• Avenia

    Tips på hemester i södra Sverige

    Behöver tips på stad där man kan spendera 1-2 nätter på hotell. Vi bor i Skåne och det får inte vara mer än ca 200 km bort. Vi har två barn under 10 år så tips mottages tacksamt på aktiviteter/sevärdheter. Vi har varit i de flesta städer i närheten men nya tips mottages gärna eftersom vi inte gjort allt.

  • Svar på tråden Tips på hemester i södra Sverige
  • Anonym (Konstigt)

    Fattar inte. Vill du ha tips på hemester, eller semester?

  • Alexi

    Alltså det finns väl hur mycket som helst i trakterna skåne, Småland osv. Bara titta på kartan i den radie ni kan tänka er. Inget vet ju vad ni gjort eller inte gjort.

  • Anonym (Konstigt)
    Alexi skrev 2019-07-21 12:22:51 följande:

    Alltså det finns väl hur mycket som helst i trakterna skåne, Småland osv. Bara titta på kartan i den radie ni kan tänka er. Inget vet ju vad ni gjort eller inte gjort.


    Åter igen, vill du ha tips på hemester eller semester. Ska du bo på hotell så är du inte på hemester.
  • Avenia
    Anonym (Konstigt) skrev 2019-07-21 12:16:03 följande:

    Fattar inte. Vill du ha tips på hemester, eller semester?


    Hemester som i att semestra i hemlandet.
  • Avenia
    Alexi skrev 2019-07-21 12:22:51 följande:

    Alltså det finns väl hur mycket som helst i trakterna skåne, Småland osv. Bara titta på kartan i den radie ni kan tänka er. Inget vet ju vad ni gjort eller inte gjort.


    Jo, set har jag gjort men jag får ingen inspiration. Vad finns det i Kalmar, Karlskrona m.m för kul? Vill ha tips, inte sitta och googla varje stad för sig. Har iofs gjort det men blir inte sugen på nåt.
  • Alexi
    Avenia skrev 2019-07-21 15:27:25 följande:
    Jo, set har jag gjort men jag får ingen inspiration. Vad finns det i Kalmar, Karlskrona m.m för kul? Vill ha tips, inte sitta och googla varje stad för sig. Har iofs gjort det men blir inte sugen på nåt.
    Så här års behövs ju inte så avancerade planer. Vi har precis tagit en liten roadtrip Sörmland runt. Man bor trevligt, promenerar i havsnära miljöer, badar på en badstrand, picknickar, spelar minigolf. Så vips har två dagar gått.

    Kalmar har jag bara varit i i jobb men det är ju jättefint vid vattnet, det finns ett slott man kan titta på osv.
  • Anonym (Jorå!)

    Låt oss bortse från begrepssförvirringen! Vi fattar ju vad TS menar.

    Jag vill för barnfamiljer rekommendera (med risk för att ngt kanske är för långt bort):

    Kristianstad, Naturum och Regionmuseet.

    Karlskrona: Marinmuseum! Jättespännande u-båt. Karlskrona centrum är vackert, och ta en tur till någon närbelägen ö.

    Kalmar: länsmuseet med regalskeppet Kronan, slottet, Krusenstiernska gården, lekplatsen/4-H-gården Skälby, de centralt belägna badplatserna och caféerna.

    Säkra på att ni vill bo på hotell i en stad? Annars är kanottur med en övernattning fint. Ronnebyån är paddelvänlig.

    Växjö: ganska fint äventyrsbad, vattentorn med fantastiskt eko. Lekplats Strandbjörket (finns roliga saker även för större barn och ett gulligt café)

    Helsingborg: hotell Maria är fint, Dunkers kulturhus, Fredriksdals trädgårdar med djur och kulturhistorisk pedagogik, tura till Helsingör.

  • Anonym (Jorå!)
    Avenia skrev 2019-07-21 15:27:25 följande:

    Jo, set har jag gjort men jag får ingen inspiration. Vad finns det i Kalmar, Karlskrona m.m för kul? Vill ha tips, inte sitta och googla varje stad för sig. Har iofs gjort det men blir inte sugen på nåt.


    På Kalmar länsmuseum finns under hela sommaren visningar av utställningarna för barn. Likaså på slottet. Båda gör dramatiserade visningar som t.ex. "Har du vad som krävs för att bli båtsman på ett regalskepp?" och träffa en riddare eller prinsessa. Länsmuseet har pysselateljé och i sommar två lekbetonade utställningar för barn, en om regalskeppet Kronan och en baserad på böckerna om LasseMajas detektivbyrå. Både slottet och museet har badplats precis runt knuten.

    Från centrum och söderut ligger det i Kalmar badplats efter badplats med tex bastu och hopptorn. Den största har en jättelång brygga. Fika gör ni tex i Krusenstiernska gården i pitoreska gamla staden eller på Kulzenska cafet i centrum.

    I centrum ligger också en leklplats med klätterställning (även för de lite större) och den röda glassbussen med lyxglass.
  • Anonym (Konstigt)
    Avenia skrev 2019-07-21 15:25:34 följande:
    Hemester som i att semestra i hemlandet.
    Fast det är inte vad hemester betyder...

    sv.wikipedia.org/wiki/Hemester

    Om du är skåning hade jag sneglat på Danmark.
    den blå planet
    zoologisk have
    tivoli
    H.C. Andersen Eventyrhuset
    Camp Adventure
    Tycho Brahe Planetarium
    Vandkulturhuset
    The Mystic Exploratorie
    Experimentarium
  • Anonym (***)
    Avenia skrev 2019-07-21 15:25:34 följande:
    Hemester som i att semestra i hemlandet.
    Hemester betyder inte att semestra i hemlandet. Det betyder semester hemmavid.
  • Avenia
    Anonym (Jorå!) skrev 2019-07-21 15:39:22 följande:

    Låt oss bortse från begrepssförvirringen! Vi fattar ju vad TS menar.

    Jag vill för barnfamiljer rekommendera (med risk för att ngt kanske är för långt bort):

    Kristianstad, Naturum och Regionmuseet.

    Karlskrona: Marinmuseum! Jättespännande u-båt. Karlskrona centrum är vackert, och ta en tur till någon närbelägen ö.

    Kalmar: länsmuseet med regalskeppet Kronan, slottet, Krusenstiernska gården, lekplatsen/4-H-gården Skälby, de centralt belägna badplatserna och caféerna.

    Säkra på att ni vill bo på hotell i en stad? Annars är kanottur med en övernattning fint. Ronnebyån är paddelvänlig.

    Växjö: ganska fint äventyrsbad, vattentorn med fantastiskt eko. Lekplats Strandbjörket (finns roliga saker även för större barn och ett gulligt café)

    Helsingborg: hotell Maria är fint, Dunkers kulturhus, Fredriksdals trädgårdar med djur och kulturhistorisk pedagogik, tura till Helsingör.


    Tack! Många fina tips. Det blir nån av städerna.
  • Avenia
    Anonym (Jorå!) skrev 2019-07-21 15:49:51 följande:

    På Kalmar länsmuseum finns under hela sommaren visningar av utställningarna för barn. Likaså på slottet. Båda gör dramatiserade visningar som t.ex. "Har du vad som krävs för att bli båtsman på ett regalskepp?" och träffa en riddare eller prinsessa. Länsmuseet har pysselateljé och i sommar två lekbetonade utställningar för barn, en om regalskeppet Kronan och en baserad på böckerna om LasseMajas detektivbyrå. Både slottet och museet har badplats precis runt knuten.

    Från centrum och söderut ligger det i Kalmar badplats efter badplats med tex bastu och hopptorn. Den största har en jättelång brygga. Fika gör ni tex i Krusenstiernska gården i pitoreska gamla staden eller på Kulzenska cafet i centrum.

    I centrum ligger också en leklplats med klätterställning (även för de lite större) och den röda glassbussen med lyxglass.


    Bra tips tack!
  • Avenia
    Anonym (Konstigt) skrev 2019-07-21 16:11:49 följande:

    Fast det är inte vad hemester betyder...

    sv.wikipedia.org/wiki/Hemester

    Om du är skåning hade jag sneglat på Danmark.

    den blå planet

    zoologisk have

    tivoli

    H.C. Andersen Eventyrhuset

    Camp Adventure

    Tycho Brahe Planetarium

    Vandkulturhuset

    The Mystic Exploratorie

    Experimentarium


    Dkk är så dyr nu så det får bli en annan gång.
  • Avenia
    Anonym (***) skrev 2019-07-21 18:15:34 följande:

    Hemester betyder inte att semestra i hemlandet. Det betyder semester hemmavid.


    Ja, lärt mig det nu. Med råge...
  • Anonym (Liv)

    Vill tipsa om Varberg. Vet inte var i Skåne ni bor men det tar 2h med bil. Otroligt fin sommarstad med mycket aktiviteter som händer under sommaren. Societetspaken med minigolf och fin lekplats, fästningen, apelviken och Getterön. Strandtåg och strandpromenad, naturum, mycket musik på kvällar, långtorsdagar och marknad i stan. Att bara gå i stan och på strandpromenaden och runt fästningen är en upplevelse. Vi åker hit varje sommar från skåne med våra barn. Älskar staden!

  • Avenia
    Anonym (Liv) skrev 2019-07-22 22:35:33 följande:

    Vill tipsa om Varberg. Vet inte var i Skåne ni bor men det tar 2h med bil. Otroligt fin sommarstad med mycket aktiviteter som händer under sommaren. Societetspaken med minigolf och fin lekplats, fästningen, apelviken och Getterön. Strandtåg och strandpromenad, naturum, mycket musik på kvällar, långtorsdagar och marknad i stan. Att bara gå i stan och på strandpromenaden och runt fästningen är en upplevelse. Vi åker hit varje sommar från skåne med våra barn. Älskar staden!


    Ska kolla på det! Tack!
  • Avenia
    Anonym (...) skrev 2019-07-22 22:42:32 följande:

    Linköping


    Har funderat på det till nåt annat år. Vi vill hålla oss inom 150-200 km.
Svar på tråden Tips på hemester i södra Sverige