• Anemone

    Är det verkligen vanligt att kunna läsa innan första klass?

    Jag har en dotter på snart sju som har gått i förskoleklass och nu ska börja första klass.


    Har hört att det flera jämnåriga som redan kan läsa och skriva. Är det verkligen vanligt? Jag vill minnas att det endast var någon enstaka när jag började skolan.


    Min dotter längtar efter att kunna läsa och är verkligen intresserad. Hon har tränat med "lära läsa och skriva" böcker och appar hemma  och kan nu namnet på de flesta bokstäverna, men inte ljuda dem. Sitt eget namn har hon kunnat skriva sedan flera år sedan. 


    Känner mig nu lite stressad, men det måste väl vara många fler som inte kan läsa?

  • Svar på tråden Är det verkligen vanligt att kunna läsa innan första klass?
  • Anemone
    PH76 skrev 2019-08-18 10:43:04 följande:

    Jag är också lite stressad, min kille kan inte (och är inte intresserad), medans de flesta andra i hans klass läser rätt bra.


    Fast min dotter är verkligen intresserad och vill lära sig. Vi började träna lite för ett par år sedan, helt utan press och på hennes villkor. På förskolan sa de att hon var så duktig med bokstäver och nog skulle få väldigt lätt för sig i skolan.

    Vi får väl fortsätta träna på bokstäverna. Har tränat mycket med Poio senaste året och tycker själv att det det går lättare och lättare att hitta rätt bokstav för varje ny omgång.
  • Värduren

    Tipps som fick höra från skolan är att läsa mycket för ditt barn istället för att bara lära de bokstäver och läsning.

    Det bidrar till deras utveckling.

    Barn älskar att vuxna läser för dem, och de verkar inte tröttna på det.

  • Sasu

    jag kunde skriva och prata flytande engelska när jag började i 1an. satt alltid med min bror när han gjorde sina engelska läxor, så lärde mig därigenom. kunde dock inte skriva på svenska.

  • Anemone

    Nu ska de börja med läsläxor i skolan. Känns som de går väldigt fort fram. Nog hade jag läsläxor också, men jag minns inte när vi började. Terminen har ju nyss börjat.


    De menar alltså att föräldern ska läsa för barnet som och ska lära sig texten utantill?

    Ska de inte lära sig bokstavsljuden och att ljuda först? 


     

  • Barbro45

    Min äldste kunde kunde bokstäverna och läsa ett fåtal ord när han började första klass. Han gillade att lära sig ord så han övade gärna hemma, lillebror 1 1/2 år yngre hängde på och kunde läsa rätt bra när han började. Jag har förstått av vänner att det inte är helt ovanligt att yngre syskon lär sig av äldre.

  • isolande

    Verkar vara väldigt varierande.

    Båda mina barn kunde läsa sista året på dagis när de var 5. Vi har aldrig "tränat" dem utan de hade väldigt bra personal på förskolan som satsade på läslust och böcker. I förskoleklassen läste de böcker typ LasseMaja och serietidningar. Kusinerna. å andra sidan, kan ljuda fram ord, men läser inta alls obehindrat ännu i första klass.

  • Pastime

    Jobbar med barn med funktionsvariationer och vissa med diagnoser inom AST kan läsa i förskoleålder. Detta har jag alltså bevittnat med egna ögon :)

  • Pastime

    Jaha förlåt, frågan var om det var vanligt. Nej, det varierar. Inget att stressa över, dom flesta lär sig att läsa i förskoleklass och i ettan tar det fart! Annars ska man fångas upp av spec-pedagog och få extra läs-hjälp :)

  • Ellie
    Anemone skrev 2019-10-03 11:54:46 följande:

    Nu ska de börja med läsläxor i skolan. Känns som de går väldigt fort fram. Nog hade jag läsläxor också, men jag minns inte när vi började. Terminen har ju nyss börjat.

    De menar alltså att föräldern ska läsa för barnet som och ska lära sig texten utantill?

    Ska de inte lära sig bokstavsljuden och att ljuda först? 

     


    Gick de inte igenom bokstäver och bokstavsljuden i förskoleklass?

    Min dotter har haft läsläxa sedan terminsstart (går i 1an). De har 4 sidor per vecka. Det finns två böcker - en med lite text och en med lite mer, beroende på hur bra de läser. Tanken är att barnen skall läsa efter sin förmåga. Någon kan läsa allt, någon läser ett ord per sida och följer med när föräldern läser osv. Ju fler gånger man övar på samma text, desto lättare blir det.
  • persikofjaril

    Min dotter, som går i ettan nu, lärde sig under sista terminen på förskolan, så hon kunde redan läsa när hon började förskoleklass förra hösten. Men de sa på ett utvecklingssamtal att det varierar en del i klassen med läskunnighet, så det verkar ju vara väldigt olika. 

    Jag tror inte du behöver vara orolig, ts, din dotter kommer snart lära sig.

  • cosinus
    Anemone skrev 2019-10-03 11:54:46 följande:

    Nu ska de börja med läsläxor i skolan. Känns som de går väldigt fort fram. Nog hade jag läsläxor också, men jag minns inte när vi började. Terminen har ju nyss börjat.


    De menar alltså att föräldern ska läsa för barnet som och ska lära sig texten utantill?

    Ska de inte lära sig bokstavsljuden och att ljuda först? 


     


    Jo det har gått väldigt fort fram i mina barns klasser också. 

    Min äldsta kunde läsa lite när hon började skolan. Men vi fick slita rejält med läxorna första året. Tog enorm tid för henne att ljuda sig igenom. Samma för min trea, han är dessutom galet tävlingsinriktad så han ville ha svårare läxor (som kompisarna) fast han inte orkade med det och satt och grät hemma. Fick lägga upp en mer rimlig plan med fröken :)

    Min två och fyra kunde läsa bra när de började, så otroligt mycket skönare. Det var aldrig jobbigt med läsläxorna för de två barnen.

    Började också med att ljuda när jag var barn men man jobbar tydligen inte så längre.
  • Anemone
    Ellie skrev 2019-10-03 15:27:24 följande:
    Gick de inte igenom bokstäver och bokstavsljuden i förskoleklass?

    Min dotter har haft läsläxa sedan terminsstart (går i 1an). De har 4 sidor per vecka. Det finns två böcker - en med lite text och en med lite mer, beroende på hur bra de läser. Tanken är att barnen skall läsa efter sin förmåga. Någon kan läsa allt, någon läser ett ord per sida och följer med när föräldern läser osv. Ju fler gånger man övar på samma text, desto lättare blir det.

    Jo, det är klart de gick igenom bokstäverna och bokstavsljuden i förskoleklassen. Vi har tränat hemma också sedan ett par år tillbaka, men lite sporadiskt då och då utan press. 


    Kan namnet på de flesta bokstäverna, men har svårare med ljuden, gissar oftast.

  • Trädgårdsland

    Börja prata mer om hur bokstäverna låter i stället. Skippa att läsa, satsa på att skriva i stället.

    Tex köp in bokstavsmagneter och sätt på kylskåpet. Lek med dessa, skriv era namn och korta ord sakta medan du ljudar.

    Skriv handlingslistor, sakta ljudande.

    Skriv meddelanden till någon annan i familjen, eller ett vykort eller sms. Ljuda medan ni gör det.

    Det är lättare att skriva än att läsa. Finns en bra app som heter skolstil tror jag, där ipaden ljudar medan man skriver bokstäverna.

  • Anemone
    Trädgårdsland skrev 2019-10-05 21:19:21 följande:

    Börja prata mer om hur bokstäverna låter i stället. Skippa att läsa, satsa på att skriva i stället.

    Tex köp in bokstavsmagneter och sätt på kylskåpet. Lek med dessa, skriv era namn och korta ord sakta medan du ljudar.

    Skriv handlingslistor, sakta ljudande.

    Skriv meddelanden till någon annan i familjen, eller ett vykort eller sms. Ljuda medan ni gör det.

    Det är lättare att skriva än att läsa. Finns en bra app som heter skolstil tror jag, där ipaden ljudar medan man skriver bokstäverna.


    Allt det där gör vi edan flera år. Bokstavsformeratt leka med i lera. Läser både kapitelböcker och" lära läsa böcker"
  • Anemone
    Trädgårdsland skrev 2019-10-05 21:19:21 följande:

    Börja prata mer om hur bokstäverna låter i stället. Skippa att läsa, satsa på att skriva i stället.

    Tex köp in bokstavsmagneter och sätt på kylskåpet. Lek med dessa, skriv era namn och korta ord sakta medan du ljudar.

    Skriv handlingslistor, sakta ljudande.

    Skriv meddelanden till någon annan i familjen, eller ett vykort eller sms. Ljuda medan ni gör det.

    Det är lättare att skriva än att läsa. Finns en bra app som heter skolstil tror jag, där ipaden ljudar medan man skriver bokstäverna.


    Allt det där gör vi redan flera år. Bokstavsformer att leka med i lera. Läser både kapitelböcker och" lära läsa böcker" där jag ljudan och följer med med fingret.. Olika appar med bokstäver, bokstavsljud och ljudning. Pysselböcker" lära läsa skriva" Skriver berättelser genom att diktera för mig som skriver ner på annat papper (samtidigtsom jag ljudar såklart) sedan skrivit av detta.

    Har aldrig pressat utan gjort det på lekfullt sätt. Började intressera sig för bokstäver och kunde "läsa" skyltar som Ikea och Coop vid fyraårsåldern.

    Intresserat ha varit med stor glädje. Sedan skolstarten är hon mer ledsen då många redan kan ljuda och tom läsa. Hon tycker att det inte känns som att hon lär sig något, alldeles för högt tempo i skolan.
  • Anemone

    Har varit på utvecklingssamtal nu. Läsläxan ska gå till så att jag läser högt och dottern ska upprepa meningarna efter.. Om och om igen tills hon kan texten utantill och kan låtssasläsa.


    VI ska också träna på bokstäverna. Jag vet inte riktigt hur?Hon tycker inte alls det är kul längre.


    Vi har som sagt tränat de stora bokstäverna i drygt tre år, men  sedan skolstarten tycker jag hon kan färre, glömmer och blandar ihop mer. De små har vi bara tränat ett drygt ett år och där kan hon bara några.


    Jag har slut på idéer, känns som det ligger på mig att lära mitt barn läsa.  Är det verkligen rätt metod att lära in text utantill? Man lär sig väl inte ljuda på så sätt?


    Appen Poio har vi kört så många omgångar (gjort klart boken och börjat om) så att hon har tröttnat på den. Säger själv att hon inte tycker hon lärt sig något. När jag observerar så har jag sett att hon mest gissar. 


     

  • Ellie
    Anemone skrev 2019-10-10 19:31:08 följande:

    Har varit på utvecklingssamtal nu. Läsläxan ska gå till så att jag läser högt och dottern ska upprepa meningarna efter.. Om och om igen tills hon kan texten utantill och kan låtssasläsa.


    VI ska också träna på bokstäverna. Jag vet inte riktigt hur?Hon tycker inte alls det är kul längre.


    Vi har som sagt tränat de stora bokstäverna i drygt tre år, men  sedan skolstarten tycker jag hon kan färre, glömmer och blandar ihop mer. De små har vi bara tränat ett drygt ett år och där kan hon bara några.


    Jag har slut på idéer, känns som det ligger på mig att lära mitt barn läsa.  Är det verkligen rätt metod att lära in text utantill? Man lär sig väl inte ljuda på så sätt?


    Appen Poio har vi kört så många omgångar (gjort klart boken och börjat om) så att hon har tröttnat på den. Säger själv att hon inte tycker hon lärt sig något. När jag observerar så har jag sett att hon mest gissar. 


     


    Jag är inte på något vis expert på barn/språk/läsning/inlärning, men jag tycker att hon "borde" kunna lite mer om ni nu tränat såpass mycket som du beskrivit i tråden. Har du funderat på om hon skulle kunna ha någon form av dyslexi? Läs gärna på lite och fundera över om det kan stämma på henne, och jobba i så fall för att få till en utredning så snart som möjligt. Naturligtvis kan hennes läsning vara helt normal för åldern, men det skadar inte att i alla fall fundera kring vad det är som gör det svårt för henne.

    Nej, jag tycker personligen inte det är en bra idé att hon bara lär sig upprepa utantill. Hon behöver i alla fall följa med i texten när du läser så hon ser sambandet mellan bokstav, ljud och ord.
  • Anemone

    Jag har nu fått information från skolan att jag oroat mig i onödan.
    Att kunna alla bokstäver och dess ljud samt att kunna ljuda enkla ord är målet i slutet av årskurs 1. 

Svar på tråden Är det verkligen vanligt att kunna läsa innan första klass?