• Aioli

Gemensam ekonomi eller ej?

Ni som är gifta, bor tillsammans och har minst 1 barn ihop- hur lägger ni upp er ekonomi? Rent praktiskt, hur gör ni?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi eller ej?
  • gbgumman
    Körsbärsdalen skrev 2019-07-04 06:54:08 följande:

Alla inkomster och barnbidrag in på ett konto, vilket vi båda har kort kopplade till. Betalar räkningar därifrån, och för över till spar därifrån. Större inköp diskuterar vi igenom gemensamt, t.ex. ny bil, ny TV och liknande. Mindre grejer köper man utan att snacka med den andra.

Det fungerar bra och vi bråkar aldrig om pengar.

Vi gör likadant. Har inget mitt eller ditt. Den ena tjänar mer men det inverkar inte på vår uppdelning. Ett tips jag har om man har detta upplägg är att man betalar räkningar ihop. Pratar om kommande månad och hur det var förra månaden. Loggar in på en olika konton typ ppm m.m. för att kolla över den gemensamma ekonomin och ha kortsiktiga och långsiktiga gemensamma mål. Kul och lärorikt och häftigt när man har nått ett gemensamt mål.
  • Ruter

Vi är två vuxna ocg två barn. Jag tjänar ca 3-10 tusen mer än vad sambon gör beroende på hur mycket övertid det blivit per vecka. Jag har ett jobb med risk för mycket övertid medans han har ett jpbb utan övertid. Vi spar 2 tusen kronor var på eget sparkonto/pensionsspar. Resten går in på ett gemensamt räkningskonto där alla räkningar och och alla utgifter dras. Det som blir över går 50% in på sparkonto till renoveringar m.m och 50% går in på sparkonto för resor.

Vi har inga delade pengar för egna utgifter. Vi köper vad varje person vill och känner för som dras från vårat gemensamma konto. Vill vi köpa något dyrare pratar vi självklart med varandra innan om vi behöver det och om vi har råd för stunden. Ibland handlar han för flera gånger mer än mig en månad för att månaden efter så kanske det är tvärt om. Vi anser att det jämnar ut sig i slutändan. Vi lever tillsammans då är alla pengar bådas också anser vi.

Detta funkar bra för oss och vi bråkar aldrig om ekonomin men är till stor del också att vi har vädlgit lika syn på ekonomi och vad pengarna bör läggas på.

• Hanschatt

Vi har gemensam ekonomi, har haft det sen vi flyttade ihop för 15 år sedan. Hade varit ihop 6 månader innan vi flytta ihop. Aldrig nåt tjafs om pengar. Funkar hur bra som helst.

• Musetti

Exakt så gör vi med! Funkar perfa. Jag tjänar mer än sambon och lägger ut lite mer på grejer till dottern men det är för att jag vill, inte för att det behövs.

Mrs Green skrev 2019-07-01 22:04:44 följande:

Vi får in våra löner på varsitt lönekonto. Vi räknar ut hur mycket räkningar vi har + en summa till matkassan och andra gemensamma utgifter och inköp till dottern, och delar det på två. Den summan för vi över till vårt gemensamma konto där alla gemensamma kostnader dras från. Dessutom för vi över en summa till vårt gemensamma sparkonto (och till dotterns sparkonto). 

Allt som blir över behåller vi på våra respektive konton och gör som vi vill med, och t.ex. betalar egna räkningar som CSN och busskort. Jag brukar spara mer och gör kanske ett dyrare inköp någon gång ibland, medan min man har en hobby som gör att han gör av med pengar mer löpande. 

Om pengarna på gemensamma kontot tar slut, eller om vi t.ex. går ut och äter tillsammans, så betalar den som för tillfället känner sig rikast. 

• Kverulant67

Jag och min fd hade villa ihop i 11år. Vi gjorde så att vi delade alla räkningar och hade 2 konton som vi satt in lika mycket på varje månad. Ett matkonto samt ett konto för buffert, där tog vi även pengar till resor.

Det vi hade över gjorde vi vad vi själv ville. Bra för ingen slapp störa sej på att någon köpte mycket eller något dyrt till sej själv.

• Mint

Gemensamma konton för hus och bil. Övrigt separat.

Vi tjänar i princip samma, det underlättar.

Övrigt handlande/spenderande som rör familjen, då betalar någon av oss och jag tänker att det jämnar ut sig. Vi är ju gifta och ingen av oss ska samla pengar på hög medan den andra måste snåla.

Jag personligen är alldeles för mycket kontrollfreak för att ha mer gemensamt än så.

• RebeckaM

Vi gör också så. Allting gemensamt. Enklast så, spelar ingen roll vem som tjänar mest.

gbgumman skrev 2019-07-04 11:46:31 följande:
    Vi gör likadant. Har inget mitt eller ditt. Den ena tjänar mer men det inverkar inte på vår uppdelning. Ett tips jag har om man har detta upplägg är att man betalar räkningar ihop. Pratar om kommande månad och hur det var förra månaden. Loggar in på en olika konton typ ppm m.m. för att kolla över den gemensamma ekonomin och ha kortsiktiga och långsiktiga gemensamma mål. Kul och lärorikt och häftigt när man har nått ett gemensamt mål.
    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
  • Kverulant67
    RebeckaM skrev 2019-07-19 11:25:12 följande:

Vi gör också så. Allting gemensamt. Enklast så, spelar ingen roll vem som tjänar mest.

Det kan ju blir en viss konflikt om den ena köper dyrare privata saker, därför bäst att ha varsin ekonomi och dela på det gemensamma!
  • gbgumman
    Kverulant67 skrev 2019-07-25 14:48:00 följande:
    Det kan ju blir en viss konflikt om den ena köper dyrare privata saker, därför bäst att ha varsin ekonomi och dela på det gemensamma!
    Vad som är bäst beror väl på vad familjen tycker. Vi tycker detta är bäst du något annat. För oss är det ok om den ena köper något dyrt.
  • Kverulant67
    gbgumman skrev 2019-07-26 00:07:11 följande:
    Vad som är bäst beror väl på vad familjen tycker. Vi tycker detta är bäst du något annat. För oss är det ok om den ena köper något dyrt.
    Det är ofta så att den ena har dyrare vanor vid olika privata inköp. Därför är det bra att ha en egen ekonomi också så den andra slipper drabbas/reta sej på den!
  • gbgumman
    Kverulant67 skrev 2019-07-25 19:33:18 följande:
    Det är ofta så att den ena har dyrare vanor vid olika privata inköp. Därför är det bra att ha en egen ekonomi också så den andra slipper drabbas/reta sej på den!
    Även hos oss har den ena dyrare vanor än den andra men det är något som inte stör. Den andra har andra saker än konsumtion som viktigt och får göra dessa saker. Man unnar varandra det man önskar helt enkelt.
Svar på tråden Gemensam ekonomi eller ej?