LaserFrida skrev 2019-09-16 19:26:32 följande:
Tack! Känns overkligt, läskigt och fantastiskt!
Ja vi har funderat lite på det där redan, har sagt att min sambo måste vara hemma åtminstone 2 månader med mig i början!
Och vi hade sedan innan infört köpfri period just för att vi behövde spara pengar inför att vi skulle bli gravida. Vi trodde ju dock att det skulle ta mycket längre tid att bli gravida än vad det gjorde...

Men det löser sig!
Jag försöker läsa på så mycket som möjligt ( på gott och ont eftersom människor har en tendens med att dela med sig när det går dåligt) för att försöka skapa ordning i mitt inre kaos. Det har pendlat lite de senaste dagarna och räknar väl med att det kommer att fortsätta så!
Kämpa på!
Vi var hemma 3 månader tillsammans med varje barn (ett barn per graviditet) så jag hade satsat på minst 4-5 mån om jag hade fått tvillingar...
Sen jobbade vi 50-80 % tillsammans länge (tex 0 % + 50 %, sen 40 % + 40 % så vi hade onsdagen hemma tillsammans båda), typ till barnet var 1 - 1,5 år, sen ökade vi till ca 120 - 140 % tillsammans (tex 60 % + 60% eller 50 % + 80 %) så det inte blev så långa dagar.
Med sista barnet när vi hade fler barn hemma, efter förskolan/skolan, så prioriterade vi faktiskt att ha ledig tid tillsammans även när vi jobbade mer än 100% tillsammans, så vi saxade inte in absurdum och höll barnen hemma heltid, utan jobbade lite samma tider = var hemma en hel del tillsammans även om vi jobbade en del.
Tex om vi jobbade 60% vars så var vi ändå lediga onsdagen tillsammans = 20 % lediga tillsammans , övriga 20 % tog vi lite som det passade på jobbet men vi tog vars en halvdag i samband med helgen dvs fredag eller måndag. SÅ då kunde vi ta 3 halvdagar vars över helgen tex fre + lör + sön och sen en halvdag på onsdagen = hade skyddat SGI'n och ändå varit lediga på samma dag med samma barn.
Så man kan pussla!