• 10bPappsen

    Letar bra duschtvål för svettstinkande tonåringar.

    Hej på er.

    Jag har märkt själv och på mina tonåringar att det är svårt att få bort svettstanken trots att man precis kommer ur duschen.

    Har det hänt något med alla duschtvålar? Nåt ämne dom inte får ha längre?

    När jag var på hotell sist hade dom nån liten grön billig plastflaska med duschtvål från Tyskland. DEN tog allt på en enda gång, men hemma kan jag köra en Barnängen, en family fresh, och nån Nivea efter varandra (kör nån Wellaschampo också ibland) och ändå ana en svettdoft ligga kvar i armhålan när jag torkar mig - och då har mina stackars tonåringar såklart samma problem.

    Måste man handla sånt nån annanstans numera om inte allt ska va så himla soft och trams-nischat för en exakt sorts hud?

    Tar tacksamt emot tips på bra stora förpackningar på nåt som funkar. (Vi är 12 i familjen)

  • Svar på tråden Letar bra duschtvål för svettstinkande tonåringar.
  • 10bPappsen

    Nåja, det är nu inte heller de starka dofterna som man blir ren av, och jag försöker fortlöpande och enträget utbilda teenisarna i hygien, och det är inga 2sekunders viftande på dom där stinkbomberna, det kan jag lova ;)

    Ska jag fylla duschen med såna märkesvaror så blir det en dyr historia, och jag tror inte dom egentligen gör bättre rent än en tråkig family fresh, möjligen döljer saker bättre en stund.

    Det finns ju alternativa källor, proffsbranchen, små tillverkare osv. Vill gärna höra lite erfarenheter med såna produkter.

  • Erkens mamma

    Duschtvål är ju inte tvål på riktigt.. ingen tvålprocess i den tillverkningen så långt ögat når.

    Man får vad man betalar för tänker jag.

  • Erkens mamma
    10bPappsen skrev 2019-08-23 18:37:24 följande:

    Göra egen tvål är såklart ett alternativ, men du får ge mig en stor påse tid i julklapp så vi hinner det också ovanpå all annan logistik...nej jag tror inte det går i den här familjen. ????

    Ja skrubbvantar har jag faktiskt tänkt på, men sen vill dom säkert inte dela, och dom där kan garanterat få för sig att mögla om dom glöms nånstans. Mycket bokstäver här också så vissa saker är bara dömt att misslyckas. Men visst kan vi skaffa ett gäng, det kanske blir skitbra.

    Men åter topic, en effektiv tvål i rejäla flaskor vore trots allt bättre än allt det urvattnade reklamtramset från matbutikerna. Kanske ska fråga hotellpersonal? Det dom har på rummen ska ju funka och inte dofta apa...och där lär gå många liter.


    Tidsåtgången är minimal i jämförelse. Jag och dottern gjorde all tvål för ett år i vårt hushåll på fem personer på en eftermiddag. Sedan är det lite väntan på det men aktiv tid ca tre timmar -på ett år!
  • Ocdkille

    Tycker ni att tvål är dyr då ska ni se vad jag lägger på tvål. Jag har skittuff ocd och använder flera flaskor duschtvål varje gång jag duschar. Jag vräker på och jag kan säga jag luktar inte svett efter det. Men det är inte att rekommendera. Men åter till ämnet är det bra att skrubba huden om man vill hindra bakterier? För dom säger ju tvärtom när det gäller rakning. Där säger dom att det är mindre bakterier om man inte rakar sig för när man rakar sig river man huden och då blir det bakterier. Borde vara samma med att skrubba kroppen. Vilket jag förövrigt också gjorde innan men har lyckats sluta med. Rev sönder huden. Men då tvättade jag extremt.

  • Anonym (bra bakterier)

    Det fanns en liknande tråd nyligen där någon sökte deodorant till sin dotter som kommit i puberteten. För henne funkade det tydligen med en deodorant med probiotika (Lavilin).

    Jag har inte provat den själv dock, eftersom den är parfymerad och jag inte tål sådant. :(

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (bra bakterier) skrev 2019-08-24 07:47:16 följande:

    Det fanns en liknande tråd nyligen där någon sökte deodorant till sin dotter som kommit i puberteten. För henne funkade det tydligen med en deodorant med probiotika (Lavilin).

    Jag har inte provat den själv dock, eftersom den är parfymerad och jag inte tål sådant. :(


    Det var jag som skrev den tråden! Skulle precis kommentera här :)

    Tvålen jag köpte är inte billig men hon använder den främst för att tvätta under armarna. På resten av kroppen har hon en annan tvål. Tvålen hon använder doftar rätt starkt för den innehåller Tea tree vilket är bra mot svettlukt. Den starka doften försvinner snabbt. www.apotea.se/nova-tto-flytande-tval-250-ml

    Hon skrubbar med såna små vita tvättlappar (handdukar) från Ikea, bara att slänga i tvätten sen så ingen risk att de möglar.

    Har som ovanstående skrivit börjat med deon lavilin teens för dottern, finns många olika varianter. Hon har inte luktat svett alls efter det.
  • MajaMaria79

    Köp ett gäng skrubbvantar. De har nästan alltid en liten ögla i kanten, köp sedan sugkoppskrokar. Sätt upp krokarna inne i duschen så att vantarna kan hänga där och torka efter dusch
    Varje ungdom får sedan sina skrubbvantar och sin krok. 

    Sedan slår jag också ett slag för hårdtvål, det blir renare på något sätt. 

  • 10bPappsen
    Radgivaren skrev 2019-08-24 11:34:06 följande:

    Se över deras kost istället. Prova mer grönsaker så får ni se på resultat. 


    ...så du förutsätter att dom får dålig kost? Så är inte fallet.

    Största problemet är en mindre hormonexplosion, ökad talgproduktion och en ökad förbränning, men det kan dom knappast äta bort Drömmer
  • Anonym (Anna)

    Köp Absolut Torr istället. Har använt i femton år nu.

  • Anonym (A)
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-24 18:31:49 följande:

    Köp Absolut Torr istället. Har använt i femton år nu.


    Har du använt den på någon annan del av kroppen än under armarna, typ pannan? Svettas som sjutton från pannan men har inte vågat mig på att prova den där.
  • 10bPappsen

    Allright...duschtvål är egentligen inget jag använt själv i min uppväxt när jag tänker efter, det har liksom vuxit in i hushållet - vi hade schampo när jag var yngre och inget annat, och schampo ska lösa fett och hudrester, vilket det gör lika bra på kroppen som på huvudet, men är ju något mer uttorkande, liksom hårdtvål..
    Men vi får helt enkelt ändra vanor här.
    Tror vi kan spara pengar på kuppen också och inte stödja vidriga procter&gamble/colgate mer än nödvändigt..

    In med en rejäl pumpautomat på väggen, fylla den t.ex med
    https://www.tingstad.com/se-en/cleaning-hygiene/soap-hygiene/soap/bathshower-creme-lux-5l-106136-1
    o
    ch sen en låda hårdtvål, skrubbvantar, krokar på väggdistans och de andra tipsen för extremstinkarna här på slutet, så ska vi nog komma i fas. Cool

  • flygrl
    10bPappsen skrev 2019-08-24 18:52:43 följande:

    Allright...duschtvål är egentligen inget jag använt själv i min uppväxt när jag tänker efter, det har liksom vuxit in i hushållet - vi hade schampo när jag var yngre och inget annat, och schampo ska lösa fett och hudrester, vilket det gör lika bra på kroppen som på huvudet, men är ju något mer uttorkande, liksom hårdtvål..

    Men vi får helt enkelt ändra vanor här.

    Tror vi kan spara pengar på kuppen också och inte stödja vidriga procter&gamble/colgate mer än nödvändigt..

    In med en rejäl pumpautomat på väggen, fylla den t.ex med

    www.tingstad.com/se-en/cleaning-hygiene/soap-hygiene/soap/bathshower-creme-lux-5l-106136-1

    och sen en låda hårdtvål, skrubbvantar, krokar på väggdistans och de andra tipsen för extremstinkarna här på slutet, så ska vi nog komma i fas. 


    The war on stink!
Svar på tråden Letar bra duschtvål för svettstinkande tonåringar.