• AnonymisJ

SVERIGE OM 20 ÅR

Hur tror ni att Sverige kommer se ut om cirka 20 år?

• Svar på tråden SVERIGE OM 20 ÅR
  • Anonym (ångermanlänning)
    Anonym (Usch) skrev 2019-09-02 00:41:48 följande:
    Jag kollar också på fakta och statistik. Men tråden handlar om hur vi tror Sverige ser ut om 20 år inte hur Sverige såg ut på 90-talet.
    Jo men jag svara alla som påstår att sverige skulle vara så hemskt nu. För det är bättre än tidigare och följer trenden då kan man anta att våld och annat minskar ännu mer. Det enda som skapar problem är högersvängen som vi gjort. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-09-02 00:48:28 följande:

Jo men jag svara alla som påstår att sverige skulle vara så hemskt nu. För det är bättre än tidigare och följer trenden då kan man anta att våld och annat minskar ännu mer. Det enda som skapar problem är högersvängen som vi gjort. 

Vänstersvängen* menar du.
  • Anonym (Migranten)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-09-02 00:37:44 följande:
    Jag kollar på fakta och statistik och inte på rubriker. I princip det mesta våldet har gått ner. Det som har gått upp är våldet mellan dom kriminella
    Det är möjligt att Ångermanland är lugnare, men flyttar du till en lite större stad söderöver så möter du ett samhälle i snabb förändring. Områden där inte ens hälften av de arbetsföra har en anställning, där folk inte polisanmäler pga rädsla för repressalier. Där de skötsamma helst håller sig inne. Där knarkhandeln sker öppet, och 25-åringar som aldrig haft ett jobb ändå kör bilar för halvmiljonen.

I min stad lever en femtedel av ungdomarna i hederskultur.

Det är ett samhälle långt ifrån det vi hade för 30 år sedan. Försöker jag blicka 20 år framåt så blir jag bara ledsen.
    Anonym (Migranten) skrev 2019-09-02 01:01:12 följande:
    Det är möjligt att Ångermanland är lugnare, men flyttar du till en lite större stad söderöver så möter du ett samhälle i snabb förändring. Områden där inte ens hälften av de arbetsföra har en anställning, där folk inte polisanmäler pga rädsla för repressalier. Där de skötsamma helst håller sig inne. Där knarkhandeln sker öppet, och 25-åringar som aldrig haft ett jobb ändå kör bilar för halvmiljonen.

I min stad lever en femtedel av ungdomarna i hederskultur.

Det är ett samhälle långt ifrån det vi hade för 30 år sedan. Försöker jag blicka 20 år framåt så blir jag bara ledsen.
    Ok men då bor du i ett av dom få utsatta områdena. Vi har en massa invandrare även här men det är inga problem dom kommer in i samhället och börjar jobba eller startar eget. Inte mycket till kriminalitet. Visst droger förekommer men det gjorde det förr också det är inget nytt. För övrigt vad är det för konstigt med 25 åringar som inte haft jobb och som kör bil. Jag hade bil bara några månader efter att jag tog körkort utan att jag hade haft jobb faktum är att här skaffade dom flesta bil samtidigt som dom tog kortet. En del till och med innan. Och återigen statistiken visar att dom flesta i Sverige lever i ett säkrare samhälle. 
  • HSOF
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-09-02 01:09:22 följande:

Ok men då bor du i ett av dom få utsatta områdena. Vi har en massa invandrare även här men det är inga problem dom kommer in i samhället och börjar jobba eller startar eget. Inte mycket till kriminalitet. Visst droger förekommer men det gjorde det förr också det är inget nytt. För övrigt vad är det för konstigt med 25 åringar som inte haft jobb och som kör bil. Jag hade bil bara några månader efter att jag tog körkort utan att jag hade haft jobb faktum är att här skaffade dom flesta bil samtidigt som dom tog kortet. En del till och med innan. Och återigen statistiken visar att dom flesta i Sverige lever i ett säkrare samhälle. 

Haha vart bor du? Dit måste alla vi andra flytta tydligen! Verkar inte ha drabbats av samma försämring som resten av vårt land? Lapplands ibland?
  • Anonym (Baghdad Bill)

Om bara Stefan Löfven och Socialdemokraterna får fortsätta arbeta vidare med sin vision så ser de närmsta årens utveckling mycket positiv ut. Att statistiken ibland visar på fler brott beror helt enkelt på att fler vågar att anmäla om de blir utsatta, vilket är positivt.

För övrigt kan jag tipsa om den utmärkta tråden "En käftsmäll till undergångsprofeterna" där ni kan få det svart på vitt att vårt land är på rätt väg. Sen förstår jag att SD-svansen har allt att vinna på att framställa landet i så dålig dager som möjligt. Underligt av folk som påstår sig älska landet.

• Anonym (Svea)
    . Sen har jag ett enkelt svar om varför det pratas mycket om stoppa gängen nu det är för att det skrivs mycket om det och för att sådan som du skiter i brallan och tror att hela landet håller på att gå under och det går att vinna röster på sådana som dig. Men våld med gäng har förekommit förr och kommer gå upp och ner. 
    Du menar väl inte att Aftonbladet (en oberoende socialdemokratisk tidning) skulle gå SD.s ärende? Det verkar föga troligt anser jag. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Baghdad Bill) skrev 2019-09-02 08:33:06 följande:

Om bara Stefan Löfven och Socialdemokraterna får fortsätta arbeta vidare med sin vision så ser de närmsta årens utveckling mycket positiv ut. Att statistiken ibland visar på fler brott beror helt enkelt på att fler vågar att anmäla om de blir utsatta, vilket är positivt.

För övrigt kan jag tipsa om den utmärkta tråden "En käftsmäll till undergångsprofeterna" där ni kan få det svart på vitt att vårt land är på rätt väg. Sen förstår jag att SD-svansen har allt att vinna på att framställa landet i så dålig dager som möjligt. Underligt av folk som påstår sig älska landet.

Ironi#
  • Anonym (Migranten)
    Jag kollar på fakta och statistik och inte på rubriker. I princip det mesta våldet har gått ner.
    Då kan du ge oss statistiken för våldtäkter och gärna gruppvåldtäkter specificerat, för de senaste 50 åren.

Antalet skjutningar för samma tidsperiod vore även det intressant.

• HSOF
    Anonym (Baghdad Bill) skrev 2019-09-02 08:33:06 följande:

Tvärt mot är det nog färre som anmäler brott idag, detta pga flera orsaker. För det första för att det inte är lönt, då polisen inte har tid att komma ändå, eller det finns ingen. För det andra, för den ökade risken att anmäla något, du vill själv inte råka illa ut. En annan orsak är kulturen hos många bland den nya befolkningen, där man inte tjallar på sin granne.

Så du tror på att ge de styrande 30 år till och se om det går bättre nästa gång? Nej då testar jag hellre något nytt!
    Anonym (Svea) skrev 2019-09-02 08:40:17 följande:
    Du menar väl inte att Aftonbladet (en oberoende socialdemokratisk tidning) skulle gå SD.s ärende? Det verkar föga troligt anser jag. 
     En tidning som vill tjäna pengar. Våld säljer lösnummer. Bara för att det skrivs mer om det gör det inte våldsammare.
    Anonym (Migranten) skrev 2019-09-02 10:21:45 följande:
    Då kan du ge oss statistiken för våldtäkter och gärna gruppvåldtäkter specificerat, för de senaste 50 åren.

Visst men ska man titta på statistik som rör våldtäkter då måste man även se på andra parametrar. Tex mycket som man kan döma till våldtäkt för nu var inte ens olagligt på 80 talet. Satte någon på en tjej tex som var full och inte kunde göra motstånd då kom dom undan förr. Och gruppvåldtäkt tror du någon ens ville anmäla att dom hade blivit utsatt för det på den tiden. För det första hade det sällan lett till dom och kvinnan hade blivit utpekad som hora. Men gruppvåldtäkter skedde även då. Stieg Larsson tex som skrev milleniumböckerna ska ha haft dåligt samvete eftersom han hade sett på när hans kompisar våldtog en tjej. Sen ska vi ta skjutningar så har jag redan skrivit att våld mellan gäng har ökat. Men det är få icke gängmedlemmar som blir skjutna. Har varit några fall nu men i stort sett ger dom sig på andra kriminella. Det är ett problem men dom flesta i Sverige kommer aldrig råka ut för något. På 90 talet då kunde alla råka ut för bankrånare som sköt vilt. Sluta leva i drömmen om att det var så mycket bättre förr.
  • Anonym (Migranten)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-09-02 01:09:22 följande:
    Nej, jag bor i ett hyfsat område. Ändå var poliser och ambulanser här igår (mordförsök). Idag samma sak, fast vid jobbet.

Hade du en egen BMW X5 som första bil?

• Anonym (Migranten)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-09-02 22:14:58 följande:
     En tidning som vill tjäna pengar. Våld säljer lösnummer. Bara för att det skrivs mer om det gör det inte våldsammare.
    Anonym (Migranten) skrev 2019-09-02 10:21:45 följande:

Visst men ska man titta på statistik som rör våldtäkter då måste man även se på andra parametrar. Tex mycket som man kan döma till våldtäkt för nu var inte ens olagligt på 80 talet. Satte någon på en tjej tex som var full och inte kunde göra motstånd då kom dom undan förr. Och gruppvåldtäkt tror du någon ens ville anmäla att dom hade blivit utsatt för det på den tiden. För det första hade det sällan lett till dom och kvinnan hade blivit utpekad som hora. Men gruppvåldtäkter skedde även då. Stieg Larsson tex som skrev milleniumböckerna ska ha haft dåligt samvete eftersom han hade sett på när hans kompisar våldtog en tjej. Sen ska vi ta skjutningar så har jag redan skrivit att våld mellan gäng har ökat. Men det är få icke gängmedlemmar som blir skjutna. Har varit några fall nu men i stort sett ger dom sig på andra kriminella. Det är ett problem men dom flesta i Sverige kommer aldrig råka ut för något. På 90 talet då kunde alla råka ut för bankrånare som sköt vilt. Sluta leva i drömmen om att det var så mycket bättre förr.
    Ingen statistik alltså? Du sa ju tidigare att du litar på statistiken.

Här får du lite statistik:

Under årets första åtta månader har 295 anmälningar om allvarligt fysiskt våld i grund- och gymnasieskolan kommit in, en ökning med 28 procent på ett år.

Över 70 procent av anmälningarna handlar om elever som brukat våld mot lärare och annan skolpersonal. I flera fall har liknande våld skett tidigare, ibland även regelbundet.

Anmälningarna beskriver hur lärare blir skallade, fått hår bortslitet, tänder utslagna, örfilar och knytnävsslag. En gravid pedagog blir knuffad i magen så att hon får missfall.

...

Åren 2012?2016 nästan fördubblades anmälningarna om fysiskt våld i grund- och gymnasieskolan ? från 230 till 425, enligt DN.

lararnastidning.se/anmalningar-om-vald-mot-larare-okar-kraftigt/

Svar på tråden SVERIGE OM 20 ÅR