• Psyksyster

    Uppskjuten skolstart?

    Hej!

    Jag har en son som är 4,5 år. Han har alltid varit sen med talet, nu fått hjälp av logoped men ligger nog runt 6 månader efter övriga. Inga problem med språkförståelse eller ordförråd, ligger snarare högt där. Han är även född i december. Min fråga är om det finns någon (pedagog, lärare, förälder) som kan råda i att skjuta upp förskolestarten. Han kommer ju vara yngst och dessutom ligga efter uttalsmässigt. Vill inte skynda något som kommer drabba honom.

    Mentalt är han lite blyg i nya miljöer men har lätt att få kompisar. Kan koncentrera sig och känns ganska mogen på andra plan. Är mindre än barn födda tidigare på året. Leker både med jämnåriga och yngre barn, men andra barn har ibland svårt att förstå precis vad han säger. (Saknar R och byter ibland ut några andra bokstäver).

    Vi har funderat på att skjuta upp skolstarten till nästa höst. Man måste bestämma sig i januari så börjar tänka på detta nu. Har någon några råd att ge?

  • Svar på tråden Uppskjuten skolstart?
  • Linnis92

    Det händer oerhört mycket med språket under året i förskoleklassen. Jag hade inte skjutit upp skolstarten om det bara är språket de rör sig om. Det är jättemånga barn som kommer till f-klass som byter ut R mot alla möjliga bokstäver, L mot J osv, men de släpper med tiden. Fortsätter man dessutom ha kontakt med logoped så kommer det gå galant!

  • Psyksyster

    Tack för svar, och skönt att höra. Har mest träffat barn födda samma år med väl utvecklat språk och de känns så mycket större på något sätt. Men förstås händer det mycket på ett år. Började tänka på det eftersom hans personlighet (otroligt viktigt för honom att han är som andra/passar in) i kombination med född sent och språkstörning kanske blir tufft för honom. Vad tänker du är nackdelen med att skjuta upp?


    Linnis92 skrev 2019-08-20 21:44:49 följande:

    Det händer oerhört mycket med språket under året i förskoleklassen. Jag hade inte skjutit upp skolstarten om det bara är språket de rör sig om. Det är jättemånga barn som kommer till f-klass som byter ut R mot alla möjliga bokstäver, L mot J osv, men de släpper med tiden. Fortsätter man dessutom ha kontakt med logoped så kommer det gå galant!


  • Linnis92
    Psyksyster skrev 2019-08-20 21:49:53 följande:

    Tack för svar, och skönt att höra. Har mest träffat barn födda samma år med väl utvecklat språk och de känns så mycket större på något sätt. Men förstås händer det mycket på ett år. Började tänka på det eftersom hans personlighet (otroligt viktigt för honom att han är som andra/passar in) i kombination med född sent och språkstörning kanske blir tufft för honom. Vad tänker du är nackdelen med att skjuta upp?


    En nackdel är den sociala biten, att han är ett år äldre än sina blivande klasskamrater, nu är han visserligen född i december så kanske inte så stor skillnad. Många av förskolekompisarna byter nästa sommar så det kan bli en frustration. Oftast så är 5åringarna väääldigt redo för att gå vidare till f- klass så att ha kvar honom ett år till kan ju rent av bli jättejobbigt för honom, att behöva vänta ett år till.
  • Psyksyster

    Ja precis, det är där mina tankar går också. De pratar ju redan om skolstart som något fantastiskt därframme. Tack för din input, det är hjälpsamt!


    Linnis92 skrev 2019-08-20 22:01:20 följande:

    En nackdel är den sociala biten, att han är ett år äldre än sina blivande klasskamrater, nu är han visserligen född i december så kanske inte så stor skillnad. Många av förskolekompisarna byter nästa sommar så det kan bli en frustration. Oftast så är 5åringarna väääldigt redo för att gå vidare till f- klass så att ha kvar honom ett år till kan ju rent av bli jättejobbigt för honom, att behöva vänta ett år till.


  • Erkens mamma

    Långt ifrån alla barn pratar obehindrat i förskoleklass eller lågstadiet.

    Jag tänker att andra saker är viktigare. Intresset för skolan särskilt.

    Jag har ett decemberbarn jag med. Han hade inga problem alls med talet men var väldigt socialt omogen när han började skolan. Lågstadiet var en kamp för han ville inte sitta still och läsa och måla osv utan ville leka med lego och vara ute..

    Idag går det jättebra för honom i skolan. Har precis börjat gymnasiet och satsar på högskolestudier inom teknikområdet.

  • Ljbs

    Har också en pojk född sent på året.

    Redan några minuter gamla sa bm stackars barn han kommer få det svårt i skolan. Jag fattade ingenting, vadå svårt i skolan?

    Han är klok, omtänksam och snabb att lära d et som han är intresserad av men känner stora krav att vara lika bra och bättre än andra jämnåriga. Sen garn han iof en storasyster som är 1 1/2 år äldre.

    Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag inte haft några problem att låta honom gå kvar i förskola ytterligare ett år, så han kunde bygga ett självförtroende och så att han kunde få leka fram förberedande kunskaper utan krav. Skola verkar ha blivit lite laddat för honom och känner i efterhand att han gott hade kunnat få vara den ?stora killen? som tog hand om dom mindre och sådär.

    I skolan idag är han missförstådd, alltså mest av dom vuxna, då han hela tiden känner att han måste hävda sig och vara bättre . När det inte går vägen blir han frustrerad. I skolarbetet kämpar han på och klarare sig lika bra som dom som var lite mer mogna för skola.

    På förskolan tyckte dom han var redo för steget men jag önskar vi hade väntat. Så lita på din magkänsla du känner sitt barn bäst själv.

  • cosinus

    Jag hade nog valt att låta honom börja förskoleklass med sin riktiga årskurs och sen på våren bestämt om han ska gå där ett år till. Då kan du även ta hjälp av hans lärare o förskoleklass och höra vad de anser.

  • Psyksyster

    Jag tänker att det hade varit det bästa om det inte hade varit för att det då blir en helt ny barngrupp han ska in i igen. På förskolan är det ju tryggare än att börja i ny klass två gånger om på något sätt. Tror att jag kommer dra mig för att låta honom gå om ifall han väl fått vänner i sin klass etc. Men annars klart lättare, då har man ju facit i hand på nåt sätt.

    .


    cosinus skrev 2019-08-20 22:34:12 följande:

    Jag hade nog valt att låta honom börja förskoleklass med sin riktiga årskurs och sen på våren bestämt om han ska gå där ett år till. Då kan du även ta hjälp av hans lärare o förskoleklass och höra vad de anser.


  • cosinus
    Psyksyster skrev 2019-08-20 22:48:36 följande:

    Jag tänker att det hade varit det bästa om det inte hade varit för att det då blir en helt ny barngrupp han ska in i igen. På förskolan är det ju tryggare än att börja i ny klass två gånger om på något sätt. Tror att jag kommer dra mig för att låta honom gå om ifall han väl fått vänner i sin klass etc. Men annars klart lättare, då har man ju facit i hand på nåt sätt.

    .


    Chansen är ju dock stor för att han isf får behålla fröknar, klassrum och annat om han går om förskoleklass. Dessutom sätts ju gruppen ihop till förskoleklass så även om han behöver lära känna nya barn så är det ju samma för alla och något det jobbas mycket med första tiden i förskoleklass.

    På barnens skola har flera barn gjort så. Sonens klass har både fått barn som gick två år och blivit av med barn som stannade ytterligare ett år.
  • legomum

    Jag skulle aldrig låta barnet börja förskoleklassen om det är tänkt att barnet ev ska gå om ett år där.
    Det är ju inget fel på intellektet eller utvecklingen för övrigt endast talet som är senare.
    Ta beslutet att börja ändå eller vänta. Men att gå om blir ju fel när det endast är talet det handlar om. Hade ju varit annorlunda om barnet har "myror i brallan" och inte kan slappna av och anpassa sig till skolmiljön.

  • Vildbi

    Mitt barn, född decembermånad, fick gå ett extra år på förskola (och således få uppskjuten skolstart).

    Inte pga sent tal eller annat, utan pga att barnet började på förskola först vid 5-årsålder och jag är av den principen att man inte ska stressa in i hamsterhjulet.

    Så här i efterhand kan jag känna att det var bra, å ena sidan, då den klass barnet hamnade i är betydligt bättre än klassen barnet skulle ha gått i. Dock är barnet extremt framåt och ligger före i många ämnen, varför en (eller två) årskurser upp kanske hade varit att föredra så här med facit i hand.

    Men barnet trivs i klassen och kamraterna är fina, arbetsron är god, läraren är underbar, så barnet får gå kvar i sin klass och så kompletterar jag skolan hemma (barnet går inte på fritids och jag är mycket för hemskolning, så vi har hemskola efter den vanliga skolan och kör på principen *upprepning är all kunskaps moder* när det kommer till den vanliga skolan).

  • brallison

    Min chef hade skjuttit upp skolstart för en av sina söner (mamman där jobbar som förskollärrare och tyckte att han behöver mer tid för att hinna ikapp andra barn). I min dotters klass i förskoleklassen, hade de en pojke, som fick gå om just förskoleklassen på lärarnas råd vilket var bra för honom. Jag hade en klasskamrat som var jättedålig på typ alla ämne. Han fick gå om nåt år (tror jag det var 4:an) och det gick mycket bättre för honom då. Så, jag skulle säga - om du tvekar, lämna honom i förskola längre - han får ingen skada av det, dock kan ha nytta i o m att det finns problem med tal (det kan ni jobba extra mycket under just detta extra året). Och i o m att han är född i december, så behöver ni inte ens förklara för nån varför ni gjort så - helt logiskt att vänta ett år.

  • Psyksyster

    Tack för svar! Har själv funderat på hur vanligt det är, men då är det kanske inte så ovanligt iallafall


    brallison skrev 2019-08-22 08:48:14 följande:

    Min chef hade skjuttit upp skolstart för en av sina söner (mamman där jobbar som förskollärrare och tyckte att han behöver mer tid för att hinna ikapp andra barn). I min dotters klass i förskoleklassen, hade de en pojke, som fick gå om just förskoleklassen på lärarnas råd vilket var bra för honom. Jag hade en klasskamrat som var jättedålig på typ alla ämne. Han fick gå om nåt år (tror jag det var 4:an) och det gick mycket bättre för honom då. Så, jag skulle säga - om du tvekar, lämna honom i förskola längre - han får ingen skada av det, dock kan ha nytta i o m att det finns problem med tal (det kan ni jobba extra mycket under just detta extra året). Och i o m att han är född i december, så behöver ni inte ens förklara för nån varför ni gjort så - helt logiskt att vänta ett år.


  • Fillibom

    Hej ts!

    Jag tycker du skall försöka se till pojke får så mycket tid med logopeden som möjligt i höst och se hur det utvecklas om det nu bara är uttalet och inte språkförståelse, ordförråd eller allmän "mognad" ex kunna fokusera och sitta still.
    Och sedan avvakta resultatet. Med intensivträning (kanske även får han saker att öva på hemma som ni kan göra till en rolig lek?) kan mycket hända på fyra månader i den åldern.

    Det jag däremot inte tror är bra är att påbörja förskoleklass och sedan gå om denna med nya barn, han kommer nog att bli väldigt ledsen i så fall när hans kompisar skall få gå vidare och börja första klass och han inte får följa med. I den vanliga förskolan är ju grupperna oftast lite mer åldersmässigt blandade och barnen inte riktigt lika medvetna om vem som skall sluta och vem som skall gå kvar (och varför).

  • AnkiC

    Svårt att råda när man inte känner barnet men min ena son som föddes i december och var sen i talet och lite annat började förskoleklassen i sin årskull men gick sedan 2 år i förskoleklassen. Vi sköt upp 1:an. Det tyckte vi var jättebra för honom. Han utvecklades väldigt mycket under sina år i f-klass och fick vänja sig vid skolmiljön. Nu är han äldst i sin klass istället för minst och känner sig inte efter de andra utan snarare tvärtom och det hjälper för självförtroendet.

  • Elin P

    Jag skulle inte ha skjutit upp start av förskoleklass av de skäl du anger. Visar det sig att han sedan är mycket efter och behöver mer tid kanske han istället kan gå ett år till i förskoleklass innan han börjar ettan?

Svar på tråden Uppskjuten skolstart?