• Anonym (Nypon)

Sambo som röker på dagligen

Har nu levt med min sambo i nästan 10 år. Det har varit en relation fylld med svårigheter som mestadels beror på honom. Har alltid älskat varannan har försökt tro på förändring och förbättring. Försökt vara stöttande i de mest absurda situationer. Vi har ett litet barn tillsammans också. Senaste åren har han betett sig fruktansvärt dåligt mot mig. Han styr all kommunikation och använder det som maktmedel. Han vägrar diskutera eller prata om något. Blir jag ledsen så drar han och säger att han inte vill prata med någon som gråter.

Nu uppdagas det att han under hela vår relation rökt på varje kväll!! Blir så fruktansvärt förbannad och äcklad. Förklarar dock hans labila humör och beteende. Han har nu gått med på att gå i samtalsterapi eftersom jag absolut inte vill vårt barn ska ha en missbrukare till far och för vårt barns skull är jag mån om att han blir drogfri. Han säger han vill vår relation ska fortsätta men ändå sen detta uppdagats har han inte ansträngt sig alls och fortsätter bete sig fruktansvärt dåligt emot mig. Jag känner att jag absolut inte vill slösa mer tid och lidande på honom! Men jag drar mig så för jag tycker det känns fruktansvärt att inte få vara med vårt barn varje dag. Varannan vecka känns som ett ännu större straff. Hur jag än gör så känns det som att det är jag som får det största lidandet. Känns så orättvist efter allt jag investerat i honom och vårt familjeliv.

Samtidigt blir jag så rädd att lämna och förstår inte varför det ska vara så svårt. Verkar som jag är medberoende och inte kan ta samma klara beslut som förr. Är dessutom 30 och känns som jag aldrig kommer hitta någon att leva med eller få fler barn med. Detta är självklart sekundärt men vill berätta om alla känslor kring detta.

Är det någon som varit med om eller har erfarenhet om liknande situation?

Någon som har något gott råd eller vägledning till mig? Hur hanterar man denna situation på bästa sätt både praktiskt och emotionellt? Någon solskenshistoria kanske?

Känns så tungt och ensamt.

• Svar på tråden Sambo som röker på dagligen
  • Anonym (Nypon)
    Anonym (M) skrev 2019-07-31 17:12:56 följande:

Men sluta sprida en massa drogromantiserande inlägg. Dåligt av familjeliv att tillåta det.

Ts ert förhållande låter inte som att set finns så mycket kvar att rädda. Varannan vecka går inte så länge han missbrukar. Det finns hjälp för familjemedlemmar till missbrukare dit du kan vända dig. Jag hade gjort slut, kontaktat rådgivare om hur jag skulle stötta han att bli ren.

Men hur funkar det rent praktiskt? Av den research jag hunnit göra så ses inte thc-bruk som så allvarligt som jag anser det vara. Känns som han kommer få precis lika mig umgänge som mig. Ska man ringa socialen eller hur går man tillväga ens?
  • Anonym (Nypon)
    Mackan1978 skrev 2019-07-31 17:28:29 följande:

Det är nog dags att kasta in handduken kan jag tycka.

Ja det tycker jag med. Är svårt bara då jag vill vara med vårt barn alltid. Men har nog inte så mkt till val här.
  • Anonym (missbruk)
    Anonym (Nypon) skrev 2019-07-31 18:12:56 följande:
    Tack för ditt inlägg och pepp!

Håller verkligen med och såhär i efterhand är det lätt att förstå att beteendet och problemen till största del kommer ifrån missbruket.

Jag ha försökt läsa på om det men gäller det ?bara? cannabis/hasch så är det tydligen jättesvårt att få ensam vårdnad eller mer av umgänget. Helt sjukt! Vill absolut att min sambo ska träffa och vara med vårt barn men känns galet att det med tanke på hans missbruk ändå ska ske på lika villkor.
    Jag tycker du kan kontakta en jurist och ta reda på fakta. Vad hittade du den informationen? 
    Skilj också på vårdnad och umgänge. Inte samma sak.
    Även kontakta socialtjänst och ta reda på fakta. Ta reda på vad du behöver göra. 
    Ring kunniga experter. Leta inte själv! Du fixar detta! 

Kram

www.familjensjurist.se/vara-tjanster/allman-radgivning/
    https://www.vårdnadstvistt.se/vardnad-vid-missbruk
  • Anonym (missbruk)

https://www.rättshjälp.net/i-vissa-fall-ar-en-vardnadstvist-oundviklig

ok TS, du kan googla själv, ska inte regna länkar över dig.

Vill bara peppa dig till att ta steget till ett bättre liv! Ja, du får kanske vara medveten om att det (troligen) blir lite processer kring vårdnad av barnet, men vill du att din son ska växa upp med en missbrukande pappa? 

Låt inte rädslan stoppa dig att få ett bättre liv. Det mår din son bättre av också.

• klyban
    Anonym (M) skrev 2019-07-31 17:12:56 följande:
    Men sluta sprida en massa drogromantiserande inlägg. Dåligt av familjeliv att tillåta det.

Ts ert förhållande låter inte som att set finns så mycket kvar att rädda. Varannan vecka går inte så länge han missbrukar. Det finns hjälp för familjemedlemmar till missbrukare dit du kan vända dig. Jag hade gjort slut, kontaktat rådgivare om hur jag skulle stötta han att bli ren.
    Vilka inlägg skulle uppvisa en drogromantik?
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Nypon) skrev 2019-07-31 18:01:42 följande:
    Tror absolut det är viktigt att veta och det du skriver är tänkvärt. Jag hade såklart velat han skulle sluta röka på och vara snäll! Är inga höga krav/förväntningar direkt..får bättre perspektiv av att skriva om det också.,så tack så hjärtligt alla som tar sig tid att skriva!

Om du ska försöka laga era relation, så bör du först ta reda på om det är verkligen nått du vill.
    Sett många inlägg om cannabis i relation, och som den beskrivning du gör, så tolkar jag på att du är trött på relationen.

Men du får ta och känna efter och återkomma., då jag tror detta är ett relationsproblem och inte till fullo ett cannabis problem.

hur många meter var det?
  • Anonym (Nypon)
    Anonym (missbruk) skrev 2019-07-31 18:53:08 följande:

https://www.rättshjälp.net/i-vissa-fall-ar-en-vardnadstvist-oundviklig

ok TS, du kan googla själv, ska inte regna länkar över dig.

Vill bara peppa dig till att ta steget till ett bättre liv! Ja, du får kanske vara medveten om att det (troligen) blir lite processer kring vårdnad av barnet, men vill du att din son ska växa upp med en missbrukande pappa? 

Låt inte rädslan stoppa dig att få ett bättre liv. Det mår din son bättre av också.

Tack så jättemycket! Väldigt snällt av dig, du verkar vara en fin själ. Jag ska verkligen försöka trassla mig ur detta och kämpa bort rädslan kring det hela. Vem har påstått att livet är lätt. Man måste nog gå igenom en viss mängd skit för att utvecklas och lära antar jag.
  • Anonym (missbruk)
    Anonym (Nypon) skrev 2019-07-31 21:12:49 följande:
    Tack så jättemycket! Väldigt snällt av dig, du verkar vara en fin själ. Jag ska verkligen försöka trassla mig ur detta och kämpa bort rädslan kring det hela. Vem har påstått att livet är lätt. Man måste nog gå igenom en viss mängd skit för att utvecklas och lära antar jag.
    Jag tror på dig! Du kommer hitta rätt väg för DIG!

Kram
  • Anonym (Kanin)

Hej, din sambo verkar vara ett klassiskt rövhål.

Jag har själv har både personliga och sekundära erfarenheter av cannabis och hur det påverkar mellanmänskliga relationer. På gott och ont. På det sätt du beskriver din sambo "blir" man inte av cannabisrökning utan att vara det i grunden, dvs, han är antagligen ett as även utan, fast kanske på ett lite annat sätt. Han har dessutom ljugit om det, smusslat på tid han borde lagt på sin familj och smugit undan pengar att finansiera det med vilket både är ett opålitligt rövhålbeteende OCH ett missbruksbeteende.

Du förtjänar bättre. Det är bättre att lämna än att låta hela barnets uppväxt bli färgad av konflikter, lögner, svek, missbruk, medberoende och allt annat det låter som att denna relation kommer leda till. Vårdnad och boende kommer att ordna sig. Kontakta en jurist.

Kram

• Anonym (Kanin)

Och som tillägg, du kommer garanterat inte ha problem att hitta en ny kille innan det är försent med småsyskon ??

• Anonym (Konstigt)

Jag kan tycka att det är konstigt att han bara röka på under kvällen, lider han av sömnsvårigheter eller är de bara för att han njuter av de. Jag är utbildad alkohol och drogterapeut och tycker kännas att signalerna är något annat än ?aktivt? missbruk. Exempel på detta då kan vara sömnsvårigheter depression m.m tycker han ska uppsöka en köksrenovering berätta sin situation och att han röker på under kvällen (som jag fattat de inte under dagen) samt att han Hr ett udda beteende mot dig så är han kanske behov av samtal m.m ni behöver nog diskutera hur ni vill att framtiden ska vara och du ska inte vara för snäll med kraven. Kräv rena tester pga att ni har faktiskt ett barn ihop. Hoppas de löser sig för er.

• Anonym (Konstigt)

Ska givetvis inte stå köksrenovering haha utan där ska stå läkare

• Anonym (Karin)
    Anonym (Nypon) skrev 2019-07-31 15:51:12 följande:

Har nu levt med min sambo i nästan 10 år. Det har varit en relation fylld med svårigheter som mestadels beror på honom. Har alltid älskat varannan har försökt tro på förändring och förbättring. Försökt vara stöttande i de mest absurda situationer. Vi har ett litet barn tillsammans också. Senaste åren har han betett sig fruktansvärt dåligt mot mig. Han styr all kommunikation och använder det som maktmedel. Han vägrar diskutera eller prata om något. Blir jag ledsen så drar han och säger att han inte vill prata med någon som gråter.

Nu uppdagas det att han under hela vår relation rökt på varje kväll!! Blir så fruktansvärt förbannad och äcklad. Förklarar dock hans labila humör och beteende. Han har nu gått med på att gå i samtalsterapi eftersom jag absolut inte vill vårt barn ska ha en missbrukare till far och för vårt barns skull är jag mån om att han blir drogfri. Han säger han vill vår relation ska fortsätta men ändå sen detta uppdagats har han inte ansträngt sig alls och fortsätter bete sig fruktansvärt dåligt emot mig. Jag känner att jag absolut inte vill slösa mer tid och lidande på honom! Men jag drar mig så för jag tycker det känns fruktansvärt att inte få vara med vårt barn varje dag. Varannan vecka känns som ett ännu större straff. Hur jag än gör så känns det som att det är jag som får det största lidandet. Känns så orättvist efter allt jag investerat i honom och vårt familjeliv.

Samtidigt blir jag så rädd att lämna och förstår inte varför det ska vara så svårt. Verkar som jag är medberoende och inte kan ta samma klara beslut som förr. Är dessutom 30 och känns som jag aldrig kommer hitta någon att leva med eller få fler barn med. Detta är självklart sekundärt men vill berätta om alla känslor kring detta.

Är det någon som varit med om eller har erfarenhet om liknande situation?

Någon som har något gott råd eller vägledning till mig? Hur hanterar man denna situation på bästa sätt både praktiskt och emotionellt? Någon solskenshistoria kanske?

Känns så tungt och ensamt.

Det finns bara en sak som är sund: lägg benen på ryggen och spring!
  • klyban
    Anonym (Konstigt) skrev 2019-08-01 10:19:52 följande:
    Jag kan tycka att det är konstigt att han bara röka på under kvällen, lider han av sömnsvårigheter eller är de bara för att han njuter av de. Jag är utbildad alkohol och drogterapeut och tycker kännas att signalerna är något annat än aktivt missbruk. Exempel på detta då kan vara sömnsvårigheter depression m.m tycker han ska uppsöka en köksrenovering berätta sin situation och att han röker på under kvällen (som jag fattat de inte under dagen) samt att han Hr ett udda beteende mot dig så är han kanske behov av samtal m.m ni behöver nog diskutera hur ni vill att framtiden ska vara och du ska inte vara för snäll med kraven. Kräv rena tester pga att ni har faktiskt ett barn ihop. Hoppas de löser sig för er.

Är min slutsats också och med tillgänglig information.

Kanske inte behöver vara svårt och sova, kan ju bara vara så att han vill ha detta avslutet på dagen.
    Jag tror på nått psykiskt i botten och som han aldrig fått adekvat hjälpt för i sjukvården, och självmedicinerar.

Är inte heller speciellt säker på att hans utfall mot omgivningen ens kommer försvinna om cannabisen försvinner.
    Jag ser detta mer som ett relationsproblem, även om cannabisen givetvis påverkar negativt i ett förhållande som blir som sådant.

Nu tog jag aldrig cannabis pga psykiska saker, utan av en ihållande ryggvärk som höll i sig i 3-4år.
    Och enbart för slippa vakna 30-50ggr per natt, tramadol var verkningslöst och gav mig ett svårt beroende.
    Sen blev ryggen bra och sluta väcka mig på natten, och då slutade jag med cannabis utan jag medveten om det om det ens.(dvs jag var inte medveten att jag slutade ens, men det var ingen smärta så inte nödvändigt längre, samma som mycket smärta kunde få mig gå ut och röka en till(skedde sällan))
    Använde aldrig varje dag i längre stunder, längsta var nog 45 dagar, och ENBART inför natten.

hur många meter var det?
Svar på tråden Sambo som röker på dagligen