Känner igen känslan. Jag brukade skoja med mitt ex att "du kommer att bli en sur gubbe när du blir gammal". Sen kom dagen när jag insåg att jag hade ingen lust alls att spendera min ålderdom med honom och hans tjurande gubbe. Övervägde att stanna kvar tills barnen flugit ut. Vi kunde leva parallella liv, stanna i huset med båten med ekonomisk trygghet. Men så kom dagen när det inte heller räckte. Han slutade leva, och det ville inte jag göra. Bara sitta av 10 år av mitt liv liksom. Han behandlade inte mig särskilt bra och vad ger det för budskap till mina barn? Att det är ok att vara otrevlig mot den man lever med, iskall, oansvarig, oengagerad? Spiken i kistan blev när en kollega berättade en historia. Hon var helt ovetande om vad som föregick hemma hos mig i min relation. Hon berättade om när hon separerade från sin man och när hon äntligen kunde säga ifrån. Han hade varit otrevlig hemma hos henne och hon kastade ut honom. Sen sa hon "Jag väntade 10 år för länge!" Hennes argument var just det där med barnen. Och hennes arbete (skifttjänst). Men sånt löser sig så klart. Det gjorde det för mig också. Och SÅÅÅ mycket bättre jag mår idag. Barnen mår också bra. Jag njöt av varannaveckaslivet. Underbart att vara med barnen så klart, men underbart att få vara själv också. Idag bor de hos mig på heltid dock, underbart det med. De är ju stora nu. Min lägenhet är min, mina pengar är mina, jag gör vad jag vill och vad som är bäst för mig och barnen, vi har så roligt tillsammans. Och som pricken över i har jag i sommar träffat en helt fantastisk man som är omtänksam och hänsynsfull och rolig och aktiv, som lever livet, inte bara sitter av tiden. Allt är nytt, men helt spontant så känner jag att det är en människa som jag gärna spenderar min ålderdom med. Tänk vad vi skulle kunna hitta på!
Stanna inte kvar och bli bitter. Du har bara ett liv. Kram!