• Emelie Farrell

    Amerikanska namn

    Vad tycker ni om amerikanska namn i Sverige?

    Är det bara WT eller kan det vara fint?

  • Svar på tråden Amerikanska namn
  • Sommmarsol
    AmericanMommy skrev 2019-07-27 13:13:06 följande:

    Fast som någon annan har påpekat för mig så kommer folk troligen fortfarande tycka vi är WT, tex om vi är på en lekpark i Sverige och jag ropar på mitt barn. Då vet de ej anknytningen. Det finns många situationer där folk inte kommer veta anknytningen. Nu bryr jag mig inte direkt eftersom vi inte är i Sverige så ofta men tycker bara hela grejen är löjlig och hoppas det inte blir problem i framtiden om mina barn skulle vilja flytta till Sverige. Folk verkar ha väldigt starka reaktioner på dessa namn när man läser trådar på FL.


    Jag undrar om man har samma åsikter i USA fast tvärtom. Att barn med svenska namn är WT?

    Jag håller med dig, det är oerhört löjligt att kalla namn för WT. Men de som gör det är ofta osäkra individer som gärna klankar ner på andra och alltid vill hitta något som är "fel" för att själva slippa känna att de är ensamma om att må dåligt.
  • AmericanMommy

    [quote=79785883][quote-nick]Sommmarsol skrev 2019-07-27 13:34:13 följande:[/quote-nick]Jag undrar om man har samma åsikter i USA fast tvärtom. Att barn med svenska namn är WT?

    Jag håller med dig, det är oerhört löjligt att kalla namn för WT. Men de som gör det är ofta osäkra individer som gärna klankar ner på andra och alltid vill hitta något som är "fel" för att själva slippa känna att de är ensamma om att må dåligt.[/

    Tack för ditt svar, skönt att höra!

    Nej, har inte hört någon som tycker svenska namn är WT, vi är så vana att det är en enorm blandning av namn och kulturer, reagerar inte ens på namn eller tänker på att det måste finnas anknytning för att namn ska bli accepterade. Tycker därför det är konstigt att svenskar verkar bli så provocerade av vissa namn och petiga med anknytning etc. Begreppet WT är inte något jag hör folk använda, det är ansett väldigt otrevligt och rasistiskt, det är ett skällsord. Är förvånad att svenskar verkar ta så lätt på det?

  • Sommmarsol
    AmericanMommy skrev 2019-07-27 13:55:51 följande:

    [quote=79785883][quote-nick]Sommmarsol skrev 2019-07-27 13:34:13 följande:[/quote-nick]Jag undrar om man har samma åsikter i USA fast tvärtom. Att barn med svenska namn är WT?

    Jag håller med dig, det är oerhört löjligt att kalla namn för WT. Men de som gör det är ofta osäkra individer som gärna klankar ner på andra och alltid vill hitta något som är "fel" för att själva slippa känna att de är ensamma om att må dåligt.[/

    Tack för ditt svar, skönt att höra!

    Nej, har inte hört någon som tycker svenska namn är WT, vi är så vana att det är en enorm blandning av namn och kulturer, reagerar inte ens på namn eller tänker på att det måste finnas anknytning för att namn ska bli accepterade. Tycker därför det är konstigt att svenskar verkar bli så provocerade av vissa namn och petiga med anknytning etc. Begreppet WT är inte något jag hör folk använda, det är ansett väldigt otrevligt och rasistiskt, det är ett skällsord. Är förvånad att svenskar verkar ta så lätt på det?


    Ja, det är konstigt speciellt eftersom många svenskar är så rädda för att bli uppfattade som rasistiska. Och Sverige är ett mångkulturellt land precis som USA så att vissa tycker att anknytning är så viktigt när det gäller namn förstår jag inte heller.
  • BurningDiamond

    Det finns massor om fördomar i USA relaterade till namn. Kanske inte just svenska namn, men att döpa ett barn utan Latino-anknytning till José eller ett vitt barn till LaShonrda eller en icke-vietnames till Nguyen, eller en baptist med barn som heter Muhammed eller Ahmed, händer i princip inte. Och du kan ge dig blanka tusan på att ingen Forbes100-CEO har en dotter som heter "Kandy with a K", och innan

  • Xenia
    Emelie Farrell skrev 2019-07-26 23:26:09 följande:

    Vad tycker ni om amerikanska namn i Sverige?

    Är det bara WT eller kan det vara fint?


    Beror väl på. Med ett engelskt namn som efternamn är det ju helt naturligt och inte alls "WT".

    Men sen finns det amerikanska namn som jag tycker är fula i sig. Namn som från början var efternamn el pojknamn som används på flickor för att sådana namn anses som "stronger", som om allt som har med kvinnor att göra automatiskt är svagt. Typ Taylor, Madison och McKenzie.
  • trollhona
    Emelie Farrell skrev 2019-07-26 23:26:09 följande:

    Vad tycker ni om amerikanska namn i Sverige?

    Är det bara WT eller kan det vara fint?


    Du får nog definiera vad du menar med amerikanska. Det är ju inte namnen i sig som gör dem wt utan snedkopplingen till det svenska. Tex någon som döper sitt barn till Jason och envisas med att det ska uttalas Yey-sonn istället för det svenska uttalet Jas-ån. Och så har man en typsvenskt efternamn som Lindkvist eller Holmlund eller liknande vilket uttalas enligt svenska uttalsregler.
  • trollhona
    AmericanMommy skrev 2019-07-27 03:35:43 följande:

    Många på den här sidan verkar bli provocerade av Amerikanska eller Engelska namn och de tycker sådana namn är WT. Tur att mina barn bara vistas i Sverige någon vecka per år. Vi har också ett Amerikanskt/Engelskt efternamn, undrar om WT gäller efternamn också, då är vi dubbelt WT, hehe!


    Tvärtom, med ett engelskt efternamn så klingar ju namnet mer naturligt.
    WT är väl snarare en hänvisning till  ju lågutbildade som inte förstår hur ett namn ska uttalas enligt svenska stavningsregler, Haile Svensson eller Jason Larsson.

    Sedan finns det väl namn i alla kulturer som är mer eller mindre fina. De jag känner som har svenska och engelskspråkiga familjeförhållanden väljer ju vanligen ett namn som finns i bägge länderna och om möjligt uttalas på samma/liknande sätt för att göra det enklare för barnet. Snarare är just wt som verkar göra det generellt krångligare för barnet att få ett jobb i framtiden.
  • EmberEyes
    BurningDiamond skrev 2019-07-27 15:32:25 följande:

    Det finns massor om fördomar i USA relaterade till namn. Kanske inte just svenska namn, men att döpa ett barn utan Latino-anknytning till José eller ett vitt barn till LaShonrda eller en icke-vietnames till Nguyen, eller en baptist med barn som heter Muhammed eller Ahmed, händer i princip inte. Och du kan ge dig blanka tusan på att ingen Forbes100-CEO har en dotter som heter "Kandy with a K", och innan


    Precis. Det är inte de rika och framgångsrika, de adliga och de av "högre samhällsklass" som döper sina barn till "Cewyhn" eller "Kandi with a K" (i något land). Inte heller är det Nobelpristagare, stormästare i schack, eller andra med högre intellektuella prestationer i bagaget.
  • trollhona

    Lätt förklarat:

    Svensk mamma: "Vad ska vi döpa vår dotter till?"
    Amerikansk pappa: " Vi döper henne till Cathrine. Det är klassiskt, enkelt och går lätt att uttala på båda språken. Så blir det mindre förvirrande för henne som barn med olika uttal och enkelt för henne som vuxen."
    Svensk mamma: "Helt rätt, så gör vi."

    WT mamma "Vad ska vi döpa vår dotter till?"
    WT pappa: " Vi döper henne till Cathrine.."
    WT mamma "Nej, det är alldeles för pretentiöst! Vi döper henne till smeknamnet, Katey, men vi stavar det Cadyy så att hon får ett helvete med att förklara stavning och uttal varje gång genom hela livet, och det kommer bli svårt att kalla henne på arbetsintervju."
    WT pappa: "Hon behöver inte ha ett arbete, hon kan leva på bidrag precis som vi."
    WT mamma: "Helt rätt, så gör vi."

  • Xenia
    AmericanMommy skrev 2019-07-27 13:13:06 följande:
    Fast som någon annan har påpekat för mig så kommer folk troligen fortfarande tycka vi är WT, tex om vi är på en lekpark i Sverige och jag ropar på mitt barn. Då vet de ej anknytningen. Det finns många situationer där folk inte kommer veta anknytningen. Nu bryr jag mig inte direkt eftersom vi inte är i Sverige så ofta men tycker bara hela grejen är löjlig och hoppas det inte blir problem i framtiden om mina barn skulle vilja flytta till Sverige. Folk verkar ha väldigt starka reaktioner på dessa namn när man läser trådar på FL.
    Betyder det någonting? Det är ju inte som de andra barnen i lekparken tänker på det. Viktigare är när barnet självt senare presenterar sig med för- och efternamn. Då kan motparten antingen tänka "WT bakgrund" el "engelsk el amerikansk bakgrund".
  • MallaL
    PelloBello skrev 2019-08-09 18:12:10 följande:

    Namn som namn?

    Vi valde ett amerikanskt namn till vår son. "Aaron"

    Efter Elvis Aaron Presley


    Eller ni valde ett bibliskt namn som brukar stavas Aron på svenska, fast ni valde anglosaxisk stavning?
  • Xenia
    PelloBello skrev 2019-08-09 18:12:10 följande:

    Namn som namn?

    Vi valde ett amerikanskt namn till vår son. "Aaron"

    Efter Elvis Aaron Presley


    Ska det uttalas på amerikanskt sätt eller som svenska Aron? Om det gäller det förra så får ni väl säga "han heter Aaron som Elvis Aaron Presley".
  • trollhona
    PelloBello skrev 2019-08-09 18:12:10 följande:

    Namn som namn?

    Vi valde ett amerikanskt namn till vår son. "Aaron"

    Efter Elvis Aaron Presley


    Aron är ett hebreiskt namn och nämns bla i Moseboken.
    På svenska uttalas det Aron, med betoning på A.Engelska uttalet blir ju mer "Ähron" men ursprunget tillnamnet är väl detsamma.
    Eller menar du att ni uttalar det på engelska?
Svar på tråden Amerikanska namn