• anonyyym123

Tillåta gäster att röka på balkongen?

Hej!

Varken jag eller min sambo röker. Nu ska vi flytta till en bostadsrätt med inglasad balkong och lägenheter både ovanför och under. Har full förståelse för ickerökare som tycker det är jobbigt med grannar som röker på balkongen. Vill inte heller stöta oss med grannarna det första vi gör i vår nya bostad.

MEN...

Vi har släkt och familjemedlemmar som röker och som då och då kommer att besöka oss. Med den nya röklagen är det förbjudet att röka vid offentliga entréer och lekplatser, så innergården känns inte relevant att skicka ner dem till men samtidigt känns det lite väl hårt att skicka iväg dem längre bort från bostadsområdet, så att de måste promenera kanske fem-tio minuter bort varje gång de ska röka.

Hur ska vi göra? Skicka ut dem på en promenad varje gång de ska röka, trots att det känns lite väl hårt och ogästvänligt eller tillåta dem att röka på balkongen de gånger de kommer på besök, trots att vi egentligen inte vill pga att det eventuellt kan störa grannarna? Jag vet att man JURIDISKT har rätt att röka på sin balkong, men vi vill som sagt inte stöta oss med grannarna eller irritera dem i onödan.

Någon annan som befunnit sig i samma situation och hur har ni i så fall löst det? Tacksam för alla konstruktiva tips, lösningar, idéer osv.

• Svar på tråden Tillåta gäster att röka på balkongen?
  • viseversa

Inte ert problem att dom röker och jag hade inte låtit dom röka på min balkong nej. Att dom röker är seras ansvar och om det krävs att dom går iväg 5 min får dom ta det eller skita i sina cancerpinnar så länge dom är hos oss.

• Oschlaka
    viseversa skrev 2019-07-15 19:13:33 följande:

Inte ert problem att dom röker och jag hade inte låtit dom röka på min balkong nej. Att dom röker är seras ansvar och om det krävs att dom går iväg 5 min får dom ta det eller skita i sina cancerpinnar så länge dom är hos oss.

mkt bra skrivet 
  • Gizmo

Som före detta rökare skulle jag aldrig tillåta att mina gäster röker på min balkong!

Så låt dina gäster gå ut på gården om de nu måste förgifta sig...

• Anonym (K)
    sokermer skrev 2019-07-15 16:25:47 följande:

Så klart du ska! Stäng balkongdörren, öppna glasen och låt Dina Gäster njuta av tiden hos dig. Hur stort problem är det helt ärligt om det luktar lite rök den kvällen?!?! Ni dör inte!

Nej , öppna balkongdörren och stäng glaset , så TS får njuta av stanken och inte grannarna.

De dör inte heller.
  • Sandraberg
    viseversa skrev 2019-07-15 19:13:33 följande:

Så är det, rökarna får lösa sin rökning själva.
  • viseversa
    Sandraberg skrev 2019-07-16 09:41:58 följande:
    Ja till 100% själva. Kommer aldrig offra min min familjs eller mina grannars omgivning och mående för rökarnas beroende. För jag och många med mig mår fysiskt dåligt av rök och doften som sätter sig i tyger på utemöbler även efteråt. Mitt hem är 100% rökfritt både ute som inne.
  • anonyyym123
    viseversa skrev 2019-07-

[quote=79762277][quote-nick]Sandraberg skrev 2019-07-16 09:41:58 följande:

viseversa skrev 2019-07-16 10:22:39 följande:

Ja till 100% själva. Kommer aldrig offra min min familjs eller mina grannars omgivning och mående för rökarnas beroende. För jag och många med mig mår fysiskt dåligt av rök och doften som sätter sig i tyger på utemöbler även efteråt. Mitt hem är 100% rökfritt både ute som inne.

Låter rimligt och tror det är så vi kommer att göra. Trots allt VÅRT hem och VI som bestämmer över vår egen balkong och vi vill ju egentligen inte att det ska röjas där, och förmodligen vill inte heller våra grannar det.

Men kan inte undgå att "tycka synd" om rökarna också på något sätt, att det alltid ska dömas så hårt mot dem och att det snart knappt finns någonstans dit de kan gå. Så jag förstår verkligen deras perspektiv också... Det är inte så lätt för en rökare att bara "hålla sig" eller välja att inte röka när de är hemma hos oss, då de får fysiska och psykiska abstinensbesvär om de inte röker.
  • Oschlaka

Säg nu inte att hela gården är täckt med lekplatser och sanddynor!

• anonyyym123
    Oschlaka skrev 2019-07-16 21:49:52 följande:

Säg nu inte att hela gården är täckt med lekplatser och sanddynor!

Nej, men stora delar av den och med den nya röklagen så måste man ju vara en bit bort från såväl entréer som lekplatser, även om lagen inte specificerar EXAKT hur långt bort (ännu). Har dock hört att ordningsvakter pratat om minst tio meter bort från dessa platser, vilket gör att innergården förmodligen inte lämpar sig för rökning... Ingenting som jag egentligen är emot, men jag undrar bara vart rökande gäster ska ta vägen. :)
  • Anonym
    anonyyym123 skrev 2019-07-16 23:53:17 följande:
    Nej, men stora delar av den och med den nya röklagen så måste man ju vara en bit bort från såväl entréer som lekplatser, även om lagen inte specificerar EXAKT hur långt bort (ännu). Har dock hört att ordningsvakter pratat om minst tio meter bort från dessa platser, vilket gör att innergården förmodligen inte lämpar sig för rökning... Ingenting som jag egentligen är emot, men jag undrar bara vart rökande gäster ska ta vägen. :)
    Hos mig hade de fått röka om det är ett tillfälligt besök, är det frekventa gäster så nej. Då får de gå iväg.
  • Oschlaka
    anonyyym123 skrev 2019-07-16 23:53:17 följande:
    fråga hyresvärden om rökning på gården 
    de kan ju ställa sig en 20 meter bort från entren??
    Jag tror du gör problemet större än vad det är!
  • anonyyym123
    Oschlaka skrev 2019-07-17 00:07:39 följande:

fråga hyresvärden om rökning på gården 

de kan ju ställa sig en 20 meter bort från entren??

Jag tror du gör problemet större än vad det är!

Kanske, men går de 20 meter bort från entrén så är de antingen nära en annan entré eller nära någon av gårdens lekplatser/sandlådor. Enda sättet att inte vara nära dessa är att promenera iväg från hela området (c:a fem minuter) och det kanske är så det måste bli... Känns ju lite småtaskigt men om det är lagens praktiska konsekvens så är det ju inte direkt vårt fel... Det är svårt att vara rökare idag!
  • Anonym (Gästvänlig)

Brukar låta mina gäster röka på balkongen. Är ju inte särskilt ofta rökande gäster besöker en. Vet att min ena granne brukar göra likadant med sina gäster och detta stör inte nämnvärt trots att grannen i fråga bor under oss. Stänger balkongdörren eller fönster bara om något råkar stå öppet när de röker där nere. Så länge det inte röks frekvent känns det för mig överkomligt. Har annat att fundera på än att grannens gäster röker på hennes balkong någon/några gång/-er i veckan

• viseversa
    anonyyym123 skrev 2019-07-16 16:22:14 följande:
    viseversa skrev 2019-07-16 10:22:39 följande:

Låter rimligt och tror det är så vi kommer att göra. Trots allt VÅRT hem och VI som bestämmer över vår egen balkong och vi vill ju egentligen inte att det ska röjas där, och förmodligen vill inte heller våra grannar det.

Men kan inte undgå att "tycka synd" om rökarna också på något sätt, att det alltid ska dömas så hårt mot dem och att det snart knappt finns någonstans dit de kan gå. Så jag förstår verkligen deras perspektiv också... Det är inte så lätt för en rökare att bara "hålla sig" eller välja att inte röka när de är hemma hos oss, då de får fysiska och psykiska abstinensbesvär om de inte röker.
    Fast åter igen. Deras beroende är inte ert problem. Dom får gå iväg om dom ska röka. Dom får sköta sitt rökande utan att det ska drabba andra.
  • Jamesdio

Skulle inte heller tillåta rökning på min balkong.

Med nya röklagen försvårar man även nyrekrytering av rökare och förhoppningsvis kommer detta att vara ett övergående problem.

• Gameofthrones

Det där är upp till er, här omkring i olika BRF har en BRF satt ut 3 stora askkoppar. En annan förening har jus en på sin gård och där finns det folk som röker på sin balkong. Jag är en gammal fd rökare. ( feströkning) jag har balkong jag hänvisar till gården eller balkongen. Ingen som har klagat på det. Har frågat mina grannar. Ingen tar illa vid sig. Det kanske är en god gemenskap här.

• BurningDiamond

Ditt hem, dina regler. Så länge du inte bryter mot hyresvärden/brf regler (värdar/brf som tillåter och värdar/brf som förbjuder rökning på balkong och/eller gård), så bestämmer du.
    Jag undrar dock hur det kan komma sig att ni har hela 5 min promenad till närmaste trottoar (där rökning än så länge är tillåten).

Svar på tråden Tillåta gäster att röka på balkongen?