• Anonym (Storlek?)

Det här med storlek på bostad

Hej!

Vi ska flytta isär.

Tanken är att våra två gemensamma barn ska bo kvar och jag flyttar ut med mitt barn.

Jag är inte sugen på en hög hyra och funderar hur litet klarar man sig?

Jag tänkte en 2:a. Alla barn har kvar sitt rum hos pappan.

Dvs jag delar rum med mitt barn med en familjevåningssäng, för mig känns det knäppt jag har ett rum bara för att ha en säng i, nyttjar inte rummet under dagen och så en bäddsoffa för när jag ska vara med alla barn under längre tid, byter vi bostad, men jag vill inte ha honom i min säng.

Vad tycker ni om upplägget?

• Svar på tråden Det här med storlek på bostad
  • Anonym (Storlek?)

Lugn!

Mitt barn skulle också bo kvar om inte det fanns regler att följa.

Barn måste bo med vårdnadshavare om det inte är ett familjehem, har frågat den möjligheten.

Så tyvärr måste hen packa ihop sina saker för den delen, men bonuspappan kommer ha kvar rummet ändå, är inte han som bestämmer över adressen.

Jag ska bli helg förälder, efter en tid, pga olika orsaker är det barnens bästa.

Jag har varit en kort period i försörjningsstödens värld och då hade jag en större bostad än de tyckte jag skulle ha ö fick då ta från matpengarna.

Jag har pratat med socialen och de tycker en tvåa räcker, de beräknar 4 personer kan bo så, att barnen har egna rum hos pappa.

Jag vet jag kommer aldrig jobba heltid så jag tänker långsiktigt med hyra.

• Anonym (Storlek?)
    mamaleona skrev 2019-07-24 12:57:30 följande:

"Om de vill sova här"??????? Hur tänkte du nu? Tror du dina barn känner sig "hemma" o välkomna om dom kommer dit en vecka o inför natten "nä nu e det dags att åka o sova till pappa"?????? Blir nog aldrig klok på hur vissa resonerar. Ska du inte ha dina barn vv, eller? Du planer, ursäkta mig, som att dom inte finns i ditt liv längre..." har en bäddsoffa OM dom vill sova över"....Det skall ju vara barnens HEM även hos dig, fort känner dom sig annars åtsidosatta. Många barn = utrymme. Ni kan ju inte sitta på varsin stol o träffas o umgås, det ska ju vara en fungerande vardag. Med ditt upplägg har du inte dina barn i en nära relation länge. Redan med varannan helg brukar det rasa utför o inte bli bra. Satsa på att tänka om lite här nu, prioritera rätt, så blir nog slutet bra,

Jag tänker inte bestämma nu måste du bo delat med mamma, leva i en ryggsäck varannan vecka, vill hellre de vet att de kan alltid komma till mig, att jag plockar upp dem efter förskola/skola o så umgås vi men de har en trygg plats att sova på, ett eget rum, inte flera.
  • mamaleona
    Anonym (Storlek?) skrev 2019-07-27 21:27:23 följande:

Jag tänker inte bestämma nu måste du bo delat med mamma, leva i en ryggsäck varannan vecka, vill hellre de vet att de kan alltid komma till mig, att jag plockar upp dem efter förskola/skola o så umgås vi men de har en trygg plats att sova på, ett eget rum, inte flera.

Låter nog som verkligt utopistiska tankar. Tror du uttalar dig så för du vill tro det fungerar så. Irl NOT. Separerat 2ggr med barn. Har lite erfarenhet. Det räcker med att blondinbella den underbara kliver in hos ditt x, så faller alla planer. Men lycka till. I efterhand vet du vi e många som har rätt här.
  • mamaleona

Inte betyder vv att barnen bor i ryggsäck. Min 15åring är vv, har kläder rum mm på båda ställen, datorn o telefon typ enda hon bär med.

• Anonym (Snålt #2)
    Anonym (Storlek?) skrev 2019-07-27 21:27:23 följande:

Du stämplar ju ut från deras vardag. Jag förstår inte hur du ens kan överväga det. Men var och en gör som den själv vill.
  • Anonym (Fröken Apelsin)

Endast läst ts. Hur gammalt ät det barnet som skall bo med dig?

Om du skall skaffa en hyreslägenhet så kan det vara bra att tänka på att det är antal kvadratmeter som kostar och inte nödvändigtvis antal rum. Dvs en 2:a kan vara dyrare än en 3:a, om den är större och mer nybyggd (ex där jag bor så är 3:orna endast 4 m2 större än tvåorna och det skiljer bara några hundralappar).

Jag skulle nog ändå i din situation försöka få tag på en liten trea så att barnet kan få ett pyttelitet rum, men en dörr att stänga om sig, och som folk påpekat ovan, du behöver ha en bostad som funkar även på lite längre sikt, dels för att det kan vara svårt att byta till sig en större längre fram, dels för att du ju inte vet vad som händer med pappan, om han träffar en ny etc. Kan ju hända att du behöver kunna ha alla tre barnen samtidigt hos dig i din lägenhet för övernattning.

• Anonym (Mymlan)
    Anonym (Fröken Apelsin) skrev 2019-07-29 09:30:22 följande:

Endast läst ts. Hur gammalt ät det barnet som skall bo med dig?

Om du skall skaffa en hyreslägenhet så kan det vara bra att tänka på att det är antal kvadratmeter som kostar och inte nödvändigtvis antal rum. Dvs en 2:a kan vara dyrare än en 3:a, om den är större och mer nybyggd (ex där jag bor så är 3:orna endast 4 m2 större än tvåorna och det skiljer bara några hundralappar).

Jag skulle nog ändå i din situation försöka få tag på en liten trea så att barnet kan få ett pyttelitet rum, men en dörr att stänga om sig, och som folk påpekat ovan, du behöver ha en bostad som funkar även på lite längre sikt, dels för att det kan vara svårt att byta till sig en större längre fram, dels för att du ju inte vet vad som händer med pappan, om han träffar en ny etc. Kan ju hända att du behöver kunna ha alla tre barnen samtidigt hos dig i din lägenhet för övernattning.

Inte bara för övernattning, utan i 3 veckor, eller vv plötsligt, eller...ja, man vet ju aldrig. Har man 3 barn så måste man ju planera så sin vardag fungerar för 3 barn som ett HEM, inte som övernattningslya. Låter lite som nån skrev, att du "stämplar ut från deras vardag" vilket låter både sorgligt och själviskt. Jobbat på soc, o kan säga att hälften av alla fall där pappan skulle ha barnen största delen, föll ihop platt fall inom ca ett år. Även fall där vi aldrig trodde det skulle ske. Tänk om för barnens skull, du vill väl ha en (bra) relation med dem även efter ngr år. Det är svårt, rent praktiskt o känslomässigt, för barnens del att hoppa av ansvarståget några år o sedan (när man förverkligat sig själv) kliva på igen som om inget hänt. Extremfall ej att döma, där mamman ligger inlagd. Kram
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Mymlan) skrev 2019-07-29 09:45:51 följande:

Inte bara för övernattning, utan i 3 veckor, eller vv plötsligt, eller...ja, man vet ju aldrig. Har man 3 barn så måste man ju planera så sin vardag fungerar för 3 barn som ett HEM, inte som övernattningslya. Låter lite som nån skrev, att du "stämplar ut från deras vardag" vilket låter både sorgligt och själviskt. Jobbat på soc, o kan säga att hälften av alla fall där pappan skulle ha barnen största delen, föll ihop platt fall inom ca ett år. Även fall där vi aldrig trodde det skulle ske. Tänk om för barnens skull, du vill väl ha en (bra) relation med dem även efter ngr år. Det är svårt, rent praktiskt o känslomässigt, för barnens del att hoppa av ansvarståget några år o sedan (när man förverkligat sig själv) kliva på igen som om inget hänt. Extremfall ej att döma, där mamman ligger inlagd. Kram

Den krassa verkligheten är att har man inte råd så har man inte. Man kan liksom vara förhindrad att ta hand om sina barn av ekonomiska skäl. Nu vet vi ju inte om det verkligen är så men mycket tyder ju på att ts har en mycket dålig ekonomi.
  • Anonym (Fröken Apelsin)
    Anonym (Mymlan) skrev 2019-07-29 09:45:51 följande:
    Varför citerade du mig? Jag är inte ts.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Fröken Apelsin) skrev 2019-07-29 16:57:28 följande:

Varför citerade du mig? Jag är inte ts.

Mymlan spann väl vidare på det du skrev sist i ditt inlägg? Du skrev "Kan ju hända att du behöver kunna ha alla tre barnen samtidigt hos dig i din lägenhet för övernattning" och Mymlan fortsatte "Inte bara för övernattning, utan...".

Så tolkade jag det, hoppas att det var lugnt att jag svarade även fast frågan inte var riktad till mig. :)
  • Anonym (A)
    mamaleona skrev 2019-07-28 10:28:55 följande:
    Inte betyder vv att barnen bor i ryggsäck. Min 15åring är vv, har kläder rum mm på båda ställen, datorn o telefon typ enda hon bär med.
    Det är nog vanligt.
  • Anonym (Mymlan)
    Anonym (Hej) skrev 2019-07-29 17:15:42 följande:

Mymlan spann väl vidare på det du skrev sist i ditt inlägg? Du skrev "Kan ju hända att du behöver kunna ha alla tre barnen samtidigt hos dig i din lägenhet för övernattning" och Mymlan fortsatte "Inte bara för övernattning, utan...".

Så tolkade jag det, hoppas att det var lugnt att jag svarade även fast frågan inte var riktad till mig. :)

Exakt
  • Anonym (Storlek?)

Har haft möte med socialen, tvåa är det enda jag kommer ha råd med enligt deras norm för hyror.

Här finns inga billiga treor, annars hade jag självklart övervägt det, här går det över med minst 200 kr, tänker jag på höjningar som sker varje år, kommer jag inte ha råd att ta det från matpengen.

Jag är bara glad de hjälper mig upp på fötterna tills jag kan stå själv.

Resten får lösa sig, på något vis.

• Anonym (Mamma till fyra)

Skulle personligen aldrig klämma in så många barn i en tvåa. Jag och mina barn bodde i en trea ett halvår i väntan på större bostad och det var väldigt jobbigt! Barnen var då 4-10 år. Innte ens pappan (som har barnen 8 dgr/månad + någon extra dag ibland) bor så trångt. Barn behöver utrymme! Nödvändigtvis inte egna rum men de behöver utrymme att röra sig och leka på. Ha något de känner är "hemma" och deras eget.

Tror heller ej att det är det bästa för barnen att bo heltid med ena föräldern för att "slippa leva rycksäcksliv" eller vad du nu skrev. Barn saknar sin andra förälder och det är bättre att sakna varannan vecka än att träffa ena föräldern bara på helgen. Pratar av egen erfarenhet då mitt ex har barnen ungefär så för tillfället. Det är på tok för lite för att han ska ha möjlighet att vara en del av deras vardag och liv. Trots att han försöker delta i skjutsande till aktiviteter och pluggar till prov med dem ibland. De saknar honom ändå 22 dagar i månaden istället för 14 som det varit om vi haft vv.

• Anonym (Storlek?)
    Anonym (Mamma till fyra) skrev 2019-08-01 23:08:08 följande:

Skulle personligen aldrig klämma in så många barn i en tvåa. Jag och mina barn bodde i en trea ett halvår i väntan på större bostad och det var väldigt jobbigt! Barnen var då 4-10 år. Innte ens pappan (som har barnen 8 dgr/månad + någon extra dag ibland) bor så trångt. Barn behöver utrymme! Nödvändigtvis inte egna rum men de behöver utrymme att röra sig och leka på. Ha något de känner är "hemma" och deras eget.

Tror heller ej att det är det bästa för barnen att bo heltid med ena föräldern för att "slippa leva rycksäcksliv" eller vad du nu skrev. Barn saknar sin andra förälder och det är bättre att sakna varannan vecka än att träffa ena föräldern bara på helgen. Pratar av egen erfarenhet då mitt ex har barnen ungefär så för tillfället. Det är på tok för lite för att han ska ha möjlighet att vara en del av deras vardag och liv. Trots att han försöker delta i skjutsande till aktiviteter och pluggar till prov med dem ibland. De saknar honom ändå 22 dagar i månaden istället för 14 som det varit om vi haft vv.

Som jag tidigare svarade, har jag inget val, har det svart på vitt nu. Det får helt enkelt gå.
  • Anonym (Mymlan)

Verkligen svårt att förstå att soc skulle sätta en trebarnsfamilj i en tvåa, eller en sexbarnsfamilj i en trea...dom beräknar ju så att alla ska må bra o ha det bra. Konstigt om dom räknar bort dina barn?? Om dom skulle bo hos dig på heltid?? Skulle ni även då tvingas in i en tvåa? Tror du har sagt att barnen bor hos pappan, därav detta beslut. Försökte du ens lyfta fram att du önskar o hoppas dom kan bo hos dig? Nånting härlåter diffust o flummigt. Flyttar man som mamma så har man väl så många barn som man har, man räknar väl inte bort ett el två. Tror priset kan bli rätt högt här i er relation. Hoppas pappan orkar o vill, o att ingen stor kärlek kliver in.

• Anonym (Storlek?)
    Anonym (Mymlan) skrev 2019-08-02 09:49:27 följande:

Verkligen svårt att förstå att soc skulle sätta en trebarnsfamilj i en tvåa, eller en sexbarnsfamilj i en trea...dom beräknar ju så att alla ska må bra o ha det bra. Konstigt om dom räknar bort dina barn?? Om dom skulle bo hos dig på heltid?? Skulle ni även då tvingas in i en tvåa? Tror du har sagt att barnen bor hos pappan, därav detta beslut. Försökte du ens lyfta fram att du önskar o hoppas dom kan bo hos dig? Nånting härlåter diffust o flummigt. Flyttar man som mamma så har man väl så många barn som man har, man räknar väl inte bort ett el två. Tror priset kan bli rätt högt här i er relation. Hoppas pappan orkar o vill, o att ingen stor kärlek kliver in.

Som jag skrev, de anser 4 personer kan bo i en tvåa, googla så kommer det fram
  • Anonym (Cilla)

Alltså Gud. Försörjningsstöd betalas endast ut om man uttömt alla andra möjligheter först. Att den andra föräldern kan tänkas ta över boendet är en sådan möjlighet. Sedan finns det en gräns på hur mycket hyrespengar man kan få. Vet inte den exakta gränsen men skulle gissa på att en familj med tre barn maximalt kan få 9000. Det spelar ingen roll att familjen inte kan hitta billigare bostad eftersom det är ett tak.
  • Anonym (A)
    Håller med
  • Anonym (Storlek?)

Som sagt. För att få pengar o räcka utöver hyran måste jag ta en tvåa, en trea eller mer blir för högt tak på.

Svar på tråden Det här med storlek på bostad