• Mallan78

Fattar ingenting ultraljud

Den 16/6 testade jag positivt. Var på tidigt ultraljud den 18/6 som endast visade en förtjockad slemhinna på nästan 22 mm. Var på ytterligare ett ultraljud den 27/6 som visade på vad hon trodde en gulesäck och lite fostervatten . Idag var jag på Crocus ultraljud för att se om det hänt nåt. Moniuqe som gjorde ultraljudet hittar ingen graviditet alls?! Säger att slemhinnan endast är ca 6,1 mm . Hon börjar också titta på min lever och njurar osv och jag förstod inte riktigt varför. Hon råder mig att ta om min gravtest och komma tillbaks om 7-10 dagar. Kan slemhinnan bara minska så drastiskt ? Jag har inte haft någon blödning . Testen visar positivt fortfarande och jag har symtom som illamående då och då. Kan en graviditet bara försvinna ? Jag förstår verkligen ingenting. Sista mens var 17/5 , kan ha varit något senare också

• Svar på tråden Fattar ingenting ultraljud
  • Anonym (...)
    Anonym (Aurora) skrev 2019-07-10 12:10:58 följande:

Nu har man varit på kvinnokliniken, efter 1 vecka så kunde man se nåt på UL, men det va inte säkert fortf. Man såg att de finns nåt i livmodern men läkaren visste inte om det va en normal graviditet eller inte. Så dom tog blodprov som visade mindre värde än förra blodprovet. Fostret växer inte så som blodprovet visar att den ska. Så dom tkr att jag ska göra ett abort... efter 4 års försök och positiv svar! Jag bestämde mig för att vänta 2 veckor till för jag kan inte fatta att bara på en vecka kunde dom se nåt då dom inte såg nåt förra veckan men idag kunde dom se. Har nån varit med i samma sits och det blivit bra? Jag börjar bli jätte nojjig pga blodprovet... läkarens ger mig olika svär. Förra veckan sa dom att mina veckor stämmer att jag va i vecka 6-7 nu säger dom att det kan vara så att jag är i vecka 4a! Jag vet inte vad jag ska göra är tänka är helt förstöd!

Jag har inte varit med om riktigt samma sak, men något liknande. Jag testade positivt och i vad som borde varit v7 åkte jag in med magsmärtor.
    Dom kunde inte hitta någon graviditet, förutom en förtjockad slemhinna och gulkroppen. (ska ej blandas ihop med gulesäcken). Jag fick ta två hcg-prov med två dagars mellanrum (har jag för mig det var) där det andra testet var lägre. Sjunker hcg:t så tyder det tyvärr på att det inte är en normal graviditet :( Jag vet inte om det kan "ske något slags mirakel" men jag har tyvärr aldrig hört om att det sjunkit och ändå slutat bra :( Jag började blöda några dagar senare =(

Känner du att du inte litar på att det är något fel så tycker jag absolut du ska vänta, så länge som dom inte hittat någon graviditet på fel ställe (utomkvedshavandeskap) så är det ju inte farligt.

Jag förstår att det är tufft :( Har du fått möjlighet att prata med någon?
  • Marita B

Genomgick IVF med insättning av 2 st 5-dagars blastocyster den 5 juni. Den 15e juni plussade jag på stickan. Tidigt VUL 5e juli (v. 6+2) bekräftade 2 små pluppar med fina hjärtslag. Igår kväll hade jag en liten Blödning med små koagler. Den avstannade snabbt och har varit helt utan buksmärta. VUL idag (v. 7+1) gav oss två helt olika besked. Första läkaren sa att hon såg två levande foster med fina hjärtslag. Men hon hade svårt att mäta dom så hon ville konsultera en kollega. Vi bytte till en annan ultraljudsapparat som skulle kunna se allt mycket tydligare. Kollegan säger bara helt kallt "jag ser ingen blodcirkulation till ngt av fostren och inte heller hjärtslag hos någon av dom.... kom tillbaka om en vecka". Då tyckte vi ändå att vi innan och även just då absolut kunde se hjärtslag, men hon hävdade bestämt att det förmodligen var ngt annat.

Någon med liknande erfarenhet. Finns där hopp såhär "sent" i graviditeten?!

• LFF
    Marita B skrev 2019-07-11 14:16:51 följande:

Genomgick IVF med insättning av 2 st 5-dagars blastocyster den 5 juni. Den 15e juni plussade jag på stickan. Tidigt VUL 5e juli (v. 6+2) bekräftade 2 små pluppar med fina hjärtslag. Igår kväll hade jag en liten Blödning med små koagler. Den avstannade snabbt och har varit helt utan buksmärta. VUL idag (v. 7+1) gav oss två helt olika besked. Första läkaren sa att hon såg två levande foster med fina hjärtslag. Men hon hade svårt att mäta dom så hon ville konsultera en kollega. Vi bytte till en annan ultraljudsapparat som skulle kunna se allt mycket tydligare. Kollegan säger bara helt kallt "jag ser ingen blodcirkulation till ngt av fostren och inte heller hjärtslag hos någon av dom.... kom tillbaka om en vecka". Då tyckte vi ändå att vi innan och även just då absolut kunde se hjärtslag, men hon hävdade bestämt att det förmodligen var ngt annat.

Eftersom en läkare sa att hon såg hjärtslag och även ni tyckte att ni såg hjärtslag skulle jag försöka låta hoppet leva till nästa ultraljud.

Din andre läkare låter som om hen vore släkt med den som sa att de skulle behöva ta bort hela livmodern vid mitt första missfall när jag frågade om man kunde operera bort myomet som just upptäckts på en gång. Vissa ska helt enkelt inte jobba med vissa saker.
  • Marita B
    LFF skrev 2019-07-11 14:24:39 följande:

Eftersom en läkare sa att hon såg hjärtslag och även ni tyckte att ni såg hjärtslag skulle jag försöka låta hoppet leva till nästa ultraljud.

Din andre läkare låter som om hen vore släkt med den som sa att de skulle behöva ta bort hela livmodern vid mitt första missfall när jag frågade om man kunde operera bort myomet som just upptäckts på en gång. Vissa ska helt enkelt inte jobba med vissa saker.

Alltså, usch att man ska behöva utstå ett sånt ruttet bemötande i samband med att densamme precis hasplat ur sig ett tråkigt besked. Ledsen att även du fått uppleva det.

Läkare nr 2 menade att en blodcirkulation (i färg) absolut borde gå att se vid det här laget och att det som vi uppfattat som hjärtslag egentligen var ngt annat och så pekade hon på en annan plats i livmodern där de också pulserande på ett liknande sätt. Jag frågade om det tänkte följa hcg-nivån, men det behövdes inte. Funderar på att kolla själv med clearblue under kommande vecka.
  • LFF
    Marita B skrev 2019-07-11 14:31:11 följande:

Alltså, usch att man ska behöva utstå ett sånt ruttet bemötande i samband med att densamme precis hasplat ur sig ett tråkigt besked. Ledsen att även du fått uppleva det.

Läkare nr 2 menade att en blodcirkulation (i färg) absolut borde gå att se vid det här laget och att det som vi uppfattat som hjärtslag egentligen var ngt annat och så pekade hon på en annan plats i livmodern där de också pulserande på ett liknande sätt. Jag frågade om det tänkte följa hcg-nivån, men det behövdes inte. Funderar på att kolla själv med clearblue under kommande vecka.

Låt bli att testa. Lev som om du vore gravid så håller jag tummarna för att få säga "Grattis till tvillingarna" om en vecka. Fick själv tvillingar för snart 6 år sedan efter 5 år av försök och två missfall. <3
  • Marita B
    LFF skrev 2019-07-11 15:46:18 följande:

Låt bli att testa. Lev som om du vore gravid så håller jag tummarna för att få säga "Grattis till tvillingarna" om en vecka. Fick själv tvillingar för snart 6 år sedan efter 5 år av försök och två missfall. <3

Ja, i och för sig... Varför gå på en begravning innan någon säkert ha dött!?!

Fortsättning följer... TACK!!
  • Anonym (Stopp!!!)

GÖR INTE ABORT PGA MISSTÄNKT -MA- !!!

Det kan visst ta sig! Låt det bara vara och spring inte på VUL med UL som stör. Låt det vara och avvakta!

• Isathe
    Mallan78 skrev 2019-07-05 09:38:53 följande:

Hej! Det är en blödning utanför livmodern, långt ner på kanten av livmodershalsen. Ska tillbaks om en vecka igen. Det är 50/50 sa dom, nästa vecka bör man kunna se hjärtljud om allt är som det ska. Riktig pärs är vad det är och man slängs mellan hopp och förtvivlan

Har läst din tråd. Hur har det gått för dig?
  • Isathe
    Marita B skrev 2019-07-11 14:16:51 följande:

Men fy va hemskt bemötande. Håller alla tummar jag kan att allt ser bra ut nästa vecka.
  • Marita B
    Isathe skrev 2019-07-11 19:29:22 följande:

Men fy va hemskt bemötande. Håller alla tummar jag kan att allt ser bra ut nästa vecka.

Tack för omtanken. Vi håller tummarna här också och vet inte riktigt hur vi ska känna. Men inte är vi beredda på att ge upp tanken om fortsatt graviditet riktigt ännu.
  • Anonym (Aurora)

Ber ursäkt jag har förklarat fel! Asså inte stigit ner utan stigit upp!

Enligt blodprovet så borde fostret växt mera än vad som visade sig på vul!! Så enligt läkaren så växer inte fostret mitt s-hCG från 3/7 som var 1859 har stigit upp på en vecka s-hCG 5403 den 10/7! Så därför ville dom att jag skulle göra abort!

OmNemo skrev 2019-07-05 13:03:24 följande:

Hej!

Jag har också tagit blodprover, både i tisdags och torsdags och väntar svar på serien. Har du tagit flera prover eller enbart vid ett tillfälle?

Förstår din oro och just väntan tycker jag är tuff!

Svar på tråden Fattar ingenting ultraljud