• Barn16å18

svärföräldrar och barnvakt

Jag har barn på snart 2,5 år och 1år. som ja bara lämnat korta stunder, tex för frisör besök å liknade.

Känner inget behov av att lämna bort barnen för att ha egentid.

MEN mina svärföräldrar tjaaatar å då verkligen tjatar att vi ska komma och lämna det stora barnet där (40 min bilresa enkel väg.) för att sen åka tex in till stan (30 min) å göra ärrenden eller liknade å sen hämta igen å.sedan åka hem så 30 min +40 min till.

Helst vill de vi ska lämna honom över natt gärna hela helger. lilla tjejen bryr de sig knappt om förutom om hon är hos mej ifamnen "för hon är för mammig"tycker de (har de sagt sen hon var 4 mån...)

Jag har sagt till gång på gång att vi inte är intressade av sån här typ av barnvakt men de lyssnar inte, varken på mej eller min man.

de pratar till och med om att köpa en barnstol montera i deras bil så de kan hämta barnen. ????

Nu har de gått så långt att jag inte ens vill åka dit, för är vi där får jag knappt umgås med barnen, de går iväg med dem när jag kommer eller liknade, sist "råkade" de låsa in mej i huset när jag skulle hämta barnens tröjor till skogsprommenaden. ect.

folk runt omkring tycker jag ska vara tacksam som har svärföräldar som vill vara barnvakt å tycker jag ska lämna dem så ofta jag kan.

Övrreagerar jag eller??

Själv har jag åsikten att skaffar man barn ska man också ta hand om dem till 99%, undantag för bröllopsdagen för min del ;)

Nån som har några bra råd?

Mvh mamma som snart går i taket å bryter kontakten.

• Svar på tråden svärföräldrar och barnvakt
  • Anonym (Japp)
    Anonym (S) skrev 2019-08-02 15:21:46 följande:

Har inte du lagt ner din medverkan i tråden några gånger nu? Vad hände? Och svara gärna på varifrån du får alla dina antaganden om TS.

Jag har lagt ner men ni fortsätter ju citera. Jag antar på det jag läser som TS skriver.
  • Anonym (S)
    Anonym (Japp) skrev 2019-08-02 15:29:33 följande:

Jag har lagt ner men ni fortsätter ju citera. Jag antar på det jag läser som TS skriver.

Ändå svarar du inte på det som är riktat till dig, utan på helt andra inlägg?

Ok, rimligt att bara anta en massa utifrån så lite info. Särskilt när du antar att TS måste överdriva, le vara för att.

Sen så spelar det ingen roll vad farföräldrarna vill. Det är föräldrarna som bestämmer. Har du nåt problem med att det funkar så, eller vad är grejen?
  • Anonym (Japp)
    Anonym (S) skrev 2019-08-02 15:34:07 följande:

Ändå svarar du inte på det som är riktat till dig, utan på helt andra inlägg?

Ok, rimligt att bara anta en massa utifrån så lite info. Särskilt när du antar att TS måste överdriva, le vara för att.

Sen så spelar det ingen roll vad farföräldrarna vill. Det är föräldrarna som bestämmer. Har du nåt problem med att det funkar så, eller vad är grejen?

Jag har faktiskt, tack som frågar, problem med väldigt mycket i denna tråd. Men samtidigt inser jag hur fantastiskt lyckligt lottat mitt eget barn är som har helt fantastiska mor&farföräldrar. Det finns inget tvång och inte heller eget behov av att vara utan mitt barn men att se glädjen hos honom när de kommer för att hämta honom på både länga o kortare utflykter o äventyr, det är för MIG som förälder guld värt.
  • Lilla Gs mamma
    Anonym (Japp) skrev 2019-08-02 15:45:20 följande:

Jag har faktiskt, tack som frågar, problem med väldigt mycket i denna tråd. Men samtidigt inser jag hur fantastiskt lyckligt lottat mitt eget barn är som har helt fantastiska mor&farföräldrar. Det finns inget tvång och inte heller eget behov av att vara utan mitt barn men att se glädjen hos honom när de kommer för att hämta honom på både länga o kortare utflykter o äventyr, det är för MIG som förälder guld värt.

Ja, då är du, liksom jag, lyckligt lottad. Men så är det ju inte för alla. Oavsett varför relationen mellan föräldrar och deras föräldrar inte fungerar är det barnet som påverkas. Men ibland kanske det bästa för barnet är att inte ha en relation till mor- eller farföräldrar alls. Vi vet ju egentligen inte alls vad som är sant i TS fall, utan kan vara gå på vad hon skriver.
  • Anonym (anna)

Har inte läst alla andra svar i tråden än, så jag kanske inte kommer med något nytt nu men skriver ändå. 

I slutändan är det ju du och dina barns pappa som bestämmer, såklart. Men jag tycker verkligen att du borde överväga att släppa in svärföräldrarna lite mer. Jag har (tyvärr) inga barn själv, men jag har ju varit barn, och har alltid haft en väldigt nära relation till mina far- och morföräldrar. Överlag är jag nära hela min släkt, särskilt från mammas sida (mostrar och kusiner) och det har gett mig mycket i livet, både när jag var liten och nu som äldre. Vi (jag och mina syskon) tillbringade mycket tid hos mormor, morfar, farmor och farfar och hos mina mostrar. Jag tror inte att vi hade varit lika nära dem om vi inte hade varit där så ofta när vi var barn, sovit över där och så vidare. Varför vill du inte möjliggöra den sortens kontakt för dina barn och svärföräldrar? Varför är det så viktigt att du måste ta hand om barnen 99% av tiden? Kan det vara så att du känner att du inte duger som förälder om du låter andra umgås med dina barn? Får du dåligt samvete om du eventuellt t.o.m. tycker att det är lite skönt att vara utan barn någon kväll/helg? 

Du måste inte svara på de frågorna här, men om jag hade varit du hade jag nog funderat över dem i alla fall. 

• Anonym (S)
    Anonym (Japp) skrev 2019-08-02 15:45:20 följande:

Men hur står det till med läsförståelsen egentligen?
  • Anonym (S)
    Anonym (anna) skrev 2019-08-02 16:00:54 följande:

Har inte läst alla andra svar i tråden än, så jag kanske inte kommer med något nytt nu men skriver ändå. 

I slutändan är det ju du och dina barns pappa som bestämmer, såklart. Men jag tycker verkligen att du borde överväga att släppa in svärföräldrarna lite mer. Jag har (tyvärr) inga barn själv, men jag har ju varit barn, och har alltid haft en väldigt nära relation till mina far- och morföräldrar. Överlag är jag nära hela min släkt, särskilt från mammas sida (mostrar och kusiner) och det har gett mig mycket i livet, både när jag var liten och nu som äldre. Vi (jag och mina syskon) tillbringade mycket tid hos mormor, morfar, farmor och farfar och hos mina mostrar. Jag tror inte att vi hade varit lika nära dem om vi inte hade varit där så ofta när vi var barn, sovit över där och så vidare. Varför vill du inte möjliggöra den sortens kontakt för dina barn och svärföräldrar? Varför är det så viktigt att du måste ta hand om barnen 99% av tiden? Kan det vara så att du känner att du inte duger som förälder om du låter andra umgås med dina barn? Får du dåligt samvete om du eventuellt t.o.m. tycker att det är lite skönt att vara utan barn någon kväll/helg? 

Du måste inte svara på de frågorna här, men om jag hade varit du hade jag nog funderat över dem i alla fall. 

Men ta det lite lugnt nu. Barnet är 2.5år. Det kommer inte att få en sämre relation till sina släktingar för att det inte sover över hos dem än.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (S) skrev 2019-08-02 17:15:44 följande:

Men hur står det till med läsförståelsen egentligen?

Åh, tack som frågar, det är helt fantastiskt bra! Hur är det själv?
  • Anonym (anna)
    Anonym (S) skrev 2019-08-02 17:17:36 följande:
    Men ta det lite lugnt nu. Barnet är 2.5år. Det kommer inte att få en sämre relation till sina släktingar för att det inte sover över hos dem än.
    Vi kanske tolkade trådstarten lite olika. Ts skriver att hon är av "åsikten att skaffar man barn ska man också ta hand om dem till 99%, undantag för bröllopsdagen för min del", och den meningen gav mig intrycket att hon överlag inte är förtjust i idén att låta andra umgås längre stunder (t.ex. nätter) med barnen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Japp) skrev 2019-08-02 17:28:00 följande:

Åh, tack som frågar, det är helt fantastiskt bra! Hur är det själv?

I så fall kanske du kan svara på det man faktiskt frågar dig och inte börja yra om nåt annat.
  • Anonym (S)
    Anonym (anna) skrev 2019-08-02 17:28:44 följande:

Vi kanske tolkade trådstarten lite olika. Ts skriver att hon är av "åsikten att skaffar man barn ska man också ta hand om dem till 99%, undantag för bröllopsdagen för min del", och den meningen gav mig intrycket att hon överlag inte är förtjust i idén att låta andra umgås längre stunder (t.ex. nätter) med barnen.

"Att ta hand om" och "umgås med" ser jag som olika saker. Sen ser inte jag några konstigheter i att man vill umgås med sina barn när de är så små. Men de kanske är svårt att sätta sig in i hur det är om man inte har barn själv.

Dessutom behöver man inte sova över själv hos andra för att få en bra relation till dem. Och varför ska en 2.5 åring behöva sova borta bara för att andra vuxna vill det?
  • Anonym (Japp)
    Anonym (S) skrev 2019-08-02 18:53:26 följande:

"Att ta hand om" och "umgås med" ser jag som olika saker. Sen ser inte jag några konstigheter i att man vill umgås med sina barn när de är så små. Men de kanske är svårt att sätta sig in i hur det är om man inte har barn själv.

Dessutom behöver man inte sova över själv hos andra för att få en bra relation till dem. Och varför ska en 2.5 åring behöva sova borta bara för att andra vuxna vill det?

Fast hur är det nu med läsförståelsen??? TS skrev ju att hon inte ens vill att svärisarna ska ta hand om barnen så hon kan göra ärende? Så natt eller en timme mitt på dagen verkar ju spela mindre roll då. Dessutom säger TS emot sig själv då hon inte behöver egentid men lämnar bort barnen försatt gå till frisören, vad är egentid om inte frisörbesök?
Svar på tråden svärföräldrar och barnvakt