Anonym (hjärta) skrev 2019-07-26 12:13:05 följande:
Saken är ju den att ni har två helt olika uppfattningar.
Du tycker inte porr är otrohet.
Hon tycker porr är otrohet.
Därmed är du otrogen mot henne i hennes ögon, och det gör lika ont för henne som om du skulle vara otrogen enligt dina mått, dvs kanske ligga med någon annan i verkligheten. Annars skulle hon ju inte tycka det är otrohet.
Går du bakom ryggen på henne och kollar i smyg, när du vet hennes syn på det, så, ja, då är du otrogen och bryter förtroendet. Hon kommer antagligen göra slut om hon kommer på dig med detta. Och att medvetet göra det när du vet hur hon ser på saken är faktiskt riktigt dålig stil.
Det ni behöver göra är att diskutera saken, eller göra slut om ni inte kan komma överrens. Då detta- vilka gränser man har- är grundläggande för hela ert förhållande, tryggheten och tilliten i det.
Jag har faktiskt samma åsikt angående porr som din sambo. Min partner och jag har kommit överens om att gränsen går där. Vi var nära på att göra slut pga porr. För mig är det otrohet och någonstans är det ju den med lägsta gränsen som drar den. Take it or leave it. Däremot ang. fantasier så tycker jag det är okej så länge som det händer i huvudet så att säga. Det går liksom inte att kontrollera. Dock tycker jag att man bör försöka rikta sin sexuella energi åt sin partner så mycket som det går, då jag tror det stärker förhållandet i övrigt och gör så att man inte börjar kolla efter andra. Nåja, nog om vad jag tycker. Hoppas det löser sig.
Nyckeln är att kommunicera. Fråga henne varför hon känner som hon gör kanske, för att få mer förståelse? Är porren värd mer för dig än henne så får ni helt enkelt göra slut.
"Porr" är för män som vad erotiska skildringar i en roman är för kvinnor.
Antar att du inte är otrogen och läser....
Att titta lite på bilder eller film för att trigga fantasin kan omöjligtvis vara otrohet. Det är inget annat än kontrollbehov och ett krav om att själv vara centrum för sin partners värld och tankar. Typ en vilja att äga sin partner.
Men jag ser också att porr kan bli ett problem i de fall porren ersätter sex och lust till partnern. Men det gäller eg allt som partnern hellre gör än att ha sex. Om partnern hellre spelar golf eller är mer intresserad av en fb diskurs än att ha sex. Då är även det intresset ett problem som måste diskuteras.
Men aldrig att jag skulle neka frun att titta på bilder på vältränade män eller läsa erotiska skildringar i en bok. Så länge det inte innebär att hon hellre onanerar till det före att ha sex med mig. Nu är det snarare tvärt om så att hon får mer lust och tar initiativ till sex när hon blivit upphetsad av bilder eller skildringar.