• Mammut01

    Hur anmäler man en skola?

    Mitt barn ska snart börja förskoleklass men jag är bekymrad över hur sliten skolan är och brist på säkerhet i utemiljön! Skolan ligger centralt i ett litet samhälle, trafikerade vägar med lastbilar dagligen. Runt skolan har de ett lågt staket, bitvis av trä och viss del stål. Stålstaketet är trasigt på flera ställen så det är bara för små barn att traska genom det och det gränsar mot väg. Jag har räknat till att 4 grindar står öppen under skoltid, brukar själv stänga en när jag ofta går förbi skolan i annat ärende.
    Har tagit upp detta med både rektor (svarade inte på saken i mail) och lärare (svarade inte heller utan stirrade bara på mig och sa att de har rastvakter)
    Så kan man anmäla skolan(anonymt?) och vart vänder man sig för att anmäla egentligen?

  • Svar på tråden Hur anmäler man en skola?
  • Anonym (Småstad)

    På mitt barns skola finns inga staket överhuvudtaget. De kör med osynliga staket och alla barn vet vart man får- och inte får vara.

    Skolbarn ska kunna förstå sånt. Staket ska inte behövas. Det är en skola, inte ett fängelse.

  • Anonym (Lärare)

    Det finns inga krav på att en grundskola för normalbegåvade elever ska ha staket runt skolgården. Särskolor kan ibland ha staket och stängda grindar.

  • Anonym (Lärare A)

    Grundskolor har inte sådana staket som förskolor har! De har ibland någon typ av staket, ofta om det är en väg där, eller längs en fotbollsplan osv. Staketen ska inte vara rymningssäkra, utan är till för att markera var gränsen är eller förhindra att bollar åker ut på vägen. Barnen ska klara av att hålla sin innanför gränsen själva.

    Många föräldrar till blivande f-klassbarn är oroliga (om det är första barnet) men pedagogerna förklarar och visar gränserna tydligt, och har extra koll på dem i början, så det går bra! Du behöver inte vara orolig!

  • Fritidsmamman

    Staket bör finnas för att skydda barn från hundar och katter t.ex.

    Där jag bor (mitt i ett villaområde) var det en hund som slet sig och sprang rätt in på skolgården och jagade barnen. Ett barn han inte undan och blev biten rätt i ansiktet.

    Jag vet att de även haft problem med katter som kommer in på skolan och rivs (springer efter och slår/river med tassarna på barnen).

  • sextiotalist
    Fritidsmamman skrev 2019-08-01 09:29:00 följande:

    Staket bör finnas för att skydda barn från hundar och katter t.ex.

    Där jag bor (mitt i ett villaområde) var det en hund som slet sig och sprang rätt in på skolgården och jagade barnen. Ett barn han inte undan och blev biten rätt i ansiktet.

    Jag vet att de även haft problem med katter som kommer in på skolan och rivs (springer efter och slår/river med tassarna på barnen).


    Eh, du vet väl att en katt utan problem tar sig över ett staket och hundar som kommer in och anfaller barn på en skolgård är inte ett så stort problem i Sverige.
  • sextiotalist
    Mammut01 skrev 2019-07-31 19:24:34 följande:

    Mitt barn ska snart börja förskoleklass men jag är bekymrad över hur sliten skolan är och brist på säkerhet i utemiljön! Skolan ligger centralt i ett litet samhälle, trafikerade vägar med lastbilar dagligen. Runt skolan har de ett lågt staket, bitvis av trä och viss del stål. Stålstaketet är trasigt på flera ställen så det är bara för små barn att traska genom det och det gränsar mot väg. Jag har räknat till att 4 grindar står öppen under skoltid, brukar själv stänga en när jag ofta går förbi skolan i annat ärende.
    Har tagit upp detta med både rektor (svarade inte på saken i mail) och lärare (svarade inte heller utan stirrade bara på mig och sa att de har rastvakter)
    Så kan man anmäla skolan(anonymt?) och vart vänder man sig för att anmäla egentligen?


    Att ha staket runt grundskolor är inte alls vanligt. Ingen av de skolor som sonen gått på har haft staket och inte någon av de skolor som jag passerar har staket. Jag tror inte ens att det finns något lagstöd så du kan klaga på detta.
  • Limajo
    Fritidsmamman skrev 2019-08-01 09:29:00 följande:

    Jag vet att de även haft problem med katter som kommer in på skolan och rivs (springer efter och slår/river med tassarna på barnen).


    Oj vilken bild jag fick i huvudet nu. ;)

    Men seriöst undrar man ju vad barnen gjorde mot katten för att få en sådan reaktion. Om det är sant överhuvudtaget.
  • Alexi

    De enda staket som finns på mina barns skola är mot stora vägen och runt fotbollsplan. Men det är inga inhängnande staket utan bara markeringar.

    Så det går inte att klaga på avsaknad av staket.

  • sextiotalist
    Limajo skrev 2019-08-01 09:39:02 följande:
    Oj vilken bild jag fick i huvudet nu. ;)

    Men seriöst undrar man ju vad barnen gjorde mot katten för att få en sådan reaktion. Om det är sant överhuvudtaget.
    Låter inte som ett normalt kattbeteende i varje fall.
Svar på tråden Hur anmäler man en skola?