• Orkide

    Vad ska ett barn kunna i åk 1

    Vad ska ett barn kunna i åk 1 för att ha godkänt i engelska?

    Min son tycker det är pinsamt med engelska och vågar inte riktigt prata engelska i skolan. Men stenciler och annat gör han korrekt. Men läraren har satt honom som icke godkänd på något i engelskan!!

  • Svar på tråden Vad ska ett barn kunna i åk 1
  • Anonym (X)

    Åk 1? Som när man är 7 år? Då får man inte betyg.

    Dessutom har inte skolorna börjat än, vänta till nästa vecka och prata med läraren om vad hen menat.

  • Orkide
    Anonym (Lärare) skrev 2019-08-05 18:44:59 följande:

    När såg ni färgen, när uppdateras det? När hade ni senast utvecklingssamtal?

    Ta det lite lugnt, ta ett djupt andetag. Det är en röd markering av alla omdömen som kommit in, och ditt barn har flera år på sig att uppnå grönt, för att inte tala om att det skapar betygshets hos barnet att reagera för starkt på en sån här sak. Det är inte värt det, inte för fem öre.


    Det uppdaterades i juni efter skolavslutningen. Jag såg det igår. Utv samtalet var i mars.

    Jag har inte pratat med sonen om det utan det har jag hållt för mig själva och till pappan. Det ser vara så hemskt ut i hans ?betyg? där när han faktiskt är duktig på engelska. Han vågar bara inte tala det högt. Å att den röda förklaringen lyder att barnet inte uppnått målen..
  • Orkide
    Anonym (X) skrev 2019-08-05 19:13:31 följande:

    Åk 1? Som när man är 7 år? Då får man inte betyg.

    Dessutom har inte skolorna börjat än, vänta till nästa vecka och prata med läraren om vad hen menat.


    Ska göra det.
  • Anonym (Lärare)
    Orkide skrev 2019-08-05 20:00:28 följande:
    Det uppdaterades i juni efter skolavslutningen. Jag såg det igår. Utv samtalet var i mars.

    Jag har inte pratat med sonen om det utan det har jag hållt för mig själva och till pappan. Det ser vara så hemskt ut i hans ?betyg? där när han faktiskt är duktig på engelska. Han vågar bara inte tala det högt. Å att den röda förklaringen lyder att barnet inte uppnått målen..
    Vad sas om hans engelska på utv.samtalet? Jag tänker att om det var så illa borde det ha tagits upp då.

    Som sagt, han har flera år på sig att uppnå målen. Rom byggdes inte på en dag.
  • Orkide
    Anonym (Lärare) skrev 2019-08-05 20:48:12 följande:

    Vad sas om hans engelska på utv.samtalet? Jag tänker att om det var så illa borde det ha tagits upp då.

    Som sagt, han har flera år på sig att uppnå målen. Rom byggdes inte på en dag.


    Läraren sa att han är blyg att tala engelska men att han klarar allt det skriftliga galant.
  • Anonym (lugn)

    Det finns inga egna mål för undervisningen i åk 1 utan man jobbar mot målen i åk 3. Lärarna är skyldiga att dokumentera varje elevs process mot målen från start men det är alltså målen i åk 3 som man mäter mot. 

    Det är väldigt vanligt att man har rödmarkerade områden i åk 1 (och i åk 4 när man istället jobbar mot 6:ans mål) helt enkelt eftersom man inte hunnit gå igenom allt som eleverna behöver kunna och visa att dom kan än. 

    Om en lärare är orolig för att en elev inte kommer att nå målen så ska hen skyndsamt berätta detta för vårdnadshavare samt göra upp en plan för hur eleven ska nå målen. Alltså borde ni hört något om det fanns oro. 

    Självklart kan ni dubbelkolla med läraren för att veta säkert, men jag skulle tro att hen bara varit duktig och markerat hur ert barn ligger till i alla olika ämnen - trots att det är en bra bit kvar till vårterminen i trean. 

  • Anonym (Hej)
    Orkide skrev 2019-08-05 18:28:54 följande:

    Det är bara rödmarkerad. Får ta och prata med läraren. Blir bara arg när hon inte talat om detta med oss


    Som lärare vill jag bara skriva att olika skolor och olika kommuner har olika upplägg. På en del skolor är det strikt att läraren ENDAST får klicka i ett omdöme i en färgskala, på andra skolor ska läraren skriva en förklarande text, medan på en tredje skola ska läraren använda sig av tre sammanfattande ord. Så förutsätt inte att läraren slarvat. Det är ofta väldigt reglerat på varje skola/kommundel om vad och hur info ska kommuniceras till föräldrarna.

    En lärare ska göra en slags bedömning för att se om han uppfyller de krav/mål som finns hans ålder. Alltså fortsätter han att arbeta på det sätt han gjort detta år så kommer han inte utvecklas i den takt som det är tänkt. OBS att detta inte är en lärares personliga åsikt, utan hen har tydliga riktlinjer från Skolverket att följa. Uppfyller inte ett barn kriterierna för en aktuell årskurs så gör hen inte det, oavsett vad man tycker om det (som förälder eller som lärare).

    Slutligen vill jag bara skriva att om jag vore i dina skor skulle jag skriva ett trevligt frågande mail till läraren. Skriv inte att du är arg för att du inte har fått information. Läraren kan ha lämnat all info hen är behörig att göra. Frågar en förälder efter mer info ska detta såklart alltid ges, så maila och skapa en dialog så löser det sig.

    Lycka till.

    Ps. Prata med din son när du fått svar från läraren, så att han vet att du vet att han måste prata engelska eller vad det nu är som saknas.
  • Anonym (Hej)

    Ps. Ursäkta jätterörigt inlägg! Jag skriver med en ammande bebis och en snarkande mops i knät och hann inte läsa igenom vad jag skrev.

    Jag hoppas det löser sig för er, det brukar göra det. Toppen tycker jag att du lyfter frågan redan i åk 1, många föräldrar är tysta fram till åk 8-9.

  • mammalovis
    Orkide skrev 2019-08-05 22:13:10 följande:
    Läraren sa att han är blyg att tala engelska men att han klarar allt det skriftliga galant.
    Men då har det ju redan tagits upp på utvecklingssamtalet och ni har fått reda på risken om det påtalats att han är för blyg för att prata. I år 1 är det ju den talade engelskan som är viktigast. Skriva av enkla ord eller dra streck från ord till bild är ju inte så svårt. Sedan kanske inte läraren har kommunicerat att han måste prata engelska för att ha uppnått målen i år 1. Men då vet ni ju redan vad ni har att jobba på. 

    Sedan är det väl bättre att ni redan nu vet vad han måste jobba på, än att han grönmarkerats nu och blir röd först i 3:an.
  • Orkide
    mammalovis skrev 2019-08-06 12:37:46 följande:

    Men då har det ju redan tagits upp på utvecklingssamtalet och ni har fått reda på risken om det påtalats att han är för blyg för att prata. I år 1 är det ju den talade engelskan som är viktigast. Skriva av enkla ord eller dra streck från ord till bild är ju inte så svårt. Sedan kanske inte läraren har kommunicerat att han måste prata engelska för att ha uppnått målen i år 1. Men då vet ni ju redan vad ni har att jobba på. 

    Sedan är det väl bättre att ni redan nu vet vad han måste jobba på, än att han grönmarkerats nu och blir röd först i 3:an.


    Sen när betyder blyg = att man inte uppnår målen...
  • Orkide
    Anonym (Hej) skrev 2019-08-05 23:48:33 följande:

    Ps. Ursäkta jätterörigt inlägg! Jag skriver med en ammande bebis och en snarkande mops i knät och hann inte läsa igenom vad jag skrev.

    Jag hoppas det löser sig för er, det brukar göra det. Toppen tycker jag att du lyfter frågan redan i åk 1, många föräldrar är tysta fram till åk 8-9.


    Tack jag förstår vad du menar. Kände mig bara bombarderad med massa ej uppfyllda mål från ingenstans. Ska ta detta med läraren när hon och vi är tillbaka från semestern.
  • AndreaBD
    Orkide skrev 2019-08-05 22:13:10 följande:
    Läraren sa att han är blyg att tala engelska men att han klarar allt det skriftliga galant.
    Det är nog viktigt att inte göra en stor grej av det. Annars finns det risk att han fastnar i att han inte vågar prata det. 

    Jag är visserligen engelskalärare på högstadiet, men jag försöker ändå komma på något...... Jag skulle kunna tänka mig att det han skulle behöva är ett naturligt sammanhang där han ser er föräldrar kommunicera på engelska. Kan du bjuda in någon hem till er som pratar engelska`? Kräv sedan inte att sonen ska kommunicera med dem, utan det får räcka att han ser att ni gör det. 

    Alla tillfällen då han skulle kunna behöva kommunicera lite på engelska - eller se andra göra det - är förstås bra. Var bara försiktig så att det inte blir för onaturligt, att han ser syftet bakom. 

    Du känner förstås ditt barn bäst. Du får själv avgöra om det vore en bra idé att säga till honom som det är: Att det räknas som om man inte kan alla delar om man inte visar dem i skolan. Det är ju stor risk att det har en negativ påverkan om man säger att han inte är godkänd (då han är ganska liten fortfarande). Men du känner honom bäst. Om du tror att han då får upp någon slags tävlingsinstinkt och vill visa att han kan, då kan det ju vara läge att säga det. 

    Du kan förstås göra läxor med honom, förhoppningsvis får dem muntliga läxor också, eller ska repetera något som de läst, så att du kan vänja honom lite mer vid någon slags fråga-och-svar-träning. Då kan det lossna på lektionen också om han ska göra det med någon klasskamrat. Undvik däremot att säga framför honom att läraren borde ha godkänd honom ändå. Annars tror han att han kan slippa resten av skoltiden. 
  • mammalovis
    Orkide skrev 2019-08-06 13:28:14 följande:
    Sen när betyder blyg = att man inte uppnår målen...
    Blyg tolkar jag som att han inte vågar prata, d v s det finns för lite att bedöma eller också pratar han kanske inte alls. Hur har du tolkat att han är blyg?

    I ena klassen som jag har hört ha engelska är det mycket att alla får göra samma dialog i kedja inför klassen. T ex Hello! My name is ... What is your name?
  • Anonym (Lärare)
    Orkide skrev 2019-08-06 13:28:14 följande:
    Sen när betyder blyg = att man inte uppnår målen...
    Det säger ju liksom sig självt. Om jag ska bedöma elevernas förmåga till talat språk och eleven knappt öppnar munnen... Ja, då blir den ju underkänd.
  • Anonym (Alex)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-08-06 22:44:11 följande:

    Det säger ju liksom sig självt. Om jag ska bedöma elevernas förmåga till talat språk och eleven knappt öppnar munnen... Ja, då blir den ju underkänd.


    Men barnet har väl rätt att få visa sin kunskap i mindre forum än framför hela klassen eller ska inte undervisningen individbaseras för olika personligheter
  • AndreaBD
    Anonym (Alex) skrev 2019-08-13 08:45:33 följande:
    Men barnet har väl rätt att få visa sin kunskap i mindre forum än framför hela klassen eller ska inte undervisningen individbaseras för olika personligheter
    Och det har läraren säkert också försökt. Uppenbarligen har det inte heller fungerat.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Alex) skrev 2019-08-13 08:45:33 följande:
    Men barnet har väl rätt att få visa sin kunskap i mindre forum än framför hela klassen eller ska inte undervisningen individbaseras för olika personligheter
    Nu är det ju så att det finns gränser för hur tillmötesgående man kan vara. Just för engelska är det helt ok att sitta på tu man hand med läraren och ha ett samtal men jag undervisar också i svenska och där står det uttryckligen att man ska kunna tala inför "grupp" (luddigt begrepp, men men). Hur som helst, i detta fall uppfattar jag det som om eleven knappt pratar alls och då har man inte något underlag att göra en vettig bedömning ens.

    Att man individanpassar undervisningen efter elevers behov innebär dock inte att man skräddarsyr utifrån elevens önskemål t ex, särskilt som detta ibland kan hålla tillbaka eleven från utveckling eller att det kanske inte stämmer med kunskapskraven (som nämndes ovan) eller att undervisning är något slags smörgåsbord där elever får välja och vraka.
Svar på tråden Vad ska ett barn kunna i åk 1