• Anonym (Fundersam)

Är man otrogen om man ser på porr

Är man otrogen om man ser på porr, då ens sambo förbjuder det? Vi har ingen överenskommelse då vi har olika syn på saken. Hon vägrar diskutera saken pga ångest. Hon menar bara att man inte får tända på någon annan när man är i ett förhållande, därmed är porr en dealbreaker. Själv tappar jag bara min sexlust när fantasier och porr skambeläggs. Hon tål inte ens fantasier. Vårt sexliv är annars väldigt hett och innehållsrikt, där vill hon prova det mesta. Men annars är allt förbjudet.

Så frågan är hur ni ser på saken. Är jag otrogen om jag ser på porr i smyg, då enbart hon bestämt att det är förbjudet.

PS. Jag vet att jag är en feg mus, men det går inte att diskutera med med någon med ångest.

• Svar på tråden Är man otrogen om man ser på porr
  • IceKitten
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-07-25 08:53:08 följande:

Tack för alla svar!

Ni tycks ha förstått att hon är extremt kontrollerande. Det här med porr tittande känns som ett väldigt fånigt problem. Men det är som sagt bara "toppen av isberget". Jag har berättat att jag tittat någon gång. Det tog dock "hus i helvete".

Jag har försökt sätta ner foten, och markerat ordentligt. Hon har nu sökt hjälp mot sitt kontrollbehov. Dock menar hon att alla psykologer håller med om att just porr och gamla vänner, är sådant som är respektlöst.

Fast det är ju bara en lögn vilket du säkert inser själv.

Vill hon inte diskutera problemet så är det självklart helt upp till henne. Du säger bara "jag kommer försätta kolla på porr då jag gillar det. Jag vill dock att du ska förstå att det inte har någonting att göra med hur mycket jag älskar dig". Känner hon sedan huxflux för att diskutera det mer så är det ju ditt val hur du vill göra där...
  • Anonym (Hehe)

Det mesta som män gör som har med sex att göra är fel.
    Så ja, du är otrogen om du kollar porr.
    Hehe.

• Anonym (Duärviktigast)

Jag läste ett inlägg i blrjan där du ställer frågan om du ska tänka mest på dig eller på henne?

Naturligtvis ska man alltid tänka mest på sig själv!

Det har inget med egoism att göra, utan om välmående. Är man sane (alltså frisk i huvet) så förstår man var gränsen för att vara ego eller måna om sig själv går.

Jag är ganska lik din fru faktiskt. Jag har ett kontrollbehov där jag lätt blir stressad eller får ångest mär saker inte sker på det viset jag tänkt mig. Tyvärr så är jag inte alltid tydlig med att berätta vad jag vill utan anser att min sambo borde läsa mina tankar. Vilket krockar såklart.

Den stora skillnaden mellan din fru och mig är att jag har god självinsikt. Jag vet hur jag fungerar i en utsatt situation. Jah vet att jag agerar fel och har ett stört beteende ibland. Jag försöker bryta det och ta upp saker vid tillfällen då jag inte är så upprörd eller har ångest. Jag går kbt.

Men det man oftast glömmer är att man är två i en relation. Det är aldrig ens fel att två träter. Kanske är det inte just porr i sig som stör henne utan hur du agerar och reagerar omkring det?

Mitt ex fick mig att känna mig som den finaste nånsin även om han haft hundratals kvinnor innan mig, medans min nuvanande sambo mycket väl kan sucka åtråvärt åt en rumpa han sett i ett porrklipp som någon skickat på messenger. Det är inte ok! Inte när man vet att sambon tar åt sig.

Ni har helt enkelt inte samma värderingar kring detta. En överenskommelse eller kompromiss är det ändå som kan lösa konflikten. Båda måste vara med på överenskommelsen och båda måste följa den.

Om ni nu vill stanna ihop.

• Man343
    Anonym (Duärviktigast) skrev 2019-07-26 10:10:14 följande:

Jag läste ett inlägg i blrjan där du ställer frågan om du ska tänka mest på dig eller på henne?

Naturligtvis ska man alltid tänka mest på sig själv!

Det har inget med egoism att göra, utan om välmående. Är man sane (alltså frisk i huvet) så förstår man var gränsen för att vara ego eller måna om sig själv går.

Jag är ganska lik din fru faktiskt. Jag har ett kontrollbehov där jag lätt blir stressad eller får ångest mär saker inte sker på det viset jag tänkt mig. Tyvärr så är jag inte alltid tydlig med att berätta vad jag vill utan anser att min sambo borde läsa mina tankar. Vilket krockar såklart.

Den stora skillnaden mellan din fru och mig är att jag har god självinsikt. Jag vet hur jag fungerar i en utsatt situation. Jah vet att jag agerar fel och har ett stört beteende ibland. Jag försöker bryta det och ta upp saker vid tillfällen då jag inte är så upprörd eller har ångest. Jag går kbt.

Men det man oftast glömmer är att man är två i en relation. Det är aldrig ens fel att två träter. Kanske är det inte just porr i sig som stör henne utan hur du agerar och reagerar omkring det?

Mitt ex fick mig att känna mig som den finaste nånsin även om han haft hundratals kvinnor innan mig, medans min nuvanande sambo mycket väl kan sucka åtråvärt åt en rumpa han sett i ett porrklipp som någon skickat på messenger. Det är inte ok! Inte när man vet att sambon tar åt sig.

Ni har helt enkelt inte samma värderingar kring detta. En överenskommelse eller kompromiss är det ändå som kan lösa konflikten. Båda måste vara med på överenskommelsen och båda måste följa den.

Om ni nu vill stanna ihop.

Kan faktiskt visst vara ens fel vid konflikter, en del människor är helt enkelt bara helt blåsta och oresonliga.
  • Anonym (Duärviktigast)
    Man343 skrev 2019-07-26 10:25:31 följande:

Kan faktiskt visst vara ens fel vid konflikter, en del människor är helt enkelt bara helt blåsta och oresonliga.

Nu pratar du om en extremt liten del av befolkningen. Visst kan ts flickvän vara en psykopat eller ha andra störningar. Då är det upp till ts att bedöma om det är värt att stanna eller ej. Vi kan ju inte göra den bedömningen via ett forum där bara en version framkommit. Vet du att 95% av Sveriges befolkning säger sig ha god självinsikt men bara typ 17% av dessa har det. Alltså är det procentuellt fler relationer där två träter än en.
  • Anonym (Inte sunt!)
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-07-25 08:53:08 följande:

Tack för alla svar!

Ni tycks ha förstått att hon är extremt kontrollerande. Det här med porr tittande känns som ett väldigt fånigt problem. Men det är som sagt bara "toppen av isberget". Jag har berättat att jag tittat någon gång. Det tog dock "hus i helvete".

Jag har försökt sätta ner foten, och markerat ordentligt. Hon har nu sökt hjälp mot sitt kontrollbehov. Dock menar hon att alla psykologer håller med om att just porr och gamla vänner, är sådant som är respektlöst.

Ok, om det du skriver stämmer så är mitt liksom fleras råd att faktiskt lämna. Jag kan garantera att inte alla psykologer skulle säga en sådan sak, högst troligt ingen! Och då har du en flickvän som både har dålig självkänsla, är väldigt kontrollerande och dessutom manipulativ och lögnaktig. Men om du vill ge henne en chans ändå, så kräv att ni går tillsammans då, så du får höra vad psykologen säger. Är det ens säkert att gon gått till psykolog? Det kan ju va nåt som hon bara säger.

Sen när det kommer till porr. Porr/onani fungerar ångestdämpande, precis som alkohol och droger. Så rådet där är att inte titta om du gör det som en flykt från något eller för att döva negativa känslor.
  • Anonym (Inte sunt!)
    Anonym (N) skrev 2019-07-25 16:39:37 följande:

Givetvis är det inte otrohet. Hur gör ni om en sexscen kommer upp på tv, stänger av?

Hon har inget med ditt sexliv att göra. Kolla porr. Gillar hon det inte kan hon dra. Hejdå.

Lycka till med att få lyckliga relationer med det förhållningssättet!:)
  • Anonym (Lo)

Otrohet och otrohet det är ju upp till var och en att dra vart gränsen går. Eftersom hon inte är okej med det så bryter du ju förtroendet om du gör det bakom hennes rygg och jag skulle väl inte vara okej med om min man gick bakom ryggen på mig på något sätt. Har ju själv aldrig förstått varför man ska kolla på porr och sånt när man har en partner skulle väl inte kalla det otrohet men skulle absolut bli lite äcklad typ. Men det är ju uppenbart pga jag inte är intresserad av sånt. Så om du nu måste så är det väl bättre att du gör slut och låter henne hitta någon som är mer som henne då hon förmodligen skulle bli väldigt sårad om du kollar porr i smyg och det kommer fram. Ni verkar väl kanske inte helt rätt för varandra om man måste gå bakom ryggen för att få sin vilja igenom.

• Anonym (hjärta)

Saken är ju den att ni har två helt olika uppfattningar.
    Du tycker inte porr är otrohet.
    Hon tycker porr är otrohet.

Därmed är du otrogen mot henne i hennes ögon, och det gör lika ont för henne som om du skulle vara otrogen enligt dina mått, dvs kanske ligga med någon annan i verkligheten. Annars skulle hon ju inte tycka det är otrohet.

Går du bakom ryggen på henne och kollar i smyg, när du vet hennes syn på det, så, ja, då är du otrogen och bryter förtroendet. Hon kommer antagligen göra slut om hon kommer på dig med detta. Och att medvetet göra det när du vet hur hon ser på saken är faktiskt riktigt dålig stil. 

Det ni behöver göra är att diskutera saken, eller göra slut om ni inte kan komma överrens. Då detta- vilka gränser man har- är grundläggande för hela ert förhållande, tryggheten och tilliten i det. 

Jag har faktiskt samma åsikt angående porr som din sambo. Min partner och jag har kommit överens om att gränsen går där. Vi var nära på att göra slut pga porr. För mig är det otrohet och någonstans är det ju den med lägsta gränsen som drar den. Take it or leave it. Däremot ang. fantasier så tycker jag det är okej så länge som det händer i huvudet så att säga. Det går liksom inte att kontrollera. Dock tycker jag att man bör försöka rikta sin sexuella energi åt sin partner så mycket som det går, då jag tror det stärker förhållandet i övrigt och gör så att man inte börjar kolla efter andra. Nåja, nog om vad jag tycker. Hoppas det löser sig. 

Nyckeln är att kommunicera. Fråga henne varför hon känner som hon gör kanske, för att få mer förståelse? Är porren värd mer för dig än henne så får ni helt enkelt göra slut.

• Anonym (Inte sunt!)
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-07-26 08:35:47 följande:

Ja, varför är det så viktigt med porr?

Det är väl den frågan som gör mig mest osäker, och får problemet att kännas fånigt. Jag är ju ingen stor konsument, utan vill mest titta en till två gånger i månaden. Jag hade väl egentligen klarat mig utan helt och hållet. Det stora problemet är mest att känna sig så begränsad och kontrollerad. Hon har ju över tydligt uttryckt att fantasier är lika fel/förbjudet.

Tidigare kvinnliga vänner har varit av olika slag. Mina barns mamma, en annan som jag dejtat men där enbart vänskap fanns, samt några som jag enbart varit vän/bekant med.

Hon har naturligtvis erbjudit massor. Men tyvärr tar svartsjukan och kontrollbehoven överhanden nu. Kan sällan glädjas åt hennes positiva sidor.

Förstår absolut att det största problemet är hennes kontrollbehov och begränsningar här. Alltså kommer problemet inte försvinna även om du skulle tillgodose hennes krav att låta bli att titta på porr, för problemet är långt större än så!

Att du inte längre kan vara vän med dina barns mamma tex. Det känns väldigt egoistiskt tänkt av henne att kräva en sådan sak! Personligen blir jag glad varje gång som föräldrar som gått isär verkar kunna vara vänner. Sen är det klart att sättet att umgås på kan komma att förändras något när man träffar en ny, beroende på hur det ser ur. Men tänk så bra barnen mår om föräldrarna är vänner istället för att bråka med varann efter en separation. Hade hon brytt sig om dina barn så hade hon väl inte krävt en sådan sak?
  • Anonym (Duärviktigast)
    Anonym (hjärta) skrev 2019-07-26 12:13:05 följande:

Därmed är du otrogen mot henne i hennes ögon, och det gör lika ont för henne som om du skulle vara otrogen enligt dina mått, dvs kanske ligga med någon annan i verkligheten. Annars skulle hon ju inte tycka det är otrohet.

Går du bakom ryggen på henne och kollar i smyg, när du vet hennes syn på det, så, ja, då är du otrogen och bryter förtroendet. Hon kommer antagligen göra slut om hon kommer på dig med detta. Och att medvetet göra det när du vet hur hon ser på saken är faktiskt riktigt dålig stil. 

Det ni behöver göra är att diskutera saken, eller göra slut om ni inte kan komma överrens. Då detta- vilka gränser man har- är grundläggande för hela ert förhållande, tryggheten och tilliten i det. 

Jag har faktiskt samma åsikt angående porr som din sambo. Min partner och jag har kommit överens om att gränsen går där. Vi var nära på att göra slut pga porr. För mig är det otrohet och någonstans är det ju den med lägsta gränsen som drar den. Take it or leave it. Däremot ang. fantasier så tycker jag det är okej så länge som det händer i huvudet så att säga. Det går liksom inte att kontrollera. Dock tycker jag att man bör försöka rikta sin sexuella energi åt sin partner så mycket som det går, då jag tror det stärker förhållandet i övrigt och gör så att man inte börjar kolla efter andra. Nåja, nog om vad jag tycker. Hoppas det löser sig. 

Nyckeln är att kommunicera. Fråga henne varför hon känner som hon gör kanske, för att få mer förståelse? Är porren värd mer för dig än henne så får ni helt enkelt göra slut.

Bra formulerat inlägg. Du beskrev nog de flesta kvinnors känsla ang det här när porren känns viktigare än relationen. Men tyvärr så är dessa män av motsatt åsikt så vi får bara hoppas att det inte blir så många av dessa olyckliga kombinationer i relationer. Porr är så lättillgängligt idag och nästan en norm att tycka om eller tycka är tillfredsställande.
  • Sgtwolf

"Porr" är för män som vad erotiska skildringar i en roman är för kvinnor.

Antar att du inte är otrogen och läser....

Att titta lite på bilder eller film för att trigga fantasin kan omöjligtvis vara otrohet. Det är inget annat än kontrollbehov och ett krav om att själv vara centrum för sin partners värld och tankar. Typ en vilja att äga sin partner.

Men jag ser också att porr kan bli ett problem i de fall porren ersätter sex och lust till partnern. Men det gäller eg allt som partnern hellre gör än att ha sex. Om partnern hellre spelar golf eller är mer intresserad av en fb diskurs än att ha sex. Då är även det intresset ett problem som måste diskuteras.

Men aldrig att jag skulle neka frun att titta på bilder på vältränade män eller läsa erotiska skildringar i en bok. Så länge det inte innebär att hon hellre onanerar till det före att ha sex med mig. Nu är det snarare tvärt om så att hon får mer lust och tar initiativ till sex när hon blivit upphetsad av bilder eller skildringar.
  • Kverulant67

Ja dom har olika syn på vad som är ok, är det då bara hennes syn på det som är ok som du får det att låta?

Jag kan garantera dej att din man kollar på porr när du inte är med, men säger att han inte gör det.... Du vet sexdriften är den starkaste....
  • Man343
    Anonym (Inte sunt!) skrev 2019-07-26 11:37:40 följande:

Lycka till med att få lyckliga relationer med det förhållningssättet!:)

Funkar bra för mig, och för rätt många andra jag känner också.
  • Anonym (A)
    Anonym (Lo) skrev 2019-07-26 11:45:04 följande:
    Otrohet och otrohet det är ju upp till var och en att dra vart gränsen går. Eftersom hon inte är okej med det så bryter du ju förtroendet om du gör det bakom hennes rygg och jag skulle väl inte vara okej med om min man gick bakom ryggen på mig på något sätt. Har ju själv aldrig förstått varför man ska kolla på porr och sånt när man har en partner skulle väl inte kalla det otrohet men skulle absolut bli lite äcklad typ. Men det är ju uppenbart pga jag inte är intresserad av sånt. Så om du nu måste så är det väl bättre att du gör slut och låter henne hitta någon som är mer som henne då hon förmodligen skulle bli väldigt sårad om du kollar porr i smyg och det kommer fram. Ni verkar väl kanske inte helt rätt för varandra om man måste gå bakom ryggen för att få sin vilja igenom.
    ´+1
  • Anonym (hjärta)
    Kverulant67 skrev 2019-07-26 19:17:06 följande:
    Ja dom har olika syn på vad som är ok, är det då bara hennes syn på det som är ok som du får det att låta?

Jag kan garantera dej att din man kollar på porr när du inte är med, men säger att han inte gör det.... Du vet sexdriften är den starkaste....
    Klart det inte är- men det är fel att strunta i hennes syn på saken, ljuga och gå bakom ryggen på henne när han vet att det är otrohet för henne. Det var det denna trådstart gick ut på. De måste som jag skrev komma till ett beslut tillsammans så att båda blir "nöjda". Går det inte så får de väl göra slut helt enkelt. Tror inte du läste mitt inlägg särskilt noga... Ville bara förtydliga hur det kan kännas för sambon vilket kan få honom att inse att han kanske borde fråga henne VARFÖR hon känner som hon gör och lyssna på henne utan att vara anklagande.

Nej det gör han inte. Jag känner honom mycket bättre än vad du gör, eller hur? Och det var väldigt drygt och onödigt av dig att skriva så. Riktigt taskigt faktiskt. Varför har du ett sånt behov av att trycka till mig bara för att du har en annan åsikt? Gå och lukta på blommorna och njut att av få finnas till istället! <3
  • Man343
    Anonym (hjärta) skrev 2019-07-26 23:43:38 följande:

Klart det inte är- men det är fel att strunta i hennes syn på saken, ljuga och gå bakom ryggen på henne när han vet att det är otrohet för henne. Det var det denna trådstart gick ut på. De måste som jag skrev komma till ett beslut tillsammans så att båda blir "nöjda". Går det inte så får de väl göra slut helt enkelt. Tror inte du läste mitt inlägg särskilt noga... Ville bara förtydliga hur det kan kännas för sambon vilket kan få honom att inse att han kanske borde fråga henne VARFÖR hon känner som hon gör och lyssna på henne utan att vara anklagande.

Nej det gör han inte. Jag känner honom mycket bättre än vad du gör, eller hur? Och det var väldigt drygt och. Aonödigt av dig att skriva så. Riktigt taskigt faktiskt. Varför har du ett sånt behov av att trycka till mig bara för att du har en annan åsikt? Gå och lukta på blommorna och njut att av få finnas till istället! <3

Rent statistiskt så är antalet män som inte tittar på porr avsevärt färre än de kvinnor som är övertygade om att deras män inte tittar på porr, so, do the math...
  • Kverulant67
    Anonym (hjärta) skrev 2019-07-26 23:43:38 följande:

Nej det gör han inte. Jag känner honom mycket bättre än vad du gör, eller hur? Och det var väldigt drygt och onödigt av dig att skriva så. Riktigt taskigt faktiskt. Varför har du ett sånt behov av att trycka till mig bara för att du har en annan åsikt? Gå och lukta på blommorna och njut att av få finnas till istället! <3
    Med andra ord borde han göra slut med henne, han har bara ett liv!

Jag är man och vet vad vill göra när vi runkar...... Ger du din man sexuella romaner eller annat då eller hur funkar det hos er?  Det flesta normalbegåvade vet ju hur "private browsing" funkar för att inte lämna spår efter sej.....
Svar på tråden Är man otrogen om man ser på porr