• modesty74

Betala hemma student. Vad tycker ni?

Hej! Min 19-åriga dotter bor fortfarande hemma. Jobbar och läser matematik ett år, sen läkarlinjen. Hon får ut en lön på 8-10000:-/mån efter skatt. Hur mycket är lämpligt att hon ger mig i hyra för ett rum på 10 kvm + egen toalett m. dusch? Jag har själv en ekonomi som är på bristningsgränsen kan tilläggas. Bor i en 5:a på 116 kvm, hyra 9400:- Dottern själv tycker att ?det kostar väl inget för dig att jag bor kvar?. Hur förklarar man bäst och vad är rimligt?

• Svar på tråden Betala hemma student. Vad tycker ni?
  • Lånehajen

Ni kan eventuellt ses som försörjningspliktiga ännu, se bl.a NJA 1990 s. 49 II. Dock blir det isåfall en bedömning av ert individuella fall så ingen här kan nog ge ett säkert svar.

• neverpreggo
    modesty74 skrev 2019-08-21 11:36:56 följande:

Kan tillägga att pappan (vi är separerade) ändå ger henne 2073:-/mån i underhållsstöd. Det kommer han göra så länge hon bor ?hemma? (hos mig), säger han. Men nu tycker dottern ändå inte att hon skall betala något hemma, trots lön och underhållsstöd från pappan. Vet varken ut eller in och ingen har slängt ut någon. Jag bjuder fortf på boendet, mobilen, försäkringar, mat samt sparar fort 300:-/mån till henne (gjort det sen hon föddes). Men frågan är alltså om jag skall fortsätta ?stå för allt?. Och försörjning är ju inte bara boende, mat etc, utan mobil, försäkringar, fackavgift, busskort mm.

Den lönen och ändå stöd från pappan? Gah. Klart att dottern ska betala hemma + försäkring och mobil samt att du inte ska spara åt henne längre om hon beter sig såhär när du behöver pengarna. Din dotter har mer i inkomst än vad jag har och jag bor själv...
  • rosyribbons

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du satt dig ner med dottern och visat på hur mycket du faktiskt lägger ut för hyra, el, bredband, telefon etc? Hon är ju trots allt 19 och verkar vara rätt klipsk ändå, men hon kanske inte har insett just hur mycket pengar som går åt? Det är ju inte alltid lätt om man inte har haft ett eget boende och sett siffrorna svart på vitt. Om du dessutom bara har en inkomst och fler barn att ta hand om är det ju inte mer än rätt att hon betalar lite för sig.

• Limajo

Jag tycker absolut att hon kan stå för sin del av kostnaderna.

Räkna ut vad det blir om hon står för hela hyran för sitt rum och badrum plus 1/6-del av de gemensamma ytorna hon använder (visst var det 6 personer i hushållet?). Lägg på 1/6 av övriga kostnader för boendet (hemförsäkring, el etc). Lägg på en liten slant för förbrukningsvaror som hon använder. Visa henne uträkningen, eller ännu bättre gör den tillsammans!

• Åsa

12-13000 netto i månaden och inga krav på att betala hemma låter väldigt generöst, och direkt dumt om föräldern själv går på knäna ekonomiskt. Om jag själv inte har några marginaler skulle jag knappast acceptera att försörja vuxna barn som kunde spara eller slösa de summorna. Vare sig barnet läser en liten strökurs på Komvux eller ej. Om ett år läser barnet på heltid och kanske inte har de inkomsterna. Hur ska försörjningen lösas då?

• Kverulant67
    modesty74 skrev 2019-08-21 11:36:56 följande:

Kan tillägga att pappan (vi är separerade) ändå ger henne 2073:-/mån i underhållsstöd. Det kommer han göra så länge hon bor ?hemma? (hos mig), säger han. Men nu tycker dottern ändå inte att hon skall betala något hemma, trots lön och underhållsstöd från pappan. Vet varken ut eller in och ingen har slängt ut någon. Jag bjuder fortf på boendet, mobilen, försäkringar, mat samt sparar fort 300:-/mån till henne (gjort det sen hon föddes). Men frågan är alltså om jag skall fortsätta ?stå för allt?. Och försörjning är ju inte bara boende, mat etc, utan mobil, försäkringar, fackavgift, busskort mm.

Det här låter ju bara värre och värre!
    Klart som fasen u.h-bidraget skal gå till dej och ingen annan! Sedan blir det också riktigt illa! Du står alltså även för hennes mobil trots att hon har en inkomst?

Vad tusan, går bara hennes inkomster till rena nöjen då???
  • modesty74

Hon får sin FÖRSTA inkomst med en nettolön på ca: 10000:- fr om nästa månad. Den här månaden fick hon inte full lön. Jag har gått med på att betala för henne tills första riktiga lönen hon får. Underhållsstödet har jag fått innan, men fr om vill hon ha det. Japp, ungen är snål. Jag skall sätta mig ner med henne som många tipsat om. Hon har alltid varit flitig och jobbat, så hon är vuxen på det sättet, men förstår inte varför hon ?helt plötsligt? skall betala sina räkningar, eller jo, men inte för boendet. Hon tycker det skall vara gratis, men 15-åriga lillasyster sover i vardagsrummet som vi delat av. Tror att hon skall få läsa den här tråden;0))) Jag blir själv lite arg när jag läser den (på mig själv alltså:0)))

• Happyending
    Tiina87 skrev 2019-08-21 11:46:41 följande:

Nej, inte eftersom ts dotter har fulltfört gymnasiet. Då kan dotter läsa hur många gymnasieämnen på komvux hon vill utan att ts är försörjningskyldig.

Fast hon saknar ju uppenbart matematiken? Hon studerar just nu behörighetsgivandestudier, det är inte en språkkurs på Mallorca precis. Hon behöver matematiken för att studera på universitetet.
  • Tecum
    modesty74 skrev 2019-08-21 14:34:13 följande:
    Hon får sin FÖRSTA inkomst med en nettolön på ca: 10000:- fr om nästa månad. Den här månaden fick hon inte full lön. Jag har gått med på att betala för henne tills första riktiga lönen hon får. Underhållsstödet har jag fått innan, men fr om vill hon ha det. Japp, ungen är snål. Jag skall sätta mig ner med henne som många tipsat om. Hon har alltid varit flitig och jobbat, så hon är vuxen på det sättet, men förstår inte varför hon helt plötsligt skall betala sina räkningar, eller jo, men inte för boendet. Hon tycker det skall vara gratis, men 15-åriga lillasyster sover i vardagsrummet som vi delat av. Tror att hon skall få läsa den här tråden;0))) Jag blir själv lite arg när jag läser den (på mig själv alltså:0)))
    Ja visa henne denna tråd, hon behöver ett utifrånperspektiv. Inte tycks hon fatta hur generös du varit heller. Och sluta genast att spara åt henne och betala hennes mobil.
  • Tiina87
    Happyending skrev 2019-08-21 16:47:18 följande:

Fast hon saknar ju uppenbart matematiken? Hon studerar just nu behörighetsgivandestudier, det är inte en språkkurs på Mallorca precis. Hon behöver matematiken för att studera på universitetet.

Inte om hon har gymnasieexamen. Förmodligen läser hon upp matten av någon anledning för att ha större chans att komma in på lärarprogrammet.
  • BurningDiamond
    Happyending skrev 2019-08-21 16:47:18 följande:
    Det är inte säkert. Hon kan läsa mycket väl ha godkänd matematik men välja att läsa upp det för att komma in på utbildning pga antagningskrav och inte behörighetskrav.

Oavsett vilket är det inte rimligt att en individ som förvärvsarbetat 20-35% och pluggar 10% ska "slippa" betala för sitt boende när mamman inte har råd att ha det på det viset.
  • Noname00
    Tiina87 skrev 2019-08-20 23:46:13 följande:
    Eftersom ts inte längre för barnbidrag, ev underhåll och bostadsbidrag så blir det mer kostnader. Dessutom så hade ts förmodligen kunnat flytta till en billigare mindre lägenhet om inte dottern hade bott hemma.
    Vad är det som hindrar att flytta till en mindre billigare lägenhet även om dottern bor hemma?
  • BurningDiamond
    Noname00 skrev 2019-08-21 19:20:53 följande:
    Vad är det som hindrar att flytta till en mindre billigare lägenhet även om dottern bor hemma?
    redan nu bor ett av de hemmavarande barnen i vardagsrummet. Går nog inte att flytta till mindre under de omständigheterna.
  • Tiina87
    Noname00 skrev 2019-08-21 19:20:53 följande:

Förmodligen plats.
  • hammarhajen

För mig hade det berott på vad hon tänkte göra med pengarna. Om ett barn sparade för att ha råd att flytta eller för att ha en liten buffert inför långa studier skulle jag stötta och inte ta betalt, om min ekonomi tillät. Satsar dottern på läkarlinjen är det ju många år att leva på bara studiemedel och ganska tuffa år också, inte säkert man klarar att jobba parallellt då.

Men om barnet slösade bort pengar eller inte alls hade något mål, då kanske jag skulle ta betalt. 

Kanske man kan ta betalt men spara pengarna i hemlighet och kunna hjälpa barnet med vid t.ex. sommarlov om det inte finns sommarjobb eller för att hjälpa barnet med hyran någon enstaka gång om det krisar mellan boenden, CSN etc.

• Noname00
    BurningDiamond skrev 2019-08-21 19:24:22 följande:

redan nu bor ett av de hemmavarande barnen i vardagsrummet. Går nog inte att flytta till mindre under de omständigheterna.

Är du ts?
  • Tiina87
    Noname00 skrev 2019-08-21 22:57:32 följande:

Är du ts?

Ts har resan givit den informationen i tråden.
  • BurningDiamond
    Noname00 skrev 2019-08-21 22:57:32 följande:
    Är du ts?
    Nej, men jag är läskunnig...

modesty74 skrev 2019-08-21 14:34:13 följande:

Hon får sin FÖRSTA inkomst med en nettolön på ca: 10000:- fr om nästa månad. Den här månaden fick hon inte full lön. Jag har gått med på att betala för henne tills första riktiga lönen hon får. Underhållsstödet har jag fått innan, men fr om vill hon ha det. Japp, ungen är snål. Jag skall sätta mig ner med henne som många tipsat om. Hon har alltid varit flitig och jobbat, så hon är vuxen på det sättet, men förstår inte varför hon ?helt plötsligt? skall betala sina räkningar, eller jo, men inte för boendet. Hon tycker det skall vara gratis, men 15-åriga lillasyster sover i vardagsrummet som vi delat av. Tror att hon skall få läsa den här tråden;0))) Jag blir själv lite arg när jag läser den (på mig själv alltså:0)))

Svar på tråden Betala hemma student. Vad tycker ni?