Inlägg från: BurningDiamond |Visa alla inlägg
  • BurningDiamond

    Amerikanska namn

    AmericanMommy skrev 2019-07-27 03:35:43 följande:

    Många på den här sidan verkar bli provocerade av Amerikanska eller Engelska namn och de tycker sådana namn är WT. Tur att mina barn bara vistas i Sverige någon vecka per år. Vi har också ett Amerikanskt/Engelskt efternamn, undrar om WT gäller efternamn också, då är vi dubbelt WT, hehe!


    Det "provocerande" är inte anglosaxiska namn, det är anglosaxiska namn utan anknytning till det anglosaxiska språket.

    För mig gäller samma för alla andra namn som föräldrar väljer utan anknytning, jag hade reagerat likadant om det var ett vietnamesiskt namn eller Bantu-namn t. ex.

    Och jag vet inte om det är så provocerande, det är mer en känsla av "jaha, ännu snöflinga som måste hävda sin egendomlighet genom sitt barn".
  • BurningDiamond

    Det finns massor om fördomar i USA relaterade till namn. Kanske inte just svenska namn, men att döpa ett barn utan Latino-anknytning till José eller ett vitt barn till LaShonrda eller en icke-vietnames till Nguyen, eller en baptist med barn som heter Muhammed eller Ahmed, händer i princip inte. Och du kan ge dig blanka tusan på att ingen Forbes100-CEO har en dotter som heter "Kandy with a K", och innan

Svar på tråden Amerikanska namn