har fått flera bra råd i tråden. Jag lever själv i bonusfamilj och vi har ett litet gemensamt barn och min man har ett barn sedan tidigare. Exet i min bonusfamilj är också väldigt kylig och ignorerande mot mig. Hon hälsar, men knappt. Även jag är en känslomänniska som genom hela livet har varit väldigt mån om att vara omtyckt och gillad av alla. Det har stört mig något enormt att behöva ha det så här i min familj. Men låt mig säga en sak: att leva i bonusfamilj har lärt mig SÅ många viktiga saker om mänskliga relationer som inte är beroende av blodsband. En av de viktigaste sakerna jag lärt mig är att jag inte är omtyckt av alla, och att det är helt ok. Det är helt ok! Man kan ses ändå och hälsa som vuxna människor (dvs du kan hälsa, skit i exets beteende), man kan välja att uppträda respektfullt oavsett sina känslor inombords. Det är mäktigt och häftigt att inse detta. Kanske det som kallas att bli vuxen? :) Nu vet jag inte hur gammal du är men jag var typ 30 när jag bildade familj och trodde att jag var älskad eller i alla fall omtyckt av alla typ :) Att ge sig in i en bonusfamilj är lite som att ge sig in i en bikupa - det stinger och gör ont och är fullt av oväntade känslor som kan golva en. Jag hoppas att du hittar en väg som DU mår bra av i det här, och det är jag övertygad om att du gör.

  • Trolltrixie
    Siden skrev 2019-07-01 09:23:26 följande:

    Hej Ts! För det första: grattis till din fina familj och att du väntar barn! Jag tycker att du har fått flera bra råd i tråden. Jag lever själv i bonusfamilj och vi har ett litet gemensamt barn och min man har ett barn sedan tidigare. Exet i min bonusfamilj är också väldigt kylig och ignorerande mot mig. Hon hälsar, men knappt. Även jag är en känslomänniska som genom hela livet har varit väldigt mån om att vara omtyckt och gillad av alla. Det har stört mig något enormt att behöva ha det så här i min familj. Men låt mig säga en sak: att leva i bonusfamilj har lärt mig SÅ många viktiga saker om mänskliga relationer som inte är beroende av blodsband. En av de viktigaste sakerna jag lärt mig är att jag inte är omtyckt av alla, och att det är helt ok. Det är helt ok! Man kan ses ändå och hälsa som vuxna människor (dvs du kan hälsa, skit i exets beteende), man kan välja att uppträda respektfullt oavsett sina känslor inombords. Det är mäktigt och häftigt att inse detta. Kanske det som kallas att bli vuxen? :) Nu vet jag inte hur gammal du är men jag var typ 30 när jag bildade familj och trodde att jag var älskad eller i alla fall omtyckt av alla typ :) Att ge sig in i en bonusfamilj är lite som att ge sig in i en bikupa - det stinger och gör ont och är fullt av oväntade känslor som kan golva en. Jag hoppas att du hittar en väg som DU mår bra av i det här, och det är jag övertygad om att du gör.


    Tack! Tack för dina ord, känns som att du förstod mig och ja, självklart är jag en människa som alltid velat bli omtyckt. Det är jag medveten om. Jag tror att jag helt enkelt behövde lite stöttning och uppbackning i denna fråga och att det var allt. Ska även prata med min terapeut..

    Och du har så rätt. Klart det har att göra med att bli vuxen. Det jobbiga är ju när man inte riktigt klarar det för att känslorna tar över. Och som du säger. Tråkigt att behöva ha det så i min familj. Men samtidigt är det skönt att ha fått bekräftelse på att det inte är sååå jätteviktigt för barnen om vi 2 kan hälsa eller inte.
  • Gosedjuret
    GGN skrev 2019-07-01 09:00:18 följande:

    Vad barnslig hon är!

    Hälsa du, oavsett. Varje gång. Se till att le ordentligt. Kill them with kindness.


    Är hon? Tycker med dom ledtrådar man får att det är TS som är barnslig och naiv.

    Varför? Det finns inte den minsta vänlighet inblandat i ett sånt beteende, bara aggressivitet och vilja att dominera inte egentligen dolt bakom ett falskt leende. Om någon jag känner inför som den här mamman gör inför TS hade gjort så...så är risken stor att det hade förvärrat situationen radikalt. Det hade nog landat i att jag hade kommit överens med pappan om att den nya inte skall ha kontakt med mig alls. Det hade också blivit svårare att vara neutral/uppmuntrande inför barnen om jag hade upplevt att den nya gör sitt bästa för att göra det svårt för mig. För det är vad ett sådant passivt-aggressivt beteende är.

    Nej TS, du är inte omtyckt och älskad av alla, det är ingen. Behandla människor runt dig väl, du vet inte vad dom har upplevt och du har inte heller med det att göra.
  • Gosedjuret
    Trolltrixie skrev 2019-07-01 09:48:45 följande:
    Tack! Tack för dina ord, känns som att du förstod mig och ja, självklart är jag en människa som alltid velat bli omtyckt. Det är jag medveten om. Jag tror att jag helt enkelt behövde lite stöttning och uppbackning i denna fråga och att det var allt. Ska även prata med min terapeut..

    Och du har så rätt. Klart det har att göra med att bli vuxen. Det jobbiga är ju när man inte riktigt klarar det för att känslorna tar över. Och som du säger. Tråkigt att behöva ha det så i min familj. Men samtidigt är det skönt att ha fått bekräftelse på att det inte är sååå jätteviktigt för barnen om vi 2 kan hälsa eller inte.
    Ha det så i din familj? Men..då kanske du inte skulle bildat en ny av en redan existerande sådan?

    För några timmar sedan så hängde du upp ditt mentala välmående på att du inte blir hälsad på av en mamma till tre barn som inte har något val vad gäller att låta dom leva halva sitt liv med en främling? Och nu har du ändrat dig..?

    Säg att din sambo en dag säger att han skall flytta in med sin nya kvinna han har träffat och att ni kommer att börja med vv så snart din och hans bebis är född. Vilka känslor hade det gett dig? Bara som ett tankeexperiment.
  • GGN
    Gosedjuret skrev 2019-07-01 10:22:18 följande:

    Är hon? Tycker med dom ledtrådar man får att det är TS som är barnslig och naiv.

    Varför? Det finns inte den minsta vänlighet inblandat i ett sånt beteende, bara aggressivitet och vilja att dominera inte egentligen dolt bakom ett falskt leende. Om någon jag känner inför som den här mamman gör inför TS hade gjort så...så är risken stor att det hade förvärrat situationen radikalt. Det hade nog landat i att jag hade kommit överens med pappan om att den nya inte skall ha kontakt med mig alls. Det hade också blivit svårare att vara neutral/uppmuntrande inför barnen om jag hade upplevt att den nya gör sitt bästa för att göra det svårt för mig. För det är vad ett sådant passivt-aggressivt beteende är.

    Nej TS, du är inte omtyckt och älskad av alla, det är ingen. Behandla människor runt dig väl, du vet inte vad dom har upplevt och du har inte heller med det att göra.


    Vad har TS gjort som är fel menar du?
  • Siden

    Låt det ta tid, det FÅR vara jobbigt. Det får skava och krångla. Det tar flera år att vänja sig, för alla inblandade. Det är precis så svårt som du beskriver, att ens känslor tar överhanden i bonusfamiljen. Och man mår skit som bonusmamma, trots att man gör precis allt rätt så att säga. Det kan komma en period när dina bonusbarn också testar dig, ignorerar dig, om de märker av sin mammas kyla och vill vara lojala mot henne, eller om de får ett nytt syskon och är rädda att förlora dig eller sin pappa för att ni fokuserar på bebisen.

    Efter några år vänjer man sig och hittar sin roll, om man får prata av sig med andra (terapeut, andra bonusmammor, ev. partnern) och inte trycker ner könslorna, då blir känslorna blir mindre laddade och förändras till slut. Pm:a mig om du vill.

  • Trolltrixie
    Duppedu skrev 2019-07-01 09:07:19 följande:

    Superbra inlägg, intelligent. Tycker som du att TS är den respektlösa som försöker tvinga när mamman varit tydlig att hon inte vill. Är dina känslor TS viktigare än hennes? Värda mer? Visa lite respekt, alla måste inte vara falskt trevliga för sakens skull. Hua.


    För att förtydliga för dig och andra. Jag har aldrig försökt mig på att tvinga henne till någonting. Försöker att inte följa med och hämta/lämna och alltså träffa på henne. Senast vi träffats har varit då det varit naturligt (jag och sambon är på stan och ett av barnen vill hämta en sak av pappa etc). Då står jag där och ler och försöker vara så liten som möjligt men positiv. Jag har aldrig forcerat en hälsning på henne och har efter reflektion bestämt mig för att inte heller göra det för det känns både taskigt och onödigt att provocera. Men jag tänker sluta stå och le och känna mig dum. Tänker att jag inte tittar på henne heller. Min oro handlade dels om hur jag skulle hantera det mentalt och inte bli provocerad (säga vad man vill om det men det var min känslomässiga reaktion, är gravid som sagt så hoppas även det spökar), men framför allt hur jag ska hantera detta bäst inför barnen. Vad jag förstått så verkar dom flesta inte tro att hur vi behandlar varandra inte påverkar barnen och jag tänker välja att tro på det. Ska fundera lite mer på det dock, för får jag frågan när barnen är större så vill jag kunna ge ett vettigt svar.
  • Gosedjuret
    GGN skrev 2019-07-01 10:41:53 följande:
    Vad har TS gjort som är fel menar du?
    Hon är för ung och oerfaren? :)

    Nä, felet hon gör är att sakna fantasi att kunna sätta sig in i hur andra människor upplever saker. Och att hon inte är det minsta chill...om hon nu springer på mamman (ja, mamman, inte ngn "biomamma"), varför kan hon inte bara iaktta och ta det lugnt? Behöver hon vara i centrum jämt eller vad är problemet?

    En skilsmässa är ingen lek om det är så att kärleken inte har dött ut lite sakta och man blivit som syskon eller hur folk brukar beskriva det. Varför inte bara hålla sig i bakgrunden och bry sig om sitt?

    Hur tänker du med det här att du tycker att det skall tvångshälsas på någon som tom uttryckligen berättat sin ståndpunkt? Hur går ditt resonemang med hur det skall leda till bra saker?
  • Gosedjuret
    Trolltrixie skrev 2019-07-01 13:34:19 följande:
    För att förtydliga för dig och andra. Jag har aldrig försökt mig på att tvinga henne till någonting. Försöker att inte följa med och hämta/lämna och alltså träffa på henne. Senast vi träffats har varit då det varit naturligt (jag och sambon är på stan och ett av barnen vill hämta en sak av pappa etc). Då står jag där och ler och försöker vara så liten som möjligt men positiv. Jag har aldrig forcerat en hälsning på henne och har efter reflektion bestämt mig för att inte heller göra det för det känns både taskigt och onödigt att provocera. Men jag tänker sluta stå och le och känna mig dum. Tänker att jag inte tittar på henne heller. Min oro handlade dels om hur jag skulle hantera det mentalt och inte bli provocerad (säga vad man vill om det men det var min känslomässiga reaktion, är gravid som sagt så hoppas även det spökar), men framför allt hur jag ska hantera detta bäst inför barnen. Vad jag förstått så verkar dom flesta inte tro att hur vi behandlar varandra inte påverkar barnen och jag tänker välja att tro på det. Ska fundera lite mer på det dock, för får jag frågan när barnen är större så vill jag kunna ge ett vettigt svar.
    Varför byts det inte på förskolan/skolan? Då separerar man de båda delarna som barnen tvingas leva i. Kan nämna som en parentes att jag råkade träffa på exet och hans nya (inte den han var otrogen med) och då hälsade jag självklart på henne. Hon uppskattade helt tydligt inte det, jag tänkte att hon var en tråkmåns men forcerade självklart inte efter det om vi råkade mötas. Vad är problemet med det?

    Varför skall du stå och le och vara positiv? Förstår inte det alls? Självklart är man trevlig när man möter någon första gången och presenterar sig, märker man att det inte faller väl ut så lägger man energin på ngt annat.

    Det behöver ju inte vara så att du är på plats längre när barnen är större, mannen har ju misslyckats tidigare och så är det väl lite troligt att det blir även med dig och det ofödda barnet?

    TS, jag tycker att det är rätt trist och ohyfsat av dig att inte svara på frågor du får i tråden av folk som engagerar sig. Kan det vara så att det går igen i hur du beter dig även i verkliga livet och att mammans beteende delvis är en följd av det? 
  • elsi
    Trolltrixie skrev 2019-07-01 13:34:19 följande:
    För att förtydliga för dig och andra. Jag har aldrig försökt mig på att tvinga henne till någonting. Försöker att inte följa med och hämta/lämna och alltså träffa på henne. Senast vi träffats har varit då det varit naturligt (jag och sambon är på stan och ett av barnen vill hämta en sak av pappa etc). Då står jag där och ler och försöker vara så liten som möjligt men positiv. Jag har aldrig forcerat en hälsning på henne och har efter reflektion bestämt mig för att inte heller göra det för det känns både taskigt och onödigt att provocera. Men jag tänker sluta stå och le och känna mig dum. Tänker att jag inte tittar på henne heller. Min oro handlade dels om hur jag skulle hantera det mentalt och inte bli provocerad (säga vad man vill om det men det var min känslomässiga reaktion, är gravid som sagt så hoppas även det spökar), men framför allt hur jag ska hantera detta bäst inför barnen. Vad jag förstått så verkar dom flesta inte tro att hur vi behandlar varandra inte påverkar barnen och jag tänker välja att tro på det. Ska fundera lite mer på det dock, för får jag frågan när barnen är större så vill jag kunna ge ett vettigt svar.
    Det låter ju som en klok idé att du bara backar och inte bryr dig om ifall mamman hälsar eller inte om ni tex går till henne för att hämta en sak till ett av barnen. Bara låtsas som ingenting för du är ju inte någon huvudperson i det scenariot direkt.

    Din känslomässiga reaktion får du stå för och hantera så får mamman och pappan och alla andra stå för och hantera sina känslomässiga reaktioner. Du kan inte styra någon annans beteende eller känslor, knappt dina egna ens vad det verkar? Och det är ju inte heller så enkelt, så varför inte bara backa och låta tiden ha sin gång i de här familjen som kommit till rätt snabbt i svängarna.

    OM barnen skulle fråga DIG när de blir äldre varför du och mamman inte pratade den första tiden så kan du svara att du valde att backa för att låta relationerna sätta sig på ett oforscerat sätt.
  • Ess

    Säg hej när ni träffas ansikte mot ansikte och skit i henne för övrigt. Avfärda henne som den barnsliga socialt efterblivna person som hon faktiskt är.

Svar på tråden Biomamma hälsar inte på mig (bonusmamman)