• Anonym (trebarnsmamman)

Hur ska jag tänka, egentligen?

Jag har skilt mig från min nuvarande exmake. Det gick igenom i januari 2019. Dvs jag har bott i samma lägenhet som honom i ett halvår utan att kunnat hitta egen lägenhet - förrän eventuellt nu i dagarna (ska titta på en lägenhet på måndag). 

Vi har tre barn tillsammans. Alla födda inom äktenskapet (om de nu gör någon skillnad)... I skilsmässobeslutet står det att de tre ska bo hos mig. 

Jag vet ju att det heter "utan äktenskapsförord är det hälften var som gäller".. MEN.. Stämmer detta, hur pass nogräknat bör man vara? Han startade ett eget företag våren 2011. Vi gifte oss aug 2011. Har jag ens rätt till tex att han måste köpa ut mig från hans företag? Trots att jag inte haft något med det att göra..? Möbler, osv? Barnens saker? 

Bilder, fotografier som jag tagit, framkallat, osv? Datorn (som står i hans företag..), mobilen (hans SIM-kort men min mobil)... 

• Svar på tråden Hur ska jag tänka, egentligen?
  • Kjell2
    Anonym (trebarnsmamman) skrev 2019-07-12 17:27:07 följande:

Jag har skilt mig från min nuvarande exmake. Det gick igenom i januari 2019. Dvs jag har bott i samma lägenhet som honom i ett halvår utan att kunnat hitta egen lägenhet - förrän eventuellt nu i dagarna (ska titta på en lägenhet på måndag). 

Vi har tre barn tillsammans. Alla födda inom äktenskapet (om de nu gör någon skillnad)... I skilsmässobeslutet står det att de tre ska bo hos mig. 

Jag vet ju att det heter "utan äktenskapsförord är det hälften var som gäller".. MEN.. Stämmer detta, hur pass nogräknat bör man vara? Han startade ett eget företag våren 2011. Vi gifte oss aug 2011. Har jag ens rätt till tex att han måste köpa ut mig från hans företag? Trots att jag inte haft något med det att göra..? Möbler, osv? Barnens saker? 

Bilder, fotografier som jag tagit, framkallat, osv? Datorn (som står i hans företag..), mobilen (hans SIM-kort men min mobil)... 

Utan äktenskapsförord är det 50/50 som gäller om ni inte kommer överens om annat. Var och en behåller sitt. Får man då olika nettovärde ska det kompenseras.

Det mesta som han äger, har köpt har han skrivit in i företaget. Är det på samma "praxis" då? Dvs..

- Han har en bil privat (endast han som står på den). Och en bil inom firman. Båda omkring 10 år gamla, begagnade med flertalet ägare innan. 
    - Han äger (i företaget) fotoutrustning värt minst 100-150.000 kr. 
    - Han har skulder på drygt 400.000 kr på egen hand (jag kanske står som medlåntagare på ETT av många lån). Nu har han hamnat hos kronofogden pga skattesmäll. 

Jag har inga bilar skrivna på mig - inte ens körkort. Jag har däremot en (typisk "barncykel", 4 år gammal).  
    - Jag har en digitalkamera, nyköpt för 5 år sedan, då kostade den kring 5.000 kr. Har framkallat bilder som ligger i 2 mindre lådor samt så har jag gjort i ordning album för barnen. 
    - Jag har några krediter, bland annat HM, Klarna och så. totalt: 20.000 kr . Jag har ingenting hos kronofogden för tillfället.

• Kjell2

När man räknar är det netto som gäller, tillgångar minus skulder. Så om han har mer skulder än tillgångar kommer han ha noll till bodelning.

Kjell2 skrev 2019-07-12 18:02:55 följande:

Vad är företaget värt?

Omsättningen ligger på omkring 500-700 000 kr / år - detta var år 2017.. Nu borde det ligga på åtminstone det dubbla för detta året. (Har inte så superstor koll då det är hans mamma som har den kollen).. 
    Anonym (trebarnsmamman) skrev 2019-07-12 18:25:25 följande:
    Omsättningen ligger på omkring 500-700 000 kr / år - detta var år 2017.. Nu borde det ligga på åtminstone det dubbla för detta året. (Har inte så superstor koll då det är hans mamma som har den kollen).. 
    Såg att 2018 var det 300-499 000 kr.. (omsättningen).
  • Kjell2
    Anonym (trebarnsmamman) skrev 2019-07-12 18:25:25 följande:

Omsättningen är inte jätteviktig, värdet är det. Kan ni inte komma överens bör du ta proffshjälp
Svar på tråden Hur ska jag tänka, egentligen?